Afstuderen in de grafische sector, en nu ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Afstuderen in de grafische sector, en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 12:07

Dag lieve bokkers,

dit schooljaar ga ik afstuderen, net als vele van jullie! Ik studeer Grafisch vormgeving, niveau 4 op het Grafisch Lyceum te Utrecht. Ik ben al grondig aan het rondzoeken naar vacatures, maar het valt toch vies tegen. Veel bedrijven willen stagiaires, of willen dat je beschikt over kennis van meerdere programma's. Ik heb op dit moment kennis van de standaardprogramma's; indesign, photoshop & illustrator. Ook wil ik graag mijn kennis verbreden in het moneteren/editen van filmpjes.

Dit is inmiddels mijn 2e studie. (Hiervoor diermanagement en gedrag gestudeerd en mijn diploma behaald). Doorstuderen is voor mij niet echt een optie, heb hier wel naar gekeken maar ik moet dan gaan lenen en zit ik weer 4 jaar op school (HBO dan overigens). Ik zit te denken om freelancer te worden en daarnaast nog een andere baan te zoeken, maar niet fulltime. Ook wil ik graag verder leren met fotograferen. Ik ben nu hobbyfotograaf en maak zo nu en dan foto's of word geboekt voor een fotosessie.

Hebben jullie hetzelfde probleem, tips, of vertel jou verhaal! Ik ben heel benieuwd en kan wel wat motivatie en tips gebruiken!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:25

Oef, je hebt wel twee opleidingen uitgekozen waar banen niet zo voor het oprapen liggen. Wat dat betreft geen slimme keuze.. Maar goed, dit is de situatie nu. Een HBO papiertje zou super zijn en normaal had om gezegd doen, maar gezien de richting en het feit dat je al een paar jaar school echte de rug hebt.. Aan de andere kant, je bent nog maar 21 (toch?); dat is geen rare leeftijd voor HBO. Maar wat ik me dan afvraag is of het je kennis dusdanig vergroot dat je er wat aan hebt, en of ze op de banenmarkt in jouw sector liever HBO hebben dan MBO.

Je hebt interesse in fotograferen. Het is wel een mooie combinatie , dat je fotograaf bent en ook nog designer. Dat je weet hoe je moet photoshoppen maar dat je met een foto ook een prachtige poster kan maken.

Vaak zoeken ze in de wereld van kleine theaterproducties mensen die fotograferen en ook de posters maken voor hun voorstelling.

Dit zou een mooie ingang zijn in het freelance werk en om zo een portfolio op te bouwen.

Maar echt verdienen doe je dan nog niet zo... Zeker als fotografie iets is wat nog een leerpunt is.

Lastig... Want ook de banen vragen om meer kennis van programmas. Kun je geen cursusjes volgen dat je die programma's wel onder de knie krijgt.

Stagiaire werk niet aannemen. Als jij niet meer verbonden bent met een school, is het geen stagiaire werk meer, maar veel bedrijven gebruiken het woord om aan gratis krachten te komen die n er afgestudeerd zijn. Is eigenlijk illegaal ;). Je hoort hoe dan ook altijd het minimumloon te krijgen als je voor iemand gaat werken. Je kan alleen stagiaire zijn als je nog studeert. Dus trap daar niet in.

Verder... Tja. Blijven solliciteren.. En word je afgewezen altijd vragen waarom. Zo kom je er een beetje achter wat ze willen in die sector en kan jij iets aan je CV veranderen door die kennis die ze graag willen, op te doen.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 13:04

ElineS schreef:
Oef, je hebt wel twee opleidingen uitgekozen waar banen niet zo voor het oprapen liggen. Wat dat betreft geen slimme keuze.. Maar goed, dit is de situatie nu. Een HBO papiertje zou super zijn en normaal had om gezegd doen, maar gezien de richting en het feit dat je al een paar jaar school echte de rug hebt.. Aan de andere kant, je bent nog maar 21 (toch?); dat is geen rare leeftijd voor HBO. Maar wat ik me dan afvraag is of het je kennis dusdanig vergroot dat je er wat aan hebt, en of ze op de banenmarkt in jouw sector liever HBO hebben dan MBO.

Je hebt interesse in fotograferen. Het is wel een mooie combinatie , dat je fotograaf bent en ook nog designer. Dat je weet hoe je moet photoshoppen maar dat je met een foto ook een prachtige poster kan maken.

Vaak zoeken ze in de wereld van kleine theaterproducties mensen die fotograferen en ook de posters maken voor hun voorstelling.

Dit zou een mooie ingang zijn in het freelance werk en om zo een portfolio op te bouwen.

Maar echt verdienen doe je dan nog niet zo... Zeker als fotografie iets is wat nog een leerpunt is.

Lastig... Want ook de banen vragen om meer kennis van programmas. Kun je geen cursusjes volgen dat je die programma's wel onder de knie krijgt.

Stagiaire werk niet aannemen. Als jij niet meer verbonden bent met een school, is het geen stagiaire werk meer, maar veel bedrijven gebruiken het woord om aan gratis krachten te komen die n er afgestudeerd zijn. Is eigenlijk illegaal ;). Je hoort hoe dan ook altijd het minimumloon te krijgen als je voor iemand gaat werken. Je kan alleen stagiaire zijn als je nog studeert. Dus trap daar niet in.

Verder... Tja. Blijven solliciteren.. En word je afgewezen altijd vragen waarom. Zo kom je er een beetje achter wat ze willen in die sector en kan jij iets aan je CV veranderen door die kennis die ze graag willen, op te doen.

bedankt voor je tips! Ik heb de opleidingen gekozen omdat dit beide mijn interesses zijn. Verder ben ik inderdaad van plan wat cursussen te volgen, in fotografie & filmen en editen. Ik krijg wel kleine opdrachtjes binnen maar wil dit uitbreiden. Dus ik blijf zoeken en solliciteren en ondertussen meer ervaring en kennis opdoen. Ik ben inderdaad 22, maar ik heb dan al 7 jaar studie achter de rug.