iemand een studie idee?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shephard

iemand een studie idee?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:41

Ik heb namelijk een probleem dat voor mij op dit moment steeds dringender wordt!
Ik heb afgelopen schooljaar mijn havo diploma gehaald met een N&G/N&T profiel. Dit jaar ben ik begonnen met de opleiding pabo op het kpz in Zwolle.

Nu bevalt mij deze studie op zich wel, maar weet ik totaal niet wat ik wil, en zie ik het ook niet voor me om later de rest van mijn leven juf te zijn! Ik wil dus of voor februari stoppen, of als ik mijn propedeuse heb (terwijl ik nu al vrij erg achter loop qua verslagen enzo).

Het liefst doe ik toch iets met dieren, maar ik kan totaal geen opleiding vinden die ik echt graag wil doen. Ik wil namelijk niet weer na nog geen half jaar stoppen. Het zou voor mij zeker een optie zijn om mbo te gaan doen, maar dan wil ik wel iets doen wat ook echt een goede baangarantie heeft. Dierenartsassistente valt voor mij al af, omdat ik niet tegen bloed en dergelijke doktersdingen kan :D

Zijn er mensen die mij kunnen helpen met ideeën voor een leuke opleiding? Iets dat ook echt leuk is en met dieren misschien?

Jullie zouden me er heel erg mee helpen aangezien ik nu een beetje vast zit! Alvast bedankt!! :)

Anoniem

Re: iemand een studie idee?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:32

ik kan mijn opleiding wel aanraden. ik doe aquatic ecotechnology maar je kunt ook de nederlandse versie doen. je hebt te maken met techniek en bio, dus ook met de vissen ect.
www.hz.nl kan je wat informatie vinden!

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 15:09

Bedankt voor je reactie! Ik denk niet dat dit echt een opleiding voor mij is. Het is vanaf het 2de of 3de jaar ook verplicht in het Engels. Niet dat dat me af zou schrikken ofzo, maar het is wel buitenland gericht zeg maar haha. Ik denk dat het iets te technisch is voor mij:) wel bedankt voor je reactie!!

Zijn er ook toevallig mensen die hulp hebben gehad met hun keuze maken en hier goede ervaringen mee hebben?

LisaDiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:19

Ik heb een jaar Hippische Bedrijfskunde gedaan. Ik kwam erachter dat leraar zijn is wat ik echt wil, maar wellicht is het wat voor jou?

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:21

Ik doe op dit moment dier-en veehouderij aan de HAS in Den Bosch! Een super leuke studie, en ik kan het zeker aanraden.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:23

LisanneFloor schreef:
Ik doe op dit moment dier-en veehouderij aan de HAS in Den Bosch! Een super leuke studie, en ik kan het zeker aanraden.

Hier ook een HASser, ik studeer Toegepaste Biologie. Dus biologie, maar heel praktijk- en onderzoekgericht.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:25

Ik vind baan garantie altijd een lastig iets.. in principe heb je nooit garantie maar alleen kans.. en die kansen verschillen ieder jaar afhankelijk van schaarste en overschot en de economie..
Niemand kan zeggen hoe het werkveld er over 4 jaar (dus als je klaar bent met studeren) eruit ziet..

Ik zou dus vooral kijken naar wat vind je leuk en wat zou je ook als werk willen doen.. (bv ik vind paarden leuk, maar zou als werk geen groot willen zijn).. en dan moet je gewoon realistisch kijken waar de beste kansen liggen

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 12:15

LisaDiesel schreef:
Ik heb een jaar Hippische Bedrijfskunde gedaan. Ik kwam erachter dat leraar zijn is wat ik echt wil, maar wellicht is het wat voor jou?

Ik heb wel serieus nagedacht over deze studie, maar ga hem niet doen :+ . Zelf heb ik het idee dat ik niet genoeg van paarden af weet, aangezien mijn ouders nooit wilden dat ik paardreed enzo, dus daar ben ik een beetje bang voor + dat ik deze studie waarschijnlijk niet eens van mijn ouders mag doen, wat betekent dat ik alles zelf moet betalen en dat ik die studie ook niet met een fijn gevoel zou doen. Dus deze wordt het niet, wel fijn dat je mee dacht! :j

Op dit moment zit ik een beetje te kijken richting laborant-analist, dit lijkt me ook wel wat! Ik moet hier nog wat meer informatie en dergelijke over vinden en het is er in mbo & hbo, dus genoeg om over na te denken! Volgens mij is er ook wel een redelijke baangarantie :o Ik ken althans niet veel mensen die deze opleiding doen haha.
Laatst bijgewerkt door Shephard op 23-11-15 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:18

Ik denk dat je het beste naar een decaan kan stappen, beroepskeuze test aanvragen en van daar uit verder.
Iedereen kan hier wel een opleiding opnoemen die ze leuk vinden, maar dan moet je geluk hebben dat er dan een bij zit die ook echt wat voor jou is.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:21

Laborant/analist was ook wat ik wilde zeggen! Hoewel je dan waarschijnlijk ook te maken krijgt met bloed of weefsel... ;)

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 12:23

kwii schreef:
Ik denk dat je het beste naar een decaan kan stappen, beroepskeuze test aanvragen en van daar uit verder.
Iedereen kan hier wel een opleiding opnoemen die ze leuk vinden, maar dan moet je geluk hebben dat er dan een bij zit die ook echt wat voor jou is.

Daar heb je helemaal gelijk in, het is alleen wel fijn als mensen mee willen denken en zelf hun advies kunnen geven over wat zij hebben gedaan, alle advies is mooi meegenomen toch :D Heeft iedere school een decaan dan? Ik zou eigenlijk niet weten of mijn school er iemand heeft lopen, haha het zou op zich een best wel raar idee zijn als je op zo'n specifieke opleiding een beroepskeuze test kunt doen :')

Flux, haha wat toevallig! Ik ben een geval apart hahaha soms kan ik wel tegen iemand die een wond heeft ofzo, maar als iemand flauwvalt dan val ik er ook achteraan :') dus wie weet kan ik daar wel tegen }>
Laatst bijgewerkt door Shephard op 23-11-15 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:26

kimberleyepe schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in, het is alleen wel fijn als mensen mee willen denken en zelf hun advies kunnen geven over wat zij hebben gedaan, alle advies is mooi meegenomen toch :D Heeft iedere school een decaan dan? Ik zou eigenlijk niet weten of mijn school er iemand heeft lopen, haha het zou op zich een best wel raar idee zijn als je op zo'n specifieke opleiding een beroepskeuze test kunt doen :')

Ja natuurlijk is het goed om alle advies in te winnen. Volgens mij heeft elke school dat, heb je een begeleider bijvoorbeeld? Anders kun je daar natuurlijk naar toe stappen. Ik kon wel op een MBO een beroepskeuze test doen, en werd van school af begeleid :+

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 12:28

kwii, dat is wel supersuper fijn van die school! Erg netjes dat ze daar mee hebben geholpen! Ja ik heb wel gewoon een studieloopbaanbegeleider die ik wekelijks zie, dan zou ik daar ook eens een gesprek mee moeten houden, wie weet kan dat dan bij deze school ook wel:)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:34

Als je wat wil weten over laborant op HBO dan staat mijn pb open :) En verder raad ik je aan met de decaan te gaan praten, die kunnen je vaak erg goed helpen. Elke school heeft decanen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:38

Ik heb MBO Laboratorium techniek gedaan. Bloed en weefsel krijg je niet als eerste jaars.
Dat komt pas veel later aan bod in de opleiding. En dan gaat het echt niet om halve liters! Slechts een paar druppels.
Of je moet natuurlijk de medische richting kiezen, dan krijg je het veel meer.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 12:45

Ik had zelf ook het idee dat het qua bloed enzo er aan ligt welke richting je kiest, dat doe je in het eerste jaar toch al?
soloro, wat fijn! Als ik vragen heb pb ik zeker:)
Ik moet in ieder geval nog goed uitzoeken wat het verschil nou precies is tussen de mbo & hbo versies haha

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:49

Bij mij op de opleiding zijn de 1e 2 jaar basis en eind 2e jaar maak je een keuze welke kant je op wil (medisch, research of biotechnologie). Wij werken het 1e jaar al met bloed en weefsels. Maar dat bloed stelt niks voor (is heel weinig) en weefsels zitten al in parafine en hoef je enkel coupes van te snijden waar je vervolgens een preparaat voor onder de microscoop van maakt. Dus het stelt niet veel voor. Ik kan zelf ook niet goed tegen bloed enzo, maar dit vind ik minder erg haha.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 19:47

Ik ga deze week in gesprek met mijn slb'er, spannend! Ik ben wel benieuwd of ze me verder kan helpen, en vraag me af hoe ze reageert als ze het verhaal aan heeft gehoord... Waarschijnlijk wil ze me best helpen, maar ik vind het nog wel even een stap om het te vertellen. Straks ga ik huilen haha. Zo'n tuthola ben ik dan ook wel weerXD maar ik overleef het vast wel!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:22

Dan huil je toch lekker? Niks mis mee! :D laat je nog weten hoe het ging?

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:04

Sorry dat ik na zo'n lange tijd dit topic om hoog schop haha. Zijn er mensen die ervaring hebben met de opleiding wildlife?

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 22:35

Op dit moment heb ik alleen maar minder leuke dingen te vertellen haha. Ik ben namelijk na lang wikken en wegen deze week toch gestopt met mijn opleiding!

Morgen ga ik met mijn moeder kijken op de open dag op het roc, en ik zit te denken aan de opleiding assistent accountant, of bedrijfsadministratie. Ik weet nog niet zeker of ik dit wil, dus alle opties staan nog open! Wel weet ik zeker dat ik nu eerst mbo niveau 4 wil gaan doen, zodat ik het wat rustiger aan kan doen en daarna altijd nog naar het hbo kan.
Zijn er nog mensen met tips of ideeën?
Toch wel fijn om het even zo uitgeschreven te hebben haha!