Mensen aan het werk in veehouderij/varkenshouderij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Mensen aan het werk in veehouderij/varkenshouderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:11

:wave:

Het is al altijd m'n droom geweest om met dieren te werken, daar ik met mijn autisme en asperger niet zo goed met mensen kan omgaan :+ :o . Thuis heb ik ondertussen een hele veestapel opgebouwd en ik heb dier- en landbouwtechnische wetenschappen gestudeerd tot mn 18de. Daarna enkele maanden in een dierenwinkel gewerkt en momenteel helaas werkloos. Ik heb al veel sollicitaties gestuurd naar melkvee- en varkensbedrijven maar daar geraak je niet binnen zonder 'deftige' opleiding. Nu zou ik erg graag in het volwassenenonderwijs een opleiding veehouderij of varkenshouderij volgen :D.
Ik weet natuurlijk dat werken op een bedrijf met dieren héél hard werk is, dat dat een groot verschil is met het zelf houden van dieren. Daar ben ik me zeker van bewust, en ik ben me er ook van bewust dat de lonen niet hoog zijn. Toch zou ik graag een tijd (aantal jaren) op een melkvee- of varkensbedrijf werken, gewoon voor de ervaring en je leeft maar één keer natuurlijk. Daarna zou ik gewoon een opleiding gaan volgen tot verzorgende om familiehulp te gaan doen :), of iets anders, dat moet ik nog gaan zien haha.

Nu zou ik toch graag ervaringen horen van mensen die er echt in werken.
Hoe bevalt het werk, en hoe slecht betaalt het nu écht? Mag in pb :).

Gelieve geen commentaar te geven op het feit dat ik een deel van m'n leven wil wijden aan het werken op een bedrijf met dieren, dat is m'n eigen keuze, en ik zal het zelf wel ondervinden als het helemaal niks blijkt te zijn haha.

Noblesse_

Re: Mensen aan het werk in veehouderij/varkenshouderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:56

Niemand op bokt die werkt in de veehouderij?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:01

wij hebben thuis 350 vleesvarkens en ik wil later het bedrijf overnemen, na de middelbare school wil ik naar de HAS :)

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:05

Ik kom zelf van de boerderij wij melken helaas nu zelf niet meer. Maar heb nu een vriend die ook boer wil worden haha. Dus grote kans dat we straks gewoon weer op een boeren bedrijf wonen.

Maar kun je je niet inschrijven bij een uitzendbureau in de agrarische sector. Vaak hebben die wel vacatures als melker ofzo.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:06

melissapupa, wat is de HAS?

En ik ben al maanden ingeschreven in een agrarisch uitzendbureau, heb nooit wat gehoord ervan. Alle bedrijven vragen ervaring, of opleiding,... daarom dat ik dacht aan het volgen van een opleiding.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:08

Ik heb een tijd tussen de koeien gewerkt en zit nu fulltime tussen de geiten.
Ik heb het super naar mijn zin.
Moet zeggen dat ik de koeien wel mis nu ik tussen de geiten zit.
Vond koeien melken en de kalveren doen toch wel erg leuk.
Maar nu kan ik me uitleven op de lammeren. haha

qua loon kan ik je niet veel vertellen, tussen de koeien werkte ik zwart en heb ik prima verdiend. Nu zit ik in het bedrijf van mijn vriend.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:11

Renske_W schreef:
Ik heb een tijd tussen de koeien gewerkt en zit nu fulltime tussen de geiten.
Ik heb het super naar mijn zin.
Moet zeggen dat ik de koeien wel mis nu ik tussen de geiten zit.
Vond koeien melken en de kalveren doen toch wel erg leuk.
Maar nu kan ik me uitleven op de lammeren. haha

qua loon kan ik je niet veel vertellen, tussen de koeien werkte ik zwart en heb ik prima verdiend. Nu zit ik in het bedrijf van mijn vriend.

Ik stuur je even een pb!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:15

Noblesse_ schreef:

En ik ben al maanden ingeschreven in een agrarisch uitzendbureau, heb nooit wat gehoord ervan. Alle bedrijven vragen ervaring, of opleiding,... daarom dat ik dacht aan het volgen van een opleiding.

hogere agrarische school :)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:16

melissapupa schreef:
Noblesse_ schreef:

hogere agrarische school :)

Is volgens mij iets in Nederland en niet in België? Of begrijp ik dat verkeerd?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:30

Je hebt in België wel een hogeschoolopleiding: agro-en biotechnologie.

TS, zoals al gezegd heb ik even meegedraaid in een varkenshouderij. Daar mocht ik gewoon beginnen zonder enige opleiding erin of ervaring. Ik heb aangegeven in mijn sollicitatiebrief dat ik ervaring heb met omgang met grote dieren (paarden ;) ) en van aanpakken weet. Tijdens het sollicitatiegesprek veel interesse getoond in het bedrijf en tijdens de proefdag gewoon meteen keihard de handen uit de mouwen gestoken en gewerkt.

Het loon lag tussen de 1400-1600 euro/maand (bruto geloof ik wel, niet netto)

Ik begrijp dat je nog nooit in een varkenshouderij geweest bent, of wel? Ik vond het heel erg confronterend om er te werken, daar moet je wel tegen kunnen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:34

Solleke_Noah schreef:
Je hebt in België wel een hogeschoolopleiding: agro-en biotechnologie.

TS, zoals al gezegd heb ik even meegedraaid in een varkenshouderij. Daar mocht ik gewoon beginnen zonder enige opleiding erin of ervaring. Ik heb aangegeven in mijn sollicitatiebrief dat ik ervaring heb met omgang met grote dieren (paarden ;) ) en van aanpakken weet. Tijdens het sollicitatiegesprek veel interesse getoond in het bedrijf en tijdens de proefdag gewoon meteen keihard de handen uit de mouwen gestoken en gewerkt.

Het loon lag tussen de 1400-1600 euro/maand (bruto geloof ik wel, niet netto)

Ik begrijp dat je nog nooit in een varkenshouderij geweest bent, of wel? Ik vond het heel erg confronterend om er te werken, daar moet je wel tegen kunnen.

Hogeschoolopleiding is meteen weer 3 jaar, dat zie ik niet meteen zitten...
Ik heb dus ook al tig sollicitatiebrieven gestuurd, inderdaad gezegd dat ik ervaring heb met grote dieren (paarden, koeien), maar ben zelfs nooit op gesprek mogen gaan helaas.
Loon komt dus ongeveer op hetzelfde neer als in een winkel, als ik niet verkeerd ben.
Ben inderdaad nog nooit op een varkenshouderij geweest, omdat ik gewoon niet veel mensen ken met een varkenshouderij. Ken wel een boer, en ga daar de eerste dagen eens op bezoek gaan :). Dat het confronterend is besef ik wel..

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:11

Het verschilt ook nog per varkenshouderij. Ik ben op bezoek geweest bij één van de grootste in NL, die heeft 90.000 biggen per jaar, als ik het goed onthouden heb. En ik loop nu stage bij een onderzoeksbedrijf met o.a. varkens.
Vergis je niet wat voor een aanslag het op je eigen gezondheid heeft om in intensieve veestallen te werken, de lucht slaat op je ogen en longen. Op hoogte van de varkens is de lucht redelijk goed geventileerd, maar de warme lucht stijgt op, dus kunnen de werknemers er van genieten.
Het is aan jezelf hoe je met de varkens omgaat, maar op een gegeven moment zul je efficiënt moeten werken, dus kun je niet elk varkentje lief benaderen of hij/zij even opzij wil, bij wijze van. Daarnaast heb je als werknemer niets te zeggen over de bezettingsgraad e.d.. Tot nu toe zijn de varkens die ik heb gezien niet angstig, gewond of 'zielig', maar ik heb maar een aantal bedrijven gezien.
Over de boeren zelf; als ze niks met varkens hadden, deden ze dit werk niet. De meesten zullen er wel van genieten als ze biggetjes zien drinken of als een zeug aan hun hand snuift. Maar het is wél een bedrijf, dus uiteindelijk zitten de varkens wel met een hoop bij elkaar om uiteindelijk op je bord te belanden.
Of ik er nou van geniet....nee. Niet dag in dag uit, ik heb nu alleen bezoekjes gebracht en dagen meegeholpen, en dan is het wel een keer leuk of interessant, maar persoonlijk zou ik er niet mijn leven aan willen wijden. Vooral omdat het intensieve veeteelt is en je niet in de buitenlucht kan werken, je zit altijd in de benauwde varkenslucht. En het is zwaar werk. Oh, en elke keer douchen als je in of uit gaat. En dan blijft de lucht je nog achtervolgen :P