In het (aardig gereformeerde) dorp van mijn moeder zit er een AZC deze werd helemaal klaargemaakt voor de vluchtelingen. Dit AZC zit een aantal km bij het centrum vandaan (stuk of 2/3). Nu is het AZC niet op tijd klaar en worden de vluchtelingen zonder overleg of aankondiging aan de bewoners in het oude gemeentehuis geplaatst (deze ligt midden in het centrum). Mag de gemeente dit zomaar doen en besluiten? Dat ze in het AZC kwam was niet overlegd of aangekondigd, maar daar ging iedereen eigenlijk meteen al vanuit. Maar dat dit nu zomaar verplaatst word...? Weet iemand van jullie hier iets van?
Ik snap niet waar je je druk om maakt. Wees blij dat deze mensen nu op deze manier een dak boven hun hoofd hebben. Het maakt toch niet uit wat je gelooft? Iedereen heeft recht op een dak boven het hoofd
MarliesV
Geplaatst: 15-11-15 10:47
Gemeente mag hier volgens mij zelf over beslissen.
Wat is het probleem? De komst van de asielzoekers, de locatie, het niet overleggen?
En wat wil je dan? Of je moeder want ik neem aan dat jij niets te willen hebt aangezien je er niet woont.
Evelijn
Geplaatst: 15-11-15 10:49
de gemeente heeft beloofd vanaf bepaalde datum mensen op te vangen.... nu hun accomodatie nog niet klaar is moeten die mensen ergens onderdak krijgen en daarvoor gebruiken ze dan tijdelijk een leegstaand gemeentehuis... lijkt me geen verkeerde oplossing.. De toestroom aan vluchtelingen is groter dan ze hadden zien aankomen en die mensen zoeken een veilig heenkomen... elke gemeente heeft daar een verantwoordelijkheid in. Natuurlijk is er dan een NIMBY probleem (not in my backyard) maar waar moeten die mensen dan worden opgevangen?
Tegen vraag, waarom zou de gemeente dat niet mogen doen?
iirrssjjee
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-15 10:52
Het probleem is dat er gewoon zomaar, zonder overleg of aankondiging besloten was om de vluchtelingen ipv buiten het centrum midden in het centrum te plaatsen. Ik wil niks. Ik vroeg mij af of dit zomaar kan. Mijn moeder verhuisd per 1 december, dus haar "probleem" is het straks ook niet meer.
Hoezo is het eigenlijk een probleem? Wat maakt het uit dat er niet overlegd is, waarom moet dat gebeuren?
iirrssjjee
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-15 10:56
Laat maar weer... Jullie vatten het te persoonlijk op. Mijn vraag was of de gemeente zomaar zonder enige aankondiging de vluchtelingen kan plaatsen op een andere plek dan dat de bedoeling was. Deze vraag is nu beantwoord, ik ga hier dus verder ook niet meer reageren.
verootjoo
Geplaatst: 15-11-15 10:57
Waar moeten die mensen dan heen? Gelukkig hebben ze nog een alternatief gevonden. Ze worden toch niet in jouw huis geplaatst?
Maar het antwoord op je vraag is ja, dat kan de gemeente doen.
Suusie22
Geplaatst: 15-11-15 10:57
Het zijn geen criminelen die nu opeens midden in het centrum zitten. Ik snap het probleem ook niet. Hier in het dorp komt ook een AZC met bijna 1000 vluchtelingen. Ik heb er geen problemen mee, alleen maar blij dat er mensen een dak boven hun hoofd krijgen op deze manier. i.p.v. dat ze gaan zwerven in heel Nederland.
Anoniem
Geplaatst: 15-11-15 11:08
hengstveulen schreef:
Wat heeft dit probleem er dan mee te maken dat "het" in een aardig gereformeerd dorp is?
Dat ze conservatief zijn en niet openstaan voor andere meningen?
Ik vat niks persoonlijk op. Ik ben gewoon benieuwd waarom je het een probleem vind. Maar blijkbaar kan je dat zelf niet eens onder woorden brengen. Dus, een oprechte vraag, wat is het probleem? Is het wel een probleem? Of loop je enkel met de 'probleemroepers' mee? Want je wekt namelijk de indruk dat laatste te doen.
Polly
Moderator Algemeen
Geplaatst: 15-11-15 11:10
Dit is het eerste vluchtelingen topic waar ik een beetje blij word van de reacties
iirrssjjee
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-15 11:12
Ik heb nooit gezegd dat ik het een probleem vind...In mijn OP noem ik niks een probleem... In mijn eerste reactie vind ik het probleem dat er wat wordt gedaan zonder overleg/aankondiging en het "probleem" zette ik expres al tussen aanhalingstekens.
Anoniem
Geplaatst: 15-11-15 11:12
jammer dat je (TS)je vraag dan niet duidelijker kunt stellen.
Liselot
Geplaatst: 15-11-15 11:14
Jeetje wat is iedereen in dit topic roomser dan de paus. Ik kan me voorstellen dat als een AZC ineens een stuk dichterbij komt dan als eerst de bedoeling was je dat even geen prettig gevoel vindt. Ook hier in Almelo is veel te doen om de vluchtelingen en het AZC, ik woon er niet in de buurt en heb er geen last van en dus ook geen moeite mee. Maar de mensen die wél dichtbij wonen ondervinden flink veel overlast van vechtpartijen onder vluchtelingen, dreigende situaties en politiebezoeken die daar dan weer op volgen
Suusie22
Geplaatst: 15-11-15 11:14
Polly schreef:
Dit is het eerste vluchtelingen topic waar ik een beetje blij word van de reacties
iirrssjjee
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-15 11:14
Als mensen duidelijk mijn OP zouden lezen voordat ze de reacties lezen was het duidelijk genoeg geweest. Er staan twee regels met vraagtekens. Als er niet meteen vanuit word gegaan dat ik het een probleem vind was het een heel ander topic geworden.
ravellie
Geplaatst: 15-11-15 11:18
Wat raar, er is toch al een bestaand AZC daar?
Marsu
Geplaatst: 15-11-15 11:19
De gemeente zal eigenaar van het pand zijn. Dus ja, dan mogen ze zelf bepalen wat ze er mee doen, zolang het niet tegen de wet is.
beatje
Geplaatst: 15-11-15 11:22
Ik zou het ook niet prettig vinden een AZC naast mijn deur en ondanks alle heilige roepers de meeste mensen ook niet. En je kan het keren hoe je wilt maar de waarde van je woning zakt met een AZC naast je deur of vlak in je buurt,net als er mensen geen nieuwe spoorlijn naast hun deur willen of snelweg. Helaas of je het nu wilt of niet is het de gemeente en vaker nog de overheid die bepaalt of er iets komt of niet en heb je als burger ondanks de democratie weinig in de pap te brokkelen