Eigen boek verkopen, btw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Eigen boek verkopen, btw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:48

Wie weet hoe het zit met de btw als je een eigen boek schrijft/drukt/verkoopt?
Ik dacht in eerste instantie dat je gewoon 6% moet afdragen aan de belastingdienst maar aangezien ik er geen eigen bedrijf in heb, wist ik niet hoe je het dan kan aangeven. Gebeld met de BD, 3x doorverbonden en eigenlijk een beetje vage antwoorden gekregen. Iets van een formulier invullen, maar die kan ik niet vinden. Daarna een tweet gestuurd en toen kreeg ik terug dat het helemaal niet hoeft als het eenmalig is? Ook al zou de oplage om meer dan 150 gaan.

Nouja misschien weet een van jullie het?

Dorus

Re: Eigen boek verkopen, btw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:57

Je hebt een BTW nummer nodig om BTW te kunnen factureren. Ik durf zo uit mijn hoofd de exacte regels mbt het al dan niet verplicht aanvragen van een BTW nummer niet te geven, maar wellicht dat je daarmee verder komt. Ik meen dat er op de site van de kvk daar ook enige informatie over te vinden is.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:01

Als je geen ondernemer bent hoef je ook geen BTW af te dragen. Je kunt je verdienste dan opvoeren bij overige inkomsten. Facturen noem je geen BTW op. En als het een stelselmatig inkomen wordt inschrijven bij de KVK en dan wordt beoordeeld of je BTWplichtig bent.

Volgens mij zit het dus zo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:04

Artikelen schrijven is vrijgesteld. Drukken = jij BTW (en kosten) betalen. Verkopen is BTW door koper laten betalen. Maar moet je wel btwnummer hebben. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je inkomsten genereert en daarover moet je wél belasting betalen.

Het zou de moeite kunnen lonen om gewoon een bedrijfje op te starten.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:59

Je bent niet BTW plichtig als je geen onderneming hebt. Voor een oplage van 150 stuks zou je, je af moeten vragen of je dit wilt of niet.

Situatie als je het niet doet:
Je drukt de boeken op eigen kosten, en betaald dus ook de BTW. De inkomsten die je hieruit krijgt zul je bij de inkomstenbelasting op moeten geven en dus loonbelasting over moeten betalen (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... erig_werk/)

Als je wel een onderneming opstart:
Je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel (kost geloof ik 50 euro).
Je drukt de boeken voor bijvoorbeeld 121 euro waarvan 21 euro BTW is.
Je verkoopt de boeken voor 212 euro waarvan 12 euro BTW is. (6% op boeken)
Je geeft dus bij je BTW aangifte dan aan 12 euro af te dragen en 21 terug te ontvangen. Dus krijgt per saldo terug. Wel zal je over de winst dan ook weer loonbelasting moeten betalen.

Je moet jezelf afvragen wat je wil, als het maar om 1 oplage van 150 boeken gaat zou ik eigenlijk zeggen... niet doen.