Paard gerelateerd zakmes, illegaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Paard gerelateerd zakmes, illegaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 20:19

Heyhoi bokkers,

Ik keek net 'politie op je hielen' ( :') ) en daar werden jongens in gearresteerd voor het bezitten van een zakmes (al was dit wel uitsluitend een mes, en het mes zelf was al groter dan je handpalm).

Hoe zit het dan met van die paard gerelateerde zakmessen? Ik heb altijd een zakmes bij me (mes, hoevenkrabber, trekkammetje, hoeven uitsnijmes, en blik/fles- opener) voor noodgevallen op buitenritten.

Zijn die ook illegaal om bij je te dragen?

kimmysan

Re: Paard gerelateerd zakmes, illegaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:23

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:24

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:26

Volgens mij moet het aan een paar dingen voldoen voordat het als wapen wordt gezien ofzo (lengte, breedte etc).
Dat kan je wel ergens opzoeken denk ik.

Maar zolang je hem niet meeneemt bij het uitgaan ofzo zou ik me er geen zorgen over maken. :P Ik neem aan dat je je niet zo gedraagt dat de politie een reden heeft je te fouilleren. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:28

Hangt o.a. van de maat en manier van openen af, maar het mes wat jij noemt zal binnen de regels vallen.
Ik heb voor bij de paarden ook een zakmes, destijds goed nagevraagd of dat legaal was en klaar. Let wel dat de politie niet altijd in 1x goed inschat of wat je bij je hebt legaal is en er ook een factor plaats aan zit ivm een lokale verordening waarbij 0 wapens zijn toegestaan. Panieken omdat jij een scherp stuk gereedschap bij je hebt als er op TV het mes van iemand in beslag genomen wordt is niet nodig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:28

Ik heb op de koets ook altijd een mes bij me, mocht ik staande gehouden worden met koets hebben ze daar vast begrip voor. :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 20:29

Als ik het dus goed lees is het, omdat ik het hebben van het mes in die situatie kan verantwoorden als niet voor letsel bestemd, legaal?

Tamary, paniek is het zeker niet, gewoon nieuwsgierigheid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:29

"Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel bestemd zijn dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen - en die niet onder één van de drie andere categorieën vallen." :D Nou gewoon niet met uitgaan meenemen maar wel met mennen haha.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:33

Een paardenzakmes is geen probleem. Verder zijn er bij groter een aantal regels waar je aan moet voldoen. Zowiezo twee handelingen moeten doen voor mes/boog bruikbaar is.

Ik heb bv als "zakmes" een survival mes ook, naast twee kleine zakmessen en een paardenzakmes op stal. Geen kleintje maar groot genoeg om een zwijn mee te villen. Ik mag hem in een tas meenemen omdat er twee handelingen nodig zijn voor ik hem kan gebruiken. Maar op bv festivals gaat hij uit de tas. Beter niet meenemen dan voor de zekerheid

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:33

KimD schreef:
Ik heb op de koets ook altijd een mes bij me, mocht ik staande gehouden worden met koets hebben ze daar vast begrip voor. :j

Wij moeten zelfs een mes mee op de koets, voor nood. Dit is bekend bij de politie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:34

MorganeR schreef:
Als ik het dus goed lees is het, omdat ik het hebben van het mes in die situatie kan verantwoorden als niet voor letsel bestemd, legaal?

Tamary, paniek is het zeker niet, gewoon nieuwsgierigheid.

Wat jij bij je hebt is een stuk noodzakelijk gereedschap voor de verzorging van je dieren. Zo moet je er ook over denken en liefst mocht je er ooit door politie naar gevraagd worden het ook benoemen. Ben je dan ergens anders is het gevalletje standaard meegenomen, kom rechtstreeks daar vandaan of moet er nog naar toe voordat je thuis komt. Niet als wapen zien, want dat is het niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:34

Shenavallie schreef:
KimD schreef:

Wij moeten zelfs een mes mee op de koets, voor nood. Dit is bekend bij de politie.

Maar toch vinden ze het leuk om druk uit te oefenen over dat mes.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:54

Oh, dat geloof ik meteen! :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:05

Doet me denken aan die keer dat een jongen (ruiter) in de discotheek kwam en door de scanner ging. Ding ging piepen en jongen werd gefouilleerd, halen ze grote wielsporen uit zijn zak. :D Die beveiligers keken wel even raar op en hij had wel wat uit te leggen. :D