Help een essay wat is dat??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ryukapple

Help een essay wat is dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:57

Beste Bokkers,

Ik zit nu in mijn tweede jaar van mijn opleiding dierwetenschappen en we moeten nu voor het eerst een essay schrijven. Het probleem is dat ik eigenlijk niet goed weet hoe het eruit moet komen te zien. Vroeger op de middelbare een aantal keer een essay moeten schrijven, maar deze waren voor elk vak compleet anders, waardoor ik nu een slecht beeld heb hoe het eruit moet zien. Helaas krijg ik van de leraren van het vak hier geen duidelijke uitleg van. Dus nu hoop ik dat hier lieve bokkers zitten die wel eens een essay geschreven hebben voor hun opleiding ( liefst met een biologisch onderwerp) en hem aan mij willen laten zien zodat ik een beter weet hoe het eruit moet zien.

Ik zou er echt heel erg mee geholpen zijn :D

Shadow0

Re: Help een essay wat is dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:13

Mjn eerste tip zou zijn om aan medestudenten (vooral die het vak al eens gedaan hebben) te vragen of er informatie over is. Wij kregen bv een studiehandleiding waarin een aantal eisen (zoals bronvermelding) werden uitgelegd. Als er een studievereniging is, vooral daar ook langsgaan.

In het algemeen is een essay een stuk tekst van globaal zo'n 1000-3000 woorden waarin je een enkel onderwerp neemt en daar een aspect duidelijk uiteen zet. Dat kan een betoog zijn, je neemt dan een stelling in en bouwt je betoog dan duidelijk op met een inleiding, argumenten en conclusie. Het kan ook iets meer beschouwend van aard zijn, maar dan nog moet het wel heel duidelijk een centraal punt hebben, met een goed gestructureerde opbouw.
Aantal woorden is een schatting trouwens - maar belangrijk is dat het over het algemeen niet enorm lang is, maar wel enigzins de diepte in gaat op dat ene onderwerp.

Verder zou ik toch navragen wat de precieze eisen nou zijn: hoeveel woorden, is de onderwerpkeuze vrij, zijn er bepaalde dingen die aan bod moeten komen, wat zijn de vormeisen (inleveren op papier, als word of pdf? Bepaalde formattering?), Engels of Nederlands. Want zonder dat kun je niet in het wilde weg iets gaan schrijven.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 20:42

Bedankt voor de tips. Bronvermelding ect. Is geen probleem daarvan weet ik hoe het moet. Heb wel eerder wetenschappelijke artikelen, verslagen en een wetenschappelijke poster gemaakt. Het moet een essay worden van max twee pagina's. Er zijn onderwerpen gegeven waaronder zero-weaning bij kalveren stro huisvesting bij zeugen en hittestress. De enige eisen zijn dat je immunologie en thermoregulatie combineerd en gebruik maakt van wetenschappelijke artikelen. Het enige wat ik dus idd echt moet weten is hoe een essay eruit ziet. Ken helaas eigenlijk geen bovenbouwleerlingen. Woon zelf ook niet in Wageningen dus kom eigenlijk nooit leerlingen van andere jaren tegen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:43

Staat er niets in de electronische leeromgeving (blackboard oid) in een mapje over hoe een essay in elkaar zit?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:32

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 21:32

Nee helaas helemaal niks behalve het stukje met onderwerpen, aantal pagina's en de twee eisen...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:33

Google is your friend, en dan kun je vast heel goed zelf een essay schrijven...

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:45

Ik heb meer dan genoeg essays geschreven en kan dus gerust vertellen hoe deze er allemaal uit zagen...ja die waren allemaal anders! Een ding die mij toch zeker duidelijk is geworden tijdens mijn studie: snap je iets niet, weet je niet wat er van je verwacht wordt? Vraag het gewoon de docent! 1 je hebt gelijk het goede antwoord. 2 de docent eet je niet op. 3 hij gaat je alles behalve slechter beoordelen, je hoeft niet alles in 1 x te weten, leerlingen die vragen zijn juist wat ze zoeken! En 4 niemand vind je dom als je het de docent vraagt, want uiteindelijk hebben je klasgenoten er net zo veel aan als je het deelt. Het kost je allemaal veel minder tijd en energie om zo een mooi stuk te schrijven van 2 kantjes! Succes:)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:00

Heb de leraar idd al gemaild:) maar weet niet wanneer hij antwoord, en wilde vast beginnen met een opzet maken. Het is wat lastig direct te vragen ze zijn er alleen met colleges en daar ben ik niet want kan me in de collegezaal totaal niet concentreren dus kijk ze altijd thuis live mee.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:28

Bij een Essay heb je heel simpel gezegd een introduction, body paragraphs en een conclusion. In je intro introduceer je je thesis statement en in je middenstuk geef je argumenten. En in het eind vat je alles samen. Denk aan conlucding sentences en aan een goed thesis statement. In je essay gebruik je geen woorden als ik denk etc;alles wat jij schrijft is de waarheid. Verder helpt het als je in je hoofd het pie principe erbij houd. Point, interpretaion, explantion. Succes!