Auto defect, garage kan het niet vinden. Rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Auto defect, garage kan het niet vinden. Rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:52

Hallo allemaal.

Bij deze hoop ik dat er mensen zijn die enig idee hebben wat voor rechten ik hier mogelijk in heb, ik weet het even niet meer namelijk.
Een paar weken geleden heb ik een elektrisch 45 km autootje gekocht voor veel geld.
Hij was al uit de garantie, en 5 jaar oud met 3000 op de teller.
Vanaf de eerste dagen problemen: een vastzittend gaspedaal EN rempedaal.
Bij uitzetten en weer aan reset hij en is het probleem weg, en kan ik gerust weer dagen probleemloos rijden bij wijze van.
Van de week gebeurde het WEER en heb ik hem op laten halen door een garage.
Nu het waardeloze: de garage kan het echt niet vinden en daar heeft hij het niet gedaan, hij heeft er zelfs 30 kilometer mee gereden.
De importeur kent het probleem ook niet en nu mag ik hem morgen weer ophalen.

Nu zegt het thuisfront probeer het weer, nou ik ben het er gewoon niet mee eens.
Dat ding is niet in orde, en het is imo de verantwoordelijkheid van de fabrikant dat ik een veilig product heb.
Ik vind het niet mijn verantwoording: het product is niet goed en dat moet gewoon opgelost worden, garantie of niet dit is gevaarlijk en hoort gefixt te worden.

Weet iemand wat voor rechten ik hierin heb?
Ik heb besloten dat ik komende dagen met GoPro ga rondrijden, en elke stap ga filmen, handrem eraf halen en alles erbij.
Zelfs de schoenen die ik aan heb, mocht hij het weer doen heb ik tenminste beeld en geluid. -O-
Ik ben er lichtelijk ziek van eerlijk gezegd, ik heb deze gekocht met geld wat ik van mijn ouders geleend heb en hij was bijna 6000 euro. #)

Faniek

Re: Auto defect, garage kan het niet vinden. Rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:43

Wat je rechten zijn geen idee, maar ik zou het inderdaad filmen.
Ik heb destijds een keer wat vaags gehad met mijn auto, dat alle lichtjes knipperde, stuurbekrachtiging wegviel etc. Ze konden tot twee keer toe niks vinden en bij hun deed die dat niet. Of ik hem niet per ongeluk had laten afslaan dan, ja.. ik ben gek..
Dus toen het weer gebeurde gefilmd en uiteindelijk hebben ze het toen kunnen vinden.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:45

Waar heb je de auto gekocht? Bij een garage? Dan heb je wss nog garantie, dus terug gaan daar naar toe. Bij een particulier? Dan filmen idd.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:46

Als je bij een bovag garage je auto gekocht hebt en het bedrag is boven de 4500 euro dan heb je recht op 3 maanden garantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:53

Het irritante van de Nederlandse wet is dat ze beschrijven dat je recht hebt op een 'deugdelijk product', maar er staat niet gedefinieerd wat een deugdelijk product precies is.
Maar in feite zijn zij jou gewoon verplicht om een deugdelijk product te geven, en daar hebben ze nu niet aan voldaan.

Uiteindelijk zou ik persoonlijk gewoon nog eens terug gaan. Of het nou wat oplevert of niet, niet geschoten is altijd mis.

Misschien heb je hier wat aan:
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consu ... k-product/
http://www.justitia.nl/consumentenkoop.html

Burgerlijk wetboek online:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/B ... 13-05-2013

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 00:53

Ik heb hem gekocht bij een man die er een klein bedrijfje in heeft, geen garage maar dus wel een erkend bedrijf.

Faniek: dat zou echt in mijn verkeerde keelgat schieten ja, dit is alleen een automaat dus dat kan het niet zijn. :+
Ik heb een gopro met magneetplaat, dus ik kan de camera in mijn glazen dak monteren. 8-)
Dan kunnen ze gelijk zien dat ik echt niet gas en rem tegelijk in trap.
De bediening is ook met een voet dus dat kan haast niet..
De garage heeft er nog een in onderhoud, die heeft nu 33.000 km gelopen en mankeert nooit echt wat. :D
Dus ik hoop zo dat het gevonden word.
We hopen dat het wat simpels is, doet hij het weer gaat mijn vader alle elektra nalopen of er niet toevallig daar iets te vinden is..
Het zou niet voor het eerst zijn dat we er toch zelf achter komen.

Het is wel mooi waardeloos, zondag kwam mijn pony in draf voor de wagen ten val.
En hard ook, ik ben eraf geslingerd en we lopen beiden krom van de spierpijn.
Het lamoen was ook schots en scheef, maar dat bleek dat het bij het verstelpunt gedraaid was dus dat was gelukkig terugdraaien en klaar.
Dat je dan ook nog zonder auto zit terwijl je in elk geval 2x daags moet stappen en smeren etcetera is echt iets met de druppel.
Zelf voel ik me echt waardeloos, mijn lijf doet zeer en ik heb omdat hij ook pijn heeft gewoon geen rust, ik ben echt door en door moe maar heb geen rust. -O-
Morgen mijn auto ophalen dat zal wel weer schelen, ik heb m pas twee weken maar ik vind het zo'n opluchting eindelijk niet meer afhankelijk te zijn!
Fysiek gaat fietsen niet goed, dus mams is nu weer even taxi. -O-

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:12

Voor garantie moet je bij de verkoper zijn. Daar moet je je recht halen en hij moet zorgen dat de auto weer in orde komt.

Mijn advies zou dus zijn om dit te melden bij verkoper en hem vragen dit op te lossen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:38

Bah het zit je ook niet mee zeg, hopelijk is je pony vlot weer de oude en jij natuurlijk. En dan je auto natuurlijk ook, dat die nu maar is even mee mag werken :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 01:54

Hij is nu terug maar het is niet opgelost.
Nu heb ik het op de fb van de importeur gegooid, ik ben er klaar mee met wij weten het niet.
Schiet ik niks mee op hoor.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 02:25

1tip.
Je hebt nog garantie, dus ga aub niet zelf onder de kap duiken als ze dit in de gaten hebben dan kan het garantie probleem nog wel eens lastig worden.
Elke aankoop heeft minimaal 6maanden soort van garantie.
Als er binnen 6maaden problemen optreden dan gaan ze rvanuit dat dit bij aankoop al zo was dus mag het product terug.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 14:42

Nou het is iets met een motor o.i.d. zegt de importeur. 1100 euro reparatie.. :(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:02

Nou ok veel wijzer!!
Het besturingssysteem is stuk en dat kost dus 1100 euro.
We hebben contact met rechtsbijstand gehad en ik heb recht op kosteloos herstel.
Wil hij dat niet is het een koopvernietigend gebrek.
Dit geldt trouwens omdat ik hem niet particulier gekocht heb, maar bij een bedrijf.
Nu moeten we hem in een aangetekende brief melden dat hij dit binnen aanzienlijke tijd op moet lossen.
Reageert hij niet binnen 14 dagen moeten we weer de rechtsbijstand contacten en gaan ze er mee aan de slag.

De garage is nu in contact met de importeur en dat zijn allemaal toppers.
Zij weten zeker dat dit opgelost is na vervanging van het onderdeel.
Conclusie: ik hoop dat dit snel achter de rug is en dat de verkoper mee werkt.
Wil hij hem enkel terugnemen heeft de importeur nog enkele gebruikte autootjes staan.
Conclusie: juridisch staan we sterk!
Het merk ga ik niet noemen hier trouwens, maar het wordt waarschijnlijk een happy end.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 07:56

Super nieuws dat je sterk staat.