Zonnepanelen zonder slimme meter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Zonnepanelen zonder slimme meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 23:14

Sinds afgelopen donderdag hebben we een 9-tal zonnepanelen op ons dak liggen, optie via de woningbouwvereniging. Komende week worden ze aangesloten op de meter, maar nou blijkt dat we, omdat we al een meter hebben die geschikt is voor teruglevering hebben, geen slimme meter zullen krijgen. Eigenlijk baal ik daar wel een beetje van omdat je dan toch meer overzicht hebt voor mijn gevoel.

Zijn hier toevallig Bokkers die ook zonnepanelen hebben en terugleveren zonder slimme meter? Hoe bevalt en werkt dan?

Janneke2

Re: Zonnepanelen zonder slimme meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:24

Ik heb zo'n ouderwetse ferraris meter, met een draaischijf.
Prachtig om te zien: het gekke ding draait achteruit.

Wel moest de netbeheerder (liander, in ons geval) langs komen om de zaak te controleren, dat is in 1x in orde bevonden.
En een jaar later "bleek er een foutje te zijn", ons energie bedrijf stuurde ons een brief met de vraag 'waarom we toch zo weinig electra afnamen....?'
Nou, gewoon, we maken het zelf!

Als je wilt kun je zelf een metertje tussen de omvormer en de meter zetten, en dan met enige regelmaat de standen noteren. (1x per jaar is in principe voldoende....)
Ik ga er zelf eerlijk gezegd van uit 'dat het salderen wel zal kloppen'.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:27

Wees blij dat je nog een oude meter hebt. De overheid is zo onbetrouwbaar als wat. Straks mag je belasting betalen over wat opgewekt hebt etc.

Je oude meter draait gewoon terug, en zodra je weer meer verbruikt dan betaal je alleen dat. Als je terugleveren wilt met een slimme meter dan krijg je volgens mij een vergoeding voor je geleverde stroom en dan krijg je een verrekening met je verbruikte stroom. En laat je nu meer kwijt zijn voor je geleverde stroom dan dat je terugkrijgt voor je opgewekte stroom...

Zo heb ik het altijd begrepen maar correct me if i am wrong.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:41

Die onbetrouwbaarheid van de overheid valt meestal wel mee.
Wat wel een punt is: als mijn stalhouder op zijn dak van 1200 vierkante meter zonnepanelen legt, wordt hij terecht aangemerkt als energieproducent, "en dat moet je willen", en als je het niet wilt, niet doen.
Daar richten we dus een coöperatie voor op.
Energieproducenten moeten idd belasting betalen voor wat ze opwekken, maar een timmerman moet dat ookvoor gemaakte producten, zelfs een aantal medici moet dat voor geleverde diensten.

En de prijs van energie schommelt, naar de letter van de wet zelfs per uur.
...en als iemand, niet de overheid, hoor, maar je energiemaatschappij moet gaan berekenen hoeveel watt je op welk uur tegen welke op dat moment geldende prijs.....- brrr, laat maar.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:52

@janneke2 een aantal jaren geleden kochten wij een Citroen C1. "nee meneer u betaald geen wegenbelasting" 2 jaar later draait de overheid het terug en betaal je wel...

Alles wat de overheid stimuleert en een succes word zal op een of andere manier belast worden. Het is echt niet de bedoeling dat wij allemaal onze eigen energie gaan opwekken. Dan komen er geen belastingen en heffingen binnen. Voordat je het weet krijg je een zonnepaneel heffing die dan gek genoeg net zo hoog is als je energiebelastingen die ze mislopen...

nee leer mij de overheid en ambtenaren kennen!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:14

Het is al bekend dat de salderingsregeling (je krijgt ongeveer hetzelfde voor een geproduceerde kWh dan je betaalt) over niet al te lange tijd gaat vervallen. Op dat moment koop je b.v. voor €0,25 een kWh bij je energieleverancier en zij kopen van jou de geproduceerde kWhs voor €0,15. Dan worden panelen idd wat minder interessant.

Overigens gok ik dat Zonnebloem wel een elektronische meter heeft maar dan een die de meterstanden niet zelf door kan sturen naar de netbeheerder. Op zo'n elektronische meter zit gewoon een telwerk dat netjes bijhoud hoeveel je hebt teruggeleverd, maar dat zal je zelf even in een spreadsheet oid moeten gooien.

Ook is de kans groot dat de omvormer die tussen de panelen en het stroomnet zit een display heeft, daarop kan je ook zien wat er op dat moment geproduceerd wordt en wat er in totaal is geleverd door de panelen.

Je kan een slimme meter trouwens wel aanvragen maar als dat geen geplande vervanging is door de netbeheerder dan betaal je daar extra kosten voor (€72,60 bij alle beheerders).

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:41

Bart, kun je mij een link sturen van de berichtgeving waar staat dat de saldering per 2020 vervalt?

Bij mij is alleen bekend dat deze 'versobert' wordt, dat er pas in 2017/2018 geëvalueerd wordt en dat er dan zeer waarschijnlijk een overgangsregeling volgt voor diegene die al zonnepanelen heeft.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:49

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:12

@weule; ik zeg niet dat die regeling per 2020 vervalt :) Ik weet alleen wat jij en nientje79 ook al zeggen, de kans is groot dat de huidige (behoorlijk voordelige) manier van afrekenen waarschijnlijk binnen nu en een paar jaar gaat veranderen (lees; verslechteren). Maar is allemaal nog koffiedik kijken op dit moment.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:24

Er is idd nog niks concreet besloten, het gaat idd in de ronde maar dat is alles

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:29

klopt inderdaad Bart, je gaf alleen aan dat 'binnen niet al te lange tijd ging vervallen'. Maar zoals ik (en nientje blijkbaar ook) weten is er alleen over gesproken dat er gaat gesproken worden over een mogelijke versobering.

Gelukkig is onze installatie tegen die tijd al ruim terugverdient ;) neemt niet weg dat wij wel baat hebben bij de saldering. We zijn nagenoeg zelfvoorzienend namelijk (zomermaanden flink meer opwekken dan gebruiken, wintermaanden andersom)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 13:45

We hebben al wel een digitale meter, maar die kan natuurlijk niet mooi aangeven hoeveel er op welk uur van de dag is opgewekt en de meter kan ook de data niet doorsturen. Al begrijp ik nu wel dat de slimme meter ook niet niet helemaal ideaal is. Ik ben wel van de gadgets dus elke minuut van de dag kunnen zien wat er verbruikt en opgewerkt wordt is echt iets voor mij. We zullen eerst kijken hoe het bevalt en anders kunnen we altijd nog een slimme meter laten plaatsen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:13

Wij kunnen onze panelen volgen op een website. Kunnen jullie dat niet dan?

Wij hebben de slimme meter geweigerd ivm stroomgebruik en privacy. We hebben wel een andere meter gekregen ivm de panelen. Oude kon niet terugdraaien.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:19

Welke omvormer heb je hangen, Zonnebloem? Die kunnen meestel meer gedetaileerde gegevens leveren dan de stroommeter.

@weule; ik bedoel vooral het vervallen van het 100% salderen. Er zal wel iets blijven bestaan, maar nu is het vaak zo dat inkopen en verkopen van stroom voor dezelfde prijs gaat (voor kleine installaties). Dat is iets dat over een paar jaar waarschijnlijk niet meer geldt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 16:24

Hij hangt nog niet, maar op de doos staat SMA-solar.com verder ook geen typenummers ofzo.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:51

zo lang mogelijk je oude meter laten hangen !

met een slimme meter is alles te traceren door de energieleverancier en met de oude niet.
ik heb van horen zeggen dat je straks minder terug krijgt voor je terug geleverde energie en meer betaalt voor het gebruikte, op jouw meter valt dit dus niet te bepalen en heb je alles voor hetzelfde geld :$

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:21

@zonnebloem: Ik zal zo even een berichtje naar die vriend van Me doen. Die werkt ook met solar. Zal vragen of hij wat meer kan vertellen

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:23

Je kan en SMA-Solar internet kaart erbij kopen als je meer gegevens wil. Deze kost €80. Verder is het en goed merk, en daar betaal je ook naar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:26

Onze omvormer meldt netjes wat hij actueel, die dag en in totaal heeft opgewekt. Helaas moesten we wel een nieuwe meter. Ik wil geen slimme meter die zelf dingen kan doorgeven. Maar had helaas geen keus. Ons oude draaimetertje deed het nog goed.

De slimme meter is wel afleesbaar maar niet bepaald duidelijk. We hebben drie standen een dag een nacht stand heen en hetzelfde ook weer terug.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:01

zo lang mogelijk proberen om plaatsing van een slimme meter af te wenden! Uiteindelijk komen we allemaal aan de beurt maar totnutoe kunnen ze je er niet toe verplichten. Ik heb zelfs mijn oude draaischijfmeter laten overplaatsen naar een gloednieuwe meterkast. Beetje raar gezicht zo'n zwart oudje op nieuw wit spul maar het werkt perfect.
Afhankelijk van het type omvormer kun je via internet al je productiecijfers benaderen, de omvormer is dan gekoppeld aan een persoonlijk portaal welke wachtwoordbeveiligd is. Ik zit bijv. bij Suntrol, die hebben ook een app voor op je foon.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:22

Wij hebben 'gewoon' een slimme meter laten plaatsen. Je moet het naar mijn mening ook allemaal niet spannender/ingewikkelder maken dan noodzakelijk.

Hier een app op de telefoon die exact aangeeft hoeveel kWh er wordt opgewekt en op welk moment van de dag. Even geknutseld in Excel en wekelijks voeren we de 4 telwerken en de opgewekte kWh in. uitkomsten laten exact zien hoeveel we wanneer inkopen, hoeveel we wanneer terugleveren en hoeveel er rechtstreeks in ons huis blijft.

Wij hebben een Fronius omvormer. Leverancier heeft alles geregeld en geïnstalleerd. Jaar 1 (eind april 14 - eind april 15) hadden we 104,5 % rendement. Nu in 2015 (vanaf 1 januari tot en met vandaag) zitten we al op 105%, dus wellicht komen we over heel 2015 op de 108% uit.