Helpen we elkaar niet meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xEmilieLx

Helpen we elkaar niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:43

Oke ik weet niet of het hier goed staat, maar ik moet even mijn verhaal kwijt.

Vanmiddag rond half 5 was ik op weg maar mijn werk op de fiets. Er liggen overal al bladeren op de weg en het heeft de hele dag geregend. Gladheid is dus eigenlijk gegarandeerd. Zelf let ik altijd goed op natte putten enzo dat ik daar niet op val.

Maar goed, op weg naar mijn werk moet ik een spoorweg oversteken En dan even evenwijdig aan de spoorweg rechtsaf zegmaar. En hier ging ik voluit op mijn snufferd. Pontificaal net niet voor auto's maar wel midden op het fietspad. Mijn elektrische fiets weegt ongeveer 30kg, en die kreeg ik niet van me af. Midden op de spoorweg ( trein van Groningen zag ik aankomen met de koplampen)

Er zijn denk ik minstens 10 mensen langs gelopen en gefietst die me aan hebben gekeken, en gewoon verder liepen.( ik begrijp als je haast hebt enzo..) In korte tijd kon ik uiteindelijk weg komen voor de trein. ( belletjes van spoorweg iets verderop rinkelden al)

Wat ik probeer te vertellen is dat ik niet begrijp waarom mensen zo ignorant doorlopen.. Ik ben echt niet heilig maar Wanneer ik iemand zie liggen of zie vallen ga ik direct er heen om tenminste te vragen of alles wel oké is en of ik misschien kan helpen.

Is dit een uitzondering op de regel geworden? Hoe denken jullie hierover en hebben jullie soortgelijke situaties meegemaakt?

Ik ben benieuwd..

wyoming

Re: Helpen we elkaar niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:48

Wat erg dat ze gewoon door liepen!

Ik had je geholpen. Kleine moeite, wie goed doet, goed ontmoet.

Al weet ik dat de praktijk vaak anders gaat, mensen zijn een stuk egoïstischer geworden.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:51

Hier valt mijn mond van open! :oo

Nee, ik durf toch wel te zeggen dat dat hier (Gildehaus,Duitsland) niet was gebeurd. Of ben ik nu te naive. :\

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:52

Ja het is soms echt te triest voor woorden hoe mensen in hun eigen wereld wereld zitten en daar behoorlijk egocentrisch in lijken te zijn..

Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die nog wel een helpende hand toe steken..
Wat onwijs vervelend dat jij helaas het tegenovergestelde hebt moeten meemaken...
:(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:56

Jeetje, dat is toch wel apart en triest :\

Ik loop ook altijd even naar iemand toe om te helpen .

Ik hoop dat je je niet teveel bezeerd hebt :(:)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:57

Ik denk dat je net de verkeerde mensen hebt getroffen.
Genoeg mensen die jou wel opgeraapt zouden hebben.
Ik hoop dat de pijn meevalt en je een beetje van de schrik bekomen bent.

smurfje

Te triest voor woorden dat mensen gewoon doorlopen.

Gelukkig zijn er nog mensen die nog wel helpen

Yenni

Oh wat erg! Heb je er zelf niks aan over gehouden? Ik merk dit zelfs al in het verkeer. Ik ben 15 en heeeel veeeel leeftijdsgenoten steken geen hand uit en kijken niet uit. Ik ben een van de weinige die dit wel doet ( en dan schep ik niet op ;) ) ik erger me er heel erg aan de zelfs volwassenen dit niet doen. Ik had je echt niet laten liggen! :(:)

Anoniem

Advocaat van de duivel: Dit gedrag zit in de natuur van de mens en is dus "normaal" (lees: gebruikelijk. Niet per se maatschappelijk geaccepteerd). Kijk maar eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Omstandereffect. Niettemin ontzettend vervelend en soms dus ook zelfs gevaarlijk helaas....

EDIT:

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-15 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:59

Jeetje, niet te geloven eigenlijk hè...

Hoe gaat het nu met je?

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:59

Dat is heel triest en gebeurt volgens mij wel vaker.
Hopelijk heb je jezelf niet al te veel pijn gedaan. :(:)

Ik ben ook een keer keihard onderuit gegaan in de winter, het was glad maar door de zon zag ik dat niet.
Liepen ook mensen langs maar niemand die vroeg of het ging, vond ik toen ook best raar. :=

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:00

Dat is echt zo ja! Ik begrijp dat mensen soms in hun eigen wereld zitten. Dat heb ik zelf ook wel eens. Maar als je iemand vol op zijn smoeltje ziet gaan zou je op zijn minst even kunnen controleren of alles wel oké is. Straks was ik bewusteloos geweest ofzo, lag ik daar voor de trein. *\o/*

Ik heb ook wel dingen mee gemaakt dat er gelijk mensen komen helpen en vragen maar dat wordt steeds meer een uitzondering lijkt het wel..

Ik heb het overleefd met wat flinke blauwe plekken. Ben er goed vanaf gekomen denk ik :D alleen de trein in de verte aan zien komen was wel super eng..

Dat filmpje ja! Best erg dat het zo gaat..
Laatst bijgewerkt door xEmilieLx op 10-11-15 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:02

Ik zou ook helpen, je laat iemand toch niet liggen?

Heb het een paar jaar geleden ook mee gemaakt. Was met de brommer onderuit gegleden en Had geen telefoon (was de dag ervoor gestolen) kwamen groepen jongeren voorbij die vroegen hoe het ging, maar gewoon door fietsen terwijl ik zei dat het niet goed ging. Uiteindelijk kwam er een oudere man die zo vriendelijk Was voor mij te bellen.

Dus het Is wel mogelijk
bleek een gebroken sleutelbeen te hebben die op het punt stond mijn huid te perforeren.

Gelukkig ook wel eens anders mee gemaakt. Na een aanrijding werd ik aan alle kanten geholpen aantal stonden in hun t shirts om mij af te dekken (Was december 2012) en een ander zorgde voor mijn brommer en paar andere hielden de geflipte Hongaar uit mijn buurt.

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:02

raar dat ze je niet hielpen! En al helemaal op het spoor! Ik had je geholpen of je nou wou of niet

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:06

Pas nog meegemaakt, ouder vrouwtje struikelde over een tegel, haar boodschapjes over de stoep en mensen liepen door... Heb mn auto aan de kant gegooit om haar te helpen en de boodschappen weer op te rapen. Ik vind t soms onbegrijpelijk hoe mensen zoiets zien gebeuren en dan doorlopen alsof ze niets zien...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:09

Jeetje als iemand zou vallen op een spoorwegovergang zou ik echt geen seconde twijfelen en helpen! :oo

Dat die elektrische fietsen echt rot zijn met vallen klopt inderdaad, mijn moeder was er vorig jaar ook meegevallen. Je komt er zowat niet meer onder vandaan.
Je bent ook wel lekker blauw en gekneusd zeker? :(:)

Ik probeer altijd wel te helpen als ik zie dat iemand hulp nodig heeft... Zware koffers/kinderwagen de trein, uit tillen, even de weg wijzen... Dat soort dingen.

Moet eerlijk zeggen dat er nog nooit iemand voor m'n neus op z'n snufferd gegaan is dus ik weet niet wat ik dan zou doen, maar ik gok toch wel helpen. :=

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:18

Inderdaad je gelooft zoiets pas wanneer je het zelf meemaakt. Het gebeurt overal ook in Duitsland en juist op een plek waar veel mensen aanwezig zijn. Werd een keer op een volle parkeerplaats omver gereden door een vrouw. Zij had niets in de gaten en iedereen stond maar te kijken. Naderhand spraken ze me aan of ik gezien had dat er een vrouw was aangereden. Toen zei ik ook ongelofelijk ja dat was ik.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:19

Vorig jaar viel ik met mijn fiets door de sneeuw. Paar meisjes van 14 onderbraken hun gesprek om even aan me te vragen of het ging. Waarna ik zei dat het ging en ze weer doorfietsten. Ook ben ik tijdje terug flauwgevallen in de trein. Allemaal mensen die me hielpen, eentje hield m'n tas vast, ander belde m'n vriend, andere lichtte de conducteur in, aantal mensen hielpen me overeind. Denk dat zes mensen me hielpen en ze wilden pas weggaan toen de ambulancebroeder er was. Dat vond ik zo enorm lief! Dus ik ben heel blij dat ik tot nu toe alleen nog maar het goede in mensen heb gezien op dat vlak :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:21

Ik zag het een keer zelf; de plaatselijk dorpsgek/alcoholist was bij de pin automaat in het eigen dorp gevallen met de fiets. Oudere man en hij kwam niet meer overeind. Ik kwam aan lopen met de hond en zag diverse mensen kijken of juist omdraaien, elkaar aanstoten, over hem heen stappen (om de bij de pinautomaat te komen), maar NIEMAND ging helpen..! Echt ongelooflijk! Ik heb mijn hond aan de lantaarnpaal vast gemaakt en heb hem overeind geholpen, wiel was scheef, weer recht gezet en de koplamp bijeen geraapt.
Echt niet te geloven inderdaad en het lijkt mij vreselijk om dit zo mee te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:27

Veel mensen voelen zich inderdaad niet geroepen om iets te doen..
Ik kwam vorige week op weg naar training 2 honden midden op de weg tegen, andere auto's reden gewoon door, ik heb m'n auto aan de kant gezet, alarm lichten aan gedaan en ben uitgestapt.
Ik wist even niet waar ze hoorden tot ik een 3e hond op het erf zag zitten, op het moment dat ik met de honden naar het erf wilde lopen kwam er een auto aan, die man reed met een flinke vaart langs mijn auto en reed daarbij bijna de Jack Russel aan en keek mij met een vuile blik aan.. Ik heb nog een gebaar naar hem gemaakt maar hij reed gewoon door..
Nou ja, hondjes maar terug gebracht en toen ik met m'n eigen hond gaan trainen. Moet er niet aan denken dat ze wel aangereden zouden worden maar blijkbaar was ik de enige die daar zo over dacht.

Verder valt het me ook op dat veel mensen zich niet geroepen voelen om een ander te helpen maar gelukkig zijn er ook nog mensen die dat nog wel doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:27

Dat snap ik dus ook niet, TS. Zo iemand zal er zelf maar liggen...
Maar het lijkt wel de trend tegenwoordig. Zo hadden we afgelopen zomer in Brabant een kwestie met een oud vrouwtje (hoog bejaard), die struikelde over een opstaande stoeptegel. Languit, bloeden, kon niet meer overeind komen... De mensen die naast haar stonden keken ernaar en wilden weglopen. Mijn zoon en ik sprintten de weg over en hebben haar geholpen en ik kon het niet laten om dat nog even tegen die andere mensen te melden hoe ik over hun gedrag dacht. Ze keken me aan of ik een andere taal sprak en zijn er snel vandoor gegaan (en nee, het waren geen buitenlanders maar oer-hollandse mannen). Uiteindelijk hebben we van een cafeetje een natte en droge theedoek gekregen om de plekken te stelpen. Het vrouwtje overeind geholpen en gekeken hoe ze liep. Gelukkig was ze dapper genoeg om het verder zelf af te kunnen, maar mijn hart brak even hoor.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:31

Helaas al vaak genoeg gezien dat mensen niet helpen.
Maar ik ben een persoon die als het kan zeker helpt.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:31

Mensen kijken liever weg volgens mij, vooral als er veel mensen aanwezig zijn.

Ik had je sowieso geholpen! Wat eng zeg.. Zo op het spoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:32

Tja heel eerlijk... kijk eens op ons 'eigen vertrouwde ' bokt. Op de voorpagina is een artikel over een man die uitglijd over een hoop paardenmest. Iets wat onze hobby veroorzaakt heeft dus. En het halve topic staat vol met reacties als 'hij had er maar om heen moeten rijden' tot zelfs 'als hij dat al niet ziet zou hij niet op een scooter mogen rijden. '

Een egoïstische ontwikkeling die mij aardig laat schrikken..

Hoe is het voor jou afgelopen ts? Kan me voorstellen dat het blauwe plekken heeft opgeleverd?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:36

Het is echt bizar. Ik zag laatst een man met rollator en al vallen in het winkel centrum en liet direct mn tassen van het shoppen vallen(die heeft mn vriend achter me opgeraapt) en ben erheen gerent. Meneer had gelukkig niks, alleen geschrokken.

Maar ik denk dat mensen, omstanders bang zijn geworden. Bang om in te grijpen bij gevechten of ruzies. bang om te gaan kijken bij een ongeluk of iets dergelijks, bang om zelf in elkaar geslagen te worden of zelf bij het ongeluk betrokken te raken. Er zijn er nog maar weinig die hersenloos naar een situatie toelopen en helpen (zoals je af en toe van die filmpjes ziet van iemand die een andere persoon van een spoorweg red net voordat de trein hen raakt.. die wagen hun eigen leven).. Nu was dat hier denk ik nog niet van belang. Misschien heeft het te maken met je leeftijd? Jonge meid, kan prima zelf opstaan. Geen idee waarom niemand even komt vragen of het gaat.