Vraagje... 30 jaar en nog willen studeren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Vraagje... 30 jaar en nog willen studeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:50

Hi,

Ik heb zelf mijn HBO diploma inmiddels al gehaald. Maar een vriendin van mij kan zich wel voor d"r kop slaan dat ze nooit gestudeerd heeft. Ze is afgelopen september 30 geworden, dus geen recht meer op stufi helaas.

Wat zijn de mogelijkheden? Ze heeft geen eigen geld... Kan ze wel gewoon lenen of is dit niet te doen?

Graag advies van mensen van boven de 30 die nog zijn gaan studeren....

Alvast bedankt.

Groetjes *\o/*

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:52

Gewoon een thuisstudie volgen? Of deeltijd.

horses1990

Re: Vraagje... 30 jaar en nog willen studeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:53

Dat is een optie inderdaad!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:54

Ik ben 30plus en volg een deeltijd hbo studie. Ben wel iets terug gegaan in werkuren omdat het wat moeilijk te combineren bleek met een fulltime baan.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:00

Hier met 29 begonnen met een deeltijd pabo studie. Volledig 4 jaar.

Ik werk er 20 uur naast, betaal volledig mijn eigen studie, loop 1 dag pw stage en ja ook nog 2 jonge kinderen. En ik heb een top vent en opa en oma's die dit mogelijk maken qua opvang en flexibeliteit. Ook mijn werkgever is hier relax in.

Het kan maar je moet ECHT weten wat je wil zodat je gemotiveerd bent, doorzettingsvermogen en een goede achtervang/motivator/studiemaatje.

Er zijn veel opleidingen op hbo die deeltijd worden gegeven. Dit zou ik sowieso aanraden. Docenten gaan daar heel anders mee om en je studeert met volwassenen. De examens zijn precies hetzelfde maar de weg er na toe zijn op volwassenen met thuissituatie aangepast

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:18

Ik lees even mee.
Ik ben 28 en wil ook graag studeren, ik kan nog stufi krijgen maar ik ben afgelopen week op een onderwijsbeurs geweest en daar werd het sterk afgeraden nog een voltijd opleiding te gaan doen. Daarbij valt de meerwaarde te betwijfelen omdat ik natuurlijk al werkervaring heb opgedaan in de afgelopen jaren. Aldus diverse leraren/decanen en studiecoaches.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:24

Ik heb laatst vanuit de DUO een mail gehad dat je vanaf een bepaalde datum tot en met je 55e kan lenen voor een studiebeurs... Ik kan even opzoeken vanaf wanneer dat zou zijn..

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 22:24

Bovenstaande kreeg mijn vriendin dus ook te horen... Dat het eigenlijk niet meer kan. Vind dit toch wel jammer dat het zo ontraden wordt.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:25

Volgens mij gaan de regels voor de lening via DUO veranderen, als ze echt wil is dat misschien een mogelijkheid naast een deeltijd studie en het inkomensgat op te vullen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:25

Kun je niet een deel terug krijgen via de belasting dienst of is dat ook afgeschaft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:26

Gewoon een versnelde zelfstandige studie doen.
Ik zou zeker geen voltijd opleiding meer gaan doen. Dan verveel je je rot volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:29

Ik ben destijds mijn opleiding verpleegkunde begonnen toen ik eind de 20 was, ben voor mijn bachelor gegaan toen ik 33 was en 2 jaar geleden heb ik mijn eerste jaar van de banaba spoed en intensieve gedaan. Mijn basisopleiding kon ik via een speciaal project in voltijds dagonderwijs gedaan, de rest heb ik gedaan terwijl ik full time aan het werk was en enkel voor mijn banaba kreeg ik sociaal verlof.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:31

horses1990 schreef:
Bovenstaande kreeg mijn vriendin dus ook te horen... Dat het eigenlijk niet meer kan. Vind dit toch wel jammer dat het zo ontraden wordt.

Enerzijds snap ik het ook wel, want met mijn ervaring zit ik op een niveau 4 studie de eerste 1,5 jaar uit mijn neus te eten.
Dus ik moet nog een keer goed op zoek naar een studie die echt iets kan toevoegen, versneld gedaan kan worden of een cursus die hetzelfde resultaat geeft.
Alleen vind ik het dan enerzijds weer jammer omdat ik nog stufie kan krijgen (basisbeurs).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:34

horses1990 schreef:

Men ontraad het volgens mij omdat je op een gegeven moment niet meer past tussen de voltijd studenten.

In mijn opleiding kun je je deeltijdlessen inhalen bij de voltijdstudenten. Dan merk je dat het tempo vele malen lager ligt. Veel meer herhaling. Er wordt aan onderwerpen (veel) tijd besteed die je al lang toegepast hebt in je werkzame leven. Dat is dus onnodig om daar nog lessen in te volgen. Niet alleen onnodig maar ook saai. :) Dus zelfs als ik voltijd studie zou kunnen doen dan zou ik daar zelf niet voor kiezen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:35

Ik ben 40 en doe thuisstudie MBO 4. Je kunt een groot deel van de belasting aftrekken.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:36

Ik heb het ook gedaan en ben nu nog bezig. Studie heb ik bekostigd met mijn baan, 16 uur per week ernaast en deeltijdstudie. Daarnaast krijg je ook nog deel terug via de belasting.
Ik kan zeggen dat ik echt onwijs blij ben dat ik het gedaan heb. Het was (en is nog even) echt wel zwaar naast een baan een gezin en het beestenspul, maar oh, wat haal ik er een voldoening uit!

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:41

Ik zou zeggen doen! En anders deeltijd.
Ik heb iemand in mijn klas (1e jaars HBO, opleiding duurt 4 jaar) die 42 is en ernaast nog werkt

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:53

Ik ben nu 38 en rond later deze week mijn deeltijd HBO opleiding af (verdedigen). Ik ben in september 2012 begonnen en ben sindsdien 2 avonden per week naar school gegaan.
De opleiding is door mijn werkgever betaald. Het normale collegegeld was hiervoor van toepassing.
Ik heb in de afgelopen jaren veel klasgenoten af zien haken, dus je moet echt weten waar je aan begint en er voor willen gaan.
Wat ik zelf een voordeel vond is dat ik door werkervaring geen stage hoefde te lopen en dat ik vrijstellingen kreeg voor bepaalde certificaten die ik in de afgelopen jaren gehaald heb.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:32

Zelf werk ik in het hbo (voltijd) en met enige regelmaat hebben wij 'oudere' (leeftijd van 28-40 jaar) mensen die toch nog komen studeren. En eigenlijk gaat dat prima, je moet accepteren dat je met 17-24 jarige in de klas zit en projecten mee moet doen, maar je hoeft ze niet mee naar huis te nemen ;)

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat het soms wat lastigere is werk te vinden: je bent al ouder en relatief weinig werkervaring in de sector.

Overigens blijft het collegegeld voor een eerste hbo opleiding gewoon het wettelijk vastgestelde van 1900 zoveel euro, pas als je een 2e bachelor of master gaat doen betaal je de hoofdprijs (tenzij het in de richting van onderwijs of zorg is). Als je te veel inkomen hebt, heb je geen recht meer op stufi, dat is wel een puntje om wellicht rekening mee te houden (al mag je het wel weer aftrekken van de belasting), maar je mag volgens mij nog wel lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:52

Hoe het qua financiën zit weet ik niet, maar of het aan- of af te raden is, hangt natuurlijk ook een beetje van het vakgebied af. Ik doe een studie met een beetje geitenwollensokken-imago en daar zit vrijwel ieder jaar minstens één 'oudere' student voltijd; ik heb dan ook jaargenoten van eind dertig, vijftig en zelfs een paar in de zestig. Die van eind dertig is onlangs afgestudeerd, heeft een prachtige baan gekregen en lijkt een mooie carrière in het verschiet te hebben. Die kan is veel kleiner voor de vijftiger, dus als ze het écht wil, zou ik het nu doen en niet over 10 a 20 jaar :)

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:20

mijn oma heeft op haar 65ste nog gestudeerd dus er is zeker wel iets mogelijk denk ik ;)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:09

Ik ben 29, en ben dit jaar ook weer begonnen met een studie.
Ik werkte op een manege en wilde omscholen, ik denk dat het nooit te laat is om te gaan leren...
Het kost wel wat, want stufi krijg je niet... OV ook niet. Maar je kunt wel lenen.
Of extra baantjes zoeken :+ -O-

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:33

30 is zo oud niet hoor. Zeker niet als je deeltijd gaat studeren, daar zal je al snel merken dat er meer mensen van rond die leeftijd zijn en zelfs ouder. Heel cliché, maar je bent nooit te oud om te leren.

Naast een deeltijdstudie kun je (blijven) werken, het is alleen wel zo dat je op een bepaald moment tijdens je opleiding een passende baan moet zien te vinden. Bij mijn studie was dit pas in jaar 3. Bij andere studies kan dit ook al in jaar 1 of jaar 2 het geval zijn.
Kun je dat niet vinden, dan zal je een stage moeten doen, je moet immers ergens ervaring op kunnen doen. Dit geldt voor elke MBO of HBO-opleiding.

Vaak kun je je collegegeld ook gespreid betalen zodat het niet in een keer een hele hap is. Boeken kun je tweedehands kopen en vaak voldoet een oudere druk ook gewoon, dat weet een docent vaak wel. Scheelt ook veel geld. Via de belasting kun je ook nog e.e.a. terug krijgen, maar dat is achteraf. Misschien zijn er nog andere dingen waar je op kan bezuinigen.

Voor een lange tijd heb ik de kosten op moeten vangen met alleen een bijstandsuitkering omdat ik chronisch ziek was, het kan wel met een klein budget, je moet passen en meten en hier en daar iets opofferen, maar ik wilde te graag dat papiertje. Het is maar net hoe graag je het wilt en wat je er voor wilt laten.

Overigens wil ik over een tijdje nog een studie gaan doen, ik ben nu 31. Leeftijd maakt echt niks uit ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:49

_Nann_ schreef:
Ik ben 29, en ben dit jaar ook weer begonnen met een studie.
Ik werkte op een manege en wilde omscholen, ik denk dat het nooit te laat is om te gaan leren...
Het kost wel wat, want stufi krijg je niet... OV ook niet. Maar je kunt wel lenen.
Of extra baantjes zoeken :+ -O-

Als je niet eerder stufie hebt gehad kun je het nog wel krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:31

Mijn 34 jarige zus studeert aan pabo momenteel speciale groep met gedreven en volwassenen mensen