Geen werk, ziek, werkzoekende,wat te doen? Instantie gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Geen werk, ziek, werkzoekende,wat te doen? Instantie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:16

Ik ben 10 jaar geleden gestopt met werken nadat ik door psygische redenen niet langer meer kon werken. Heb last van depressie, sociale angsten, en heb in die 10 jaar dat ik niet heb gewerkt een vervelende ziekte 'opgelopen'. Ik heb de ziekte van Meniere, en hierdoor zijn niet alle banen geschikt voor mij. Ik moet vrij stress-vrij werken, geen gevaarlijke machines, of lang achter een PC. Heb een verminderd gehoor (links ben ik slechthorende), balans, en heb last van 'foggy brain' op mijn wat mindere dagen (denken gaat heel moeilijk, niet op woorden kunnen komen, erg traag)

Ik heb geen uitkering, en ben toendertijd niet afgekeurd.. dat wil zeggen, niet officieel. Ik had in Emmen ene uitkering via de gemeente, hier moest ik eerst voor soliciteren maar omdat het geestelijk zo slecht met mij ging hoefde ik dat niet meer. Ik ben daarna gaan samenwonen, waardoor de uitkering is komen te vervallen. Ik ben in die 10 jaar dat ik samen woon 3 jaar in therapie geweest, heb daarna vrijwilligers werk gedaan als creatief begeleider omdat de arbeidsmarkt in Emmen erg slecht was.

Nu woon ik 2/3 jaar in Koog aan de Zaan, en heb een tijdje af en toe geholpen in een dierenwinkel. Alleen deze kunnen mij niet aannemen, en ik kan hun niet op mij CV zetten.. of te wel. Ik zit met een gat van 10 jaar, waarin ik alleen vrijwilligerswerk heb gedaan. Ik heb geen benoemswaardige skills voor de banen die ik wil.

Wat kan ik doen om WEL een baan te krijgen? Ben 34 jaar oud en absoluut niet interessant voor de banen die wel interessant zijn voor mij. Waar kan ik aankloppen voor hulp? Kan ik me laten afkeuren zodat ik via een reintegratie bureau hulp krijg voor het vinden van een baan die bij mijn gezondheid past? het is allemaal zo krom, en onduidelijk.. weet niet wat ik kan doen en word er best wel wanhopig van.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:21

UWV bellen.... die weten dat toch ? Enne vrijwilligers erk mag ook op CV. Is namelijk ook werk ervaring ! En als je dat bijvoorbeeld 5 jaar gedaan hebt bij 1 "baas" kan je in ieder geval laten zien dat je trouw bent en er iets voor wilt doen.
Maar ik begrijp ff niet helemaal wat je wil... een uitkering of werk ?
En wat voor werk dan...

Als je zelf alles duidelijk op een rijtje hebt zou ik eens contact opnemen met http://www.mee.nl/ . Zij zijn in heel veel dingen thuis en kunnen je op allerlei vlakken advies geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:25

Wat voor banen wil je en kan/wil de gemeente je helpen met training? Of is het enkel dat je iets simpels wil doen dat je wat eigen geld oplevert? Want in het laatste geval zou iets richting folderwijk/postbode als simpel werk ook een optie zijn. Wil je daarnaast een uitdaging dan is rondkijken naar vrijwilligerswerk wat je ligt ook een optie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:27

Vrijwilligerswerk is in principe toch geen gat op je CV?
Wat voor werk zou je wel willen en kunnen?

RianneH

Re: Geen werk, ziek, werkzoekende,wat te doen? Instantie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:37

BB -> STW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:40

Afgekeurd worden gaat 'm niet worden, want er is geen sprake van inkomensverlies omdat je geen inkomen uit arbeid hebt.
UWV is geen partij in dezen, dus die gaan ook echt niets doen.
Een reintegratiebureau is ook particulier in te huren, maar dat brengt best wel wat kosten met zich mee, en er is héél veel kaf tussen het koren.

Ik denk dat je niet te bescheiden moet zijn. Vrijwilligerswerk kan gewoon op je cv.
Flink gaan netwerken, kijken wie jou ergens naar binnen kan gaan krijgen.
Je kunt hier op Bokt al beginnen met je netwerk uitbreiden. Wat voor werk zou je willen en kunnen doen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:05

Ik mis waar op dit moment je inkomen vandaan komt. Ik gok dat je een bijstandsuitkering krijgt? Dan kun je aankloppen bij je gemeente voor ondersteuning bij reintegratie. Je kunt ook informeren bij MEE bij jou in de buurt. Of bij het maatschappelijk werk. Die hebben kennis van de sociale kaart in jouw omgeving, dus kunnen je ook doorverwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:06

Ze heeft geen uitkering zegt ze, dus dat maakt dat de gemeente ook (nog?) weinig tot geen belang zal hebben bij TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:08

Vraag of je doorgestuurd kunt worden naar een maatschappelijk werker of loopbaancoach. Die kan jouw wat meer ondersteuning geven om te kijken wat bij je past, en hoe je dat kunt aanpakken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:46

Ik heb 3 jaar lang intensieve therapie gehad, verschillende psygische problemen waar ik zelf niet uit kwam. Toen ik 'vrij' was hiervan heb ik geprobeerd een WAJONG te krijgen (kwam toen in aanmerking) Zodat ik een Jobcoach kon krijgen, een opleiding kon betalen, en weer nuttig kon zijn voor de samenleving. De reactie van de mevrouw voor mij "maar je hebt 40 uur gewerkt in het verleden, dus je kunt het, dus je krijgt geen uitkering, geen hulp". Als ik toen wat sterker in mijn schoenen had gestaan had ik daar wat tegen gedaan. Ik was kapot, ik werkte 40 uur ja.. en sloeg mijzelf s'avonds tegen het hoofd om maar niet 'gek' te worden. Ik kan het niet, ik wil het niet, en ik hoef het niet. Wat ik wil is een baantje om mijn eigen hobby's en evt extra's te kunnen betalen. Van mijn partner hoef ik niet mee te betalen aan wat dan ook aan het huis, en hij wil niet dat ik volledig werk. Hierdoor ben ik wel wat het vertrouwen kwijt in instanties die wat zouden kunnen betekenen.

Ik heb geen bijstand, ik krijg geen enkele rooie cent van wie dan ook. Help af en toe hier in een dierenwinkel als ze echt nood aan de man hebben. Helaas kan ik hier niet meer uren krijgen, of een contract.. dus daar hoef ik niet op te wachten. Ik kan alleen deze niet op mijn CV zetten ben ik bang.

Natuurlijk staat mijn vrijwilligers carriere op mijn CV. Net als elk baantje dat ik via uitzendburo's heb gehad.

Het liefst wil ik gewoon in een winkel staan, hoef geen hoofdprijs kwa loon maar wil wel iets verdienen. Ben wel aan het solliciteren maar het is niet heel breed gezaaid hier in de omgeving met banen die ik kan doen (veel productiewerk/fabrieken.. lijkt me niet bepaald veilig met mijn 'beperking')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:09

waarom kan je dat niet op je cv zetten?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:21

Ik snap ook niet waarom de dierenwinkel niet gewoon op je CV kan.
Daarnaast kan je de eigenaren van de dierenwinkel ook vragen of zij eens bij collega ondernemers willen vragen of ze geen functie hebben, jij helpt hun als het druk is en dus kunnen zij jou ook wel beetje helpen. Zij kennen vast de eigenaren van de winkels in de omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:51

Benfan schreef:
Help af en toe hier in een dierenwinkel als ze echt nood aan de man hebben. Helaas kan ik hier niet meer uren krijgen, of een contract.. dus daar hoef ik niet op te wachten. Ik kan alleen deze niet op mijn CV zetten ben ik bang.

Kun je uitleggen waarom jij denkt dat deze (zeer relevante) ervaring niet in je cv kan, Benfan?
Die snap ik namelijk niet.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:17

Als je samenwoont met je vriend kun je denk ik geen uitkering krijgen. Tenzij je arbeidsongeschikt bent en al gewerkt hebt. Wil je vriend je niet een beetje helpen?
Weet niet of je al een paard of hobby's hebt. Misschien kun je vrijwilligerswerk doen bij een manege of vereniging in ruil voor gratis rijles bijvoorbeeld.