Bijles geven, hoeveel vragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bijles geven, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:49

Hoihoi! :)

Ik heb heel lang een baantje in de horeca gehad, maar doordeweeks 's avonds werken in combinatie met VWO is toch niet haalbaar.

Ik wil daarom graag bijles gaan geven, het liefst in de vakken biologie en Engels en mogelijk ook wiskunde, Nederlands en natuurkunde.

Ik zit nu in 5 VWO. Vorig jaar heb ik met succes de havo afgerond, met onder andere een 8.9 voor biologie en een 9.1 voor Engels. Het VWO gaat mij nu ook erg goed af! :)

Ik zou denk ik alleen bijles kunnen geven aan havisten en leerlingen tot 3 VWO. Dit omdat ik mijzelf nog niet genoeg op niveau vindt om leerlingen vanaf 4 VWO bijles te geven; in dat jaar heb ik toch wat dingetjes gemist omdat ik van havo kom, die ik nu moet inhalen. Tot en met de derde heb ik wel op het VWO gezeten, maar door omstandigheden ben ik toen naar havo gegaan.

Wat zou ik voor de bijlessen kunnen vragen? Ik kom op marktplaats veel studenten tegen die ongeveer 15 euro vragen, maar die studeren al en hebben dus al meer kennis van de vakken waar zij bijles in geven.

_bokworst

Re: Bijles geven, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:52

15,- is volgens mij een prima prijs hoor! Heb ook nooit voor minder gehoord.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:59

Zo heel veel ervaring of meer kennis heb je niet. Ik zou er zeker geen 15 euro voor vragen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:03

Je moet ook kijken naar leeftijd... Het zou niet fair zijn als juj evenveel vraagt als een student. zij zijn niet alleen enkele jaren ouder maar hebben ook al meer ervaring (én een papiertje...).
8 euro zou denk ik prima zijn, maximaal 10.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:05

Wij betalen de broer van zoon zijn vriend €5 voor een uur bijles.
Hij zit 5 gymnasium, hoogbegaafd. We kennen hem al 13 jaar.
Met kerst krijgt hij een extraatje.

Overigens wil hij geen geld, maar ik wil niet dat hij het gratis doet.

Ik zou geen €15 per uur betalen. Maar max €10 per uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-22 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:13

Ik heb vroeger ook bijles wiskunde gehad via school. Volgens mij was dat 5/6 euro voor een uurtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:13

Dit dacht ik inderdaad ook al. :j Ook al weet ik bijvoorbeeld de volledige biologiemethode van de havo uit mijn hoofd en spreek en schrijf ik door tweetalig onderwijs vloeiend en vrijwel foutloos Engels, ik heb minder kennis en ervaring dan studenten. Het leek me inderdaad niet redelijk om evenveel als zij te vragen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:18

Je moet je ook afvragen of t wel zin heeft om t alleen te gaan doen. Ik weet namelijk dat er in den haag een organisatie zit (naam kwijt) die studenten in dienst heeft en die voor oa middelbare scholen tutoren regelt. Kan je niet voor zoiets werken?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:20

Havo Biologie en VWO bio is wel totaal anders, maar dan vooral vanaf de bovenbouw en zie dat je onderbouw wil doen?

Als iemand die officieel als huiswerkbegeleider en bijles'docent' werkt zie ik natuurlijk liever niet dat iemand zwart ons werk in pikt ;) Maar het is natuurlijk een leuk extratje. Ik zou iets over minimuunloon gaan zitten zodat het leuk blijft om tijd in te steken, maar je ook minder hoge verwachtigen creëert. Dat laatste is zeker een gevaar als je veel gaat vragen.15,- per uur vind ik veel te veel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:23

15 euro vind ik erg veel. Mijn bijlesmens ( :+ ) is studente en vraagt 12,50 voor een uur. Bij ons kon je via school bijles geven als bovenbouwer, dan kreeg je +- 6 euro per uur.
Ik zou tussen de 5 en 10 euro gaan vragen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:29

Ik vind 15 euro erg duur, zeker ook omdat je nog op de middelbare zit. Ik krijg van een 2e jaars studente bijles en zij krijgt 15E per uur.
Ik zou ook tussen de 5 en de 10E gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:29

RianneH schreef:
Havo Biologie en VWO bio is wel totaal anders, maar dan vooral vanaf de bovenbouw en zie dat je onderbouw wil doen?

Als iemand die officieel als huiswerkbegeleider en bijles'docent' werkt zie ik natuurlijk liever niet dat iemand zwart ons werk in pikt ;) Maar het is natuurlijk een leuk extratje. Ik zou iets over minimuunloon gaan zitten zodat het leuk blijft om tijd in te steken, maar je ook minder hoge verwachtigen creëert. Dat laatste is zeker een gevaar als je veel gaat vragen.15,- per uur vind ik veel te veel.

Dat Havo en VWO anders zijn, heb ik zeker gemerkt, ook al gaat VWO me ook makkelijk af. Maar inderdaad ik wil op VWO alleen onderbouw doen, omdat ik mezelf inderdaad nog niet genoeg kennis vind hebben voor de bovenbouw.

"Werk inpikken" vind ik een rare gedachtegang. Overal in Nederland geven jongeren en studenten "zwart" bijles. Ééntje meer of minder maakt dus ook niet uit. Daarbij komt dat ik maar al te vaak hoor dat men deze officiële huiswerkbegeleiding veel te duur vindt. Ik zie vaak prijzen van 150 euro ofzo voorbij komen voor een paar keer bijles? :WOW: Ik heb zelf nooit bijles nodig gehad, maar ik weet van een heleboel vrienden en kennissen dat ze dan veel liever naar een scholier stappen die er veel minder voor vraagt.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:31

Een vriend van mij geeft bijles en die krijgt 5 euro per uur. Hij geeft ook bijles op een andere school en daar wordt hij gewoon via de school betaald, ook 5 euro per uur.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:43

Dat laatste is natuurlijk logisch, zwart hoef je geen belasting af te dragen, verzekeringen etc dus kan je meer zelf houden en is het goedkoper. Niets mis mee, want ik heb het ook zelf kort gedaan, maar heel praktisch gezien is het werk in pikken. Maar staat niets voor niets tussen haakjes en hoef je niet te zwaar op te pakken hoor ;)

Waar je wel mee op moet letten is de gedachtegang, 'het gaat me makkelijk af', dat is heel mooi en erg praktisch, maar over het algemeen gaat het de kinderen die je bijles gaat geven juist niet makkelijk af. Dat kan nog wel eens een hobbel zijn waar je tegenaan gaat lopen. Maar dat is offtopic gezien de kernvraag is hoeveel je wil vragen. En daar heb ik mijn idee al over gegeven ;)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:46

_bokworst schreef:

Oef zo te horen betaalde ik veel te veel voor mijn bijles! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:56

RianneH schreef:
Dat laatste is natuurlijk logisch, zwart hoef je geen belasting af te dragen, verzekeringen etc dus kan je meer zelf houden en is het goedkoper. Niets mis mee, want ik heb het ook zelf kort gedaan, maar heel praktisch gezien is het werk in pikken. Maar staat niets voor niets tussen haakjes en hoef je niet te zwaar op te pakken hoor ;)

Waar je wel mee op moet letten is de gedachtegang, 'het gaat me makkelijk af', dat is heel mooi en erg praktisch, maar over het algemeen gaat het de kinderen die je bijles gaat geven juist niet makkelijk af. Dat kan nog wel eens een hobbel zijn waar je tegenaan gaat lopen. Maar dat is offtopic gezien de kernvraag is hoeveel je wil vragen. En daar heb ik mijn idee al over gegeven ;)

Natuurlijk weet ik dat je zwart geen belasting hoeft af te dragen, en dat de prijs daardoor lager wordt. En inderdaad, ik hoef ook geen verzekeringen af te leggen. Toch is er een zeker verschil tussen 150 euro en 10 euro. Als mensen liever geen bak geld betalen en naar een student stappen die het meestal net zo goed doet als een officiëel iemand, noem ik dat geen "klanten inpikken", maar eerder gewoon logisch.

En waar haal je vandaan dat ik zou denken dat het iedereen makkelijk af zou gaan als het mij makkelijk af gaat? :') Wat ik wil is de kennis die ik zelf heb, gebruiken om anderen die moeite met een bepaald vak hebben wat bij te brengen. Het is niet dat ik geen inlevingsvermogen heb hoor. ;)

Sorry, maar ik kan je post echt niet serieus nemen als je zoiets zomaar aanneemt. Het is heus niet zo dat ik mezelf geweldig vindt en denk dat ik iedereen les kan geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-15 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:56

_bokworst schreef:
_bokworst schreef:

Hahaha, inderdaad. :') ik ben ook zeker niet van plan om 15 euro te gaan vragen.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:59

Ik heb op de middelbare school ook bijles gegeven. Voornamelijk wiskunde. Vanuit school werd aangeraden om 6 á 7 euro per schooluur te vragen (50 minuten). Voordeel was wel dat ik het vaak in een tussenuur wist te plannen of anders het uur na mijn laatste les :j

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:02

Toen ik bijles gaf op de middelbare school kreeg ik 4 euro per drie kwartier. :+ Ik stond tussen de 7,5 en de 9,3 op de vakken waarin ik bijles gaf.
Tijdens mijn universitaire studie kreeg ik 10 euro per uur en nu ik ook een officiële docentenbevoegdheid heb, samen met werkervaring in het voortgezet onderwijs, vraag ik 20 euro per uur.
Om je even een beeld te geven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:05

Imaginaerum schreef:
Toen ik bijles gaf op de middelbare school kreeg ik 4 euro per drie kwartier. :+ Ik stond tussen de 7,5 en de 9,3 op de vakken waarin ik bijles gaf.
Tijdens mijn universitaire studie kreeg ik 10 euro per uur en nu ik ook een officiële docentenbevoegdheid heb, samen met werkervaring in het voortgezet onderwijs, vraag ik 20 euro per uur.
Om je even een beeld te geven. :)

Dit klinkt heel redelijk. :j

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:06

Hier betalen we 12.- voor 1 uur.
10.- is een redelijke prijs denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:18

Max 7,50 - 10, zeker omdat je alleen onderbouw doet/kan!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:23

_bokworst schreef:
_bokworst schreef:

Mijn ouders dus ook. 1 keer zelfs gehad dat ie €20 vroeg, kon nieteens uitleggen ook. Dat was eens en nooit meer :=

Ik denk dat je tussen de 5 en 10 euro wel redelijk zit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:27

Op mijn oude school hadden ze een zogeheten tutorsysteem waarbij bovenbouwleerlingen leerlingen uit de lagere klassen (of in het geval van vwo 6 ook heel soms aan medeleerlingen) bijles gaven. Dit heb ik ook gedaan en het tarief hiervoor was 5 euro per uur.

Ik denk dat je met 5-7.50 euro redelijk goed zit, maximaal 10 euro. 15 euro zou ik zeker niet vragen. 15 euro krijgt mijn vriendin die bijles Engels geeft via haar eigen bedrijfje (wit) en een universitaire bachelor Engelse taal heeft afgerond (en daarna een master wat ook wel wat met Engels van doen had) en nu bezig is met de master docent Engels 1e graad. Om je een idee te geven :)