Fout gemaakt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Fout gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 18:04

Ik heb net een stomme fout gemaakt. Ik ging bij een kennis een auto kijken in zijn auto bedrijf en met haast heeft hij toen heeft een auto aangesmeerd aangezien de mijne het gister heeft begeven. Moest alleen even een krabbeltje ergens onder doen een soort bonnetje, en mondeling hebben we afgesproken dat het op afbetaling kon en dat het een super auto was bla bla niks mis mee je kent het wel. Super voor de paarden.

Eenmaal thuis wat stom achteraf speurwerk gedaan en lees dat het een zwakke Chinese auto is die zo in de prak zit bij een botsing. En op marktplaats zie ik de auto met zelfde kilometerstand wat volgens hem zo bijzonder was voor bijna de helft goedkoper.

We kennen elkaar dus ik hem net terug gebeld erover nou wat op internet staat klopt natuurlijk niet en hij begon ineens op een aparte toon tegen mij te praten. Ik moest morgen maar langskomen dan kijken we verder. Ik zei hem dat ik liever de wat duurdere bekende merk van hem wil kopen zoals ik eigenlijk al wou, hij heeft daar verder niet op gereageerd en zegt alleen we zien morgen wel. Maarja morgen dan zouden ze de andere auto apk klaar maken dus ja dan zitten we daarlijk helemaal!

Hoe kon ik weer zo naïef zijn om zonder na te denken een krabbel ergens onder te doen. Ik hoop dat hij alsnog met me in zee wilt over de betere auto maar wat als hij deze auto graag kwijt wilt en het op de krabbel gooit? Ik heb verder geen id of wat ook gegeven. Puur mijn adres en handtekening op een bonnetje. Of moet ik maar geluk hebben dat hij akkoord met mij gaat?

Extra info over auto's via Pb

Azmay

Re: Fout gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:05

Volgens mij heb je altijd een paar dagen bedenktijd, in ieder geval rustig blijven want stressen word niemand beter van ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:07

volgens mij is er een wettelijke bedenktijd, maar ik zou het juridisch loket even bellen

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 18:08

Oke ik hoop het! En je hebt gelijk wat betreft het stressen, moet even wat rustiger aan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:08

Of het rechtsgeldig is ligt er heel erg aan wat er op dat bonnetje staat. Als dat bonnetje een vorm van een contract is, dan ben je technisch gezien verplicht om de auto af te nemen. Heb je uberhaupt gelezen voordat je je handtekening zette?

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:12

Ken je iemand die iets meer verstand heeft van auto's?
Neem die dan mee!
Dan sta je wat steviger.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 18:16

Ik probeer al de hele tijd mijn buurman te bellen die een garage heeft of hij wat meer weet. Ik heb inderdaad niet goed gekeken wat er op het papier stond, ja het bedrag en de auto.. Maar eigenlijk weinig letters verder het was meer een soort aankoop bon dat de auto is verkocht. Hij zei ook na het tekenen Gefeliciteerd met je aankoop.

Nou ik laat het maar even rusten inderdaad tot ik mijn buurman heb gesproken en morgen overleg heb gehad over de auto's. Kijken of hij nog van plan wilt veranderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:17

Inderdaad, bij twijfel even het juridisch loket bellen. En de volgende keer iemand mee nemen die meer verstand heeft van auto's! :)

Ook een aardige zet van die kennis dan.. :=

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 18:18

Ja hij heeft me echt ingepakt met ze mooie verhalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:27

Om wat voor auto gaat het? Mag per PB als je dat niet openbaar wil zetten :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:35

Dit staat op de site van de ANWB:

Koop annuleren
Na het tekenen van een koopovereenkomst komen er toch twijfels. Is annuleren nog mogelijk en is er zoiets als bedenktijd? Hieronder beschrijven we de mogelijkheden.
Koop = koop
Zodra de koopovereenkomst sloten is, zit je eraan vast. De koop is gesloten op het moment dat de koper het aanbod van de verkoper aanvaardt. De wet verplicht beide partijen de gemaakte afspraken na te komen.

Als je spijt hebt van de aankoop dan kan is het mogelijk om met de verkoper te overleggen of hij bereid is de overeenkomst te ontbinden, eventueel tegen betaling van een schadevergoeding. Gaat de verkoper akkoord met het ontbinden van de koopovereenkomst? Zet deze afspraak dan op papier met een handtekening van beide partijen.

Gaat de verkoper niet akkoord met het ontbinden van de overeenkomst dan kan hij eisen dat de overeenkomst wordt nagekomen, dus dat de koper betaalt en het gekochte afneemt. Als deze weigert, dan kan de verkoper via de rechter nakoming van de koopovereenkomst eisen.

Bedenktijd
Bij de koop van roerende zaken zoals een auto, caravan, boot, etc. is er geen wettelijke bedenktijd. Alleen bij aankoop via internet of telefoon geldt bedenktijd. Dit valt onder koop op afstand.

Annuleren
Annuleren is niet in de wet geregeld. Soms kan in de voorwaarden een regeling staan met betrekking tot annuleren. Dit is niet bij alle bedrijven het geval.

Krijg je bijvoorbeeld spijt van de aankoop van een auto bij een Bovag bedrijf, dan is het mogelijk om op grond van artikel 7 van de Bovag voorwaarden de koopovereenkomst schriftelijk te annuleren. Je moet dan binnen één week na deze annulering de verkoper alle schade vergoeden die hij door de annulering lijdt. In de Bovag voorwaarden is deze schade vastgesteld op 15% van de koopprijs van de auto. Bij niet-Bovag aangesloten bedrijven kan dit percentage anders zijn.

Annuleren is niet meer mogelijk als de auto al geleverd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:41

Als je kennis dus bij de BOVAG is aangesloten kan je op basis van artikel 7 de koop schriftelijk annuleren.

Heb van TS inmiddels het merk vernomen en ik zou dit inderdaad wel proberen te annuleren.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:49

Ik ben ook nieuwsgierig om wat voor auto het gaat, omdat je zegt dat hij goed voor de paarden zou zijn en een chineesachtig merk. Hoeft niet slecht uit te pakken hoor ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:36

Ik weet het merk ook en raadt te ook heel sterk aan om de koop te ontbinden! Hopelijk is hij bij de bovag aangesloten, dan word het voor ts iets gemakkelijker!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:49

zorro schreef:
Ik weet het merk ook en raadt te ook heel sterk aan om de koop te ontbinden! Hopelijk is hij bij de bovag aangesloten, dan word het voor ts iets gemakkelijker!

Maar kost ts nog steeds 15% vd aankoopprijs, zijnde volgens de bovag de schade van de verkoper door de ontbinding.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:53

Ben ook wel benieuwd naar het merk.
En wat een leuke kennis dan zeg :(

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:55

Ach opzich kan het merk wel goed zijn, maar aangezien hij op afbetaling of termijnbetaling gaat, verwacht ik geen hoge aanschafprijs en rond de bedragen die ik dan verwacht denk ik niet dat de auto veel is.

Edit: hopelijk valt die 15% dan ook gelijk mee. Maar ik denk dat de handelaar best een wat duurdere auto wil verkopen hoor ts, het enige waar hij dan van baalt is dat deze auto nog wat langer op zijn terrein staat.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 20:03

Hij is niet bij bovag aangesloten zover ik op de website kan zien. Ik zie ook dat er een ander iets goedkopere prijs op de website staat dan er op de auto stond en wat ik uiteindelijk moet betalen. Ik baal hier echt van, wat een fout!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:22

Zipporah schreef:
Hij is niet bij bovag aangesloten zover ik op de website kan zien. Ik zie ook dat er een ander iets goedkopere prijs op de website staat dan er op de auto stond en wat ik uiteindelijk moet betalen. Ik baal hier echt van, wat een fout!

Printscreen maken!!!! Is absoluut niet netjes hoe hij gehandeld heeft en voor het geval dat is het altijd goed om bewijs achter de hand te hebben dat hij je de auto duurder heeft verkocht dan zijn vraagprijs. Of is de overeengekomen prijs inclusief rijklaar maken en apk + nodig onderhoud?

Heb je een kopie gekregen van je aankoopbon? Want dat hoort namelijk wel of anders moet je tekenen in tweevoud.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 20:30

Ik heb een printscreen gemaakt. Ik krijg dat inderdaad erbij maar dat kost geen 800 meer toch?

Ik heb geen extra kopie gehad en ook niet twee keer getekent.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:40

Ik ben ook wel benieuwd naar het merk.

Weet je op welk tijdstip de auto wordt gekeurd morgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:43

Die meerprijs zou wel kunnen als hij ook alle kosten voor reparaties betaald die benodigd zijn voor apk en de auto piekfijn gepoetst en met gevulde tank wordt afgeleverd. Blijft wel staan dat het vreemd is aangezien auto's nooit worden verkocht voor de prijs die erop staat, daar zit altijd onderhandelingsruimte in.

Staat er op hetgeen wat je getekend hebt ook iets over de afgesproken termijnen? Anders kan je sowieso al twijfelen of dat document rechtsgeldig is, omdat hij niet overeenkomt met de mondelinge afspraak.

Vraag hulp bij het juridisch loket of je rechtsbijstand want het beste is gewoon helemaal er onderuit komen. Bij een bedrijf als dit moet je ook geen andere auto willen kopen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:51

Ik zou het proberen toch te annuleren.
De auto in zijn .... Uh stoppen en überhaupt geen auto meer bij hem kopen :D

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:57

Ben ook zeer benieuwd om welk merk het gaat...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:12

Ik denk een Landwind. Maar alle Landwind's zijn versterkt toen ze slecht uit de botsproef kwamen. Ze voldoen allemaal aan de eisen.