Statistiek vragen: B.I. conclusie en proportional hazard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LaCiega

Statistiek vragen: B.I. conclusie en proportional hazard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 16:52

Hoi medebokkers,

Voor mijn studie ben ik nu bezig met statistiek. Op twee onderwerpen in de vragen loop ik een beetje vast. Misschien kan een van jullie me misschien een beetje uitleggen hoe ik enkele dingetjes moet interpreteren?

eerste vraag:
Ik heb aan de hand van de survival tabel van een kaplan-meier curve van twee groepen apart de 95% B.I. voor het verschil in overleving na X aantal jaren moeten maken. Hierbij heb ik nu dus voor zowel groep 1 als groep 2 een boven en ondergrens berekend. Nu vragen ze naar wat ik concludeer uit deze gegevens.

Van groep 1 is de ondergrens 5.9 en de bovengrens 7.1
Van groep 2 is de ondergrens 4.4 en de bovengrens 6.1

Nu is mijn vraag. Wat voor conclusie kan ik trekken uit deze B.I.'s? Ik dacht dat er 95% zekerheid te zeggen valt dat de survival van die groepen tussen die waarden liggen, maar dat er een kans is dat groep 2 dus een grotere overlevingskans heeft dan groep 1. Terwijl dit uit voorgaande opdrachten is gebleken niet zo te zijn.
Of moet ik iets totaal anders uit deze gegevens concluderen??

tweede vraag
Bij een andere opdracht moet ik kijken of de hazards voor 2 groepen(van een covariabele) wel of niet proportioneel zijn. Dit moet ik aan de hand van de juiste grafiek checken.
Ik heb een grafiek gemaakt in SPSS (analyze --> survival --> cox regression --> time, status en de covariabele bij strata ingevuld. bij plots: log minus log). De log minus log heb ik als grafiek gebruikt.
Nu weet ik alleen niet hoe je kunt zien of een variabele wel of niet proportioneel is. Zijn daar bepaalde regels voor? Ik zag ergens dat de twee groepen elkaar niet zouden mogen kruisen in de grafiek. Maar is dat dan de enige eis?
Ik heb trouwens zowel een grafiek met de Time zoals ik die moest kiezen bij vorige opdrachten over de cox regressie en ook een grafiek gemaakt met de LN(Time). Wat als bij de ene de lijnen zouden kruisen en bij de ander niet? Is het dan niet proportioneel te noemen?

Hopelijk kan iemand die wel verstand heeft van statistiek me hierin helpen! Alvast bedankt ☺

LaCiega

Re: Statistiek vragen: B.I. conclusie en proportional hazard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 20:21

Hopelijk heeft iemand nog even de tijd om een snel antwoord te geven. Diegene zou ik heel erg dankbaar zijn :)

FriesWytske

Re: Statistiek vragen: B.I. conclusie en proportional hazard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:22

Dit zul je toch echt zelf op moeten lossen. Huiswerktopics mogen namelijk niet op bokt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:17

FriesWytske schreef:
Dit zul je toch echt zelf op moeten lossen. Huiswerktopics mogen namelijk niet op bokt.

Huiswerktopics zijn inderdaad niet toegestaan. Daarom hier een slotje.

Edit.
Na overleg is besloten het topic weer open te zetten.
De TS heeft de opdracht zelf gemaakt en wil nu wat meer inzicht krijgen in statistiek.