Minder geraffineerde suiker/Enummers,wat wel/niet eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Minder geraffineerde suiker/Enummers,wat wel/niet eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 16:13

Hallo,

Inmiddels zit ik op de top wat betreft mijn gewicht en ben het zo zat om continue te strijden tegen de kilo's door middel van diëten. Het roer moet om en ik moet mijn levensstijl aan gaan pakken. Eigenlijk vooral mijn eetpatroon. Nu ben ik me al een tijdje aan het verdiepen in het minderen van geraffineerde suikers en E nummers. Het zit in zoveel producten dat ik door de bomen het bos niet meer zie en niet zo goed weet hoe ik aan mijn nieuwe eetpatroon moet gaan beginnen.

Wie eet er geen/minder geraffineerde suikers en E nummers en kan mij op weg helpen met welke producten jullie juist wel of niet eten? Hoe maken jullie zelf sausjes? Gebruiken jullie kruiden en zo ja welke? Voor welk brood kiezen jullie?

Ik hoor graag van jullie.

verootjoo

Re: Minder geraffineerde suiker/Enummers,wat wel/niet eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:23

Ik!

Als je niet uit potten, zakjes en pakjes kookt, ben je al een heel eind! Verder geen bewerkt vlees, maar alleen spul van de slager en brood bij de bakker zit minder suiker in dan supermarktbrood.
Verder kan je gewoon op de ingrediënten lezen wat er allemaal in zit.
Geraffineerde suiker heeft wel veel namen. De meest voorkomende:
Suiker
Rietsuiker
Glucosestroop
Fructose
Dextrose
Niet zomaar erop vertrouwen dat als er op een pak staat 'zonder toegevoegde suikers' dat dat dan daadwerkelijk zo is. Hier zit dan meestal alleen nog maar meer zooi in :o

E-nummers mijdt je met deze manier ook zoveel mogelijk.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:31

Zoals verootjoo zegt, geen pakjes, zakjes etc. Gewoon alles vers kopen. Kruiden, vlees, groenten, fruit etc. Zelf koop ik het meeste ook biologisch. Water drinken met vers fruit erin is bijv ook een goede om wel een smaakje te hebben aan je drinken. Er zijn ook boekjes die alle E nummers beschrijven, zo weet je een beetje wat wel en niet kan/mag. Dat is een keer goed naar de etiketten kijken en daarna weet je het.
Om af te vallen zou ik ook producten met veel koolhydraten laten liggen en verdeelt over de dag 6 keer eten. 3 x gewoon (geen ontbijt overslaan) en 3 x wat kleins.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:48

Geen geraffineerde suiker is erg moeilijk, zit quasi in alles wat je klaargemaakt koopt zoals hierboven al staat kan je best sausen, soepen etc vermijden. Ikzelf maak regelmatig zelf notenrepen en cake, hiervoor gebruik ik vaak receptjes vanop pinterest. Als leiddraad bij het koken gebruik ik het nieuwste boek van Jamie Oliver, of een uit de reeks puur koken (Pascale Naessen). Ik ben klein begonnen, honing ipv suiker in de thee, kokosolie ipv bakboter, geen cola en limonade meer maar water met een citroentje of iets anders.
Ik dacht dat er een boek was waarin alle E-nummers uitvoerig beschreven werden, maar weet zo meteen niet meer hoe die noemt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:58

Pastis schreef:
Geen geraffineerde suiker is erg moeilijk, zit quasi in alles wat je klaargemaakt koopt zoals hierboven al staat kan je best sausen, soepen etc vermijden. Ikzelf maak regelmatig zelf notenrepen en cake, hiervoor gebruik ik vaak receptjes vanop pinterest. Als leiddraad bij het koken gebruik ik het nieuwste boek van Jamie Oliver, of een uit de reeks puur koken (Pascale Naessen). Ik ben klein begonnen, honing ipv suiker in de thee, kokosolie ipv bakboter, geen cola en limonade meer maar water met een citroentje of iets anders.
Ik dacht dat er een boek was waarin alle E-nummers uitvoerig beschreven werden, maar weet zo meteen niet meer hoe die noemt.

Ik vind het dus totaal niet moeilijk :') gewoon geen pakjes en zakjes en potten en blikken. Heb me er wel over verbaasd waar overal suiker in zit!
Ik eet niet altijd verse groente, maar diepvriesgroenten zijn doorgaans ook alleen groenten zonder toevoegingen.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:18

Nuja, niet moeilijk inderdaad als je logisch nadenkt maar ik ben wel geschrokken van waar er overal geraffineerde suiker inzit en ik denk dat als je die allemaal wil verbannen dat toch niet zo simpel is. Dan zou je toch nooit een koekje kunnen halen in de reguliere supermarkt? Of ben ik echt een schlemiel? :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:27

Pastis schreef:
Nuja, niet moeilijk inderdaad als je logisch nadenkt maar ik ben wel geschrokken van waar er overal geraffineerde suiker inzit en ik denk dat als je die allemaal wil verbannen dat toch niet zo simpel is. Dan zou je toch nooit een koekje kunnen halen in de reguliere supermarkt? Of ben ik echt een schlemiel? :')

Die zijn er gewoon in de gewone supermarkt :Y)
Maar moet zeggen dat ik heus wel eens een suikerhoudend koekje of snoepje eet :+ ben alleen drastisch geminderd met suiker, met als resultaat dat ik meestal niet eens meer zin heb in suiker :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:31

Ik heb een aantal jaar geleden een speciaal dieet gevolgd (niet voor overgewicht, maar voor een schimmel in mijn darmen) waarbij ik geen suikers mocht, maar ook geen zoetstoffen. Verder mocht ik nog veel meer niet. Honing bijvoorbeeld heeft namelijk hetzelfde effect als suiker. Het is zeker te doen, maar het was wel zwaar. Ik kocht speciaal desembrood bij de bakker (mocht ook geen gist), kocht veel bij de biologische supermarkt. Je moet heel goed alle pakjes bestuderen. Tussendoor at ik bijvoorbeeld matzes ,daar zit nauwelijks wat in. Biologische pastasaus van de albert heijn als je geen zin hebt om zelf saus te maken. Alleen water en thee drinken.
Je went aan het eten zonder suiker. Toen ik na een jaar een half glas appelsap gemengd met water mocht, was dat zo zoet!!
Ik ben in een jaar 10 kilo afgevallen, wat eigenlijk niet hoefde, maar niet al te erg was. Het moeilijkste vond ik tussendoortjes. Ik mocht ook niet teveel fruit, omdat daar ook veel suiker in zit.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:40

Maar Supervixen, jij mocht dan helemaal geen suikers meer? Want wat hierboven beschreven staat is gerafineerde suikers, en de suiker die in fruit etc zit valt daar natuurlijk buiten.

Verder volg ik even, ben me er sinds kort ook een beetje mee bezig aan het houden, maar het valt vies tegen in hoeveel producten suiker zit!

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:06

Hier nog iemand die gestopt met (geraffineerde) suikers eten is! Wat een verademing! Ben vorig jaar zomer gestopt en ben tot nu toe 18 kilo kwijt! Zonder er extra bij te bewegen.
Ik heb het voor mezelf simpel gehouden. Stel mezelf de vraag; kan ik het zo in de natuur vinden? Ja dan is het goed.
Ik eet vlees, ei, groenten, fruit, noten, roomboter en olijfolie. Oja en speltbrood. Wel 100% speltbrood wat ik bij een speciale bakker koop. En niet vaker dan 1 keer per dag.

Het is heerlijk, vullend en gezond voor mijn lichaam. Het was in het begin een beetje puzzellen en wennen aan avondeten zonder rijst/aardappelen/pasta. En het ontbijt was ook even nadenken. Maar ik ben blij dat ik het nu zo doe en kan het iedereen aanraden.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:11

melissa_b schreef:
Hier nog iemand die gestopt met (geraffineerde) suikers eten is! Wat een verademing! Ben vorig jaar zomer gestopt en ben tot nu toe 18 kilo kwijt! Zonder er extra bij te bewegen.
Ik heb het voor mezelf simpel gehouden. Stel mezelf de vraag; kan ik het zo in de natuur vinden? Ja dan is het goed.
Ik eet vlees, ei, groenten, fruit, noten, roomboter en olijfolie. Oja en speltbrood. Wel 100% speltbrood wat ik bij een speciale bakker koop. En niet vaker dan 1 keer per dag.

Het is heerlijk, vullend en gezond voor mijn lichaam. Het was in het begin een beetje puzzellen en wennen aan avondeten zonder rijst/aardappelen/pasta. En het ontbijt was ook even nadenken. Maar ik ben blij dat ik het nu zo doe en kan het iedereen aanraden.

Maar rijst en aardappelen kun je toch ook zo in de natuur vinden: dus zouden wel mogen? Volgens mij zitten hier ook helemaal geen geraffineerde suikers in toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:27

Rijst, piepers en pasta eet ik idd ook. Wel zilvervliesrijst en volkorenpasta :)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:39

Ik eet ook grotendeels suikervrij en zoveel mogelijk zonder e-nummers. Af en toe een koekje of stukje chocola doe ik nog wel, maar echt als uitzondering. En inderdaad, je verbaast je er over waar allemaal suiker in zit, belachelijk eigenlijk!
Het beste is om zoveel mogelijk zelf te maken, en basic ingrediënten te gebruiken. Dat kan eerst qua smaak best even wennen zijn, omdat je gewend bent overprikkeld te worden door alle smaakversterkers uit mixen en geprocessed eten. Dat is puur even doorzetten, na een weekje of twee ben je er helemaal aan gewend en zul je merken dat je eten je eigenlijk veel beter gaat smaken.

Wat betreft boodschappen doen inderdaad veel op de verpakkingen kijken, je wordt dan snel genoeg wegwijs in wat je wel en niet kunt kopen. Mocht je een biologische winkel in de buurt hebben, dan is dat ook een aanrader. In mijn ervaring zitten er in biologische producten vaak veel minder toevoegingen. Maar ook dan geldt, label lezen.

Ook als deel van mijn studie heb ik me er in verdiept, dus mocht je nog vragen hebben, dan mag je me altijd pb'en. ;)

Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:40

Als je gewoon ouderwets groente, vlees en aardappels eet en zelf je brood bakt dan weet je zeker dat nergens stiekum extra suiker in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:46

Interessant :j ik volg je topic even.
Ik heb zelf wel al gekozen om geen sapjes en prik houdende dranken als cola te drinken.
Thee zonder suiker en mijn yoghurt eet ik nu met honing.
Geen chocolade meer of andere zoete tussendoortjes en zoveel mogelijk vers.

Het is nog niet zo gemakkelijk om het roer helemaal om te gooien merk ik want aangezien mijn man kookt en die heel prijs bewust is, kan ik hem nog niet overtuigen om het roer helemaal om te gooien.
Ik baal er eigenlijk best wel van dat gezond behoorlijk prijzig is en een pakje chemische troep heel goedkoop.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:27

Sizzle schreef:
Als je gewoon ouderwets groente, vlees en aardappels eet en zelf je brood bakt dan weet je zeker dat nergens stiekum extra suiker in zit.

Vlees van de supermarkt dus wel := iig van die rookworsten, schnitzels en gemarineerd vlees.

istri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:29

Ik zou dan het boek van Yvonne lemmers op gewicht ( gok) bestellen je kunt ook de app daarvan downloaden is echt heel er op de e nummers

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:35

Zo eet ik al jaren. Helaas doet het hier niet veel voor mijn gewicht meer :+ sinds ik moeder geworden ben en richting de 40 ga zijn er zo een kilo of 10 bij gekomen die er niet meer af willen. Ben in het begin toen ik pas begon met suikervrij eten (nu zo'n 18 jaar geleden) wel ineens heel veel afgevallen. Maar blijkbaar went je lichaam er ook aan (althans, bij mij), en komen de kilo's met de loop van de jaren ook weer terug (inclusief nog een paar extra helaas). Wat het wel heeft gedaan is ervoor zorgen dat ik geen last meer heb van mijn hypoglykemie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:44

OsMo schreef:
Interessant :j ik volg je topic even.
Ik heb zelf wel al gekozen om geen sapjes en prik houdende dranken als cola te drinken.
Thee zonder suiker en mijn yoghurt eet ik nu met honing.
Geen chocolade meer of andere zoete tussendoortjes en zoveel mogelijk vers.

Het is nog niet zo gemakkelijk om het roer helemaal om te gooien merk ik want aangezien mijn man kookt en die heel prijs bewust is, kan ik hem nog niet overtuigen om het roer helemaal om te gooien.
Ik baal er eigenlijk best wel van dat gezond behoorlijk prijzig is en een pakje chemische troep heel goedkoop.

Maar tussen thee met honing of thee met suiker zit geen verschil.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:52

Maar lieveli, honing bevat toch geen gerafineerde suiker?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:18

Ik drink mijn thee ook zonder honing hoor, mijn yoghurt eet ik nu met wat honing.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:20

Oh sorry haha. Verkeerd gelezen :') Maar de strekking blijft hetzelfde. Ik zoet mijn yoghurt met vanille en banaan. Dan heb je fruitsuikers natuurlijk maar toch.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:21

oehh mag ik me melden, ik heb met een vriendin afgesproken deze maand november geen toegevoegde suikers te eten.
Wauww kan aan mn leeftijd liggen maar wat is dat moeilijk ook oprecht afkikverschijnselen.
Ik eet tussen de middag vooral salade met dingen als gerookte kip quinoa spinazie sla tomaat komkommer daar kan je super mee varieren maar dan dus geen brood erbij enzo

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:24

Ts, zoek eens een dietist in de buurt die werkt via het puurgezond principe: http://www.puurgezond.nl
Zij kan jou helpen met afvallen op de manier die jij nu beschrijft. Er wordt zoveel geschreven, ook onzin. Lastig om daar inderdaad de waarheid in te ontdekken.