Kwijtschelding afvalstoffenheffing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kwijtschelding afvalstoffenheffing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:08

Hallo bokkers,

Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die veel weet over kwijtschelding afvalstoffenheffing aanvragen. Ik ben hier nu mee bezig maar kom er niet echt uit.

Ik heb een x bedrag op mijn spaarrekening staan. Dit heb ik allemaal gespaard van mijn stufi. Valt dit dan onder vermogen?

Ook werk ik sinds 2 weken op basis van een 0 uren contract. Nu vragen ze om mijn netto loon per maand. Wat moet ik hier invullen?

Alvast heel erg bedankt!!

BigOne

Re: Kwijtschelding afvalstoffenheffing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:13

Hoeveel uren heb je de afgelopen twee weken gedraaid?? Laag aanhouden en dat keer twee. Het is wel zo dat je waarschijnlijk niets terug krijgt want veel gemeenten hebben de regel dat je pas kwijtschelding krijgt als je ongeveer een maandhuur op je bankrekening hebt staan en geen spaargeld. Maar of ze de studieschuld verrekenen met je spaarsaldo weet ik dus niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:16

Waarom denk je dat je daar recht op hebt? Als je het geld hebt moet je dat toch gewoon betalen zoals iedereen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:18

Gaat je helaas niet lukken. Mijn broertje had alleen collegegeld als bedrag op de spaarrekening staan en moest toch gewoon betalen. Hoort bij je vermogen en kwijt schelding krijg je pas als je minder dan 1 maand huur op de rekening hebt...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:22

In mijn gemeente mag je 2.500,- als "vermogen" hebben. Daarbij maakt dat je een auto/boot/caravan/camper hebt ook nog uit.

Even bij je gemeente vragen wat hun criteria is om geheel of gedeeltelijke een kwijtschelding te geven.

Wat werk betreft, was dat niet wat je het afgelopen jaar verdient hebt?

Hier kunnen wij overigens alleen in de eerste 3 maanden van het jaar kwijtschelding aanvragen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:26

Ook hier hetzelfde antwoord :) Zoek op de website van de gemeente hoeveel eigen geld je mag hebben. Hier boven staat 2500 euro. In andere gemeentes is het 500 euro. Dit is naast de bijstand die je zou krijgen. Dus vraag het gewoon na bij je eigen gemeente.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:37

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken TS. In mijn omgeving heeft ook iemand geprobeerd om kwijtschelding aan te vragen, en ook dit is afgewezen op grond van een te hoog banksaldo. Hij heeft nu een bezwaar lopen met de argumentatie dat hij vooruit geleend heeft omdat hij (aantoonbaar) een aantal maanden geen inkomsten gaat krijgen en dat wat de gemeente als maximaal eigen vermogen hanteert minder dan de helft is van wat het NIBUD aangeeft als minimale buffer voor een eenpersoons huishouden. Bezwaar loopt nog, dus kan nog niet zeggen hoe dat afloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:20

Waarom ik het aanvraag? Alles wat ik niet hoef te betalen is meegenomen. Ik heb echt geen vetpot hoor, met mn stufi kan ik net rondkomen, daarbij heb ik nog een lening omdat ik mn rijbewijs zelf moet betalen.

Het gaat om plus minus 1500 spaargeld, waarvan ik nog lesgeld school moet betalen en rijbewijs.
Ik heb nu ong 150 op de normale rekening staan.

Ik ga maandag even bellen en vragen hoe dit zit. Proberen kan altijd.

Bedankt voor de reacties.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:37

Dus je zit niet in de bijstand/ schuldsanering ook? Hmm dan ben ik benieuwd of je er überhaupt voor in aanmerking ga komen. Niet geschoten is altijd mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:07

Nope.
Ah oké... ga het iig proberen inderdaad!

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:12

Je hoeft ook niet perse in de schuldsanering of bijstand te zitten om in aanmerking te komen. Ik kreeg het als student ook. Ik zal gewoon een aanvraagformulier bij de gemeente aanvragen. Hier staan ook de eisen in waar je aan moet voldoen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:16

Wij kregen het in ons studentenhuis ook. Ik zou het gewoon proberen.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:31

De regels verschillen per gemeente. Bij ons is het zo dat je met stufi geen kwijtschelding krijgt en met vermogen ook niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:41

amoj schreef:
Waarom ik het aanvraag? Alles wat ik niet hoef te betalen is meegenomen. Ik heb echt geen vetpot hoor, met mn stufi kan ik net rondkomen, daarbij heb ik nog een lening omdat ik mn rijbewijs zelf moet betalen.

Het gaat om plus minus 1500 spaargeld, waarvan ik nog lesgeld school moet betalen en rijbewijs.

Maar je hebt het geld gespaard van je studiefinanciering zeg je...dan kun je toch prima rondkomen!? Anders kun je niet sparen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:20

corinec schreef:
Je hoeft ook niet perse in de schuldsanering of bijstand te zitten om in aanmerking te komen.
Dat ligt dus aan je gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:00

janderegelaa schreef:
amoj schreef:

Maar je hebt het geld gespaard van je studiefinanciering zeg je...dan kun je toch prima rondkomen!? Anders kun je niet sparen...

Ik woon sinds 2 weken op mezelf. Daarvoor kon ik sparen ja, nu niet meer.;)

Ik ga maandag eerst eens bellen wat mogelijk is. :)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:17

Ik heb wel vrijstelling voor allebei. Maar ik heb een uitkering. En je mag geen spaargeld hebben dan op je rekening. Het is nog wel een heel gedoe hoor als je kwijtschelding wil. Je moet dan aan allerlei regels voldoen.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:27

Valentijn5 schreef:
Ik heb wel vrijstelling voor allebei. Maar ik heb een uitkering. En je mag geen spaargeld hebben dan op je rekening. Het is nog wel een heel gedoe hoor als je kwijtschelding wil. Je moet dan aan allerlei regels voldoen.

En terecht... :x

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:33

Een vriendin van mij heeft haar spaargeld bij haar ouders op de rekening gezet, misschien niet helemaal netjes maar omdat ze nauwelijks nog kan eten van haar stufi+kamer in Amsterdam snap ik het best.

Edit: haar spaargeld spaart ze het hele jaar voor zodat ze een weekje weg kan in de zomer. Als dat potje dat met bloed, zweet en tranen is opgebouwt ineens naar de belasting moet vind ik dat niet netjes van de gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:35

Denk dat ik er eerst maar een zooi rekeningen van betaal en dan aanvraag, daar was het geld tenslotte ook voor bedoeld. Dan staat er toch bijna niks meer op. Jammer dat het zo moet maar toe maar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:43

lissisanne schreef:
Een vriendin van mij heeft haar spaargeld bij haar ouders op de rekening gezet, misschien niet helemaal netjes maar omdat ze nauwelijks nog kan eten van haar stufi+kamer in Amsterdam snap ik het best.

Edit: haar spaargeld spaart ze het hele jaar voor zodat ze een weekje weg kan in de zomer. Als dat potje dat met bloed, zweet en tranen is opgebouwt ineens naar de belasting moet vind ik dat niet netjes van de gemeente.

Het betekent alleen wel dat andere belastingbetalers opdraaien voor haar kosten. En het is niet eens een belasting die "onzin" is. Het afval wordt ervoor opgehaald en gerecycled.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:52

amoj schreef:
Denk dat ik er eerst maar een zooi rekeningen van betaal en dan aanvraag, daar was het geld tenslotte ook voor bedoeld. Dan staat er toch bijna niks meer op. Jammer dat het zo moet maar toe maar.

Ik zou niet te vroeg juichen, bestaat gewoon een kans dat je ook dan geen aanspraak er op kan maken.
lissisanne schreef:
Als dat potje dat met bloed, zweet en tranen is opgebouwt ineens naar de belasting moet vind ik dat niet netjes van de gemeente.
De rest van de belastingbetalers bouwt ook een potje op met bloed, zweet en tranen, maar daarmee heb je dan weer geen moeite mee als die meer moeten gaan betalen vanwege dit soort trucjes???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:59

Ik ga maandag eerst eens bellen en vragen of ik idd recht heb.

Die discussie heb ik eigenlijk niet zon zin in. Ik snap jullie best goed maar snap ook dat er mensen zijn die onder de regels uit proberen te komen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:02

Het is een smak geld en ja ik ben ook niet de rijkste dus ik betaal maandelijks een bedrag. De afvalheffing betaal ik maandelijks wat en de waterschapsheffing is 140 en moet in 2 maanden. Het is zuur maar het is niet anders.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:05

amoj schreef:
Die discussie heb ik eigenlijk niet zon zin in. Ik snap jullie best goed maar snap ook dat er mensen zijn die onder de regels uit proberen te komen.

Och ja laat mij als brave burger die geen zin heeft om creatief te boekhouden maar opdraaien voor de kosten van afvalstoffenheffing waar jij ook gebruik van maakt. ;)