Kerstmarkt / weekendje weg België

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Kerstmarkt / weekendje weg België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 14:47

Hallo allemaal! :D

Nu november is begonnen, mogen we eindelijk het woord 'kerst' weer in de mond nemen :Y)

Vriendlief en ik zijn al een tijdje aan het nadenken om dit jaar toch eens een weekendje weg te plannen, dat doen we namelijk nooit. Het plan was om naar Londen te gaan met kerst, maar door een tegenvaller zal dit financiëel niet haalbaar zijn. Daarom zijn we op zoek naar leuke alternatieven binnen België, onder andere omdat ik in het binnenland gratis reis met de trein en we dat gewoon makkelijker vinden. Dus liefst géen suggesties in Nederland/Duitsland oid (tenzij omgeving Eindhoven/Breda, dat is nog haalbaar).

Dus: wat zijn nou écht leuke kerstmarkten in België?
Antwerpen valt al af. Daar wonen we namelijk niet ver vandaan, gaan we elke maand wel een dag naartoe dus is niet echt interessant om een weekend op hotel te verblijven :-)

(ik zag net een gelijkaardig topic, maar die TS zocht binnen NL. Mocht dit topic toch 'overbodig' zijn, hoor ik het graag!)

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:51

Zou Brugge niet interessant zijn? Heb geen ervaring met hun kerstmarkten, maar is sowieso al een hele gezellige stad en de moeite om een weekendje te blijven. Of Gent, ook wel een hele gezellige en mooi stad.

Spijtig dat je niet in Duitsland geraakt, dan zou ik zeker die van Keulen hebben aangeraden, echt de moeite! Is op zich haalbaar met de auto, maar dan moet je ook weer winterbanden etc voorzien.

Stral

Re: Kerstmarkt / weekendje weg België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:33

Ik vind Brugge oersaai :P Dat is gewoon een openluchtmuseum, kerstmarkt is ook echt niet zo speciaal daar vond ik vorig jaar...

Ik woon zelf in Gent, vind dat véél leuker. Heel veel kraampjes om iets te eten en drinken, en ook gewoon leuke kraampjes om iets te kopen. In Brugge zag ik meer zo de typische brol-kraampjes, verzameld rond de ijspiste waar de sfeer over het algemeen ook net iets marginaler is. Maar dat is misschien mijn persoonlijke mening :)
Ijspiste in Gent lokt ook dat soort volk, maar de kerstmarkt zelf is groter daar, dus mij valt het minder op :)
Gent is gewoon veel leuker om naartoe te gaan, zeker voor jonge mensen! Zou ik zeker boven Brugge verkiezen.

Brussel is naar het schijnt ook leuk, maar daar ben ik met de kerst nog niet geweest :) Ik ga er wel soms shoppen en vind het dan een beetje vervelend omdat ik niet het gevoel heb gezellig te kunnen rondwandelen een hele dag. Dat is iets dat je in Gent dan weer wel echt kunt doen, alles te voet houden!

Moest je willen weten hoe de buurt waar je je hotel boekt is, vraag gerust!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:44

Brussel is een aanrader :j Vorig jaar een stukje van gedaan en die wil ik dit jaar nog wel een keer doen. Zeker nu alles rondom het Beursplein autovrij is gemaakt. Vanaf Centraal-station zit je zo in het centrum. Vanaf Brussel-Noord is het 5 à 10 minuutjes stappen, dan kan je gelijk winkelen in de Nieuwstraat als je overdag komt. Kom je oa Primark tegen, maar die is vaak heel druk. Vandaag in Gent geweest, die is lekker rustig en veel ruimer...

Als je graag lekker wil gaan eten, dan kan ik je een restaurantje aanraden op 15-20 minuutjes stappen van het centrum. Ligt net in de Marollen eigenlijk. Heet Restobières, allemaal met bier gemaakt. Echt de moeite waard, maar reserveren is wel gewenst en eventueel ook een basiskennis Frans.
Anders heb je op de Grote Markt vlakbij het Hard Rock Café ook nog 't Kelderke. Kan je niet reserveren maar wel lekker eten.
In het verlengde van Rue des Bouchers heb je nog een Italiaan zitten, net buiten de toeristische zone zeg maar. Niet duur en hun escalope maison is heel erg lekker.

In een zijstraat van de Grote Markt heb je nog een leuk cafeetje zitten, "Le cerceuil". Potdonker, alles beetje gothic aangekleed maar heerlijke cocktails. Moet je alleen geluk hebben qua drukte. Een tête brûlée is vb. een cocktail met oa geflambeerde Leffe of een ander soortgelijk bier. Die krijg je geserveerd in een doodhoofdmok. Voor deze moet je wel 18+ zijn en een paspoort afgeven als garantie ivm de mokken. Die werden voorheen nogal vaak meegenomen :+

In de buurt van de Beurs heb je in een zijstraatje ook nog een caféetje zitten waar je dan weer verschillende types geuze kan drinken. Ben alleen ff de naam kwijt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:13

Aaah ongelooflijk bedankt voor alle reacties :D

Duitsland is inderdaad een topper qua kerstmarkten, al hoor ik wel dat het daar dan ongelooflijk druk is. Heb verder ook m'n rijbewijs wel, maar geen eigen auto. Plan is dus om met het OV te gaan, dus dan is België wel makkelijker :P

Gent lijkt me al heel lang om eens te doen, maar dat is dus zeker ook de moeite met kerst? Daar zat ik namelijk nog een beetje mee!

Brussel heb ik een beetje een dubbel gevoel bij. Is niet bepaald een stad waar ik me veilig voel of waar ik graag een weekend zou willen verblijven. Ben er al een aantal keer een dagje heen geweest en helaas een aantal niet zo fijne ervaringen gehad ivm lastiggevallen en gevolgd worden...

Verder wel bedankt voor de tips! Die ga ik zeker meenemen mocht ik nog eens in Brussel komen :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:16

Eén van de kerstmarkten in Wallonië misschien ? Lijkt mij kleinschaliger dan in de grootsteden, maar wel oergezellig :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:32

Gent was vroeger niet de moeite met kerst, zeker niet toen het eerder kerst-kermis was op het Sint-Pietersplein. De laatste jaren wil de stad een soort Gentse Feesten in de winter doen, en sedert de afwerking van de werken in het centrum (waardoor het centrum erg mooi is qua pleinen en licht) is de kerstmarkt terug helemaal daar, én uitgebreid. Ik heb wel een zwak voor gluhwein enzo maar ik ga er regelmatig. Gewoon om iets te drinken en rond te lopen en gezellig te doen :) Ik vond het mooi aangekleed!

Gent is zeker niet dood ook die periode, ik weet uit goede bron dat de horeca floreert door de kerstmarkt in die periode ;)

Je kan overdag leuk shoppen, Gravensteen bezoeken, lekker eten, iets drinken 's avonds en als je een hele nacht op café wil zitten, heb ik ook wel adresjes. Hangt er vanaf wat voor iets je zoekt, dus als je interesse hebt, vraag maar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:40

Oeh goed om weten, misschien dat wij ook even naar Gent gaan dan als vriend die periode thuis is! Ideaal excuus om nog eens naar de Gekroonde Hoofden te trekken voor ribbetjes :9

Naar Aalst moet je niet komen. Onze "kerstmarkt" zijn 10 chalets waarvan er 6 drank/jenever verkopen en de rest is pitta of van dat supportersgerief à la Club Brugge-truitjes en zo :+ Enig goed moment in het jaar om hier te vieren is carnaval.

Brussel valt op zich wel mee. Heb er 10 jaar gewerkt, regelmatig gaan we eens dagje naar daar: rond de (voor)middag met de trein heen en met de laatste trein terug. Scheelt dat ik 200m stappen van het station woon :')
Weet dat cafeetje weer voor de geuze: La Bécasse. Vlakbij de Beurs zit er een ierse pub, die straat in geloof ik. Dan heb je plots zo een heel smal gangetje met roze neonverlichting en een pijl van La Bécasse. Als je niet beter weet zou je denken dat je een marginale vuile steeg in loopt, maar da's dus de ingang naar de kroeg :))

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:04

Village de Noël Luik

Kerstdorp Luik
Het kerstdorp in Luik is een grote belevenis. Niet voor niets is dit het grootste en tevens oudste kerstdorp van heel België! Wat begon als een klassieke kerstmarkt, is inmiddels uitgegroeid tot een waar dorp met een eigen dorpsraad, straatjes, heel veel chalets en dus ook haar eigen bewoners! Het kerstdorp is dus veel meer dan alleen een kerstmarkt. Het kerstdorp heeft zoals ieder dorp zijn eigen Commissarissen, adviseurs en een burgemeester, die verantwoordelijk is voor de animatie en het leven in het dorp. Alle straten, steegjes en pleinen worden versierd en er hangt een unieke magische sfeer in Luik.

In 29 jaar van bestaan, is het kerstdorp in Luik uitgegroeid tot grootste kerstmarkt van België door de omvang, de duur en de sfeer. Jaarlijks trekt het kerstdorp naar schatting meer dan anderhalf miljoen mensen naar de stad. Het kerstdorp bevindt zich op Place Saint Lambert, met een uitloper naar Place du Marché. Sinds een paar jaar wordt er ook een grote sleepiste opgebouwd aan de zijkant van het plein, terwijl centraal op het plein een reuzenrad verrijst. Op Place du Cathédrale verrijst een grote ijsbaan die de winterpret compleet maakt!

De kerstmarkt
Uiteraard blijft het kerstdorp in Luik ook een kerstmarkt! Vijf weken lang kun je hier op zoek naar het perfecte cadeau en alles voor de kerst. 200 houten chalets bieden geschenken (sieraden, beeldjes, speelgoed, etc.) aan, ambachtelijke typisch Waalse en Franse artikelen, kersdecoratie (ballen, slingers, kerststallen en wenskaarten) en allerlei heerlijke versnaperingen zoals marsepein, gezouten vleeswaren, worst, Glühwein, speciaal kerstbier, koffie, pèket, champagne, oesters, chocolade en peperkoek.

De verlichting is een speciale innovatie! De magie en verleidelijke macht van het kerstdorp wordt vergroot door de verlichting, die je overal in het kerstdorp terug gaat zien. Magisch verlichte bomen, chalets en historische gebouwen. Sinds enkele jaren kun je in het dorp kerstballen kopen van geblazen glas en met de hand geschilderd. De kerstballen stellen Waalse en Luikse folklorische figuren voor zoals Tchantchès, Nanesse, Marcatchou, de mijnwerker of de Gilles van Binche. Aan animatie en muziek zal het niet ontbreken in het kerstdorp in Luik! Verschillende kerstkoren zullen Een band van 20 muzikanten reist regelmatig door de straten en koren, bands en groepen van volksdansen zullen op het kerstpodium te zien zijn.

Het kerstdorp in Luik wordt steeds meer een echt dorp! Het heeft ook een eigen postkantoor. Hier zijn wenskaarten beschikbaar en de speciale 'kerstdorp Luik postzegel'. Hiermee kunnen de kerstwensen van bezoekers en inwonende van het dorp verspreid worden over de hele wereld. Tevens zijn er dit jaar weer verschillende thematische chalets.

De rodelbaan van bijna tien meter hoog op Place Saint Lambert is een magisch decor van witheid en verlichting zorgt voor een unieke sfeer. Een sleebaan, een ijsbaan en een collectie kerstballen. Vergeet ook niet de kerk, de kribbe met de poppen, het gemeentehuis en de Dorpsraad verantwoordelijk voor alle activiteiten.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:51

Brussel is echt wel gezellig met kerst. Ik voel me nooit echt goed in Brussel, maar elk jaar met de kerstmarkt wel. Er zijn zoveel mensen, maar het trekt geen verkeerde mensen aan.
Misschien weinig informatie, maar wel handig :)