moeite met studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

moeite met studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:42

hoi bokkers.
Ik ben zoë en ben 18 jaar en belg in hart en nieren :p
Sinds oktober studeer ik aan de universiteit van brussel. Ik vind alles super interessant, maar studeren lukt gewoon niet. In het middelbaar heb ik nooit gestudeerd voor wat dan ook, toch was ik altijd eerste van de klas. Ik ben in augustus dan ook met onderscheiding geslaagd zonder te leren voor 1 enkel examen.
Ik kan dus niet studeren :/ Ik vind alles hier super interresant in de lessen, maar mijn cursusen blijven ongeopend op mijn kamer liggen. Ofja, van elk vak heb ik nu 1 hoofdstuk doorgenomen, terwijl we tijdens de les in hoofdstuk 8 zitten bij de meeste vakken. I heb 6 vakken en dus ook 6 examens in januari. Over anderhalve maand begint mijn blok en ik vrees nu al dat ik totaal niet klaar ga raken. Daarbuitne heb ik het nog erg druk voor 2 jaartaken waarvan 1 meetelt voor 30% van dat vak en de andere voor 40%.
Ik zit hier nu op mijn bed te staren naar mijn boek psychologie dat open op mijn bureau ligt :/ maar concentratie is ver te zoeken.

Zijn er bokkers met hetzelfde probleem?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: moeite met studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:45

Is studiebegeleiding geen optie?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:48

hier geven ze hooguit wat tips en ene planning. Een planning is niets voor mij aangezien ik wel tijd neem om te studeren, maar dan gewoon doelloos voor mijn boek zit :/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:58

Wat wil je dan? Je zult zelf ook moeite moeten doen. Ga eens met die tips en planning aan de slag :)

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:02

Ik herken het wel, maar ik moet me ertoe zetten, ik moet mijn gedachten positief instellen en laten weten waar ik het voor doe, o, dus ik wil een medische opleiding gaan volgen na de middelbare school? Daar moet ik wat voor doen, dus leren en heel snel :P
Altijd als ik zo'n momentje heb gehad kan ik daarna prima leren tot het eind van de dag.

Ik weet niet of dit bij jou zal helpen maar mij helpt het heel goed

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:03

Je moet het zelf doen. Doe je het niet, dan gebeurt het niet. Doe je niks, dan eindig je met niks. Laat dat je motivatie zijn.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:04

Je kan ook aantekeningen en samenvattingen maken van je boek.
Zo leer ik altijd het beste, alles heel vaak ergens opschrijven :)
En zo ben je zelf ook nog bezig in plaats van alleen maar naar het boek staren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:04

ik <il weten of er mensen zijn met soortgelijke problemen. het probleem is dat al die tips gebaseerd zijn op het te moeilijk vinden van die leerstof en ze begrijpen. Maar dat is allemaal mijn probleem niet, ik begrijp alles en vind de leerstof niet te moeilijk... Ik kan me gewoon niet concentreren en heb ongeloofelijk uitstelgedrag.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:05

Tip: lees je boek en maak een samenvatting van de stof, hierdoor ben je actief bezig en leer je ook nog eens veel beter.
Als je het moeilijk vind om samen te vatten:
Vraag je bij elke zin/allinea af: als ik een docent was, hoe zou ik hier dan een tentamenvraag over stellen? En schrijf vervolgens het antwoord op die vraag op

edit:
Begrijpen en leren is niet hetzelfde. Ik kan heel goed een boek lezen en het begrijpen, om te leren voor een tentamen en de stof te kunnen herproduceren moet je actiever met de stof bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 05-11-15 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:06

Zoe_97 schreef:
ik <il weten of er mensen zijn met soortgelijke problemen. het probleem is dat al die tips gebaseerd zijn op het te moeilijk vinden van die leerstof en ze begrijpen. Maar dat is allemaal mijn probleem niet, ik begrijp alles en vind de leerstof niet te moeilijk... Ik kan me gewoon niet concentreren en heb ongeloofelijk uitstelgedrag.

Dat probleem heb ik dus ook, als het echt niet lukt dan ga ik naar google en zoek ik motiverende quotes voor huiswerk op, als ik die 10 gehad heb heb ik er vaak zelfs zin in :Y)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:08

krimpenaar schreef:
Je kan ook aantekeningen en samenvattingen maken van je boek.
Zo leer ik altijd het beste, alles heel vaak ergens opschrijven :)
En zo ben je zelf ook nog bezig in plaats van alleen maar naar het boek staren.

dit wou ik aanvankelijk doen. Maar het zijn boeken van 800 pagina's per boek, doordat ik veel te lang uitgesteld heb heb ik hier geen tijd meer voor. Ik ben nu bezig met kernwoorden aanduiden zodat ik er mijn aandacht bij zou moeten houden. Maar toch droom ik nog vaak weg en besef ik soms pas uren later dt ik gestopt ben met werken.

Mijn examens zijn trouwens multiplechoise met giscorrectie. ik heb zo'n 6 vragen per examen. en 1 openboekexamen met oefeningen van logica in PL en semantiek

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:09

Lonneke2001 schreef:
Zoe_97 schreef:

Dat probleem heb ik dus ook, als het echt niet lukt dan ga ik naar google en zoek ik motiverende quotes voor huiswerk op, als ik die 10 gehad heb heb ik er vaak zelfs zin in :Y)

maar op een computer of mobiel staat niet enkel google, maar oo zo aanrekkelijk facebook of bokt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:09

Het uitstellen van leren deed ik in mijn bachelor ook regelmatig, maar een week voor je tentamen moet je toch wel beginnen met echt leren. Als je meerdere tentamens in 1 week hebt dan nog wel eerder. Maak een realistische planning en hou je daar aan.

Of je sluit jezelf 3 dagen voor het tentamen op in je kamer en doe het hele beok in een keer, dat werkt voor sommigen ook :Y) .

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:11

dan zou vor me werken, maar ik heb week 1 3 examens, week2 heb ik er 2 en week 3 1. Dus die tijd heb ik niet :p (daarbij zijn de boeken daarvoor ook te dik)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:14

Ik heb regelmatig in 2 dagen een boek van 800-1000 blz geleerd :P .
Maar goed, je hebt de tentamens in januari, dus je hebt nog zeker 2 maanden.
Als je nu begint dan is het nog wel in te halen.
Je moet het hoe dan ook leren, het nu uitstellen omdat je denkt dat het te veel is werkt zeker niet.

en zo te lezen aan je vakken studeer je kunstmatige intelligentie :D ?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:42

ik studeer agogische wetenschappen hahaa :D
Ik ben nu idd bezig, maar die taken zijn ook belangrijk en steekt ook belachelijk veel werk in. Ik ga gewoon proberen me te verplichten een paar uur pe dag met mijn stift voor een boek te gaan zitten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:47

Je weet dat zowel je computer als je telefoon een uitknop hebben? Dat kan al een heel stuk schelen in je motivatie, want zolang ze aanstaan is het vaak 'even kijken'. Als hij echt uit staat, zit dat 'even' er niet meer in. En voor bokt hebben we de boktban. Al ken ik ook mensen die dan naar de seconden gaan zitten kijken :+.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 23:09

Lalidan schreef:
Je weet dat zowel je computer als je telefoon een uitknop hebben? Dat kan al een heel stuk schelen in je motivatie, want zolang ze aanstaan is het vaak 'even kijken'. Als hij echt uit staat, zit dat 'even' er niet meer in. En voor bokt hebben we de boktban. Al ken ik ook mensen die dan naar de seconden gaan zitten kijken :+.

tuurlijk :p ik heb hier zelfs geen wifi. Maar ik zit op een kamer op de campus, en hier is altijd wel iets te beleven als ik uit het raam kijk :D ik kijk namelijk uit op het sportveld waar de leuke jongens van de sportopleidingen dagelijks meerdere uren doorbrengen :=

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:32

Ik nam altijd per week even twee uurtjes ofzo om de hoofdstukken per les door te nemen en dan vlak voor het tentamen alle hoofdstukken goed doorlezen, kijken of je het begrijpt. Had laatst goede cijfers gehaald door op deze manier te leren en bijna geen les gevolgd op school, misschien helpt dat? Dan maar even een weekend niet werken of met hobby's bezig zijn.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:38

Voor sommige mensen werkt het heel goed om samen te gaan studeren.
Dat hoeft niet persé actief, maar vaak gaat het er dan om dat je afspreekt (bijvoorbeeld in de bibliotheek) en daar dan ieder voor zich aan de slag gaat.
Je spreekt ook pauzetijden etc af en op die manier moet je wel; er is geen andere optie dan gewoon blokken.
En als je dan ergens niet uit komt, kun je het meteen overleggen.

Misschien kun je zoiets eens proberen?
Dat concentratie-probleem wat je noemt ken ik wel; ik zat een beetje in de zelfde situatie op de middelbare school. Ik ben er doorheen gekomen door mezelf gewoon te trainen: jezelf dwingen de stof door te nemen en naarmate je vaker 'traint', wordt je concentratie beter.
Bij mij helpt schrijven ook heel erg; voor tentamens schreef ik gerust hele collegeblokken vol. Misschien had ik een whiteboard moeten nemen, dat had veel gescheeld :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:39

Jezelf belonen als je een bepaalde tijd, uur of zo, heb gestudeerd.
Dan mag je een kwartier flierefluiten en dan weer verder studeren.
Na zoveel tijd studeren een hrotere beloning.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 23:39

Gucci_ schreef:
Ik nam altijd per week even twee uurtjes ofzo om de hoofdstukken per les door te nemen en dan vlak voor het tentamen alle hoofdstukken goed doorlezen, kijken of je het begrijpt. Had laatst goede cijfers gehaald door op deze manier te leren en bijna geen les gevolgd op school, misschien helpt dat? Dan maar even een weekend niet werken of met hobby's bezig zijn.

met 2 uurtjes haal ik dat niet :) een hoofdstuk is ca. 50 pagina's. en dat van 6 vakken. Daarbj heb ik 2 vakken 2 keer in de week en doen we een hoofdstuk per les ongeveel. Dat gaan toch een hoop meer uurtjes worden. En nu moet ik natuurlijk alles weer bijwerken :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:25

Wat ik altijd deed om me te dwingen geconcentreerd te blijven: op de achterkant van de vorige pagina de huidige pagina samenvatten. Kan soms enkele woorden zijn, een schema, of echt een tekstje.

Als je je leerstof daarna herhaalt is het vaak voldoende om enkel je samenvattingen te bekijken en heb je toch je hele cursus doorgenomen. Door eerst de belangrijke zaken in fluo aan te duiden, dan per pagina op de vorige pagina kort samen te vatten en dan nog eens te herhalen, zat het er meestal wel in. Succes!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:34

Ik herken je probleem, gelukkig kwam bij mij het moment dat ik moest gaan studeren wel op de middelbare, maar ik heb er nu nog steeds last van.

Ik ga soms ook gewoon zitten dat ik niet mag stoppen voor iets af is. Soms duurt dat tot 3 uur s nachts (niet te vaak doen dus) en tegen half 2 ben ik het zo beu, dat ik dan toch maar serieus aan de slag ga.

Maar dat werkt niet voor iedereen.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:46

Wat ik zou doen: pak je boeken en ga in de bibliotheek zitten. Vanaf deze tijd van het jaar zit iedereen daar te studeren. En als rondom jou iedereen met zijn neus in de boeken zit en ijverig aan het werk is, voel je vanzelf de sociale verplichting om ook actief bezig te zijn. En als je afgeleid wordt van de mensen rondom jou, zoek een plek in de bib waar de tafel recht voor een witte muur ofzo staat, dat je niets hebt om naar te kijken