Wa of Wa Casco autoverzekering oudere auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Wa of Wa Casco autoverzekering oudere auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:56

Hallo :)

Ik ben aan het kijken naar auto verzekeringen, ik heb een VW Polo van 16 jaar.

Nu wordt via Independer geadviseerd om alleen WA te doen omdat de auto al wat ouder is.

Wat hebben jullie met een oudere auto? Wa of Wa Casco

Groetjes Nienke

Anoniem

Re: Wa of Wa Casco autoverzekering oudere auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:58

Ik heb ook alleen wa. M'n auto is uit 2001 en ook al ziet hij er nog zo mooi uit, de dagwaarde is 1500 euro. Ik ga dus echt niet elke maand meer premie betalen voor als er iets door mij zelf gebeurt. Dan koop ik liever op dat moment een andere auto, is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:59

Dank voor je reactie, zou denk ik idd ook :)
Je betaald toch elke maand extra voor Casco en als mijn auto schade oploopt is het gewoon einde verhaal....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:01

Absoluut WA Casco, hoe snel je wel niet een sterretje of stormschade hebt door vallende takken etc. Maar het is ook fijn als er toch nog wordt ingebroken in de auto en waardevolle spullen weg zijn die vergoed worden, of je gestolen winterbanden.

Daarbij is het fijn als je de volledige casco dekking hebt, het kost het eerste jaar meer premie, maar dat wordt over het algemeen minder. Ik betaal nu maar , €5,- extra per maand.

Het is niet alleen schade rijden, het is veel meer dan dat.

De vraag is of je hem nog Casco verzekerd krijgt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:02

Overigens heb je bij Casco ook diefstal gedekt van de hele auto, WA niet. En bij mij iig aanrijding met dieren, egaal van welk kaliber.

Dan krijg je ook die €1500,- uitgekeerd, als je die toch altijd hebt liggen maakt het niks uit. Maar fijn is het wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:07

KimD. Er bestaat ook nog zoiets als WA plus ofwel beperkt casco. Dat is WA met ruit, natuur, inbraak, storm, diefstal.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:44

Bij ons heet dat WA Casco of WA Casco plus, die is nóg uitgebreider.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:46

Heb ook een auto van 16 jaar en heb WA casco. Scheelde bij mijn verzekering niet heel veel in bedrag.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:47

Ik heb WA plus, ik denk dat dat hetzelfde is al WA casco. Ik heb hiervoor gekozen omdat er zoveel meer onder valt dan bij alleen WA en veel meer dan alleen schade rijden. Ik heb het ook gedaan voor bijv. ruitschade. Mijn auto is uit 2008.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:49

Dan heb jij een zeer verwarrende verzekering gezien die begrippen gewoon gemeengoed zijn.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:50

Hier WA beperkt casco.
Idd vanwege: ruitschade, aanrijding met dieren, inbraak, diefstal, en bij mijne ook vandalisme.
Kost mij voor een seat cordoba uit 2003 33 per maand incl schade/ongevallen inzittenden

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:51

amandananana schreef:
Ik heb WA plus, ik denk dat dat hetzelfde is al WA casco. Ik heb hiervoor gekozen omdat er zoveel meer onder valt dan bij alleen WA en veel meer dan alleen schade rijden. Ik heb het ook gedaan voor bijv. ruitschade. Mijn auto is uit 2008.

WA plus is niet hetzelfde. Bij WA casco heb je ook eigen schade door aanrijding meeverzekerd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:58

Een volledige casco zou ik nooit doen bij zo'n oude auto, die zijn niets meer waard. De eerste de beste die je erin rijdt maakt hem meteen total loss. Was bij mijn oude Ka (2001) ook destijds. Meneer 'vergat' te remmen en reed een deuk in mijn deur, alleen het uitdeuken en verven kostte meer dan de auto zelf. Bij mijn huidige 500, ook al weer een beetje op leeftijd (2008) wel gedaan omdat deze in perfecte staat verkeert en de aankoopprijs 4x zo hoog was. Trouwens was ik bij de Ka met een simpele Wa en deelcasco verzekerd bij ruitenschade, natuurschade, vandalisme, etc. Daar heb je geen volledige casco voor nodig.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:00

Gewoon wa plus en inzittenden verzekering doen .

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:14

Iris82 schreef:
amandananana schreef:

WA plus is niet hetzelfde. Bij WA casco heb je ook eigen schade door aanrijding meeverzekerd.

Excuseer, ik heb WA met beperkt Casco.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:30

Er zijn inderdaad drie verschillende dekkingen:

- WA,
Hiermee ben je enkel verzekerd voor schade die jij zelf toebrengt aan anderen

- WA + Beperkt Casco
Met deze dekking ben je daarnaast ook verzekerd voor schade aan de eigen auto door brand en diefstal, botsing met loslopende dieren, natuurrampen en ruitschade.

- WA + Volledig Casco
Vrijwel alle schade aan de eigen auto is ook meeverzekerd. Dus ook schade door jouw eigen schuld of vandalismeschade.

Gezien de leeftijd en dagwaarde van de auto zou ik inderdaad meegaan in het advies van Independer en kiezen voor een WA dekking. Een hogere dekking is eigenlijk vooral een dure keuze. Bij een schade ontvang je een vergoeding die, na aftrek van het eigen risico, totaal niet meer in verhouding staat tot de premie en de financiële gevolgen.

Dit is dan ook de reden dat ik mijn eigen oude bakkie, een Ford KA enkel WA verzekerd heb. Wanneer ik mijn auto met een hogere dekking zou verzekeren en schade heb, is de auto vrijwel meteen economisch total loss. Dit betekent dat ik afstand moet doen van de auto en (als ik geluk heb) een paar honderd euro ervoor terug krijg. Dit terwijl ik de auto misschien best nog wel kan laten 'oplappen' mits dit nog verantwoord is natuurlijk. De auto kan dan weer gewoon een tijdje mee.

De enige reden om de auto eventueel WA + Beperkt Casco te verzekeren is dat ruitreparatie is meeverzekerd. Het is hierbij belangrijk dat je de afweging maakt tussen de extra premie die je voor deze hogere dekking betaald en de kosten van reparatie van bijvoorbeeld een sterretje. De kosten van de reparatie van een ruit zullen rond de €60/€70,- liggen. Daarnaast is de kans op een sterretje aardig goed in te schatten. Wanneer je vaak op slechte wegen met losliggende kiezels rijdt, is de kans op sterretjes groter. Maar ook wanneer je nogal moeite hebt met afstand houden van je voorganger (bumperkleven) of vaak op de rechterbaan rijdt achter vrachtwagens, is de kans op ruitschade groter. Ik rijd zelf ruim 20.000 km op jaarbasis, maar heb nog nooit een sterretje gehad *klopt af*. Wanneer de ruit volledig vervangen moet worden kost dit je al gauw een paar honderd euro. Dan is bovenstaand verhaal over het total loss raken voor de auto weer van toepassing.
Laatst bijgewerkt door Marlou91 op 06-11-15 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:33

als ik het mij goed herinner kun je een auto ouder dan 10 jaar niet eens meer wa casco verzekeren vanwege de dagwaarde, wa beperkt casco kan wel en zou ik ook aanraden vanwege ruitschade en dergelijke.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:37

Geloof me, er zijn genoeg verzekeraars die het nog wel aanbieden. Lekker veel premie vangen en bijna niks uit hoeven keren ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:44

Marlou91 schreef:

- WA,

- WA + Beperkt Casco
Met deze dekking ben je daarnaast ook verzekerd voor schade aan de eigen auto door brand en diefstal, botsing met loslopende dieren, natuurrampen en ruitschade.

- WA + Volledig Casco
Vrijwel alle schade aan de eigen auto is ook meeverzekerd. Dus ook schade door jouw eigen schuld of vandalismeschade.

Gezien de leeftijd en dagwaarde van de auto zou ik inderdaad meegaan in het advies van Independer en kiezen voor een WA dekking. Een hogere dekking is eigenlijk vooral een dure keuze. Bij een schade ontvang je een vergoeding die, na aftrek van het eigen risico, totaal niet meer in verhouding staat tot de premie en de financiële gevolgen.

Dit is dan ook de reden dat ik mijn eigen oude bakkie, een Ford KA enkel WA verzekerd heb. Wanneer ik mijn auto met een hogere dekking zou verzekeren en schade heb, is de auto vrijwel meteen economisch total loss. Dit betekent dat ik afstand moet doen van de auto en (als ik geluk heb) een paar honderd euro ervoor terug krijg. Dit terwijl ik de auto misschien best nog wel kan laten 'oplappen' mits dit nog verantwoord is natuurlijk. De auto kan dan weer gewoon een tijdje mee.

De enige reden om de auto eventueel WA + Beperkt Casco te verzekeren is dat ruitreparatie is meeverzekerd. Het is hierbij belangrijk dat je de afweging maakt tussen de extra premie die je voor deze hogere dekking betaald en de kosten van reparatie van bijvoorbeeld een sterretje. De kosten van de reparatie van een ruit zullen rond de €60/€70,- liggen. Daarnaast is de kans op een sterretje aardig goed in te schatten. Wanneer je vaak op slechte wegen met losliggende kiezels rijdt, is de kans op sterretjes groter. Maar ook wanneer je nogal moeite hebt met afstand houden van je voorganger (bumperkleven) of vaak op de rechterbaan rijdt achter vrachtwagens, is de kans op ruitschade groter. Ik rijd zelf ruim 20.000 km op jaarbasis, maar heb nog nooit een sterretje gehad *klopt af*. Wanneer de ruit volledig vervangen moet worden kost dit je al gauw een paar honderd euro. Dan is bovenstaand verhaal over het total loss raken voor de auto weer van toepassing.

Dit is behoorlijk pessimistisch, ik had mijn Ka voor 3000,- gekocht en kreeg er 1,5 jaar later toen ze TL was mooi 3200,- voor terug. :') Ik had haar ondertussen wel opgelapt, (de roest) en ze was fris uit de keuring en verder een net autootje. Maar naar mijn weten kijken te ze toch echt naar de prijs die je er voor betaald hebt en wat je er net aan hebt laten doen etc.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:47

Tips genoeg hier lijkt mij. Ik mis echter de tip om er een SI (schade inzittenden) dekking bij te sluiten. Kost je een paar euro meer bij de meeste verzekeraars die het aanbieden, maar kan buitengewoon nuttig zijn. :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:53

Inderdaad goede tip, little_birdy had hem wel al genoemd! :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:12

Ah, niet gezien, had niet alles volledig gelezen.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:19

Lara_Silver schreef:
Marlou91 schreef:

- WA,

- WA + Beperkt Casco

- WA + Volledig Casco

Dit is behoorlijk pessimistisch, ik had mijn Ka voor 3000,- gekocht en kreeg er 1,5 jaar later toen ze TL was mooi 3200,- voor terug. :') Ik had haar ondertussen wel opgelapt, (de roest) en ze was fris uit de keuring en verder een net autootje. Maar naar mijn weten kijken te ze toch echt naar de prijs die je er voor betaald hebt en wat je er net aan hebt laten doen etc.

Geloof me, een VW Polo uit dat jaartal heeft voor de verzekeraar een standaard dagwaarde van hooguit een paar honderd euro. Ik heb het even nagerekend in het berekeningsprogramma van de verzekaar waarmee wij samenwerken en de meest dure variant van 16 jaar oud (een GTI) heeft een dagwaarde van €777,-.

Dat ze niet voor deze dagwaarde verkocht worden is natuurlijk iets anders. De verkoopwaarde van deze auto's (vooral in de particuliere verkoop) ligt vaak stukken hoger. Vooral omdat deze autootjes erg geliefd zijn. Hierdoor kan de dagwaarde bij een WA + Beperkt Casco vaak nog wel iets opgekrikt worden naar het bedrag wat ervoor betaald is.

De situatie die jij aankaart is in de praktijk mogelijk, maar komt natuurlijk bijna nooit voor. Bij Total loss zal er altijd een expert komen kijken om het schadebedrag vast te stellen. Hij was blijkbaar van mening dan de auto meer waard is, en dat er dus ook meer is uitgekeerd, dan het bedrag wat jij voor de auto betaald hebt. Dit kan natuurlijk komen door de verbeteringen die jij hebt verricht aan de auto.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:24

Ik heb een opel van 20 jaar en die is alleen wa extra verzekerd. Wel op mijn vriend zijn naam want dat scheelt weer geld. Betaal nu 29,31 bij interpolis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:10

Wij hadden een Seat uit 2000, alleen WA verzekerd. Tot er een enorme barst in de voorruit zat. Konden we even 300 euro aftikken voor een nieuwe ruit. Daarna opgeschroefd naar beperkt casco, en maar goed ook want een week later werd er een ruit ingeslagen.. :=

Nu heb ik een auto van een jaar oud (heb hem ook een jaar) en die is gewoon All-Risk verzekerd. (WA volledig casco)