Dé ramenwastip?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Dé ramenwastip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:24

Sinds een jaar woon ik in een heel fijne oude boerderij.
één nadeel: die hele mooie ramen. De ramen bestaan allemaal nog weer uit kleinere ruitjes met een vakverdeling.
Het wassen daarvan kost veeeeel tijd en doe ik dus ook niet zo vaak :D
Nu vroeg ik me af of er nog mensen zijn met tips die ervoor kunnen zorgen dat het toch wat sneller gaat....

Wat heb ik geprobeerd? Stoomreiniger (ging langzaam) en gewoon ouderwets met spons, trekker en theedoek.

Wie o wie?

PPPeet

Re: Dé ramenwastip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:26

Kijk dit is een topic waar ik misschien ook wat aan heb :) Heb eens gehoord dat Jamaco (?) doekjes heel goed werken. Misschien heeft iemand daar ervaring mee?

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:28

Laatst bijgewerkt door Clau1981 op 04-11-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:28

En hoeveel ramen kun je dan doen met één zo'n setje doekjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:30

Wij maken de kleine ramen hier gewoon schoon met allesreiniger en microvezeldoekjes, heel klein beetje allesreiniger op het raam sprayen en dan gewoon afnemen met het doekje.

imd

Ik heb net vanmiddag mijn vriendinnen geappt en half internet afgezocht naar de makkelijkste manier om de ramen te wassen. Een vriendin van me zweert bij die doekjes, maar ze ging het precieze merk nog even opzoeken. Was wel duur zei ze, maar werkt goed. Karcher Windowvac is alleen ter vervanging van je trekker, daar vind ik m wat prijzig voor, en daarbij maakt ie aardig wat lawaai vind ik. Ik neig nu dus ook naar die doeken, maar ik ga die van vriendin eerst een keer proberen denk ik, kan ik dan beslissen of het wat is!

MarliesV

Jemako doeken!

Echt ik zweer er bij. Inderdaad precies zoals Clau1981 schrijft, zo werkt het.

Heb een erker met meerdere vakjes/ramen. Ideaal. Je neemt het houtwerk ook mee met dezelfde doekjes dus in 1x alles schoon.

Met 1 set kan je heel lang. Dingen zijn gewoon mee te wassen met de bonte was (zonder wasverzachter). Als je er netjes mee om gaat denk ik wel jaren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:33

Jemako doeken inderdaad. Zijn niet goedkoop in aanschaf, maar werken enorm goed.
Je kan ze wassen en opnieuw gebruiken. Heb mijn set al wel 3 jaar geloof ik

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:34

Wendy schreef:

Ik doe er al jaren mee. Wij hebben ook zo'n leuke deur met ruitjes. Een soort glas in lood. Je bent er heel snel klaar mee. Ik gebruik meestal gewoon een vaatdoek en dan die jemako droogdoek. Ik zweer er echt bij

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:36

Clau1981 schreef:
Wendy schreef:

Ik doe er al jaren mee. Wij hebben ook zo'n leuke deur met ruitjes. Een soort glas in lood. Je bent er heel snel klaar mee. Ik gebruik meestal gewoon een vaatdoek en dan die jemako droogdoek. Ik zweer er echt bij

Ik vraag me alleen af of ik met één zo'n set rond kom.... heb net even gekeken, maar als ik 2 sets nodig zou hebben wordt het wel een hele dure grap.
We hebben écht heel veel ramen hier.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:39

De link die clau geeft zit 1 schoonmaakdoek en 2 droogdoeken in, daar kan je echt heel ver mee komen hoor :j
Mijn ouders hebben 5 ramen van zo'n 2,5e meter breed en bijna kamerhoog en mijn moeder redt zich er prima mee

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:44

Dan doe je het toch in twee keer? Dan is dat alleen omdat de droogdoek dan te nat zou zijn. Maar je maakt de ramen vochtig. Niet nat. Dan kom je een heel eind met de droogdoek. Ik doe er alle ramen voor en achter, binnen en buiten tegelijk mee.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:45

Vraag ik mij af hè, die doekjes gebruikers.

Hoe doen jullie dat met zand?
Dat krast als een malle, en met zo'n vochtig doekje neemt het doekje zand mee, i.p.v. dat je het zand van de ramen 'wast'.

Hier gelukkig 1 deur met 6 ruitjes, gewokn een natte plens erover, even met doekje, daarna droogwrijven.
Maar ik heb gelukkig maar 1 deur.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:49

Ik doe met 1 droogdoek ook alle ramen rondom beneden, zowel binnen als buiten.
Extra droogdoek zou soms fijn zijn als ik boven ook doe, maar nu hang ik hem ff in de zon ga na de lunch of zo verder. Dan is het prima te doen.

Of dus voor 2 droogdoeken gaan.

Dan ben je voor 45 euro de komende jaren klaar. Geen schoonmaakmiddel/sponzen/zemen ed meer aanschaffen en tijdsbesparing, zou het mij wel waard zijn, maar kan niet in jullie huishoudportemonnee kijken natuurlijk.

CS: ik ga altijd eerst met een stoffer langs de ramen en kozijnen voor het wassen, maar dat deed ik ook al toen ik met spons en zeem waste.
Verder spoel je de doek wel telkens uit in warm water tussendoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:51

Clau1981 schreef:
Dan doe je het toch in twee keer? Dan is dat alleen omdat de droogdoek dan te nat zou zijn. Maar je maakt de ramen vochtig. Niet nat. Dan kom je een heel eind met de droogdoek. Ik doe er alle ramen voor en achter, binnen en buiten tegelijk mee.

Ik ga niet mijn ramen in 2 keer wassen. Het is niet bepaald hobby, dus als ik er aan begin, dan wil ik ook alles af kunnen maken.

Ik ben bang dat ik het met vochtig écht niet schoon krijg :n
Misschien komt het door mijn onbekendheid met een dergelijk product (of omdat ik mijn ramen gewoon te weinig was) maar zeker hier in het buitengebied worden ramen gewoon sneller vies dan in de stad/in een dorp. Zand, spinrag, spinnen, etc etc.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:54

Ken je niet iemand die ze heeft Wendy? Wellicht kun je 't dan een keertje proberen? :)
Edit: als je naar jemako-shop.com gaat en je "distriutiepartner" zoekt, kun je bij sommigen ook een thuispresentatie krijgen. Wellicht kun je dat eens doen?
Laatst bijgewerkt door imd op 04-11-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:55

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:56

Wendy schreef:
Clau1981 schreef:

Ik ga niet mijn ramen in 2 keer wassen. Het is niet bepaald hobby, dus als ik er aan begin, dan wil ik ook alles af kunnen maken.

Ik ben bang dat ik het met vochtig écht niet schoon krijg :n
Misschien komt het door mijn onbekendheid met een dergelijk product (of omdat ik mijn ramen gewoon te weinig was) maar zeker hier in het buitengebied worden ramen gewoon sneller vies dan in de stad/in een dorp. Zand, spinrag, spinnen, etc etc.

Maar het zand/spinnen/spinrag doe je eerst met een zachte borstel even weg?
Ik haal altijd mijn zachte veger van blik en veger er overheen. Die gooi ik dan op de grond en begin met het natte werk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:57

Amaris schreef:
wel apart want voor deze set https://www.jemako-shop.com/francien/nl ... handschoen betaal je minder dan voor deze https://www.jemako-shop.com/francien/nl ... amset-doek maar je hebt wel meer.

Of zie ik het fout?

Bij de 2e set zitten 2 droogdoeken en 1 natte, bij de eerste zet 1 natte, 1 handschoen en 1 droogdoek.
Beide 3 items dus.

TS: niet iemand in de buurt om het een keer te proberen.

Ik wou er qua kosten en alles ook nooit aan (wonen buiten aan het bos dus vieze ramen is hier erg bekend) maar na 1x proberen was ik om, ideaal.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:57

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:59

Met een prop papier kun je prima ruitjes schoonmaken.

Desnoods met een beetje ruitenspray vooraf.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:01

http://www.vulcavite.nl/c-458359/vulcanet/

Werkt echt super! Ik gebruik het werkelijk voor bijna alles. Als je de ramen net gedaan hebt en het begint te regenen zie je het wter zo naar beneden stromen alsof het een waterval is.
Er blijven geen druppels achter op de ruit waardoor ze ook niet meer vlekkerig opdrogen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:01

Lusitana schreef:
Met een prop papier kun je prima ruitjes schoonmaken.

Desnoods met een beetje ruitenspray vooraf.

Tot de zon erop gaat schijnen.... :=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:08

Schoon is schoon. Je moet geen zacht papier als keukenrol gebruiken, maar een oude krant.
Maar wie liever veel geld uit wil geven voor een eventueel beter of langer resultaat, sta ik niet in de weg, hoor. :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:25

Euh doe het hier al jaren (ook buitenaf... ) wel is waar grote ramen even ragebollen.. dan sopje somthin else ( is schoonmaak middel)maken in Grote emmer met tuinslang raamen even voor weken en dan soppen met zn ouderwetse ragebol en afspoelen met de tuinslang maar weer en klaar!!