Vragen w.b.t. bijstand en eigen bedrijfje.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Vragen w.b.t. bijstand en eigen bedrijfje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:06

Aangezien ik niemand kan bereiken van het UWV (Technische storing bij hun) vraag ik het maar even hier..

Per 1 januari kom ik thuis te zitten van mijn parttime werk. Nu ga ik daar uiteraard WW voor aanvragen, maar 70% van dat loon, daar ga ik het nooit van redden.
Ik woon alleen, dus niemand om op terug te vallen.
Ik solliciteer me natuurlijk suf in de hoop dat ik voor de tijd ander werk heb, maar als we even realistisch zijn is de kans klein om wat te vinden.. Vooral in die tijd van het jaar -O- Dus ik denk dat ik de bijstand in moet.
Nu zit het alleen zo:

Ik heb sinds 2 jaar, naast dit werk waarvoor ik dus een uitkering wil aanvragen een eigen salon aan huis.
Nu weet ik dat je niet met een eigen 'bedrijf' in de bijstand mag.
Nu zijn mijn inkomsten van dit 'bedrijf' niet hoog genoeg om hiermee rond te komen.. Dus zal ik dit ook weg moeten doen.. (Kromme regeling, maar naar 100x nagevraagd te hebben, blijkt het echt zo te werken.)
Maar nu staat mij ergens bij.. Dat op het punt van aanvragen dat je al geen werkzaamheden meer mag verrichten als zelfstandige..
Maar aangezien de decembermaand voor mij juist een goede maand is.. (Druk druk druk) wil ik deze eigenlijk graag doorwerken.. Maar ik ben dan weer bang dat als ik het per 1 januari aanvraag er zo weer 8 weken overheen gaan voor de beslissing er is of ik bijstand krijg ja of nee, en dus in de problemen kom met de vaste lasten.

Dus mijn vraag: Weet iemand van jullie of ik bv. nu bijstand kan aanvragen, en het pas per 1 januari ik kan laten gaan? En dus tot die tijd als zelfstandige aan het werk mag blijven?

Liselot

Re: Vragen w.b.t. bijstand en eigen bedrijfje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:09

Bijstand gaat via de gemeente en niet via het uwv. Misschien kan je de gemeente even bellen met deze vraag?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:16

Maar je krijgt toch eerst een ww uitkering en als die afloopt pas bijstand? Dus hoef je niet vanaf januari al bijstand aan te vragen. Eigen bedrijf en ww mag wel. Je moet je inkomsten opgeven en dat wordt dan aangevuld met ww zodat je evenveel krijgt als toen je werkte.
Laatst bijgewerkt door mag op 04-11-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:17

mag schreef:
Maar je krijgt toch eerst een ww uitkering en als die afloopt pas bijstand?

Niet als je met alleen je ww onder bijstandsniveau zit, dan word je aangevuld

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:17

Als de WW niet hoog genoeg is, en je onder het minimum uitkomt, heb je in de meeste gevallen recht op bijstand..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:20

Naamloos1 schreef:
Als de WW niet hoog genoeg is, en je onder het minimum uitkomt, heb je in de meeste gevallen recht op bijstand..

Maar die is wel erg laag hoor, volgens mij is dit hem:
http://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:21

Een kennis van me zit ook in de bijstand en is juist in de bijstand haar eigen bedrijf begonnen, met hulp van het ?UWV?

Maar daar is echt wel wat mee mogelijk. Weet alleen niet of dat ook geld als je al een bedrijf heb. Anders is het misschien een optie om je bedrijfje 'weg te doen' en vervolgens met hulp het weer op te bouwen?

Geen idee hoe het precies zit, ik weet alleen dat de mogelijkheden er zijn (hier in Friesland)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:21

En ik weet niet of je bij iemand in huis woont, maar die mag ook niet meer dan de bijstand verdienen -O-

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:22

Azmay schreef:
Naamloos1 schreef:

Maar die is wel erg laag hoor, volgens mij is dit hem:
http://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm

En jij denkt dat 70% van een parttime baan niet weinig is?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:26

Ik woon alleen idd Azmay..
En ik weet dat het heeeel laag is.. Maar altijd nog hoger dan alleen mij WW.. En aangezien ik niet op straat wil komen te staan, zal ik er denk ik toch aan moeten geloven.. :(

Liselot: Ik zal de gemeente eens proberen :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:32

Kun je je salon niet gewoon een tijdje zwart draaien? In de zin van, gewoon niet opgeven dat je klanten hebt gehad?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:34

Oehh nee bij ons in de gemeente zijn ze heeeel streng daarin. Gegarandeerd dat ik controle ga krijgen onverwachts.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:36

Leffroi schreef:
Kun je je salon niet gewoon een tijdje zwart draaien? In de zin van, gewoon niet opgeven dat je klanten hebt gehad?

Dat is wel de meest linke manier om te overleven. Je gewoon goed voor laten lichten door uwv, gemeente enz. Ook kom je misschien nu in aanmerking voor een hogere huurtoeslag, zorgtoeslag enz .

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:38

Ik weet niet hoe oud je bent, maar bij mij deden ze heel moeilijk met het aanvragen van de bijstand. Ik moest eerst in 1 maand tijd 'bewijzen' dat ik mijn best wel deed, en anders kreeg ik geen cent van de gemeente. Het heeft ook 2 maanden geduurd tot ik eindelijk iets kreeg, en tot die tijd ook geen inkomsten gehad.

Dus ik zal als ik jou was gewoon even de gemeente bellen, die weten er het meeste vanaf :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:00

Oke, contact gehad.

Ik mag een beroep doen op de bijstand tegelijkertijd met de WW aanvraag. Dus 4 weken van tevoren.
Op dat moment mag ik nog zelfstandig zijn. Maar de ingangsdatum dat ik de bijstand echt wil. Dus per 1 jan. dan moet ik er mee gestopt zijn, en dit kunnen aantonen. Als dat kon en ik dat deed. Dan was er geen probleem.
De beste man snapte dat ik in dec. er nog van wou profiteren, en dit was mijn goed recht. (Omdat ik over dec. geen bijstand wou) Maar wil ik over januari bijstand ontvangen dan ook per 1 januari compleet stoppen, en de boel ontruimen/leeghalen/website/KVK weg.

Flowery: Die regel wat jij had heeft idd met een leeftijdsgrens te maken. Daar zit ik boven, dus heb ik (gelukkig) geen last van.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:03

Fijn dat je het zo goed uitgelegd hebt gekregen.
Maar eigenlijk is dat toch gek? Je verdient toch nog een zakcent met je bedrijfje, de gemeente wil het liefst zo min mogelijk aan bijstand uitgeven en mensen aan het werk hebben. Best gek dat je dan moet stoppen... Daar begrijp ik echt niks van, iemand misschien een idee waarom dit zo is? Wat is de logica hier achter?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:05

Ik heb toen ook zoiets raars meegemaakt.
Het is toch echt de omgekeerde wereld ...ongelooflijk :( .
Ze kunnen de inkomsten van je bedrijf verrekenen met de bijstand? Dat doen ze ook als je part-time werk hebt ernaast....tot op de cent nauwkeurig.

Ik wil je veel sterkte wensen en hopelijk word je voor die tijd ergens aangenomen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:06

Eigenlijk wel onwijs krom, want je mag wel starten uit de ww en bijstand als zelfstandige.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:07

Ja ik snap daar ook werkelijk niks van.. Kort idd gewoon mijn inkomsten op de uitkering.. Ik vroeg dit net weer na aan de telefoon. En die man zei: Bij de WW mag dit wel idd. Maar bij de bijstand niet. Daar kennen ze deze regels niet.
Het was het één of het ander -O-

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:10

Heel vervelend allemaal Naamloos1!
Als ik je een tip mag geven, vraag altijd met wie je gesproken hebt. Mijn vriendin heeft nl de vervelende ervaring dat er iedere keer door mensen bij de gemeente verschillende antwoorden weren gegeven en dat is heel vervelend.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:11

Heb je geen mogelijkheid om het bedrijf door bv 1 van je ouders over te laten nemen en bij hen in loondienst te gaan?

Geen idee of daar juridisch en financieel (ook voor je ouders) heel veel haken en ogen aan zitten maar als je graag door wilt met de salon zou je dat nog kunnen uitzoeken. Mocht het dan toch een te ingewikkeld verhaal worden kan je altijd per 1 januari de stekker er nog uit trekken.

Sterkte! Lijkt mij een onwijze klote situatie waar je je in bevind. Hopelijk heb je snel een baan weer!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:16

En ze willen zo graag dat mensen aan het werk gaan....lekkere stimulans zo. Nu maar hopen dat ze straks alles voor je betalen als je in feb weer wil opstarten. }>
Ik zou daar gewoon eens een afspraak maken met iemand en neem dan een 2e persoon mee om alles eens goed door te nemen.

Ik zat volledig in de bijstand toen ik mijn huidige baan vond. Met deze baan zit ik een paar dagen per maand in het buitenland. Komt ze zeggen dat dat eigenlijk niet kon want ja je mag maar een bepaald aantal dagen in het buitenland zitten.
Toen zei ik dat het wel werk is maar als het niet mocht dat ik mijn werkgever wel wilde afzeggen met deze reden....toen was het ineens wel goed. :D

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:18

Cowgirl schreef:
Ik zat volledig in de bijstand toen ik mijn huidige baan vond. Met deze baan zit ik een paar dagen per maand in het buitenland. Komt ze zeggen dat dat eigenlijk niet kon want ja je mag maar een bepaald aantal dagen in het buitenland zitten.
Toen zei ik dat het wel werk is maar als het niet mocht dat ik mijn werkgever wel wilde afzeggen met deze reden....toen was het ineens wel goed. :D

Naaah wat belachelijk zeg! :') :')

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:32

Dit dan?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... edrijf-heb

Ik zou gewoon even langsgaan en ze de oren van t hoofd vragen. :P
Mijn vriend heeft ook een bedrijfje, ik geloof dat ik dan zelf wel bijstand mag maar aangezien er ook met zijn (wisselende) inkomen rekening gehouden wordt zie ik dat gedoe niet echt zitten. Ik ben nu weer voor 3 maanden gered met een baantje maar daarna is het ook weer knaken dus ik blijf maar solliciteren.
Leef met je mee, succes!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:52

Volgens die link zou TS dan flink moeten gaan groeien/uitbreiden...