ik heb een "nieuwe" uitvinding maar wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_86

ik heb een "nieuwe" uitvinding maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 19:41

hallo bokkers

aangezien hier een hele boel mensen zitten met heel veel verschillende beroepen heb ik een vraag.

Ik heb een idee al 4 jaar in mijn hoofd om te produceren en ik weet zeker dat echt een hele hoop mensen blij zullen zijn met "mijn" idee.

Maar met een idee alleen kom je er niet ik zit er serieus aan te denken om het verder uit te werken (heb al een concept op papier van hoe en wat) maar goed hoe nu verder en wat moet ik doen?

Patent aanvragen is zowat onmogelijk want dat kan ik gewoon simpelweg niet betalen. Echt ik heb geen idee waar ik met "mijn" idee naar toe moet maar wil het ook niet klakkeloos op internet knallen zodat een ander ermee vandoor gaat haha. En naar een willekeurig bedrijf gaan lukt ook niet zomaar aangezien het iets is wat in heel veel winkels kan.

Dus slimme bokkers!!!! wie kan mij een handleiding geven waar ik hoe en wat moet gaan doen?
Zijn er hier mensen die ooit een uitvinding of idee hebben gehad en dat hebben uitgewerkt tot het idd in de winkels verkrijgbaar is?

Selina

Re: ik heb een "nieuwe" uitvinding maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:42

Volgend jaar meedoen met het beste idee van Nederland?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:44

Meedoen aan 'Het beste idee van Nederland'??

Afhankelijk van je branche kun je wellicht contact opnemen met een grote ontwikkelaar/leverancier in die branche. Wellicht hebben zij geld over voor jouw idee. Of oren naar een ontwikkeling waarbij jij een bepaald percentage van de omzet/winst ontvangt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:44

Pas je wel op, dat je met 'jouw' idee geen plagiaat pleegt?

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 19:45

haha dat is iets waar ik al 4 jaar over nadenk maar je hebt maar een minuut om het te presenteren en als je dan niet "overtuigend" bent lig je er al uit terwijl ik echt wel wil dat het wat wordt.

En buiten dat met mijn gezicht op tv dan dalen die kijkcijfers naar -10 _O- of ze stijgen juist omdat ik zon kluns ben als ik nerveus ben

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 19:46

Leffroi schreef:

hoe bedoel je dat? Ik heb niks van iemand anders en het is compleet mijn eigen idee

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:47

Nouja, omdat je het tussen haakjes hebt staan, geeft dat mij het idee dat het niet helemaal jouw uitvinding is, maar wel met een eigen draai er aan. Alleen maar een waarschuwing, want het is sneu geld als je bijvoorbeeld een boete moet betalen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:49

Stephanie_86 schreef:
Leffroi schreef:

hoe bedoel je dat? Ik heb niks van iemand anders en het is compleet mijn eigen idee

Het is niet onmogelijk dat iemand anders, onafhankelijk van jou, op hetzelfde idee is gekomen en het wel voor elkaar heeft gekregen het idee te patenteren. Zie je bij "beste idee van NL" ook wel eens langskomen, dat iemand iets heeft bedacht dat al blijkt te bestaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:50

Maak een prototype en probeer dat uit. Of laat het uitproberen door iemand die je vertrouwt. Luister naar de feedback en maak n verbeterde versie. Doe dit weer en weer net zolang tot het in jouw ogen "perfect" is. Ga dan praten met n bedrijf dat het zou kunnen produceren. Laat hen een geheimhoudingsverklaring tekenen, ga uitbouwen etc.
Of: neem n compagnon in de arm die een echte ondernemer is. Jij bent de uitvinder. Uitvinders zijn niet perse goede ondernemers.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:50

@ Leffroi. Ja idd. Ik heb ook eens iets bedacht wat al bestond.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 01-11-15 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:51

Dat niet alleen. Je kan er wel een nieuwe draai aan geven, maar als het teveel lijkt op een ander product kunnen ze je aanklagen dat je plagiaat pleegt (als je er geld aan gaat verdienen) Omdat jij 'jouw' idee tussen aanhalingstekens hebt staan, geeft mij dat het idee dat het niet helemaal jouw idee is. Ik ben heel slecht in uitleggen hoor.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:54

Dan denk ik dat je je idee op papier vast moet leggen, zo compleet mogelijk, en dit bij een notaris vast laten leggen.
Vervolgens ga je research doen welke fabrikant het beste bij jouw idee zal passen en daarmee ga je dan een verkennend gesprek voeren. Mocht het idee uiteindelijk tot een product leidden wat ook werkelijk in de markt wordt gezet dan heb je een bewijs dat het van jouw afkomstig is.
Maar.... helemaal waterdicht is dit niet en het blijft lastig.
Er zijn ook bureaus die, samen met jou, dit traject willen doorlopen. Kost wel geld en het blijft altijd heel eng om je "baby" uit handen te geven.
Wel heel leuk en de moed niet opgeven hoor. Er zijn duizenden mensen die nooit de stap nemen om te bezien of hun idee ook daadwerkelijk iets is waar de mensheid van zegt : hoe heb ik ooit zonder gekund ?

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:58

De Hema heeft ook regelmatig zo'n ontwerpwedstrijd. Als het in hun assortiment past, kun je 't zeker proberen!

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:01

Leffroi schreef:
Dat niet alleen. Je kan er wel een nieuwe draai aan geven, maar als het teveel lijkt op een ander product kunnen ze je aanklagen dat je plagiaat pleegt (als je er geld aan gaat verdienen) Omdat jij 'jouw' idee tussen aanhalingstekens hebt staan, geeft mij dat het idee dat het niet helemaal jouw idee is. Ik ben heel slecht in uitleggen hoor.

het is daadwerkelijk wel mijn idee vind het alleen nog onwerkelijk dat ik een super handig iets heb verzonnen en de mensen waarmee ik spreek erover ( alleen naaste) zijn laaiend enthousiast. nogmaals waarom het tussen haakjes staat is dat ik het nogal onwerkelijk vind dat IK dit heb bedacht, en niet een of ander hooggeleerde.

En ja ik vind het ook spannend om het te delen met andere want stel nou eens dat een ander er met mijn idee vandoor gaat dan sta ik mooi te kijken. Van wat ik heb gelezen op verschillende fora is dat zowat niks waterdicht is of je moet echt duizenden euros hebben om je idee echt compleet vast te leggen maar laat ik dat nou niet hebben.

Het is ook niet echt een product voor in een bepaalde winkel het is een product voor de winkeliers en de klanten samen dus dat maakt het ook lastig van waar moet ik nou naar toe.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:11

Tja, als je geen geld hebt om patenten aan te vragen maar je wil wel graag wat met je idee doen, dan is er eigenlijk geen manier om er zeker van te zijn dat niemand jouw idee kopieert. Als het daadwerkelijk een goed idee, zal dat vast en zeker gaan gebeuren.

Je zou het kunnen proberen via een crowdfundingsactie. Dan kun je ook meteen inschatten of er daadwerkelijk vraag is naar jouw idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:20

Misschien stom, maar kan je geen sponsor zoeken?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:43

Je kunt via een afgeleide van het patent centrum je idee laten registreren. Dat is of gratis of kost je iets van 30e (weet ik niet meer uit mijn hoofd). Je hebt dan bewijs wanneer jij je idee voor het eerst geregistreerd hebt. Komt er dan ooit iemand met hetzelfde, dan kun je ze geld vragen met dat bewijs van registratie.

Als je wilt weten waar, wil ik t wel even voor je opzoeken, ik moet er ergens een folder over hebben.

Via die instantie blijft je idee trouwens geheim en blijf je de mogelijkheid tot patenteren hebben. Je kunt dan dus ook een proces van prototypes richting productie inzetten. Let daarbij op je geheimhoudingsverklaringen.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:49

Is het geen idee om het op kickstarter te zetten?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:01

DieL_Zor schreef:
Is het geen idee om het op kickstarter te zetten?

Ik was net een uitgebreide reactie aan het typen. Korte versie: niet doen. Het idee bevindt zich nog niet in een fase om veilig op kickstarter te staan (en aan de eisen te voldoen)