Profielkeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Profielkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 19:09

Hoi

Het is nog zo verweg, hoef volgend jaar pas mijn profielkeuze van havo te weten maar ik dacht, als je er vroeg mee begint kan je er langer over nadenken en ben je er zekerder van dat je dat profiel wilt doen :)

Dus hier de vraag, hoe hebben jullie je profielkeuze genomen en wat heb je gekozen?

Gewoon de vakken die je leuk vond of is t gebaseerd op een test of op een opleiding die je wou doen?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:16

Ik heb mijn 1e keer havo 4 N&G met aardrijkskunde en Spaans gekozen. Dit omdat ik biologie een heel leuk vak vond en scheikunde ook. Helaas bleek ik dit een beetje (héél erg) onderschat te hebben, waardoor ik ben blijven zitten. Heb nu E&M met Spaans, veel beter, maar economie is wel echt een struikelblok, domme keus. Ga het waarschijnlijk niet eens nodig hebben :')

Mijn interesse ligt nog steeds bij biologie, maar het is gewoon niet haalbaar voor mij. Economie heb ik alleen gekozen omdat het handig zou zijn.. Voor wat? Economische studies, maar daar ligt mijn interesse niet :+ dom dom dom. Zit nu in havo 5 en zit nu al te stressen over het examen :')

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:22

Ik heb voor dit jaar N&G gekozen (VWO). Ik keek naar welke richting ik later op wilde (geneeskunde) en ging daar de vakken bij kiezen. Gelukkig ligt mijn interesse ook bij scheikunde, biologie en natuurkunde.
Je moet natuurlijk ook wel kijken naar wat je leuk vind en of het niet te moeilijk is. Uiteraard kun je dan wel overgaan, maar dan is school wel wat minder leuk dan met leuke vakken ;)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:23

Ik heb in 4 HAVO voor het profiel N&G gekozen met aardrijkskunde, wiskunde A en het keuzevak filosofie.

Voor deze keuze heb ik puur gekeken naar wat ik absoluut niet wou :').
Ik ben onwijs slecht in natuurkunde, dus N&T viel af.
Ook ben ik heel slecht in economie en alles wat daar op lijkt, dus E&M was ook al geen optie.
Als laatste viel ook C&M af, want zo'n kunstzinnig pakket is echt niks voor mij,

Dus tsja, toen bleef N&G over :D.
Ik heb veel moeite gehad met scheikunde en wiskunde, maar ik ben uiteindelijk toch met allemaal voldoendes geslaagd!
Ben nog steeds erg blij met de keuze die ik toen gemaakt heb.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:26

Ik ben (op VWO) voor E&M met wisA, aardrijkskunde en m&o gegaan. Dit vooral omdat ik de vakken in dit profiel leuker vond en ze me veel beter lagen dan de natuurkant.

Mijn tip: kijk wat je ligt en óók wat je leuk/interessant vind. Je zal er toch examen mee moeten doen en ermee vol houden op school :)

Badeendje

Re: Profielkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:32

Toen ik in de derde zat keek ik naar wat ik leuk vond om te doen, maar ook naar wat ik zelf kon. Je kunt bijvoorbeeld scheikunde wel heel leuk vinden, maar als je in de derde al moeite hebt met het halen van een zes wordt het in de bovenbouw wel heel lastig. Op die manier heb ik toen NT + NG gekozen, een profiel waar je eigenlijk alles nog mee kunt. Als je enigszins interesse hebt voor de vakken scheikunde/biologie en natuurkunde zou ik zeker voor dit vakkenpakket gaan, het is fijn dat je bij je opleidingskeuze nog altijd kunt switchen en dan geen beperkingen hebt.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 19:35

Bedankt :)
Ik ga volgend jaar zeker kijken welke vakken ik leuk vind en ook een beetje goed in ben.
Vind tot nu toe bio en wiskunde verschikkelijk. Maar weet niet of biologie onderbouw en bovenbouw veel verschilt?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:37

Kijk asjeblieft naar wat je leuk vind en wat je enigszins kan!
Ik dacht dat ik scheikunde en wiskunde B (VWO) wel even deed, en ben dus vrolijk met N&T met Economie en Geschiedenis begonnen. Om na 2 maanden wiskunde B te laten vallen, en in de 5de scheikunde, en in de 6de heb ik toen natuurkunde ook maar uit mijn pakket gegooid :+
Ik ben dus geëindigd met E&M en C&M met Biologie, tekenen en informatica. Iets totaal anders, maar iets dat veel beter bij me past! En ik kan er nog steeds alle mee doen wat ik wil.

Biologie wordt moeilijker, omdat je meer de diepte in moet. Maar hier verschilden het niet echt qua stof of zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:38

Ik heb er eigenlijk nooit over na hoeven denken. Mijn voorkeur lag héél duidelijk bij de beta vakken en interesse in een economische/sociale studie heb ik nooit gehad. Was dus ook niet heel verrassend dat ik N&G met natuurkunde en wiskunde D gekozen heb en dat dat perfect aansloot op de studie(s) die ik wilde doen :D Ik heb wel VWO gedaan ipv HAVO.

Mijn advies is wel om een profiel te kiezen waar een toekomst in zit. Heel leuk als je nu een chill profiel hebt, maar je hebt er niet zoveel aan om vakken te kiezen die niet aansluiten op de studierichting die je opwil. Anders moet je na je HAVO weer gaan bijscholen en dat is best wel onhandig. Ik zou nu dus eerder gaan richten op mogelijke vervolgstudies dan je blindstaren op je profielkeuze. Bij mij heeft het blaadje van TKMST heel erg geholpen, daar staat heel overzichtelijk alle HBO en WO opleidingen in en welke vakken je ervoor nodig hebt.

Succes!

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:42

Ik moet dit jaar mijn keuze gaan maken, en heb het al redelijk klaar, ik wil graag N&G met economie, zodat de link naar E&M snel gelegd kan worden. Ook wil ik graag Grieks behouden (gymnasium) omdat ik dat toch wel heel interessant vind. Maar Frans is ook heel handig en is ook iets wat ik er graag nog bij zou willen. Over het N&G: Biologie is (als ik er mijn best voor zou doen) een vak wat me goed af gaat, we hebben het alleen in de eerste en tweede gehad en toen onderschatte ik de toetsen vaak. Scheikunde vind ik ook erg leuk, heb soms wat moeite met practica begrijpen, maar dat komt denk ik wel goed, laatst hadden we ons eerste SO, en ik had gewoon een 9,2! Wat was ik trots want het ging eigenlijk niet geweldig, het ging gewoon goed.

Denken jullie dat dit een goede keuze wordt?

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:24

Ik heb gekozen op basis van wat ik leuk vond en wat ik kan.

Het is wel goed om te kijken naar wat voor vervolgopleiding je kan doen met je pakket, dus als je het aankan zou ik zeker de natuurprofielen kiezen, dan houdt je de meeste opties open.

Ik ben echter heel slecht in de beta vakken dus de natuurprofielen vielen al af. En economie kan ik ook niet dus het is c&m geworden. Geen moment spijt van gehad! Ik studeer nu geschiedenis en dat bevalt heel goed :j

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:25

Ik zelf vind talen en aardrijkskunde erg leuk en ik ben er ook goed in :) (AK sta ik nu een 6.9 voor na 5 toetsen maar ik had er voor 3 niet geleerd en daar baal ik erg van want ik weet dat ik het kan en dat als ik geleerd had nu een 7,5 tot een 8 gestaan zou hebben waarschijnlijk want als ik 3 x een kwartier leer heb ik bij de andere cijfers een 7.8 en een 10 en 45 minuten totaal is echt niks dus ik baal er wel van)
Economie kan ik niet weten of ik het leuk vind want dat heb ik volgend jaar pas.
Natuur en scheikunde hebben wij nu in 1 vak en krijgen we volgend jaar pas apart. Maar de natuurkunde onderdelen gaan mij met een 6.8 of hoger allemaal af en de scheikunde onderdelen met een 6.3 of lager af. (Resultaten van vorig jaar erbij gerekend)
Geschiedenis gaan mij wek goed af en het is wel oke
Talen gaan mij heel goed af :D vooral Frans, Duits gaat eigenlijk bijna even goed maar ik vind onze Duits docent niet leuk :')
Tekenen is wel oke maar ik vind de opdrachten die we krijgen niet leuk en onze docent ook niet.
Muziek vind ik wel heel erg leuk :D
Biologie ben ik Slevht in maar het interesseert me ook vrij weinig
Als ik nog een vak vergeten ben zeg het dan even haha :')

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:32

Ons werd geadviseerd dat als je steeds net zesjes haalde voor natuur- en scheikunde je het beter niet kon kiezen omdat het veel moeilijker werd. Kwam uiteindelijk ook zo uit want degenen die zesjes stonden en toch natuur/scheikunde kozen zijn uiteindelijk allemaal overgestapt :=

Maar misschien kun je dat te zijner tijd overleggen met je natuur/scheikunde docent(en), of je het in hun ogen aankan. In mijn ervaring stellen docenten dat wel op prijs en zijn ze altijd bereid te helpen als jij laat zien dat je er moeite in stopt :)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:37

Als ik jouw zo hoor praten zou ik zeker richting E&M en C&M gaan denken.

Wat trouwens bij mij iedereen de hele tijd riep was dat je met die profielen helemaal geen leuke opleidingen meer kon gaan doen... Daar klopt niet heel veel van, elke opleiding die ik nu leuk vind en waar ik aan zou willen beginnen kan ik je met E&M en C&M gewoon doen!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:41

Ik zit nu in 4 havo (ben blijven zitten dus doe het voor de 2e keer) en ik het voor cm gekozen zonder wiskunde en met aardrijkskunde, maatschappijwetenschappen, Frans en Duits.
De reden dat ik voor dit profiel heb gekozen is omdat ik geen wiskunde meer wilde en dit het enige profiel was waar je wiskunde kunt laten vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:53

Ik zit nu in het tweede jaar van mijn hbo studie, maar het lijkt wel gister toen ik mijn profielkeuze moest invoeren haha :')

Ehm ja ik begon met te kijken welke vakken ik dus echt tien keer niks vond. Dit waren natuurkunde, scheikunde, biologie. Daardoor vielen de profielen NG en NT al gauw af.

Ook had ik niet zoveel met muziek of tekenen, alhoewel ik vond het wel heel leuk maar wilde er simpelweg echt geen examen in doen, daardoor viel het profiel CM ook af.

EM bleef over dus nu kon ik mijn overige vakken samenstellen.
Volgens mij zat in dit pakket standaard economie, nederlands, engels, geschiedenis, wiskunde A of wisunde B.

Correct me if I'm wrong!
Baalde toen zelf een beetje van geschiedenis want daar kon ik niks van. :')
Uiteindelijk als twee vakken gekozen voor Duits en Aardrijkskunde.
Duits omdat ik geen Frans wilde maar wel een taal omdat ik anders M&O erin moest stoppen (wat ik echt vreselijk vind) en Aardrijkskunde omdat me dat wel interessant leek.

Ik had dus uiteindelijk EM met aardrijkskunde en Duits. :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:58

Sanne_com schreef:
Als ik jouw zo hoor praten zou ik zeker richting E&M en C&M gaan denken.

Wat trouwens bij mij iedereen de hele tijd riep was dat je met die profielen helemaal geen leuke opleidingen meer kon gaan doen... Daar klopt niet heel veel van, elke opleiding die ik nu leuk vind en waar ik aan zou willen beginnen kan ik je met E&M en C&M gewoon doen!

Dit ook ja. Ik zat op een school waar de betavakken werden gepromoot en door de betadocenten werd erg lacherig gedaan over em/cm profielen. -O-

Laat je daar dus vooral niet door afleiden!

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:14

Ik zit in de 4e van het VWO, en heb gekozen voor N&T/N&G (wiskunde B) met filosofie en Natuur&Leven&Technologie (verdiepend combinatievak van scheikunde, natuurkunde, biologie, wiskunde).

Ik durfde mijn profiel eigenlijk bijna niet te kiezen omdat ik allemaal 'enge' verhalen gehoord had + voor scheikunde en wiskunde negatief advies kreeg. Maar omdat ik altijd super slecht ben geweest in geschiedenis (lees: gemiddeld 4,5), en mijn mindere vakken scheikunde en geschiedenis waren en ik dus toch in minimaal 1 van deze 2 eindexamen moet doen. Heb ik toch de sprong gewaagd en ben er ontzettend blij mee (scheikunde en wiskunde is wel werken).

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat je moet kiezen wat je leuk vindt en wat je interesseert. Niet perse waar je het beste in bent + wat je later denkt te willen studeren. Je kan nu wel denken ik wil geneeskunde studeren, maar als biologie en scheikunde je niet interesseren is de kans behoorlijk groot dat je de studie zelf ook niks vindt.

Dus mijn tip kies wat je leuk vindt en wat je interesseert, dan kies je eigenlijk ook al iets waarmee je later iets gaat doen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:21

Ik heb E&M op de havo, terwijl ik het advies kreeg om C&M te kiezen omdat daar alleen maar vakken bij zaten waar ik eigenlijk niets voor hoefde te doen :+ Niet gedaan omdat de opleidingen voor C&M mij niet aanspraken, en helemaal geen spijt van. Ik ben heel blij met mijn keuze en als ik je één tip mag geven: kies wat jij zelf wilt kiezen en waar jij je echt fijn bij voelt. De docenten kunnen je misschien adviseren, maar als jij bijvoorbeeld liever E&M wil kiezen dan C&M kun je echt beter voor E&M gaan (natuurlijk wel even objectief kijken of het haalbaar is. Als je een 4 voor economie staat kun je misschien toch beter niet voor C&M gaan) :)

Ohja en verder moet je je er niet al te druk om maken hoor. Het is een belangrijke keuze maar zolang je je hart volgt kun je het niet verkeerd doen!

Ik lees trouwens net pas dat je volgend jaar pas moet weten wat je wil kiezen, dan zou ik je toch aanraden om nog even te wachten met nadenken :) volgend jaar ga je waarschijnlijk allerlei profielkeuzetesten doen en dan word je ook goed geïnformeerd. Ik weet niet of het op jouw school ook zo is, maar op mijn school wordt op havo en vwo pas in de 3e klas economie gegeven, dus als je dat nog niet hebt is het ook moeilijk om te beslissen of je het wel of niet wilt houden :)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:28

Ik zit nu in de 4e klas van de Havo.
Mijn profielkeuze was E&M met aardrijkskunde en Duits. Dit omdat Duits mij heel goed af gaat (sta een 10) en omdat ik een keuze had tussen Aardrijksunde en M&O , lag mijn voorkeur bij Aardrijkskunde.
Ik weet niet of dat bij jouw school is, maar wij kregen in de 2e periode van de 3e klas adviezen van docenten per vak, per leerling en dan kon je dus aan elke docent vragen waarom hij/zij jou dat advies had gegeven.

Ik zou dus kijken naar wat je kan, wat je leuk vindt en wat aansluit op wat je later voor opleiding wilt gaan doen. Ik wil zelf HBO rechten gaan doen (en hierna nog WO) en daarvoor heb je geen specifiek profiel voor nodig :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:34

Ik had het grote probleem dat de vakken waar ik goed in was (vooral talen) compleet andere vakken waren dan de vakken waar in interesse in had (beta vakken). Ik wilde graag een medische opleiding doen, geneeskunde of diergeneeskunde of zoiets. Ik heb toen heeeeel lang getwijfeld tussen C&M en N&T. Ik ben uiteindelijk toch voor N&T gegaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik heel hard moest werken, omdat ik al mijn profielvakken super moeilijk vond. In 5 vwo haalde ik het toen ook niet meer en ben ik naar 5 havo gegaan, met dezelfde vakken. In 5 havo ben ik cum laude geslaagd; alle moeilijke vakken lukten daar opeens wel.
Nu zit ik inmiddels in het 2e jaar van de opleiding toegepaste natuurwetenschappen, en hier moet ik hard werken maar het lukt tot nu toe wel allemaal! Uiteindelijk ben ik heel blij met mijn keuze, want ik denk niet dat ik een opleiding met talen leuk had gevonden.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:36

Ik had N&G gekozen met aardrijkskunde, wiskunde a en kubv. Dit omdat ik biologie en aardrijkskunde heel erg leuk vond, economie vond ik echt geen reet aan.
Mijn scheikundeleraar raadde me het pakket af, maar ik was lekker eigenwijs en dacht dat ik met behulp van bijles wel goede cijfers zou kunnen halen. Niet dus :+ Ook mijn wiskunde haalde ik geen goede cijfers voor. Door die reden en een gebrek aan motivatie blijven zitten.
Er werd me aangeraden een ander pakket te nemen, namelijk C&M met Frans (yikes) maar omdat dat pas zo laat werd doorgegegeven toch mijn pakket behouden. Dat schooljaar met goede moed begonnen, maar halverwege toch besloten te stoppen met de havo en aan een mbo opleiding te beginnen. Ik moest echt op eieren gaan lopen wilde ik dat jaar halen, en dan was het maar de vraag of ik mijn examen zou kunnen halen. Deze mbo opleiding is totaal de andere kant dan mijn pakket (creatieve sector). Ik denk dat alles zo is gelopen mede door mijn misgekozen pakket.

Het is dus wel belangrijk dat je je goede pakket kiest! Ik zou vooral veel advies vragen aan je leraren. Zij weten jouw cijfers, werkhouding etc.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:36

Ik denk TS : ga op je gevoel af , maar luister ook naar je verstand en het belangrijkste : luister naar iedereen die je wil adviseren , maar maak zelf het eindbesluit. :D

Ik moet dit jaar ook mijn studiepakket kiezen , maar ik weet echt nog niet wat ik wil, ik hoop dat jullie ook mij kunnen helpen :\ Een schets van de situatie :

Ik zit in 3 Havo en ik wil heel graag naar het VWO mocht ik het aan kunnen. Ik heb 2 jaar in het buitenland gestudeerd en dit is dus eigenlijk mijn eerste jaar op de middelbare. Ik heb een achterstand op sommige stoffen vooral in de natuurvakken , maar ik ben hard bezig om alles in te halen. Verder heb ik geen Duits of Frans gehad op mijn vorige school. Voor Frans heb ik een vrijstelling ( *\o/* ) en Duits volg ik gewoon. Ik spreek 4 talen ( ik ben tweetalig opgevoed , plus de taal die ik in het buitenland heb geleerd en engels natuurlijk ) , maar ik ben absoluut niet creatief of muzikaal.

Een schets van de vakken :

- Beeldendevorming + muziek : Hier vind ik niks aan. Ik had ook al aangegeven dat ik geen creatieveling ben.
- Wiskunde : Wiskunde gaat me goed af, maar wanneer het moeilijker wordt raak ik snel verveeld.
- Natuurkunde : Eerlijk gezegd vind ik het allemaal niet zo boeiend , maar dit kan ook de klap zijn van de overgang die natuurlijk erg groot is. Ik heb op mijn vorige school natuurkunde meer theoretisch gehad ipv formules en sommetjes , dus wat als ik het aan het einde van het jaar toch leuk ga vinden ? Of als ik er toch heel goed in ga worden ? Ik studeer immers pas een paar maanden in Nederland en .... grrrr ik krijg er hoofdpijn van :')
- Nederlands en Geschiedenis : Mijn favoriete vakken. Ik sta voor beiden een 8.
- Economie : Economie vind ik wel interessant. Vooral het theoretisch gedeelte, de sommen kunnen soms nogal vervelen, maar het grootste deel vind ik wel leuk.
- Scheikunde : Scheikunde is ook een leuk vak , totdat... er formules aan te pas komen, dan ga ik vaak de mist in :\
- Biologie : +:)+ Leuk vak , hier zal ik wel wat mee willen doen later :j

:D :D :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:30

Ik heb jaren terug ook moeten kiezen, ben toen voor CM gegaan omdat ik dacht dat ik slecht was in wiskunde.. Gelukkig ontdekte ik net op tijd dat dat profiel niks voor mij was, en ben ik vlak voor de kerstvakantie geloof ik, nog overgestapt op EM.

Ik denk dat dit het belangrijkste is:
_Femkeeex schreef:
Ik denk TS : ga op je gevoel af , maar luister ook naar je verstand en het belangrijkste : luister naar iedereen die je wil adviseren , maar maak zelf het eindbesluit. :D

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:35

Ik had N&G, met wiskunde A en economie als keuze vak! Zo kon ik alle kanten op na de HAVO. Ik had namelijk nog geen idee wat ik wilde worden, maar ik was enorm slecht in alle talen/geschiedenis/aardrijkskunde etc :)