Grote filesize illustrator

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Grote filesize illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 22:42

Hoihoi,

ik ben bezig met een vrij simpele opdracht: Een zes-laags illustrator bestand met een achtergrond, een vector image, een tekst, zelf gemaakt penseel gebruikt als kader, 2 symbolen waarvan 1 een fade heeft en nog wat kleine tierlantijntjes. De file is nog geen A-4 groot maar de .ai bestandsgrootte is 174MB en de pdf 197 MB.
Echter moet ik beide files in 1 zip-file versturen en die file mag niet groter zijn als 20 MB.

Hoe maak ik de file kleiner?
Zit nu al uren te tobben maar niks werkt...

Selina

Re: Grote filesize illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:44

Als je hem opslaat als .pdf kan je bovenaan kiezen bij Adobe PDF Preset voor smallest file size, of je kan een andere kiezen uit het rijtje. Hoe lager de optie des te lager de mb's.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 22:49

Oh dat werkt inderdaad met pdf, thanks! Maar hoe doe ik dat dan met de .ai bestand? Die is nog steeds te groot.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:59

Wel apart dat het zo groot is, ik heb aardig wat .ai bestanden met veel content en die zijn dan nog geen 2 MB. Zou niet weten hoe je de .ai kan verkleinen, nog nooit nodig gehad dus niet erg in verdiept. Sorry..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 23:02

Thanks anyways :) je hebt me al voor de helft geholpen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 22:56

Iemand die me toevallig nog kan helpen met de illustrator file?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:56

Zijn alle lagen vector of zitten er ook bitmap lagen bij?

Zo ja, dat is dan het probleem. Bitmaplagen op net geen A4 zijn heel wat MB.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 00:50

Niet alles was vector maar alles is wel embed (onderdeel van de opdracht) en dat heeft inderdaad nogal aangetikt (ik heb inmiddels feedback gekregen). Ik moest 6 lagen hebben, dat was meer dan ik nodig had dus heb er een mooie achtergrond achter geplaatst om een mooi geheel te krijgen en een extra laag, maar dat heeft me een beetje de das om gedaan, werd niet echt gewaardeerd door de lerares, was iets voor photoshop zei ze.

Daarnaast hoefde de file helemaal niet max. 20 mb te zijn. Beetje jammer dat me dat niet eerder verteld was.

En ik had de opdracht ingezonden omdat ik zulke problemen had met het opslaan (ik kon de laatste bewerking niet opslaan, namelijk een zelf gemaakte penseel streek). Het programma liep steeds vast. Ik dacht dat dit te maken had met de filesize en wilde daar feedback over, echter heeft ze de opdracht ondanks mijn vraag gewoon beoordeeld, wel een voldoende maar terwijl hij nog niet af was (waar ik dus ook op ben afgerekend). Beetje jammer allemaal omdat het onderdeel was van mijn examen, maar helaas niks meer aan te veranderen.