Fiat punto sporting ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Fiat punto sporting ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:44

:wave:
Ik vroeg me af of er bokkers zijn die een fiat punto sporting (1.2 16v 2000/2001) hebben of hebben gehad en mij kunnen helpen.

Na het behalen van mijn rijbewijs in een diesel, ga ik kijken bij dit autootje.
Benzine rijd heel anders dan diesel. Het punt waar ik nog wat in moet verbeteren is het wegrijden. Dus de 1e versnelling. Een fietser gaat nog sneller zullen we maar zeggen.
Ik vind het dus erg spannend om op benzine over te stappen.

In de diesel lesauto liet ik de koppeling opkomen, dan gaat hij rollen en dan gedoseerd het gas erbij nemen.
Maar hoe zit dan nu bij een benzine auto?
En dan met name de fiat punto sporting omdat dat mijn toet moet gaan worden.
Hoe pak je het wegrijden daarin aan?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:49

Een diesel begint inderdaad te rollen als je de koppeling op laat komen. Bij een bezine motor is dat vele malen minder en moet je een beetje gas bij doseren.
Het is een kwestie van oefenen. In het begin zal hij ongetwijfeld een keer (of 100) afslaan als je probeert weg te rijden.
Dat is niet alleen bij een Fiat Punto. Maar ook bij bijvoorbeeld een Toyota Aygo.

Amaris

Re: Fiat punto sporting ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:52

Her eerste dat mijn pa mij leerde nadat ik mijn rijbewijs had gehaald: wegrijden in een benzine-auto.

Sowieso belachelijk dat ze dat nog steeds zo leren bij rijlessen.

Je leert: koppeling op laten komen en gas bijgeven.
Laat dit bij een benzine auto nou helemaal omgedraaid zijn: eerst beetje gas geven en daarbij de koppeling op laten komen. Maar met wat oefenen komt dat helemaal goed hoor!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:55

Oefenen, oefenen, oefenen.
Hoe vaak ik wel niet het groene stoplicht heb gemist in het begin, soms wel meerdere keren achter elkaar _O-

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 16:01

Ik heb 4x in ons oude barreltje gereden, ook benzine en gisteren 1x afgeslagen. Deze rolt gelukkig ook. Maar dat doen ze niet allemaal toch? Vandaar mijn vraag hoe het bij de punto sporting zit ;-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:05

Nee, je moet ervan uitgaan dat benzine per definitie niet rolt.

Echt eerst gas geven, anders slaat het inderdaad af.

Ik heb alleen ervaring met de gewone punto, dat was voor mij een hele fijne auto, maar de sporting zal feller en sneller afgesteld zijn denk ik. Maar als je gewoon altijd eerst gas geeft (en niet te voorzichtig) dan komt het vast goed.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:05

Wij hebben hier wel een punto staan, maar ik geloof uit 2006. In het begin moest ik echt wennen aan de koppeling. Heb de eerste dag in een paar minuten 4x stil gestaan bij het stoplicht _O- Je moet bij die punto echt goed gas geven, anders gebeurt er gewoon niks en valt ie uit. Aangrijpingspunt zit ook aardig hoog viel mij toen al op! Maar als je er aan gewend bent, geloof me dan trek je echt wel sneller op dan die fietsers! ;)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:06

Ik dacht je te kunnen helpen... wij hebben ook een fiat punto sporting... maar een diesel sorry :') ik moest wel erg wennen aan de 'lange' koppeling. Voor mijn gevoel duurt het altijd lang voordat je voet helemaal op de grond is als je de koppeling intrapt. In andere auto's waar ik wel eens in rij ben je er veel sneller.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 16:37

Och dat zal nog wat worden haha. Iets afleren/omleren wat er zo in gehamerd is.

Het kan mij gelukkig geen drol schelen wie er dan even moet wachten, het is mijn perfectionisme waar ik ruzie mee ga krijgen. Weten hoe iets moet en dat fout doen is gegarandeerd boos zijn/teleurgesteld zijn naar mezelf toe. Dat is soms best lastig om te hebben en kan ook omslaan in onzeker en angstig worden.
Het is hierom ook dat ik mijn vraag stel.

Hoe werkt het benzine wegrijden dan precies?
Voor het stoplicht koppeling in en zodra het groen wordt...?
Gas zachtjes aan en dan de koppeling langzaam op, of...
niet dat ik dadelijk een spuit gas geef, de koppeling los laat en al steigerend een weiland is schiet alla formule 1 :-p

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:44

Gewoon rustig blijven, het komt wel goed.

Hier een vriend die fan is van Fiat en ook een punto sporting heeft gehad. (Nu hier nog een Fiat Uno een Fiat Tempra en een Fiat Coupe)
Het maakt niet uit in welke benzine auto je gaat rijden. Je zult in alle autos moeten wennen. Enige wat je kunt doen is gewoon doen, ja in het begin slaat je de auto wel tig keer af. Maar goed op een gegeven moment weetje hoe het moet en rijd je weer als of je in een diesel rijd haha. Er wordt niet voor niets gezegd je leert pas rijden na je rijlessen.

Dat laatste gebeurd niet want dan slaat je auto wel af ;) wees daar maar niet bang voor.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:46

wij hebben ook een punto, maar uit 2006. De punto ervoor kwam uit 2004.
Ik vind de punto erg fijn rijden en hoef lang niet altijd gas te geven voor ik de koppeling laat opkomen. Maar uit zichzelf rollen zal niet zo snel gebeuren, alleen als je dit voorzichtig doet en dus niet voor een stoplicht.
Als het groen word geef ik gas en laat ik tegelijk de koppeling opkomen. Wel gelijk vrij veel gas, met maar een klein beetje kom je niet zo ver. Oefen eerst even op een verlaten parkeer/industrie terrein ;)

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:01

Ga gewoon oefenen op een afgelegen weg en probeer het aangrijpingspunt te zoeken en hier wat mee te spelen.

Probeer je het eens met rustig gas geven en als je rond de 1500/2000 toeren zit rustig de koppeling op te laten komen en nog iets gas bij te geven.

Ik heb ook veel moeite met de koppeling gehad in het begin :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 17:04

Dus eigenlijk als ik het goed begrijp, werkt het precies andersom.
In de diesel liet ik de koppeling naar het punt van tegendruk opkomen zodat als het groen werd ik direct begon te rollen.
En bij benzine moet ik dan de druk bij het gas alvast opzoeken en zodra het groen wordt...
nee dat is het niet, want dan moet alsnog de koppeling naar het punt van druk.
mmm.

potverdorie, het steekt nog niet zo gemakkelijk in elkaar zeg

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:14

Nee, je moet gewoon alles vergeten van die diesel.
(bij mijn punto werd niets groen dus wat je daarmee wilt zeggen weet ik niet haha)

Gewoon eerst een beetje gas geven, en dan de koppeling voorzichtig op laten komen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:19

Amaris schreef:
(bij mijn punto werd niets groen dus wat je daarmee wilt zeggen weet ik niet haha)

:') Ze bedoelt het stoplicht!

TS, super leuk dat je een Punto gaat rijden! Lekker een rustig straatje opzoeken en stoppen, rijden, stoppen, rijden enz. Valt de motor stil of begint hij te stotteren? Dan deed je het verkeerd. Rijdt de auto soepel weg? Dan deed je het goed :)* Try and error en er verder niet te veel over nadenken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:24

Je moet t niet zo analyseren, maar gaan voelen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 18:07

Was het maar zo simpel angelique. Ik ben zo ontzettend streng voor mezelf (gaat vanzelf, kan ik verminderen maar niet stoppen) dat ik ga trillen en angstig wordt als ik niet goed weet wat ik moet doen.
Ik wil het heel graag uit gaan proberen, maar heb ik eerst de hulp nodig van iemand die de stappen heel duidelijk kan uitleggen.
Klinkt overdreven maar zo hou ik mezelf kalm en kan ik aan de slag.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:26

Ik snap je. In dat geval is het het handigst als er iemand laat zien en vertelt wat hij of zij doet terwijl jij kijkt. Daarna kan jij het dan zelf doen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:35

Heeft je instructeur je wel eens laten voelen hoe je voelt waar het aangrijpingspunt van de koppeling zit? Als je dat kan voelen kan je ook wegrijden in een bezineauto :j
Je laat de koppeling opkomen tot je het aangrijpingspunt nét voelt, dan geef je een dot gas (meer dan bij een diesel) en laat je de koppeling rustig verder opkomen. Teveel gas geven maakt niet uit, je schiet niet ineens weg, als je maar de koppeling heel rustig laat gaan en niet ineens je voet eraf haalt :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:43

oefenen oefenen oefenen . gevoel moet je echt kweken en krijgen . Probeer ook in zoveel mogelijk verschillende auto's te rijden .

De ene rolt wel de ander niet. ..

De meeste lichte benzine auto's kin je ook laten rijden zonder gas re geven naar dat moet echt met heeeel veel gevoel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:44

Liselot schreef:
Heeft je instructeur je wel eens laten voelen hoe je voelt waar het aangrijpingspunt van de koppeling zit? Als je dat kan voelen kan je ook wegrijden in een bezineauto :j
Je laat de koppeling opkomen tot je het aangrijpingspunt nét voelt, dan geef je een dot gas (meer dan bij een diesel) en laat je de koppeling rustig verder opkomen. Teveel gas geven maakt niet uit, je schiet niet ineens weg, als je maar de koppeling heel rustig laat gaan en niet ineens je voet eraf haalt :)

niet doen hoor. De rijd je je hele koppeling naar de klote binnen afzienbare tijd ... een beetje gas geven met gevoel. beter dat hij afslaat dan dat je de koppeling teveel laat slippen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:49

little_birdy schreef:
Liselot schreef:

niet doen hoor. De rijd je je hele koppeling naar de klote binnen afzienbare tijd ... een beetje gas geven met gevoel. beter dat hij afslaat dan dat je de koppeling teveel laat slippen!

Ja duh, als je het beter kan en gewend bent aan je auto doe je het ook niet meer zo. Maar op die manier kan je wel fatsoenlijk wegrijden als je zo bang bent voor afslaan als TS

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:27

Het is naar goed dat ik niet die dot gas geprobeerd heb.

Na een half uur rond rijden en wel tig keer vragen, hoe dat je dat... hebben we in een boerderijweg geoefend.

Wat ik doe (voor iedereen die het ook gaat oefenen straks)
Koppeling helemaal in.
Gas voorzichtig naar de +/- 2000 toeren.
koppeling net voorbij het drukpunt laten komen en daar houden.
Dan wil de toerenteller zakken en op datzelfde moment geef je tegelijk voorzichtig gas en nog voorzichtiger de koppeling op.

Dus eerst gas, dan koppeling en daarna pas de 2 pedalen omwisselen.

Ik vind het best moeilijk. Zo'n 50 keer gedaan en slechts 1 keer af laten slaan. Nog niet iets om meteen bij het stoplicht te gaan doen, maar zo een paar dagen oefenen, dan krijg ik het wel onder de knie.

Dank jullie wel voor het mee denken iig!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:23

Goed gedaan TS! Oefenen met de toerenteller is in het begin heel nuttig, tot je het gevoel te pakken hebt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:29

Bij elke auto komt de koppeling anders op. Ook als je 4 dezelfde punto's langs elkaar zet, zal elke punto iets anders optrekken.

Kwestie van wennen!

Weet zo 1,2,3 niet welk bouwjaar de fiat is van de eigenaresse van mijn bijrijdpaarden, maar haar fiat punto sport rijdt heerlijk!! Wagen loopt 1 op 20 geloof ik!

Hij is niet 'snel' kwa optrekken, maar snel genoeg! Ik vind hem heerlijk rijden in elk geval!