Verslaafd aan Facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rudina

Verslaafd aan Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 10:41

Nou betrap ik mij er toch steeds weer op, ik zou gaan minderen met Facebook maar elke keer wanneer ik met mijn telefoon in m'n handen zit kan ik het niet laten om even op Facebook te kijken.
Minuten tijd besteed ik er aan uit, en zie eigenlijk alleen maar berichten die gedeeld worden vaak bestaan ze uit een en al ellende.
Updates van vrienden zie ik nauwelijks meer, en de helft van die updates interesseren mij eigenlijk ook niet.

Af en toe zit ik er aan te denken om het maar helemaal te verwijderen, maar ik heb een hoop familie ver bij mij vandaan wonen waar ik op deze manier leuk contact mee kan onderhouden.
Van deze mensen vind ik het leuk om mee te krijgen wat hun mee maken, en speciale gebeurtenissen in mijn leven deel ik ook graag met hun.
Dus verwijderen is eigenlijk niet echt een optie..

Ik wil eigenlijk gewoon 1x per dag de tijd nemen om daar mijn tijdlijn te bladeren.
Ben erg benieuwd of er meer mensen met dit probleem zijn en wat jullie uit eindelijk gedaan hebben?

Suusie22

Re: Verslaafd aan Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:42

Misschien helpt het om de eventuele fb app eraf te gooien?
Ik heb er gelukkig geen last van. De enige reden dat ik nog FB heb is omdat ik de bedrijfspagina bij houdt.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 10:50

De app er af gooien is inderdaad wel een handig idee!
Met een bedrijfspagina zit ik inderdaad ook nog, dus nog een reden om het niet te kunnen verwijderen.
Ik zal zo ook maar eens door mijn lijst lopen vage kennissen kunnen er wel uit en allemaal oude klanten/collega's al helemaal dat zal de tijdlijn ook een stuk rustiger maken denk ik. :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:52

Je kunt ook tijdelijk je account op in-actief zetten :j
Misschien een optie om even te proberen, dan weet je meteen hoeveel je daadwerkelijk mist.

Na periode kun je hem gewoon weer activeren zonder dat je dingen kwijt raakt.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:53

Ik heb ook de app verwijderd van mijn telefoon, dus ik zit er alleen op via mijn browser. Dan zit je er onbewust toch minder vaak op omdat het nu niet maar 1 knopje is om je tijdlijn te openen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:54

idd gewoon van je telefoon afmikken (immers de hele dag op facebook = mindere interactie met de mensen die daadwerkelijk om je heen zitten)..

s avonds tijdens het koken gewoon je fb bekijken en de pagina daarna afsluiten, niet open laten staan..
wordt je nieuwsgierigheid minder geprikkeld..

Familie op verdere afstand, zou je ook eens in de drie/vier maanden een keertje kunnen opzoeken, mits ze niet in china wonen natuurlijk. En af en toe een berichtje mee delen..

grote nadeel van facebook.. als je iedere scheet van ze meekrijgt.. Waar praat je dan nog over als je elkaar een keer ziet?

heb vrienden die ik een tot 2 maal per jaar zie, nog van mijn studietijd. facebook doen we weinig tot niets meer.. zelfs bellen doen we weinig.. Maar als we dan een weekendje plannen.. Dan banketstaaf we het hele weekend vol om alles weer bij te kletsen.. Natuurlijk, belangrijke gebeurtenissen worden wel doorgesproken..

maar zoals een jaar of twee geleden, iedereen bleek z'n nieuwtjes stil gehouden te hebben als 'verassing' voor het weekendje.. Ik nam mijn vriend mee en het nieuwtje dat mijn huis te koop stond omdat we samen zouden gaan wonen.. En van twee andere vriendinnen lagen de informatie boeken over hun eerste gekochte huis waar ze over een paar maanden in konden.. gekscherend vroegen we of nummer 4 toevallig zwanger was dan.. maar dat bleek toch niet het geval.. Puur toeval dat iedereen even op het zelfde punt in hun leven stond, maar superleuk weekend gehad.

als we alles al geweten zouden hebben via facebook, wat is dan de gezelligheid nog om bijeen te komen en dingen te delen? want dan zouden we alleen nog maar zwijgzaam een spelletje doen of een uitstapje maken.. maar een heel weekend :(

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:56

Van je telefoon afhalen inderdaad. Bedrijfspagina heeft ook niet 10 keer per dag aandacht nodig :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:57

Ik ben zelfs zo erg dat ik mezelf er regelmatig op betrap dat ik even iets wil opzoeken of saldo wil checken maar dat ik dan eerst op de FB app druk en dat dan meerdere keren en dan denk ik 'huh, WTF ben ik nou aan het doen eigenlijk' :+

Overigens herken ik totaal niet dat je door veel FB-en de echte contacten niet hebt of onderhoud. Dat is bij mij niet minder geworden. FB-en doe ik dan vooral ook op momenten dat ik sowieso al 'alleen' ben zoals effe tussendoor bij het werk of als ik op de bank zit. Dat zijn sowieso geen momenten dat ik anders met vriendinnen zou afspreken o.i.d

Eigenlijk de mensen die me het meeste lief zijn die zijn of niet op FB of ze doen er erg weinig mee, het zijn eigenlijk meer de kennissen. Ik vind het een soort 'gluren bij de buren' vind het heerlijk om rond te scrollen :+

Ach de 1 kijkt 's avonds tv, ik zit liever op mn telefoon te pingelen

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 11:11

Ik heb er nu in ieder geval al wat mensen vanaf gegooid.
De familie zie ik ongeveer wel 1x per jaar, maar er zitten vele vakantiegangers tussen die terug komen met mooie foto's waar een selectie van op Facebook komt, af en toe eens een foto van hun (klein)kind gewoon dingen die leuk zijn om te zien.
Ik zelf zet eigenlijk ook bijna niks meer op Facebook maar vind het ook leuk om sommige dingen uit mijn leven toch met hun te delen zoals bijv trouwfoto's. Er verschijnt ongeveer gemiddeld 1x in de maand een bericht van mij zelf op Facebook, delen etc doe ik niet aan (heb een fake account voor die like,deel en win acties)

Ik zal in ieder geval de app van mijn telefoon halen hopelijk haalt dat al veel uit.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:22

Mijn advies zou ook zijn gooi het gewoon van je mobiel af!
Ik heb het zelf ook van mijn mobiel afgehaald om dat ik merkte dat ik vaak gewoon zat te kijken om het kijken maar eigenlijk staat er niets boeiends op en vind ik het gewoon tijdverspilling.
Als ik geen bedrijfspagina had had ik hem mijn Facebook gedeactiveerd.
Wel merk ik dat mensen echt zoiets hebben van 'waarom reageer je niet op Facebook?' maar ik vind dat ze dan me maar moeten bellen of Whatsappen, het leven is geen Facebook.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:29

Ik heb zelf ook de app eraf gegooid. Kun je in theorie alsnog via internet erop, maar dat werkt sowieso zo irrtant dat ik dat al laat... :P

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:23

Wat ben ik toch blij dat ik gewoon 1 keer per dag kijk. :=
En zelfs dat soms niet eens
Daarintegen ben ik verslaafd aan Whatssapp :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:27

Ik zou het er juist niet vanaf gooien, het wordt alleen maar aantrekkelijker als je jezelf zo'n verbod er op legt..
Leg jezelf niet zo'n druk op, je wordt het vanzelf een keer zat en dan wordt het vanzelf wel minder!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:30

Ik heb onlangs mijn FB verkleind naar familie/vrienden/mensen van mijn leven 'nu'. Als ik eerst op FB keek was ik per keer een half uur zoet. En dan met name door mensen die vanalles liken en delen. Na mijn grote schoonmaak ben ik per dag nog geen half uur kwijt aan FB. Er zitten nog wel wat mensen tussen die vanalles liken en delen, maar die volg ik gewoon niet meer. Af en toe kijk ik eens of er tussen 200 onzinberichten op hun pagina ook nog iets interessants staat. Lekker rustig zo!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:30

Ik ben ook wel soort van verslaafd, zit er echt een aantal uren per dag op. Maar eigenlijk ben ik ook wel verplicht bijna, want heb mijn facebookpagina voor mijn fotografie welke als promotiemiddel en blog tegelijk dient, deze moet ik dus ook bijhouden/in de gaten houden. Daarnaast maak ik voor mijn stage veel foto's op voor facebookberichten (voor bijv like & deel acties). Groot deel zakelijk ook dus :P

Daarnaast worden er regelmatig belangrijke mededelingen vanuit mijn klas of van mijn leraren in de klassengroep gedeeld, die dus over school gaan. Op een andere manier zou je niet bij die informatie kunnen.

En verder vind ik het gewoon erg handig om in contact te blijven met mensen via de chat :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:37

Ik heb er eigenlijk niet heel veel tijd voor. Ik mis dan ook heel erg veel berichten van vrienden en mensen waar ik toch wel even een duimpje voor op zou moeten steken.
Maar ja, het echte leven gaat voor en ik ga er dan maar vanuit dat ze dat begrijpen. En anders hebben ze eigenlijk gewoon pech.

Ik kijk 's ochtends bij m'n ontbijt op FB, 's middags in de pauze en meestal pas 's avonds als ik op bed lig weer. Als ik thuis ben en m'n laptop staat aan staat FB ook standaard aan. Maar of ik het rete interessant vind dan? Mwah, als ik ben bijgelezen kijk ik liever een film. :P

Dus ik denk dat de oplossing is om vooral druk bezig te zijn, te druk voor Facebook.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:46

Ik heb de notifications van Facebook een Messenger afgezet, dat helpt ook al aanzienlijk. Dan word je niet iedere keer afgeleid wanneer je een melding krijgt en ben je minder geneigd om op ongewilde momenten te gaan kijken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:51

Ik ben er ook een klein beetje verslaafd :+ Als ik s'ochtends wakker wordt, ga ik altijd rare filmpjes kijken om wakker te worden := Of als ik in de trein zit en me verveel....

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 20:07

Haha erg dat zo'n site je zo bezig kan houden he?!

De apps van Facebook heb ik verwijderd maar stiekem toch nog vaak gekeken, had dan toevallig vandaag zelf ook weer iets op Facebook gezet.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:25

Ik kijk ook echt veel te vaak.
Zit normaal bijna nooit achter de pc, maar dan kijk ik dus enorm vaak op mijn tv. Dan zou de app eraf halen misschien wel een optie zijn inderdaad. Maar nu ik aan het afstuderen ben zit ik de hele dag op de pc. Ik merk dat FB mij heel veel tijd kost. Ik heb zeer weinig concentratie en ga dan toch snel mijn facebook checken. Had het wel wat gevonden als je gewoon een paar uur facebook kon "blokkeren"ofzo. Zou voor mij op dit moment een uitkomst zijn

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:30

Mijn telefoon is kapot gevallen anderhalve maand geleden en hij doet het pas sinds een halve week weer. In de tussentijd zat ik alleen op FB als ik thuis was op de computer even. En ben nu wel aardig afgekickt, voel de behoefte ook niet meer :P