Onderhoudsbeurt CV ketel, zin of onzin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Onderhoudsbeurt CV ketel, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 15:44

Sinds 1,5 jaar wonen wij in een koophuis, voorheen huurhuizen waarbij het onderhoud aan de CV door de woningbouw werd geregeld.

Op onze ketel zat een papier dat hij voor het laatst een beurt had gehad in 2011, toen ben ik eens gaan googlen en om het jaar schijnt 'normaal' te zijn, dus vandaag is onze ketel ook weer nagekeken, schoongemaakt en is er iets ontvangen.

Ik kon me niet herinneren dat bij mijn ouders er ooit iemand voor de ketel kwam voor een onderhoudsbeurt en bij navraag bleek dat inderdaad ook niet zo te zijn.

Je zal altijd zien dat zo'n ding er in het weekend of met kerst ermee stopt dus vandaar dat ik maar een afspraak heb gemaakt om hem te laten nakijken.

Doet iedereen dit of is het zolang hij geen storingen aangeeft prima?

Kattenbak

Re: Onderhoudsbeurt CV ketel, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:48

Ik onderhoud hem jaarlijks. Ook ivm koolstofmonoxide is het altijd goed om dergelijke dingen goed te onderhouden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:02

Zin. Heel veel zin. Idd ivm koolstofmonoxide; maar ook omdat regelmatig onderhoud en schoonmaken echt het behoud van je ketel is. Die van mij is 7 jaar niet onderhouden, toen eens een monteur laten komen en die viel bijna om. Oxidatie bij het leven, pinnetjes waarvan de rubbers waren vergaan en die kortsluiting maakten én een bescheiden gaslek.

Ik laat 'm sindsdien braaf ieder jaar komen hahaha :P

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:10

Onze ketel wordt elk jaar gecontroleerd.
Krijgen korting als er iets stuk is, omdat we een onderhouds abonnement hebben afgesloten.

Mijn moeder en schoonmoeder huren hun huis.
Die hebben ook jaarlijks controle van de ketel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:12

Jaarlijkse check! Heb er de ballen verstand van maar een apparaat dat zoveel uren per dag werkt moet ook onderhouden worden lijkt me. Tenminste, ik doe dat met mijn auto bv wel. Daarom ook met de CVketel. :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:15

Absoluut doen! Jaarlijks is aan te raden, per twee jaar is minimaal. Ik kende iemand daar was de ketel ontploft door geen onderhoud. Het is echt gevaarlijk als je het niet laat doen, en op z'n minst zonde van je geld, een ketel is hartstikke duur en zonde als hij kapot gaat door te weinig onderhoud.

Sinds ik ooit een oude ketel had die koolmonoxide ging produceren (ik was te zuinig om hem te vervangen) hangt er een koolmonoxidemeter bij. Een veilig idee, en ik heb dat ding meermaals horen afgaan bij die oude ketel. Het is geen kwestie van zin/onzin, maar van levensbehoud.
Laatst bijgewerkt door stefje op 28-10-15 16:19, in het totaal 3 keer bewerkt

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:15

Hier ook jaarlijks een onderhoudsbeurt voor de cv

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:36

Ik heb onlangs een woning gekocht met een cv ketel erin waarvan ik niet wist hoe oud deze was. Het huis heeft minimaal twee jaar leeg gestaan. Afgelopen maandag is er een monteur langs geweest. Ik wilde een serviceabonnement en de eerste check was gratis. De ketel bleek tien jaar oud te zijn en nog nooit onderhoud te hebben gehad ( in ieder geval niet door een erkend bedrijf). De ketel is geheel nagekeken en schoongemaakt. Tevens is er een pakking vervangen die bijna stuk was (een bijna vergaan siliconenrubber). Gelukkig maar dat ik er iemand bij heb gehad, anders had ik het niet geweten dat die pakking zo belangrijk was. Was deze stuk gegaan, dan was ik verder van huis geweest en had ik de elektronica kunnen vervangen en een een of andere plaat die voor de afsluiting van de gassen zorgt (gesloten systeem in principe, zolang de pakking heel is). In het ergste geval een nieuwe ketel.

Ben erg blij dat ik iemand er bij heb gehad, zelf heb ik er absoluut geen verstand van. Die tien euro die het per maand kost heb ik er graag voor over.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:38

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:40

Absoluut zinvol :j

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:38

Bellatrix schreef:

Aangezien hier nog niet zo lang geleden ook een topic over was plaats ik hier een slotje.