Te eerlijk zijn, bestaat dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Te eerlijk zijn, bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:59

Ja dat is dus de vraag die een tijdje in mijn hoofd speelt. Mede door mijn vriend :+
Hij heeft op een bepaald punt in zijn leven er voor gekozen om nooit maar dan dus ook nooit meer te liegen. Ook geen leugentjes om bestwil, totaal niet. Wat er soms voor zorgt dat hij best pijnlijke dingen kan zeggen die je liever niet wilt weten. En ook niet zo tactvol zijn.

Als ik naar mezelf kijk roep ik ook altijd heel hard dat ik niet kan/wil liegen, maar soms komt er toch wel een leugentje om best wil uit. Ik zou bijvoorbeeld ook nooit zeggen dat ik iemand aantrekkelijker vind dan mijn vriend (die er gerust zullen zijn want niemand is perfect :D ) wat hij wel zou doen. Ik kan me af en toe storen of zelfs onzeker voelen door zijn eerlijkheid, maar van de andere kant weet je wel altijd waar je/ hoe het staat met hem.

Wat is jullie visie hierop, kun je te eerlijk zijn? En is dat dan een slechte eigenschap? Of vinden mensen het gewoon niet fijn om een deukje in hun ego op te lopen? En willen ze de waarheid liever niet horen?

Lau

Re: Te eerlijk zijn, bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:03

Er Is imo wel iets als te eerlijk zijn.
Soms kan je beter niks zeggen als de waarheid. Maar soms kan een leugentje ook geen kwaad.
De waarheid Is soms hard en niet fijn om te horen. En een leugentje om best wil kan ook geen kwaad.
Bijv onder iets uit komen. Of om iemand even op te beuren.

Grote leugens vind ik niet ok. Maar een kleintje kan geen kwaad.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:04

Ik weet van mezelf dat ik een enorme flapuit ben en dat heeft voor- en nadelen.
Met name door dit laatste probeer ik altijd te bedenken wat de meerwaarde is van bepaalde opmerkingen. Wanneer ik bijvoorbeeld zie dat iemand enorm blij is met een nieuw kledingstuk dat ik eigenlijk afschuwelijk vind dan is het niet aan mij om daar iets over te zeggen. Terwijl ik dat soort dingen "vroegah" echt niet voor me kon houden.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:06

Ik ben een beetje zoals jouw vriend, alleen probeer ik soms gewoon mijn mond te houden (ik zou bijvoorbeeld nooit zeggen dat ik een man knapper vind dan mijn vriend ofzo), ik heb nogal vaak botsingen met mensen door mijn eerlijke/rechtstreekse opmerkingen en ervaar dat mensen in mijn omgeving (Zuid-Oost Drenthe) niet helemaal goed met 'te' eerlijke meningen om kunnen gaan. Ik kom zelf uit Baarn en dat is toch wel een heel ander slag mens blijkbaar :))

[Edit] Wat Jolien zegt dus.
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 27-10-15 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:06

Ik probeer ook zo min mogelijk te liegen, maar dat betekent niet dat ik alles zeg. Je mond houden is niet liegen, dat is gewoon niet de waarheid zeggen. Nu kom ik wel uit de buurt van Rotterdam en ik denk dat het hier een stuk meer sociaal geaccepteerd is dan in Drenthe etc zoals hier boven genoemd wordt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:08

Spreken Is zilver zwijgen Is goud.
Dat is wel een goede voor je vriend misschien.
Soms kan je beter niks zeggen als er gelijk wat uitflappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:08

Beter gekwetst door de waarheid dan getroost met een leugen is mijn motto.

Maar sommigen gebruiken het "ja maar ik ben gewoon eerlijk toch?" om schaamteloos bot of respectloos iets te kunnen zeggen.
De waarheid vertellen en tactvol zijn kan echt wel samen gaan.
Als iemand een broek draagt die haar niet bepaald flatteert... dan zeg je toch niet:
Ohhh DAT staat je echt niet zeg wauwwww wat lijk je dik in die broek!

Edit: (nu zeg ik dat dus WEL zo tegen mijn vriendinnen en zij ook tegen mij, heeeeerlijk die blikken in winkels soms tijdens het passen :D )

Maar over het algemeen zou ik aangeven dat ik denk dat een ander model haar figuur (nog) beter zou laten uitkomen.
Geen leugen, geen nare opmerking.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-15 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:11

Eerlijk zijn is iets anders dan geen rekening houden met andermans gevoelens imo, maar dat is natuurlijk een heel delicate grens.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:12

Ik ben het wel eens met Lau, soms kun je beter gewoon je klep houden. Zeker als je mening kwetsend is kun je deze soms maar beter voor je houden. Dat heeft imo niets te maken met eerlijk zijn, maar met tactvol zijn.

Volgens mij kun je dat prima combineren met niet-liegen (dat is dus iets anders dan altijd de waarheid vertellen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:12

Tsja , dat was mijn ex ook .. Mede daarom zijn wij uiteindelijk uit elkaar gegaan.

Enerzijds vond het heerlijk dat hij zo eerlijk is. Maar wat jij zegt , er zat geen rem op en hij kwetste inbedoeld veel mensen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:13

In het voorbeeld van Tica zou ik ook niet zeggen dat die broek geweldig staat, want dan ben je ook geen goede vriendin vind ik.... ik wil ook niet liegen :=

Maar dan zou ik dus gewoon mijn mond houden...TENZIJ ze zelf vraagt hoe ik het vind staan: dan ga ik dus niet liegen maar zal ik wel meer of minder subtiel zeggen dat het niet zo flatteus staat :P

En als vriendin er echt dolblij mee is en ze loopt niet straal voor gek (maar het is alleen niet mijn smaak := ) en je weet dat het voor haar fijner is om er gewoon lekker blij mee te zijn...dan kan je vast nog wel IETS positiefs vinden om te zeggen.... dat hij zo goed bij haar jas kleurt ofzo :D

Net zoals bij lelijke kinderen dat je altijd nog kan zeggen: wat een vrolijk kind! Of zoiets :P

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 18:14

Hij zou trouwens ook nooit 'random' zeggen 'hey die chick vind ik echt knapper dan jou' :') maar hij heeft wel laten merken wat zijn 'voorkeuren' zijn zeg maar. :=

De discussie over je mond houden is niet liegen maar gewoon niet de waarheid zeggen, hebben we ook wel eens gehad. Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Hij echter niet, voor hem voelt dat nog steeds als liegen. Nu denk ik dat het bij hem misschien ook komt omdat hij het zichzelf heeft opgelegd (vroeger veel gelogen) en niet zoals sommige al heel eerlijk van zichzelf is.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:14

Vind een groot verschil zitten tussen eerlijk antwoord geven als iemand je wat vraagt dan alles er altijd maar uitgooien. Eerlijk zijn is niet te pas en te onpas je ongezouten mening rondstrooien.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:15

_Micha_ schreef:
Wat is jullie visie hierop, kun je te eerlijk zijn? En is dat dan een slechte eigenschap? Of vinden mensen het gewoon niet fijn om een deukje in hun ego op te lopen? En willen ze de waarheid liever niet horen?

Mensen vinden het inderdaad niet fijn om een deukje in hun ego op te lopen. Niemand vindt dat leuk.
Wat is te eerlijk zijn? Soms is de waarheid kwetsend. Maar stel dat de waarheid iets is dat verholpen kan worden, doordat iemand aan zichzelf kan werken, is het dan fair t.o.v. die persoon om die in onwetendheid te laten?

Voorbeeld.
Ik had een klasgenote die enorm naar de zweet stonk. Iedereen om haar heen klaagde wel eens over die lucht, maar niemand durfde haar erop aan te spreken. Ik leed er ook onder, maar ik wilde haar ook niet kwetsen. Hoe ging ik dit inkleden?
Ik heb een brief geschreven, en deze zo objectief mogelijk verwoord, en een paar voorbeelden van lekkere deo´s genoemd, etc.
Ze was erg blij dat ik het haar eerlijk gezegd had. Ze had wel eens opmerkingen gehoord maar deze nooit op zichzelf betrokken. Het probleem was nu opgelost.

Maar je hebt ook waarheden waar iemand niets mee kan. Zoals een tekortkoming aan iemand. En dan bedoel ik niet zozeer een karakterfout, maar meer een eigenschap die iemand NIET bezit. Moet je iemand dat verwijten en dat opnoemen als kritiek?
Kun je misschien wel doen, maar doe het dan objectief en laat het zo. Je kunt dan beter die persoon proberen te waarderen om de eigenschappen die hij of zij wél heeft.

Je moet er nooit op uit zijn om mensen onnodig te kwetsen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 27-10-15 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:15

Je kunt zeker te eerlijk zijn.
Eerlijk zijn hoort gewoon, maar wanneer je mensen er bewust mee kwetst, kun je sommige dingen beter voornje houden.

Als je iets voor je houd, houdt dat niet in dat je liegt of moet liegen.

En als er om een mening word gevraagd... Gewoon je mening geven, je mening is normaal gesproken nooit gelogen. Uitzonderingen daar gelaten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:16

Ik ben altijd hartstikke eerlijk, ook over andermans uiterlijk.
Nu zou ik van mijn vriend absoluuuuut niks gemeens willen horen over mijn uiterlijk, dan zou ik ergens in een hoekje zitten huilen.

Mijn vriend is overigens écht knap (vind ik) dus ik kán niemand mooier vinden. Maar anders zei ik het wel gewoon :')

Ik ben te veel tussen mannen gok ik, want ik krijg ook vaker te horen dat ik niet (goed) uitzie als ik een dag slecht geslapen heb of te lang niet gezond... ofzo. Prima toch, dat zag ik namelijk zelf ook al toen ik s ochtends in de spiegel keek. Helaas.

Eerlijkheid vind ik zelf altijd belangrijk.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 18:25

xSlvna schreef:
Ik ben altijd hartstikke eerlijk, ook over andermans uiterlijk.
Nu zou ik van mijn vriend absoluuuuut niks gemeens willen horen over mijn uiterlijk, dan zou ik ergens in een hoekje zitten huilen.

Mijn vriend is overigens écht knap (vind ik) dus ik kán niemand mooier vinden. Maar anders zei ik het wel gewoon :')

Ik ben te veel tussen mannen gok ik, want ik krijg ook vaker te horen dat ik niet (goed) uitzie als ik een dag slecht geslapen heb of te lang niet gezond... ofzo. Prima toch, dat zag ik namelijk zelf ook al toen ik s ochtends in de spiegel keek. Helaas.

Eerlijkheid vind ik zelf altijd belangrijk.

Maar wat is gemeen? Ik vind zelf het gemeen als je het zegt met de intentie om iemand pijn te doen. Maar wat als je een tekortkoming gewoon zegt, niet met de intentie om iemand te kwetsen, maar er ook niet je mond over houdt. Moet je daar dan je mond over houden omdat de mogelijkheid bestaat dat je je partner kwetst?
Ik vind het lastig, ik kan er ook lekker emotioneel op reageren }:0 maar aan de andere kant, tja je bent wel eerlijk. En een tekortkoming benoemen betekend niet meteen dat je minder van iemand houdt.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:27

Een tekortkoming benoemen van iemand waar diegene niks aan kan doen of niks mee kan vind ik wel gemeen.
Ik kan niks veranderen aan de stand van mn knieën dus 100x zeggen dat ik x-benen heb is niet meer eerlijk zeg maar :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:33

Lau schreef:
Spreken Is zilver zwijgen Is goud.
Dat is wel een goede voor je vriend misschien.
Soms kan je beter niks zeggen als er gelijk wat uitflappen.

Ben ik het mee eens. Iemand die niet weet wanneer die zwijgen moet is ook niet altijd fijn. En iets niet zeggen maar wel denken wil niet zeggen dat je liegt. Sommige dingen moet je gewoon voor je houden. Eerlijk zijn is goed maar weten wanneer je mond te houden hoort daar toch wel bij.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:33

Desiree schreef:
Voorbeeld.
Ik had een klasgenote die enorm naar de zweet stonk. Iedereen om haar heen klaagde wel eens over die lucht, maar niemand durfde haar erop aan te spreken. Ik leed er ook onder, maar ik wilde haar ook niet kwetsen. Hoe ging ik dit inkleden?
Ik heb een brief geschreven, en deze zo objectief mogelijk verwoord, en een paar voorbeelden van lekkere deo´s genoemd, etc.
Ze was erg blij dat ik het haar eerlijk gezegd had. Ze had wel eens opmerkingen gehoord maar deze nooit op zichzelf betrokken. Het probleem was nu opgelost.

Om op jouw voorbeeld aan te haken. Dit heb je keurig en tactvol aangepakt, zonder te liegen.
Je had ook op een andere manier aan kunnen pakken en toch eerlijk zijn, door bijvoorbeeld in de klas te roepen 'Gatver, jij stinkt, zou je niet eens deo gebruiken?!'

Beide gevallen eerlijk, maar in het eerste geval netjes en vriendelijk en in het tweede geval ben je botte banketstaaf.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:37

Ik ben ook (veel te) eerlijk. Als mijn vriend een lelijke oude broek uit de kast opduikelt en die wil aandoen, dan zeg ik niet "zou je niet wat anders aantrekken?" maar dan zeg ik "gooi die hondslelijke broek NU in de vuilbak." :') Maar hij waardeert dat volgens mij wel. En hij doet het bij mij ook wel. Het is ook niet dat we nodeloos gemeen zijn, of zo.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:40

Binnen een relatie vind ik eerlijkheid wel belangrijk. Maar er de hele tijd 'eerlijke dingen' uitflappen waar de ander niet op zit te wachten vind ik iets heel anders dan eerlijk zijn.

In de nieuwste psychologie stond laatst nog een interessant artikel over eerlijkheid binnen vriendschappen. Ja je kan een heel hoge mate van eerlijkheid bereiken, maar empathie en tact zijn daarbij wel sleutelwoorden. Ook je eigen motief om eerlijk te zijn is belangrijk. Voor wie ben je eerlijk? Help je diegene daarmee?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:48

Ja je kunt te eerlijk zijn. Als je 90 jarige oma nu net de soep voor je gemaakt heeft die je niet lekker vindt, maar het heeft haar een hele dag energie gekost. Dan ben je voor mij een hufter als je zegt dat het niet te vreten vindt.
Ik ben zelf heel eerlijk. Kan vriendinnen zeggen wat ik vind, soms vragen ze het me expliciet.
Maar soms gaat een beleefdheidsvorm voor mij voor. En het ligt aan de consequenties natuurlijk van je antwoord. Als mijn vriend de eerder genoemde soep maakt krijgt hij eerlijk antwoord. Stel je voor dat het wekelijks voor mijn neus staat...
Je gaat toch ook niet tegen een 4 jarige zeggen dat die tekening nergens op lijkt....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:51

_Micha_ schreef:
Ik vind het lastig, ik kan er ook lekker emotioneel op reageren }:0 maar aan de andere kant, tja je bent wel eerlijk. En een tekortkoming benoemen betekend niet meteen dat je minder van iemand houdt.

Het is afhankelijk van hoe mijn vriend het zou brengen:
- "Je hebt een rare neus"
- "Grietje heeft een mooiere neus"

Beide eerlijk, maar bij die 2e zou ik toch paranoïde worden (al ligt dat aan mijn eigen tekortkomingen).

Nogmaals, eerlijkheid is voor mij zeer belangrijk. T is niet zo dat mijn vriend niks mag zeggen máár hij moet wel accepteren dat ik me er even onzeker door zal voelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:56

Tactisch eerlijk zijn is niets mis mee, een leugentje omdat je anders een persoon misschien gigantisch zal kwetsen is ook niets mis mee. Altijd de waarheid spreken omdat JIJ dat nu eenmaal vind dat je dat moet doen zonder je om anderen druk te maken, daar is wel iets mis mee. Als mijn twee dochters vroeger bij me kwamen met de vraag : Mam, vind je me dik?? Dan vroeg ik eerst waarom ze dat vroegen en gaf er altijd naderhand een hele positieve draai aan. Had ik op dat moment gezegd van ja, dan had ik twee anorexia patienten gekweekt. Nu zijn het hele gezonde en positief in het leven staande vrouwen. Dus als jij en je vriend over twintig jaar toevallig een puberdochter in huis hebben dan ram je zijn mond maar dicht mochten jullie deze vraag krijgen. Ik vind altijd knetterhard de waarheid vertellen zonder rekening te houden met gevoelens die dat op kunnen roepen een zeer egoistische levensinstelling.