Nachtmerries hoe ga jij daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

Nachtmerries hoe ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:30

Weet niet of het hier goed staat

Maar de titel is duidelijk , ik heb constant dezelfde droom/nachtmerrie.
En ik weet echt niet meer wat ik moet.

Ik word huilend en zwetend wakker.
Niet echt leuk dus
Iemand tips hoe je daar mee om gaat?

Zoe_97

Re: Nachtmerries hoe ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:34

ik hbe een dromenvanger boven mijn bed gehangen Geen idee of dat echt helpt, maar dat gaf mij de mentale rst dat iets de nachtmerries weghield, waardoor ik wel rustig kon lapen Nu ik op kamers woon heb ik hier geen dromenvanger en ik slaap weldegelijk slechter binnenkort maar weer eentje aanschaffen

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:58

Ik heb nachtmerrie's als ik te warm ben. Raam open en/of dunnere deken doen dan wonderen :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:00

Ik slaap er niet minder door eigenlijk. Maar ben dan ook niet snel onder de indruk van dromen.
Misschien eventjes bijkomen, eventueel eventjes het licht aan en even een boek in handen nemen voor een paar pagina's en dan weer een poging tot slapen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:01

Ik ken het helaas.
Weet je waarom je deze droom hebt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:02

Rebel_Jits schreef:
Ik heb nachtmerrie's als ik te warm ben. Raam open en/of dunnere deken doen dan wonderen :)

Ik ook :j koele, goed geventileerde slaapkamer is noodzaak voor mij

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:06

Ik had dit als kind , echt twee weken of langer na elkaar elke nacht dezelfde nachtmerrie. Als kind was dat natuurlijk wat makkelijker en vertelde mijn mama me dat jij zelf de baas in je droom bent en je zelf kunt beslissen wat er gebeurd, nog 1x gedroomd en droom goed geëindigd , toen ook dromenvanger gehangen en het was voorbij.

Ik heb de laatste tijd sinds een jaar/een halfjaar ook weer met momenten verschrikkelijk last van nachtmerrie's... ook soms schrikkend/zwetend wakker, gelukkig maar uitzonderlijk huilend...
Zelf doe ik er niet zo veel, ik zou ook niet weten hoe, maar die van jou lijken me van een ander niveau als die van mij...

Dromen hebben soms/vaak een mentale oorzaak zoals stress. Je kan een dromenvanger proberen , maar moesten ze echt niet weg gaan zou ik contact opnemen met een slaapkliniek. Uiteindelijk word je namelijk alleen maar meer en meer uitgeput van zulke nachtmerrie's.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:07

Ik heb laatst voor de eerste keer in m'n leven een nachtmerrie gehad waarbij ik wakker werd met hetzelfde rotgevoel als ik in de nachtmerrie had. Ik was helemaal in tranen en paniek en het heeft een hele tijd geduurd voor het gevoel weg was. Ik hoop het nooit meer mee te maken, brrr..

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:12

Dat rot gevoel kan bij mij soms zelfs langer dan een hele dag blijven hangen als het een echte rotdroom was, heb je dan opnieuw een nachtmerrie heb je er de volgende dag nog last van... :n

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:17

Neem het cruciale deel van je nachtmerrie apart. Dus als je achtervolgt wordt en uiteindelijk vermoord, kies je het deel vlak voordat je vermoord wordt (hoe vreselijk moeilijk en naar dit ook is, doorzetten!). Dit deel ga je veranderen. Een beetje zoals bij Harry Potter, als hij de boeman moet bevechten, ken je die scene toevallig? ;)
Zo nee, sorry, ik bedoel ermee dat je het in iets grappigs, of fijns veranderd.
De moordenaar blijkt je beste vriendin te zijn, die je niet wil vermoorden maar je wou verrassen met een drankje op leukste terrasje van het dorp! Jullie lachen en praten en je voelt je helemaal veilig en gelukkig :D
Herhaal dit een aantal keer per dag in je hoofd (het laatste stuk van je droom met het nieuwe einde), maak alle details precies passend. Maak het redelijk realistisch en passend in het verhaal.

Elke keer dat je wakker wordt van die slechte droom herhaal je het ook weer. Uiteindelijk zul je hopelijk zien dat het in je droom ook verandert is :)

Koele, goed geventileerde kamer helpt inderdaad ook!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:18

Zulke dromen hebben een betekenis. Psychotherapeuten vragen dan ook steeds meer naar je dromen. Probeer er een beetje achter te komen wat het betekent en dan kan je eraan werken.

Ik heb het zelf ook. Droom altijd verschrikkelijk, veel is terugkerend. Het terugkerende komt ook echt van mijn problemen af waarvoor ik mijn psychotherapeut heb, heel apart! Ik praat altijd over m'n dromen met m'n vriend, dan voel ik me fijner. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:24

Zoe_97 schreef:
ik hbe een dromenvanger boven mijn bed gehangen Geen idee of dat echt helpt, maar dat gaf mij de mentale rst dat iets de nachtmerries weghield, waardoor ik wel rustig kon lapen Nu ik op kamers woon heb ik hier geen dromenvanger en ik slaap weldegelijk slechter binnenkort maar weer eentje aanschaffen

Ik kreeg juist nachtmerries van een dromenvanger (was een cadeautje en het leek me wel leuk om die bij het bed te hangen), dus die ging - nadat ik het een paar maanden later nog eens testte - linea recta de deur uit. Op een of andere manier blijf ik ook de kriebels houden als ik ze zie hangen in een winkel.

Wat bij mij hielp was mijn droom (laten) duiden: dat kan via een medium, maar je kunt tegenwoordig ook veel opzoeken op Internet en in droomboeken. Kijk wat je droom betekent en ga de oorzaak aanpakken. Je bent dan in no-time van je nachtmerries af. ;)

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:46

Rebel_Jits schreef:

Volgens mij ik ook.. laatst nog een vliegtuig voor me neergestort -O- Gelukkig is het nu niet meer zo warm s'nachts *\o/*
Laatst bijgewerkt door Pieter25 op 27-10-15 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:48

Hier ook het afgelopen jaar (sept 2014 tot nu) en nu nog steeds nachtmerries. Vele verschillende die ook met regelmaat precies hetzelfde terugkomen. Ook idd met hetzelfde rotgevoel wakker worden, zwetend, huilend noem maar op.

Wat ik er tegen doe? Niks eigenlijk, ik zou niet weten wat. Dromenvanger al geprobeerd zonder succes. Verder elke nacht voor het slapen gaan hopen op een fijne droom.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:48

Ik ken het. Heb zelfs een paar dagen achter elkaar mijn vriend geslagen in mijn slaap omdat ik zo kwaad was in mijn droom.
Wat ik er aan doe? Ik lees altijd voor ik ga slapen. Telefoon uur van te voren weg doen zodat je geen felle kleuren voor je ziet. En verder qua lezen, meestal normale boeken. Maar als ik midden in de nacht wakker word omdat ik zo'n enge droom heb ik gehad lees ik sprookjes. Van Assepoester tot Doornroosje. Ik ken ze nu bijna allemaal :+

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:50

Ik ben van mening dat elke droom een betekenis heeft. Ikheb vroeger een droom gehad die ik super vaak had. Dat ik de trap naar onder wilde nemen maar opeens in een zwart oneindig gat bleef vallen. Is gelukkig na een tijdje en minder stress voorbij gegaan. Maar als ik een droom heb die vaker terug komt dan zoek ik naar de betekenis en probeer ik dat probleem op te lossen.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:51

Sinds 2 weken heb ik verschrikkelijk last van nachtmerries. Ook ben ik 4.5mnd zwanger. Ik zoek een site waar ik mooie xxl dromenvangers ksn halen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:55

Ik heb weinig last van nachtmerries.
Adem in,, adem uit en relativeren. Dan val ik zo weer als een blok in slaap :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:02

Voor mij is een droom iets wat je verwerkt van die dag. Imo hoeft een droom dus geen betekenis te hebben.
Behalve bij sommige dromen heb ik iets van dat het wat zou kunnen betekenen. Nachtmerries heb ik ook vaak, maar zoek daar niets achter.
Meestal als ik wakker word ben ik ff verstijfd ( of durf niet meer naar de wc :') maar val al snel weer vredig in slaap.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:50

Ik heb vroeger ook een jaar lang elke nacht dezelfde nachtmerrie gehad. Uiteindelijk is dat gestopt omdat ik toen voor ik ging slapen en nadat ik wakker werd het einde van het verhaal aanpaste naar iets leuks. Na dat consequent een tijd te doen is 'ie weg gegaan.

Nu heb ik ook regelmatig dromen, en heel soms een echt heftige nachtmerrie. Het gaat dan niet zozeer over wat er gebeurt maar vooral de heftige gevoelens, bijvoorbeeld angst of verdriet, die ik dan voel. Relativeren is daarom ook niet zo makkelijk als je veel last hebt van zulk soort emotioneel heftige nachtmerries.

Je kan zoeken naar lucid dreaming, dat is ook een beetje controle over je dromen krijgen. Maar bij mij helpt dat niet echt; ik ben zo ver gekomen dat ik het wel door had maar het niets hielp, waardoor ik me alleen maar machtelozer voelde, maar nog nooit zo ver dat ik dingen om mij heen in de dromen ook echt onder controle had. Moet daarbij wel zeggen dat ik er niet extreem veel mee bezig ben geweest.

Sterkte met je nachtmerries TS. :(:)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:45

Ik heb het vooral als het te warm is , een koele kamer doet wonderen. Daarnaast heb ik gegarandeerd nachtmerries als ik vlak voor het slapen een ibuprofen heb gehad, die dromen hebben dus ook totaal geen betekenis.

Wanneer je rot wakker wordt doe even een lichtje aan, ga naar de wc of doe iets anders waarvan je rustig wordt. Ikzelf ga meestal naar het gegraaf/geknaag van mijn gerbils luisteren en word dan weer rustig .

Sterkte !

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:00

Als ik gestrest ben krijg ik nachtmerries. Als ik wakker schrik draai ik mij gewoon om en denk aan leuke dingen of bedenk een leuk positief verhaal in mijn hoofd waarvan ik terug in slaap val. Als ik merk dat een droom eng begint te worden. Verander ik mijn droom. Dat lukt niet altijd spijtig genoeg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:09

Sommige voedingsmiddelen kunnen de slaap storen. s,Avonds niet te zwaar eten.

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:35

Ik krijg nachtmerries als ik op mijn rug in slaap val.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:47

Ik heb regelmatig nachtmerries op bezoek. Vaak komt het bij mij omdat ik teveel spanning/stress in mijn lijf heb zitten. Een uur voor het slapen ga ik me nu heel bewust ontspannen d.m.v. oefeningen. Dat werkt voor mij best goed, net zoals zorgen dat je kamer lekker koud/koel is.

word ik dan toch wakker van een nachtmerrie is het gewoon even plassen en weer doorgaan :Z