Welke Mbo opleiding voor mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

Welke Mbo opleiding voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:35

Hallo bokkers,

Afgelopen jaar zat ik in het examen jaar en ben ik gezakt voor mijn examen, dus ik doe het jaar overnieuw. Ik doe de Mavo.

Nu ik het jaar weer overnieuw doe heb ik dus extra de tijd om de (juiste) opleiding te kiezen, want ik heb totaal geen idee wat ik wil worden/doen. Afgelopen jaar stond ik ingeschreven voor het nordwin college (groen) in de richting tuin, park en landschap, maar ik was nog niet zeker of dit iets voor mij was.

Het liefst zou ik iets met dieren of in de fourage(handel) doen of later ergens werken in een welkoop.

Wat ik hier mee bereiken wil? geen idee eigenlijk, maar misschien dat jullie tips of ideeën hebben.

Obelix95

Re: Welke Mbo opleiding voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:42

Als je richting dier/fourage handel wilt gaan misschien dier-veehouderij of manager dierverzorging?
Zijn er meeloopdagen op de scholen met opleidingen die je interessant lijken? Ik zou zeggen ga zeker meedoen! Ik heb er zelf ook erg veel aan gehad (eerst MBO nu HBO). Dan heb je toch een beter beeld hoe de opleiding eruit ziet en of de school zelf je ook aan spreekt. Succes ! :)

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:52

Met dieren zou ik echt niet doen.. Ik ben net klaar met MBO Diermanagement op het Nordwin en er is nauwelijks werk in te vinden.
Gewoon leuk als je hobby houden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:02

Is je doel werk vinden na de opleiding of wil je gewoon voor de lol wat doen? Want als je doel is er werk in te vinden, zou ik dieren als hobby houden. Bij de welkoop werken kun je ook zonder groen opleiding namelijk.

Ik zou vooral kijken of je mee kunt lopen een dagje met iemand die een beroep heeft dat je aanspreekt :) is goed voor de oriëntatie.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 07:53

Als je in een winkel wit werken (dieren winkel fourage handel ed) heb je het meeste aan een detaihandel opleiding. Daar wordt je wat breder opgeleid en hou je meer opties achter de hand. Er is bijna altijd wel vraag naar goed winkelpersoneel :j En het is een vak wat nog lang blijft bestaan ;)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:21

Moeilijk.. ik wil echt werk vinden na mijn opleiding.

Maar als je naar detailhandel gaat kun je bijvoorbeeld geen hovenier meer worden :o

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:49

Filiaal manager? Ik zie daar altijd wel vacatures voor en daarmee kan je vast ook in een welkoop werken! :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:40

Je kunt overwegen via LOI ofzoiets een hoveniers diploma te halen, en als dagopleiding (BBL?) detailhandel. Wel pittig maar dan kun je beide kanten op na je diploma ;)

hielkebro schreef:
Moeilijk.. ik wil echt werk vinden na mijn opleiding.

Maar als je naar detailhandel gaat kun je bijvoorbeeld geen hovenier meer worden :o

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:48

Je zou tuin park en landschap op niveau 4 kunnen doen.
Er zit dan ook een economische kant aan als ik zo even snel op de diverse websites van opleidingen heb gesnuffeld.
Je zou daarna eventueel ook nog kunnen doorstromen naar het HBO.
Ik denk, weet eigenlijk wel zeker, dat er in de groene business veel meer werk is en veel meer valt te verdienen als met een dieren opleiding.
Het is in beide beroepen wel aanpoten!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 20:01

jorika1986 schreef:
Je zou tuin park en landschap op niveau 4 kunnen doen.
Er zit dan ook een economische kant aan als ik zo even snel op de diverse websites van opleidingen heb gesnuffeld.
Je zou daarna eventueel ook nog kunnen doorstromen naar het HBO.
Ik denk, weet eigenlijk wel zeker, dat er in de groene business veel meer werk is en veel meer valt te verdienen als met een dieren opleiding.
Het is in beide beroepen wel aanpoten!

De kant van de dieren valt al af, zou echt suuuper graag Veearts willen worden, alleen hier ben ik gewoon niet slim genoeg voor en daar heb ik denk ik de kracht niet voor. (ik zie mezelf geen 3 jaar op kamers in utrecht). En als je in de welkoop oid. werkt, dan zit je imo ook al wat in de dieren. :o

Verder hou ik wel van het kweken van planten, buitenleven en tuin ontwerpen ed. alleen weet ik niet of hovenier de juiste baan voor mij is.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:12

Tja ik kan geen keuze voor je maken...
Ik zou je niet teveel focussen op de dieren die bij de welkoop zitten. Leuk en aardig, maar je hoeft geen papiertje te hebben om konijnen kooitjes schoon te maken.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:27

Wat denk je van groothandel en logistiek binnen de groene sector? Veel werk in te vinden, met planten bezig en je kant switchen naar het hoveniersvak. Dit geldt nog beter voor een teeltopleiding.