Benzinetank auto niet vol, maar stroomt toch over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Benzinetank auto niet vol, maar stroomt toch over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 16:56

Hallo!

Ik zal eerst maar even zeggen dat ik echt niets van auto's weet, dus niet met ingewikkelde termen gaan gooien :P

Ik ging zaterdag de auto van mijn moeder tanken. Hij was bijna leeg. Maar ik kreeg er maar 25 liter in (fiat punto, tankinhoud van 45 liter) voordat de pomp afsloeg. Nog even gewacht, een beetje gedraaid en gedaan met de slang en het nog een paar keer geprobeerd maar hij bleef afslaan. Dat zei ik tegen mijn moeder en zij vond dat ik het nog maar een keer moest proberen. Gevolg: benzine over mijn voeten. Thanks mam :+ (uiteraard hebben we dit even gemeld). Er wilde dus echt niets meer bij.

We dachten nog, misschien was hij toch minder leeg dan we dachten en klopt het wel. Maar de meter gaf direct na het tanken aan dat de tank echt niet vol zat (nog niet eens driekwart).

Het is niet mijn auto en m'n moeder vond het niet zo zorgwekkend, dus ik kan niet even naar de garage rijden. Maar ik ben toch wat banger dat er iets mis is.
Weet iemand waardoor dit kan komen?

MerleSimone

Re: Benzinetank auto niet vol, maar stroomt toch over

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:57

Metertje op dashboard kapot? Das het eerste waar ik aan denk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:57

Is de meter niet kapot, dat je denkt dat hij helemaal leeg was maar er eigenlijk nog best veel in zat?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:00

Hoe oud is de auto? Oftwel, hoe modern is de technologie die het benzinepeil meet.
Het kan een computerstoring zijn die het benzinepeil niet goed meet. Soms hersteld zich dit als de auto een x uur stil heeft gestaan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:03

Je moeder heeft dit nooit eerder gehad verder, hoe lang rijdt ze al in deze auto?
Ik rij zelf in ook in een Fiat Punto (2004) en tanken moet enigszins met beleid gebeuren anders lukt het niet, dat ligt bij mijn auto aan de (vorm van de) tank. Het gaat goed zolang ik de vulmond links-bovenin hou, doe ik dat niet dan krijg ik natte voeten of slaat de tank af.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:07

Onze auto (opel Astra) kan 50 liter in.
Echter zodra hij op het naadje hangt zit er nog 10 liter in.
Misschien meer liters op reserve?

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:07

Metertje stuk zou kunnen. Maar naar mijn idee was het ook wel echt weer tijd om te tanken. En hij geeft ook de actieradius en die was ook nog maar 50 kilometer. Dus dan moet de meter zelf echt stuk zijn, niet alleen die op het dashboard. Overigens was na het tanken de actieradius ook niet wat hij normaal is met een volle tank...

M'n moeder heeft dit nooit eerder gehad, ikzelf ook niet. Ze heeft de auto ruim 3 jaar.
De auto is uit 2008.

Meestal als ik tank krijg ik er zo'n 40 liter in, minstens 35. 25 is echt heel weinig.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:10

Mijn punto uit 97 had ook altijd kuren met tanken, ik moest de tuit van de slang ook altijd in een bepaalde positie houden anders sloeg hij na 10 liter al af en idd natte voeten. Het was iedere keer weer puzzelen maar uiteindelijk kreeg ik de slag te pakken :j
En anders denk ik ook aan een stuk metertje.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:11

Hier ook een fiat punto. Slaat met tanken inderdaad regelmatig af. Als ik hem wat bovenin de opening hou dan kan ik prima tanken. Maar ik ben zo'n gierigaard die de tank nooit helemaal vol gooi in m'n moeders auto := :=

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:14

Als dit de eerste keer was dan valt mijn optie af ;) Dan had je daar al eerder last van gehad.

Voorlopig even de dag-kilometerteller gebruiken om te checken of het aan je meter ligt.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:16

Wat ook kan is dat de slang die naar de tank loopt kapot is of los zit. Bij veel auto's zit er vanaf het punt waar je de tankslang aan koppelt (bij het klepje) naar de tank zelf zit een vulslang. Hier kan een lek in zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:21

Bij sommige pompen heb ik dat bij mijn atos ook. Hoe ik ook het vulpistool erin frommel hij blijft afslaan. Ik stop dan maar met tanken en tank de keer erop wel wat eerder.

Schijnt te lggen aan de bocht bovenaan in de tank en sommige vormen vulpistolen is me door de garage verteld

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:24

Mijn vorige Punto uit 2001 had hier ook last van; vooral als de tank bijna leeg was, was het tanken een drama. Menig pompstation medewerker in het buitenland heeft staan vloeken en vuile handen en/of voeten gekregen... Het leek wel of de lucht in de tank een soort van terugslag gaf aan de 'tankslang' waardoor die dan weer afsloeg.

De 'nozzle' minder ver in het tankgat steken deed wonderen en bij sommige tankstations (Shell vooral) was de truc, niet te ver erin, beetje linksbovenin houden, en met beleid de eerste liters erin laten stromen (dus niet dat hendeltje helemaal open knijpen), en daarna de snelheid wat opvoeren, verder inknijpen.
Waarschijnlijk doet je moeder dit al automatisch, kan me niet voorstellen dat zij nooit getankt heeft, of ze heeft hem nooit minder dan halfvol gehad voor ze ging tanken, want dan was er bij de mijne nooit een probleem.
Van mijn garagehouder weet ik dat deze serie Punto's er 'last' van had.

Mijn huidige Punto heeft hier totaal geen last van, dus tanken van een volle tank gaat een stuk sneller ;-)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:24

Typisch Puntoprobleem.
Zoals boven ook al gemeld, het kost wat handigheid om zo'n ding vol te tanken.
Tuit niet te ver in de auto stoppen en een beetje draaien.
Wat er gebeurt is dat de vultuit gauw volloopt.
Die kan de benzine dan niet snel genoeg verwerken en loopt dus over.
Kan zelfs met een hele lege tank gebeuren.
Het verschilt ook per pomp.
Met een wat trage pomp heb je het minder snel dat met een die de liters er snel uitspuit.

Edit, zie dat Rongyos de zelfde ervaringen en oplossingen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:27

Slang niet te ver in het tankgat doen zodat er voldoende lucht bij komt en damp kan ontsnappen, dan slaat de pomp niet zo snel af.
Mijn Stilo (ook Fiat) is ook lastig te tanken als je 'm niet gewend bent.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:33

Ik denk eigenlijk niet dat het aan de pomp of de manier van tanken ligt. Al blijkt dat dus wel een bekend probleem te zijn :+ Het was bij onze "vaste" pomp, waar we in elk geval heel vaak tanken. Ik heb die auto ook al tientallen keren getankt, zou wel gek zijn als het altijd vanzelf goed gaat en ik het nu opeens niet meer kan :P We tanken eigenlijk alleen als hij bijna leeg is.

Maar metertje kapot (niet zo erg zolang je er rekening mee houdt) of de vulslang kapot (wel vervelend!) zou allebei kunnen. M'n moeder wilde afwachten of het probleem zich voor blijft doen, ik vroeg me gelijk af of ik nog wel verder kon rijden :')
Denken jullie dat het kwaad kan hier nog even mee door te rijden?
Ga in elk geval de kilometers in de gaten houden. Heb alleen nu dus geen idee of de tank echt vol was of niet.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:20

Afgezien van dat rondrijden met een kapotte brandstofmeter alleen te doen is als je niet te lange
ritten maakt en zeer regelmatig tankt (wanneer je tenminste wil blijven rijden) is het ook nog eens verboden.
Kapotte vultuit/slang kost in elk geval extra benzine, kan een overmaat aan benzinedampen in de auto veroorzaken en zit het lek boven je uitlaat misschien zelfs brand.
Ik zou zeggen, ben je bang voor deze zaken....
Hup naar de garage. ( of een familielid/kennis met verstand van auto's)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:35

Ik zou het zelf een tankbeurt afwachten. Misschien was je dit keer wat gehaaster dan normaal? Of kneep je wat harder in tankslang waardoor er misschien een golf omhoog / eruit kwam. Als het de volgende keer weer zo is, zou ik er pas naar laten kijken.

Ik krijg mijn colt bij de meeste diesel pompen ook niet fatsoenlijk vol zonder trukendoos, maar dat komt omdat diesel tankslangen niet bedoeld zijn voor zulke auto's :+ (en ja het is een dieselmotor, ik tank wel bij de juiste slang :+)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:57

misschien veel vuiligheid in de tank(zand o.i.d).of de vlotter blijft hangen?

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:28

Idje, bedankt. Dat zijn inderdaad de dingen waar ik bang voor ben (wie niet :P ) Zal het aan m'n moeder doorgeven. Uiteindelijk moet zij bepalen wat ze doet, het is niet mijn auto. Maar als het de volgende tankbeurt weer zo is zal ik haar in elk geval overhalen om naar de garage te gaan.
De brandstofmeter loopt overigens nog wel gewoon, vandaag extra op gelet. Dus of de meter is niet meer goed geijkt zeg maar, of ik deed toch raar met tanken, of er is iets anders aan de hand.

Hopelijk was het een eenmalig probleem en lag het gewoon aan mij :+

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:55

Wat ik van vele begrijp met de Punto's met tankproblemen is dat het om de 'oude' Punto gaat. TS heeft een Punto uit 2008 wat dus de Grande Punto is. Daar kan je gewoon op een 'normale' manier mee tanken. Slang erin hangen en dan tikt ie normaliter gewoon af op een volle tank.

Het zou dus goed kunnen dat er een lek zit in de vulslang of de brandstofmeter kapot is. Ik zou er even mee langs de garage rijden TS, dan heb je uitsluitsel van je probleem.

Wat gebeurt er trouwens als je nu gaat tanken? Wil ie hem dan wel vol gooien?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:46

ik had dezelfde ervaring met mijn vorige auto, een oudere Fiat Bravo, met dezelfde oplossingen die hier ook al worden aangehaald. Het lijkt idd een fiat probleem.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:54

Als je zeker weet dat je goed tankt kan de tank ook vacuuum gezogen zijn, je meter stuk of deuk in de tank waar je vlotter achter blijft hangen etc etc.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:54

Oke, kidding? :') Ik ging gisteren tanken en had hetzelfde terwijl ik dus hier gereageerd heb haha. We hebben een 40L tank en hij was leeg leeg, maar kreeg er maar 25L in en toen stroomde die over.. Vreeeeemd. Straks even proberen of ik er meer in krijg en anders ook maar rondje garage.