Mega kwaad, hoe stoom afblazen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mega kwaad, hoe stoom afblazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:29

Ik heb er steeds vaker (zo ook nu) last van dat ik niet goed weet hoe ik mijn woede moet beheersen en hoe ik die stoom moet afblazen. Dit ging vaker fout dan goed en daarom zoek ik tips van bokkers om op een goede manier er mee om te kunnen gaan.

Tot 10 of 100 tellen heeft echt helemaal geen nut. :=

Persoonlijk denk ik dat het het effectiefst is omlos te gaan op een grote boksbal, maar om die nu in mn kamer te plaatsen..? Er moeten andere oplossingen zijn.

Inney

Re: Mega kwaad, hoe stoom afblazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:31

Mij helpt een rondje rennen heel goed. En dan echt door je limits heen rennen zodat je boos op jezelf wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:35

Als je echt heel erg veel woede in jezelf hebt en je weet daar niet goed raad mee is het misschien raadzaam om niet alleen je woede er uit te laten komen.
Daarin kun je dan het best begeleid in worden omdat je jezelf kunt beschadigen als je niet weet hoe je dat het beste kunt doen.

Een redelijk onschuldige manier is denk ik door een kussen te nemen en daarop te slaan met een zweep. Steeds 5 flinke rammen op het kussen geven en weer rusten en dan weer.

Misschien is begeleid kick boksen tegen een boksbal ook wel wat.

Succes.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-15 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:36

Ballon opblazen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:38

ik denk dat je dan het beste ook naar een psycholoog kan gaan hiermee.. of naar een cursus angermanagement.. Want als je met regelmaat woede voelt, dan gaat er iets niet goed..

Echt woedend wordt een mens maar zelden, want automatisch omzeil je de situatie op een gegeven moment. Boos worden we allemaal de een wat sneller dan de ander.. Maar woede is een overtreffende trap, woede is een van de grondleggers van aggresiviteit.. het ontaard niet in aggressie, woede an sich is al een aggressie (zelfs boosheid al, maar dat is een zeer milde vorm.. boze woorden eruit gooien, een keer je telefoon net even te hard aan de kant smijten).

Het enige dat helpt tegen woedeaanvallen is in mijn ogen hulp zoeken om het te herkennen als het opkomt en het daar op te lossen, het in zijn geheel niet laten ontaarde in een woedeaanval.

als je dat niet kunt of wilt.. dan raad ik je een kamertje aan met zachte muur bedekking, zacht plaffond en goede geluidissolatie en een slot met een timer.. Want als je echt een woedaanval hebt en je weet niet hoe je die moet beheersen ben je potentieel gevaarlijk voor jezelf maar ook voor anderen.. dan kun je beter een time out nemen op een plek, waar je tekeer kunt gaan en alles eruit gooien maar geen blind paard schade toe kunt brengen..

een boksbal zal vast als optie komen.. maar dat lijkt mij niet handig.. Hiermee ga je woeden laten afvloeien door een aggressieve handeling.. gevaar bestaat dat je dan in een woedeaanval, bij gebrek aan een boksbal je eigen hand kapot slaat tegen een muur (even hopend dat je op dat moment geen persoon tussen jou en de muur hebt).. edit.. hij stond er zelfs al

ik hoop dat je het niet onderschat.. want tellen, water drinken, wandelen helpt alleen als een boosheid begint te borrelen, niet als je al gevorderd ben naar een woedeaanval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:52

Ik heb vooral als kind veel problemen gehad met woede, en ik zou het inderdaad niet gaan koppelen aan een agressieve handeling als het slaan van een boksbal. Je weet niet hoe snel er onbewust patronen in sluipen en voor je het weet heb je overdag op school een woedeaanval en sla je de dichtstbijzijnde klasgenoot op z'n neus.

Voor mij persoonlijk werkt het heel goed om heel erg hard te schreeuwen. Als ik thuis ben in mijn kussen, als ik niet thuis ben prop ik mijn jas op tot een bal en schreeuw ik daarin.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 02:02

Ik had er vroeger veel last van. Wat mij helpt is even weg lopen van de spanning. En dan moet ik ook echt even tien minuten met rust gelaten worden. Dan gaat t wel weer. Misschien eens googlen op anger management?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 02:18

Koningin van de nacht zingen doet het hier altijd heel goed :j En dan met veel woede terwijl je aan datgene of diegene denkt op wie je zo woest bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 02:19

Wat Elena zegt kan ik wel bij inkomen.
Uiteindelijk is rammen op een boksbal ook pure symptoombestrijding.
Een woedeaanval is eigenlijk al wat stadia's voorbij aan gewoon irritatie of frustratie.

Kickboksen helpt alleen om de overtollige energie kwijt te raken.
En het kan je ook helpen te blijven nadenken bij het uiten van die energie want je mag niet je zelfbeheersing verliezen.

Die boosheid zul je eigenlijk woorden aan moeten leren geven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:06

Ts is 18, dus die woedeaanvallen zullen nog wel neo puberale trekken zijn.. Komt vanzelf goed, eerste stap is al gezet door er niet zo aan over te geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:09

Een stuk lopen of rennen kan een goede oplossing zijn, niet alleen omdat je je dan uitleeft, maar ook omdat je daarna ook in het lopen goed aandacht kunt besteden aan het ontspannen, je ademhaling en hartslag weer laag krijgen, je bewust worden van de omgeving.
En de hele situatie wellicht nog eens rustig overdenken: waarom werd je zo boos? Waarom raakt je dat zo?

Die tweede fase lijkt me wel belangrijk. Na de boosheid moet er ook iets zijn dat het afsluit, en iets dat je misschien helpt om een volgende keer minder overspoeld te worden door je boosheid.

(Soms kan dat het inzicht zijn dat het helemaal niet gaat om de toevallige aanleiding op dat moment, maar dat er een dieper gevoel is dat speelt en dat bijna alle ruzies / boosheid steeds om hetzelfde thema gaan.
Soms kan het het herkennen van signalen zijn - dat je je bv al een kwartier aan het verbijten bent, als je dat eerder merkt kun je bv eerder al een timeout nemen, het onderwerp veranderen, etc.)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:15

Mediteren of yoga, dat helpt je om echte woedeuitbarstingen te voorkomen of daar relaxter mee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:22

Als jouw woedeaanvallen qua heftigheid in een schaal van 1 op 5 op 5 zitten, dan zou het het mooiste zijn als je het vooraf gaat herkennen, en in eerste instantie als je op 4 zit, en later misschien zelfs als je op 3 of 2 zit al je maatregelen kunt nemen. Zoals een timeout nemen.

Is het een idee om het eens met je huisarts te bespreken, en te vragen of je hier wat hulp bij kunt krijgen van bv een psycholoog?
Woedeaanvallen brengen nl helemaal niets positiefs en kosten je hartstikke veel energie.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:22

Ik zou daar toch Hulp bij zoeken

Iedereen wordt wel eens boos maar woede. .. Nee ik heb het bij mezelf nooit mee gemaakt dus weet ook niet hoe je daarmee om moet gaan

Maar als dit regelmatig voorkomt zit er toch dieper iets niet goed en dan kan je het eruit slaan maar dan zou ik eerst zorgen dat de oorzaak aangepakt gaat worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:26

Sammie schreef:
Ts is 18, dus die woedeaanvallen zullen nog wel neo puberale trekken zijn.. Komt vanzelf goed, eerste stap is al gezet door er niet zo aan over te geven.

tenzij je in je pubertijd je een ongeluk begaat in een woedeaanval.
een niet beheersbare woedeaanval, kan hele akelige gevolgen hebben..

voor jezelf, maar het kan ook een ander raken.
Een echte woede aanval is een redzone/verstandsverbijstering moment..
soms ben je nog wel 'bij' dat je weet wat je doet, maar in zo'n aanval kunnen dingen acceptabel lijken om te doen, die je in normale momenten zou verafschuwen.. En dan is een ander in woorden neermaaien de meest milde variant.

hoe makkelijk is het om iemand in woede opzij te duwen, maar bij woede komt heel veel adrenaline vrij, waardoor je veel 'sterker' bent dan anders.

natuurlijk komt het vanzelf goed (althans bij de meeste), maar als het mis gaat voor het goedkomt, kun je met je goedgekomen gedrag wel in het naarste geval in de bak zitten tot je 35e.

woede is iets dat je niet mag onderschatten, ik vind het heel goed dat TS hiervoor durft uit te komen.
Ik hoop ook echt dat TS hulp kan vinden die TS erdoor heen helpen. Want gaat het een keer mis, dan vergeef je je het zelf nooit.

Ik heb ooit met mijn moeder staan bakkelijen op de trap (mijn moeder was zwaar alcoholiste, ik kwam thuis van school, zag hoe laat het was en wilde mij boven terugtrekken om te gaan leren). Ik werd boos, zij werd boos en ontkende natuurlijk alles, ik wordt nog bozer richting woedend, zij pakt mij vast.. ik ruk mij los en loop drie treden op, ze pakt mij weer vast.. ik draai mij woedend om.. maar in die beweging zat al zoveel kracht verscholen dat zij met haar slechte balans gelijk die drie treden achterover sloeg en met het achterhoofd de tegelvloer van de gang raakte.. gat in het hoofd en helmaal suf..

in principe heb ik toen geen hand op haar gelegd, ik heb haar geen duw gegeven. en ik had alle reden om woedend te worden.. Maar ik ben hier enorm van geschrokken en heb mijn woede nooit meer zover laten opborrelen. Het had ook heel anders kunnen aflopen als we 4 treden hoger hadden gestaan (tegelvloer lag op beton). En dan had men het op mijn jeugd, haar toestand en zelfverdediging of ongeluk kunnen schuiven.. maar ik vergeet nu al nooit dat moment, laat staan als ze zich echt ongelukkig zou zijn gevallen of erger.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:34

TS: Waar word jij dan zo boos over?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:42

Dat vroeg ik me ook net af, waar word je zo woedend om?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:53

Het afreageren op een boksbal is in ieder geval niet aan te raden: Uit studies (ik weet zo niet welke, ik heb een globale samenvatting gelezen) blijkt dat afreageren de gevoelens van agressie juist groter maakt.

Is het niet mogelijk om de oorzaak te verhelpen?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:59

Een oud servies ophalen via MP en dan tijdens een woedeuitval een bord ofzo pakken en helemaal verpletteren?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:03

Naar buiten, weglopen van situatie

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:04

Maar met weglopen krijg je uiteindelijk ook problemen :( misschien kan idd een psycholoog je helpen ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:08

Ik denk (en vind) dat jullie inderdaad gelijk hebben dat het niet oke is om het te koppelen aan een agressieve handeling nee..

Weglopen van de situatie werkt altijd wel een beetje, alleen wanneer ik dit doe maak ik mezelf helemaal gek met alle gedachtegangen die binnenkomen (waardoor ik nog veel bozer word) en alsnog om me heen wil slaan.

Waar ik zo boos om word? Kan heel uiteenlopend zijn, ruzie met anderen (ouders bijvoorbeeld) maar ook irritaties van en door bepaalde personen. Misplaatste opmerkingen van mensen etc. Ik heb door dat ik dat vaak heel hoog opneem. Stress is ook een factor waardoor ik zo boos kan worden, niks lukt dan enz. Ik word de laatste tijd ontzettend in de steek gelaten door ''vriendinnen''.

Verder weet ik de oorzaak eerlijk gezegd niet, maar dit zijn dingen die er wel eens voor kunnen zorgen dat het boze gevoel gaat opborrelen maar laat zeg maar niet 'de bom barsten'.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:09

Anniek22 schreef:
Maar met weglopen krijg je uiteindelijk ook problemen :( misschien kan idd een psycholoog je helpen ja

Ik ken iemand die z'n woede niet kan beheersen en daardoor zelfs in een TBS kliniek zit en die leert "weglopen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:11

friesam schreef:
Anniek22 schreef:

Ik ken iemand die z'n woede niet kan beheersen en daardoor zelfs in een TBS kliniek zit en die leert "weglopen"

Hm ja, in ieder geval afstand nemen van de bron zeg maar. Werkt wel bij mij, stel ik heb wat bonje met mn ouders dan stampvoet ik de trap op naar mijn kamer. Dan wordt er nog wel van boven naar beneden naar elkaar toe geblèrd maar daarna is de spanning ook wel meteen afgezakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:14

friesam schreef:
Anniek22 schreef:

Even uit de situatie lopen en de emoties laten bedaren en dan erop terug komen is veel effectiever dan in een staat van woede een conflict aangaan omdat de inhoud dan verloren gaat.

Stuk lopen is geen gek idee, omdat je dan effectief lichamelijk bezig bent en dus spanning al in je lijf kan verminderen en daarna kan bezinnen.