Huis inrichten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Huis inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:37

Poeéh!
Dat is lastig!

Afgelopen juli heb ik een klushuis gekocht samen met mijn vriend. Een flinke klus, alles moet nog gebeuren.
Nu zijn we nog lang niet zo ver, maar ik ben wel al aan het kijken hoe ik het huis wil ga inrichten. Ook wel handig voor de lichtpunten, tv aansluiting, kachelpijp ect.

Maar nu loop ik zelf een beetje vast.. En dacht ik misschien vindt iemand het leuk om mij aan ideeën te helpen, want een andere kijk kan zomaar doorslaggevend zijn :D

Ik heb via paint even snel een schets gemaakt, het gaat mij nog om de eettafel, een servieskast, bank (vriendlief wil perse een hoekbank) en tv. De kachel en keuken staan vast en zijn niet verplaatsbaar. De ramen zijn beide laag 50cm boven grond.

Afbeelding

Ik zal straks een foto plaatsen hoe ik het in gedachten heb.
Maar wie weet heeft bokt een frisse andere kijk erop.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:49

Tja.. en hoekbank is niet meteen logisch/handig bij zo'n woonkamer denk ik zo...
een hoekbank is denk ik veels te volumeus in een dergelijke kamer... met groot raam, en die deuren.
maar goed ik heb iets geschetst in 5 minuten met je weinige info. (afmetingen enz.)

Afbeelding

Oh nu ben ik de tv vergeten... nou ja tegen de muur aan naast de kachel.

Nassie

Re: Huis inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:04

Leuk idee een bankje bij de eettafel!
Eens kijken of ik die er door krijg bij vriendlief hihih.

Nee afmetingen heb ik er niet bij gedaan, meubels in alle maten natuurlijk.

Ik vind de hoekbank ook erg lastig. Zit wel lekker, maarja je wordt wel beperkt.
Ik wil het liefste een rechte bank en een leuke zitstoel erbij.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:11

Ja meubels in alle maten... maar in een wat grotere ruimte zou ik bijv. iets doen met een kast als scheidingswand... en daar dan bijv. je servieskast voor gebruiken... maar van het plaatje leek nu dat er niet zoveel ruimte in zit. Vandaar de eettafel met bankje tegen de muur dan heb je wel grote tafel maar toch iets minder ruimte nodig dan als je er 6 stoelen om kwijt zou moeten.

Misschien optie om als soort tussenoplossing een bank met hocker te doen... die kan je er dan ook vanaf schuiven en is dus wat flexibelere... en heeft geen eigen leuning zodat het minder massaal is...

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:18

Ja precies.
Het is een tussenwoning, dus inderdaad niet zo groot :) 6 meter bij 4 meter is de huiskamer.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:42

Ik kwam zelf telkens uit op dit.
Vierpersoons eettafel, daarnaast een servies kast. En die grote hoekbank.

Afbeelding

Vind het idee van jou Evelijn erg leuk om de servieskast te draaien. En dan krijg je ook weer meer ruimte voor de eventueel wat grotere tafel. Maar dan ga ik wel overleggen of we een twee persoonsbank kunnen nemen met eventueel een poef of lekkere zitstoel.

Afbeelding
Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:53

Ik zou bij die eerste optie voor een ronde tafel gaan. Dat is nog iets speelser en ruimtelijker.
De eettafel zo dwars de kamer in kost best veel loopruimte en denk dat het dan wat statisch word.
Denk niet dat je dan een 6-persoons tafel er beetje fatsoenlijk in kwijt kunt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:14

En je hoekbank een slag draaien? Ik zou zelf niet met losse meubels gaan werken. Het zit er allemaal niet super groot uit en dan kun je beter 1 grote bank hebben (dat oogt rustiger) dan twee losse meubels. Door de bank te draaien heb je mooi zicht naar buiten ipv dat je naar je deuren zit te kijken.

Ik zou de woonkamerdeur vervangen door een schuifdeur om ruimte te creeeren. Verder zou ik de kast in de hoek van de kamer twee deurtjes geven ipv 1 grote want die komt nu tegen de kachel aan. Twee deurtjes nemen minder ruimte in en kun je dus wel helemaal open doen. Maar ik zou waarschijnlijk eerder kiezen voor de kastdeur in de gang. Dan kun je die hoek nog voor iets benutten. Ik ga er vanuit dat het een houtkachel oid is dus kun je mooi in die hoek je hout kwijt bv.

Afbeelding

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 17:46

De kast was eigenlijk een inbouwkast, stond nog een stuk de huiskamer in. We hebben hem recht gemaakt met de muur. Hij kan niet ergens anders open omdat daar ook de meterkast zit, in de hal zeg maar.
De deur van de kast kan open zonder tegen de kachel aan te komen. Zal eens kijken of we kunnen realiseren er twee deurtjes ervan te maken. Zit je toch weer makkelijker in je ruimte. We hebben nog gesproken om de kast weg te laten. Alleen zonde van het werk, want we hebben al een nieuwe deurpost erin zitten en ik heb hem al helemaal gestuct. Het idee van kachel kwam later dat we dat toch wilde en daarboven zat al een gat voor de schoorsteen, dus de enige plek waar het kon.

Bedankt voor de tip over meerdere losse meubels, niet aan gedacht :j

Schuifdeur is ook erg leuk, maar neemt weer veel kosten met zich mee om dat te realiseren. Dan zou je de muur dikker moeten maken zodat je de schuifdeur in de muur laat verdwijnen. Eentje op een rails met wieltjes vind mijn vriend niet mooi.

Dit was de oorspronkelijke huiskamer:
Afbeelding
Inbouwkast hebben we weg gehaald, de twee muurtjes weggehaald en de keuken naar de voorkant van het huis verplaatst. Wij hebben geen voortuin, dus je heb er gelijk een stoep waar mensen kunnen lopen. Heb liever dat ze meekijken met het koken dan met als ik voor lello op de bank lig :')

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:35

Wij hebben ook wel een tijd een inbouwkast gehad zonder deur erin. Ik weet niet of dat een optie is, of dat dat te rommelig oogt? Netjes maken aan de binnenkant en dan boeken etc netjes neerleggen. Natuurlijk niet helemaal volgooien met vanalles. Al zou dat wel kunnen bij bijv de bovenste/onderste plank en dan een gordijntje oid ervoor :). Een netjes rolgordijn over de hele breedte van de kast is ook nog een idee misschien.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:52

Hebben jullie al een servieskast ? Of moeten jullie die nog halen? Ik ga zo even mijn idee neerzetten :))

Afbeelding

Ik zou hiervoor kiezen!
Dan zit je niet zo met zo'n deur in je zit gedeelte. TV hang je aan de muur, of zet je op de tafel, wat je zelf het prettigst vind. Door de servieskast zo te plaatsen (misschien een dubbelzijdige?) dan heb je meteen een soort 'afscheiding' van keuken naar woonkamer.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 15:21

Sting de kast wordt als het goed is opslag van eten ect. Dus dat wordt een rommeltje :))

Ook leuk Celien!
De ronde tafel wilt mijn vriend echt niet.
We hebben nog geen spullen, dit is ons eerste huis (gelijk een klushuis, kunnen we gelijk ons eigen plek ervan maken). Wellicht mogen we de grote bank van mijn schoonouders. Maar ik ben bang dat die niet gaat passen.