Ervaringen met mentale coaching in de paardensport?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Ervaringen met mentale coaching in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 22:27

Hallo Bokkers :)

Voor mijn profielwerkstuk ben ik op zoek naar mensen die ervaring hebben met mentale coaching in de paardensport. Mijn profielwerkstuk gaat namelijk over het effect van individuele mentale coaching in de paardenwereld. Veel ruiters lopen aan tegen problemen zoals (faal)angst en stress. Sommige ruiters kiezen in zo'n geval ervoor om een coach op te zoeken die hen begeleidt. Naar deze mensen ben ik op zoek!

Zouden jullie iets willen vertellen over de problemen waar jullie tegen aan liepen/lopen en de manier waarop jullie coaching hebben/hadden? Heeft dit effect gehad op de resultaten bij wedstrijden of op je mentale welzijn? Ik ben op dit moment in de oriënterende fase van mijn profielwerkstuk. Een enquête ga ik later nog maken, maar eerst hoor ik graag wat persoonlijke verhalen.

Als er bokkers zijn die zelf ruiters coachen, houd ik mij zeker aanbevolen voor verhalen van jullie kant. Ook ben ik nog op zoek naar mensen die mentale coaching aanbieden en die open zouden staan voor een uitgebreider interview/onderzoek of waar ik misschien zelfs een dagje mee zou kunnen lopen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met mentale coaching!

(Geen idee of mijn topic hier goed staat. Ik heb heel erg getwijfeld tussen ED of hier. Toch maar hier geplaatst omdat ik niet opzoek ben naar coaching voor mezelf, maar juist naar persoonlijke verhalen over mentale coaching.)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:03

Ik heb geen ervaring met mentale coaching meerdere keren zeg maar, maar heb wel meerdere keren één training gevolgd.

O.a. van Sanne Beijerman. Het duurde maar 3 kwartier, maar ze vroeg bijvoorbeeld waarom je zenuwachtig bent, en of je dacht dat dat invloed had op je pony. En daarnaast legde ze ook nog wat ademhalingsoefeningen uit.
De ademhalingsoefeningen heb ik wel gebruikt. Die deed ik wel eens voor een wedstrijd, en ik werd er wel wat rustiger van naar mijn idee. :)

Ook heb ik wel eens een training gehad, die niet mentale coaching heette, maar dat je daar misschien ook iets aan hebt? Dat ging over doelen stellen, en vind je dat je goed kunt rijden. Zulke dingen, is het stom als je zegt dat je goed kunt rijden bijv. We moesten ook allemaal een doel stellen voor binnen een jaar. Bij mij is het doel ook nog behaald. :)

Maaike162

Re: Ervaringen met mentale coaching in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:52

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Dat is precies wat ik zoek, verhalen van mensen die een of meerdere lessen hebben gevolgd die zich richt op je gevoel ipv de dingen waar je normaal in de les op focust. Mag ik vragen waarom je koos om deel te nemen aan zo'n training? Had je zelf moeite met bijv. ontspannen of was het meer onder het motto van 'kan nooit kwaad' om zoiets te doen?

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:05

Ik heb er niet zelf voor gekozen om mee te doen aan zo'n training. Beide keren was het een onderdeel van een groter programma.
De training van Sanne Beijerman hoorde bij het vip programma tijdens de Rabo talentendag in 2013 en de andere training hoorde bij een talententrainingsdag hier in de provincie waaraan iedereen die geselecteerd was voor het JSP deel mocht nemen.

Ik vind het leuk om naast alleen rijden ook veel andere wedstrijden, clinics, trainingen, evenementen te zien. Dus deed daarom ook graag mee aan die dagen. Mentale training vond ik zeker leuk om een keer gehad te hebben. :)

Maar ik had er wel zeker wat aan. Was altijd best zenuwachtig voor wedstrijden. Gelukkig had ik een geweldige pony die zich daar niets van aan trok, maar het is toch handig om tips te krijgen hoe je met de spanning om kunt gaan bijvoorbeeld. :)

Maaike162

Re: Ervaringen met mentale coaching in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 10:33

Nice! Thanks! Leuk om te horen. Dat soort trainingen kunnen inderdaad nooit kwaad. :)

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:57

Zijn er nog meer mensen met ervaring met coaching? Alle ervaringen zijn van harte welkom!