Ik vroeg me af waarom iedereen nou kiest voor de studie die hij/zij uiteindelijk kiest.
Vaak wordt een studie in meerdere steden aangeboden. Ga je dan voor de leukste stad? Het beste studentenoordeel? Of loop je voor die studies het CROHO-register na? Is de reistijd, eventueel het op kamers kunnen/moeten een ding voor je?
Ik vraag me dit af, omdat ik zelf keer op keer hier tegenaan loop. Ik ben in 2013 begonnen met een exacte studie, al gauw overgestapt naar een andere exacte studie, omdat ik het niet leuk vond en nu bezig met een gamma-minor die ik veeeeel leuker vind dan mijn eigen studie. Het is me nu dus duidelijk geworden dat ik voor de master ga switchen naar een gamma-master door middel van een pré-master. Hartstikke leuk dat ik nu wél weet welke richting ik op wil, maar ik weet ook dat ik me bij de studiekeuze voor de bachelor door verkeerde factoren heb laten leiden, namelijk vooral 'mezelf bewijzen' voor mijn omgeving. Ik was alleen maar bezig met 'wat staat goed op mijn cv?'. Niet met 'waar word ik blij van?'. Maar ik zie mezelf zo weer dezelfde fout maken voor de master: veel te rationeel overwogen, maar niet vanuit mijn gevoel.
Het gaat concreet over bedrijfskunde in Nijmegen en in Enschede. Nijmegen staat (volgens het studentenoordeel) wat beter bekend, maar Enschede heeft een meer technologische inslag. Enschede heeft voor mij de voorkeur omdat het qua woonsituatie praktischer is, maar Nijmegen zou rationeel 'beter' voor me zijn om zelfstandig te leven.
Welke factoren bepalen voor jullie uiteindelijk je studiekeuze?
Zoals wel vaker voorkomt bij twijfelaars, ben ik rechten gaan studeren. Slechte keuze...
Mijn laagste cijfer op het eindexamen was een 6 voor biologie en wat studeer ik nu? Juist ja... Nou ja, die bachelor maak ik wel af en red ik ook wel, maar leuk is het allang niet meer.