Housewarming

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Housewarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 16:37

Hallo allen,

Aangezien ik over een tijdje mijn eigen plekje heb, wil ik graag een housewarming organiseren. Echter vind ik het nogal lastig om te bepalen wat je nou wel/niet doet tijdens zo'n housewarming. Daarbij zit ik ook met 'probleem' dat als ik iedereen wil uitnodigen, mijn huis nogal vol is. Dat gaat ben ik bang niet passen. Een middag en avond sessie hiervoor inplannen is een idee, maar ik ben bang dat je veel 'hangers' houdt en daardoor je huis nog steeds bomvol zit.

Nu vind ik het altijd heel gezellig als iedereen blijft eten, maar qua kosten wordt dit een uitdaging. Nu zat ik te denken aan een cateraar inschakelen voor mensen die willen blijven eten met een 'eigen' bijdrage. Maar ik vroeg mij dan ook af of dat dan weer niet raar is, om je gasten te laten betalen voor een cateraar?

Hebben jullie tips/trucs of voorbeelden van hoe jullie het gedaan hebben? Het gewoon als een soort verjaardag houden kan ook natuurlijk, dus wat hapjes en drankjes. Maar dan heb ik nog steeds het 'probleem' van te veel mensen.

Oh nu we het toch hebben over die mensen, wie nodig je wel/niet uit?

Suusie22

Re: Housewarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:47

Ik zou gewoon 'savonds iedereen uitnodigen, en anders de boel verdelen over 2 dagen?
Lekkere hapjes en drankjes en je bent al een heel eind ;) Zo heel groot hoef je toch niet uit te pakken? Het is en blijft 'maar' een housewarming ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:48

Cateraar vind ik echt raar ja. Dan zou ik liever niet de mensen mee laten eten. Ik zou zelf ook nooit meebetalen als iemand een cateraar laat komen, ik kook sowieso liever zelf. Maar wat is er mis met twee pannen soep en een hoop stokbrood? Dat probleem van teveel mensen heb ik opgelost door de verschillende groepen op verschillende dagen uit te nodigen. Dus ene dag familie, andere dag vrienden etc.

Idd war suusie zegt, het is maar een housewarming :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:49

Gasten betalen niet. Dat vind ik zo raar.
Wat je wel kan doen is een cadeautip op de uitnodiging zetten ;)

Je hoeft het ook helemaal die duur te maken, zet een paar statafels neer op alle tafels wat nootjes e.d. Desnoods een schaal met mini wraps die je kan uitdelen. Een paar van die kleine hema tompoesjes. Nou klaarrrr....

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:50

Cateraar en mee laten betalen zou ik wel een beetje apart vinden op een housewarming. Maak dan een flinke pan soep en stokbrood erbij met smeerseltjes, dan ben je ook al een eind.

Misschien anders ergens statafels lenen en gewoon iedereen uitnodigen. Vaak vindt t zijn weg wel op zo'n avond.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:51

Wij krijgen over een paar weken de sleutel en willen ergens volgend jaar ook een housewarming organiseren.
Zelf hadden wij bedacht om meerdere housewarmings te geven (dus over verschillende dagen).
1: Alle familie van beide kanten
2: Alle vrienden (ook sportclubs etc.)
3: Alle collega's

Kun je alle 3 's avonds doen en dan hoef je alleen wat drank en nootjes etc. in huis te halen en hoef je dus niet voor eten te zorgen.
En omdat ze in groepen komen past het ook beter in je huis! (En: Je hebt 3x feest! :D)

Ik zou in ieder geval zeker de gasten niet laten betalen, dat zou ik zelf raar vinden en ik zou daar dan nooit aan mee doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:58

Anders geef je een amerikaans feest.. Cateraar uitnodigen vind ik wel wat vreemd, zeker als je mensen mee wil delen in de kosten. Amerikaans feest brengt ieder wat mee, maar dat is meer als je gewoon met zn allen een leuk feestje geeft.. Jij nodigt echter uit dus... tja.. mee laten delen in de kosten oogt dan wat raar ;)

Misschien toch maar kleiner houden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:05

Wij hebben het opgesplitst: ene dag voor vrienden en een andere dag voor familie. Gewoon met hapjes en drankjes :)

Mee laten betalen hebben we niet gedaan, jij nodigt uit toch... wel hebben we meer drank terug gekregen als cadeau dan wat we gekocht hadden :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:06

Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk ongeveer TS?

Ik had op mijn eerste housewarming gewoon de hele dag gedaan (was dan ook met tuin en mooi weer, dat scheelt qua ruimte enorm), en heb toen een paar quiches gebakken, 3 soorten soep en veel stokbrood gedaan. Was een groot succes. Maar dat was voor zo'n 25-30 man geloof ik..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:09

Cateraar zou ik niet blij mee zijn als ik daarvoor moet betalen. Eten maken is zo simpel, idd een pan soep of anders bij de supermarkt leverworst, kaas, vis uit blik of desnoods kant en klare slaatjes in verschillende smaken. Toastjes of stokbrood. Flessen drinken klaar zetten met glazen erbij. En doe het zelf maar. Ook geen stress met iedereen drinken geven.

En er passen veel tamme mensen in een ruimte, beetje proppen dan past het best. Desnoods zitten veel mensen op de grond, tafel aan de kant. En als het zo vol is heb je ook geen last van plakkers. Gewoon niet te hard nadenken maar simpel houden. En vinden mensen het niet luxe en chique genoeg, dan is dat hun probleem niet de jouwe.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:14

Ik zou ook gewoon voor hapjes en drankjes en voor 's avonds gaan.
Kan je een paar statafels kwijt? Dan passen er namelijk ineens een bult meer mensen in je huis dan als het een zitfeestje is

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 17:50

Ja dat vond ik zelf eigenlijk ook wel raar hoor, maar ik heb het zelf in het verleden wel eens gehad, dan werd er een feestje gehouden en betaalde je zelf een deel van de kosten.

Maar wat vaker een feestje kan ook inderdaad. Ik wil het liever klein houden vanwege de kosten, maar ik hou er zelf gewoon van om lekker uit te pakken, er een thema aan te plakken en alles leuk voor te bereiden.

Ik denk dat als ik iedereen uitnodig die ik nu in mijn hoofd heb, dan zou ik op plus 35 zitten. Misschien wel 40 zelfs.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:47

Gasten laten betalen vind ik not done. En een themafeest klinkt me een beetje groep 2 in de oren :o.

Wij hebben 40 mensen (onze beide vriendengroepen) uitgenodigd onder het mom van "er zegt standaard 30% af". Normaal is dat ook zo, alleen bij de housewarming konden er 38 én kwamen ze alle 38 tegelijk :7. Gelukkig konden we met hulp van statafels een boel mensen kwijt. Deel stond buiten te roken. Deel stond te borrelen in de keuken of scharrelde wat rond. Het paste allemaal prima ondanks dat ons appartement niet enorm is!

Bij verjaardagen hebben we al jaren de stelregel: gastvrouw/heer schenkt het eerste drankje in en de rest haal je zelf maar. Koffie en gebak doe ik ook niet aan. Scheelt een hoop gevlieg en je kan zelf ook eens gezellig met je vrienden kletsen zonder dat je om de haverklap een glas staat bij te vullen.

Ik was wel redelijk veel geld kwijt voor de boodschappen. Maar iedereen kwam op de fiets en lust wel een wijntje enzo. Ik had geloof ik zes kratten bier, achttien flessen wijn en wat cola/spa/sap, chips en droge worst. Desalniettemin had ik véél te veel in huis gehaald. Gelukkig bederft wijn niet want er waren 8 flessen over O:).

Familie en buren gaven we overigens geen feest voor. Die komen maar gewoon een keer aanwapperen als dat ze leuk lijkt :+. En de mensen die dat leuk leek zijn inderdaad geweest en de rest interesseer het niet. Dst komt goed uit want das doorgaans vice versa net zo :D.

Kortom: maak het jezelf niet te moeilijk, nodig ze alle 40 uit, sla flink wat bier wijn en fris in en dan heb je volgens mij de basis voor een leuk feest!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:06

Plien91 schreef:
En een themafeest klinkt me een beetje groep 2 in de oren :o.
_O- Dan moet je maar niet bij mijn vriendengroep komen.. Jaren 80, piraten, rock, oldlady dress up, etc.. alles is al voorbij gekomen :') Je lacht je blauw man! De meest rare creaties komen voorbij. Leuke pruik erbij.. Nou ja.. ligt ook wel aan de groep zelf, het gros moet zich wel uitdossen natuurlijk. Een paar pinda’s die dat niet doen. Beetje houswarming themafeest heeft wel echt muziek nodig en dan moet je het wel in de avond doen. Voor de trouw ligt er wel een thema. :+

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:27

Themafeesten vind ik zelf altijd heel leuk, zo geeft mijn zus binnenkort een halloweenparty, waarbij verkleden verplicht is.

Het wordt denk ik toch dan gewoon, bier, fris en wijn en wat hapjes erbij.