(bijna) afgestudeerd, 0,0 banenkans..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

(bijna) afgestudeerd, 0,0 banenkans..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:44

Feest -O- -O-

Na 5 jaar studeren lijkt het einde eindelijk in zicht te zijn, helaas blijkt mijn toekomst in mijn vakgebied er door alle bezuinigingen niet echt rooskleurig uit te zien...
Er zijn maar weinig werkplekken, en doordat wij als vaktherapeuten (psychomotorische therapie) niet BIG-geregisteerd zijn wordt er steeds meer bezuinigd op ons vakgebied.

Ik woon nu tijdelijk weer thuis omdat ik geen stufi meer ontvang, maar ik wil toch eigenlijk wel heel erg graag weer uit huis... Vind het best lastig om thuis te zijn, na 5 jaar op jezelf te hebben gewoond := Alleen ja... Iets met geld... Met mijn bijbaantjes ga ik echt niet rondkomen, daar draai ik onregelmatige uren en is het afwachten hoe lang ik daar nog nodig ben (seizoensbedrijven).

Nu ben ik niet de persoon die meteen een fulltime baan wil in het vakgebied waarin ik ben geschoold, maar het zou wel fijn zijn als ik überhaupt kans zou maken op een andersoortige baan in de zorg. Ook dat blijkt lastig... Ze zoeken vaak wel flex-werkers in de vgz, alleen ook daar heb ik eigenlijk nét niet genoeg kennis voor. Ik heb van alles een beetje gehad, waardoor ik eigenlijk nergens anders tussen pas.

Volgende week ga ik in gesprek met het uitzendbureau om te kijken wat zij voor me kunnen betekenen. Alleen zou ik het toch wel erg zuur vinden als ik in de horeca terecht kom na 5 jaar studeren aan het hbo... :\ Hebben meer mensen hier problemen mee?

Dobbelicious

Re: (bijna) afgestudeerd, 0,0 banenkans..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:48

Lastig probleem. Ik heb er zelf (nog) geen last van, want ben pas begonnen met een studie, maar zie/hoor het wel steeds vaker dat mensen geen werk vinden in het vakgebied waarvoor ze een opleiding gedaan hebben. Je zegt dat je niet genoeg kennis hebt om bij de vgz aan de slag te gaan. Is het geen optie om nog even door te leren?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:48

Ik weet niet helemaal precies wat psychomotorische therapie inhoudt, maar het klinkt mij in de oren alsof je ook richting de fysiotherapeutische kant op kan? Of zit ik er dan helemaal naast?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:49

Balen vooral als je er zo hard voor gewerkt hebt. Wat houdt het precies in en is een revalidatiekliniek een mogelijke werkgever?

Ik heb door ziekte trouwens ook precies 3,5 jaar mijn eigen vak kunnen doen. Als hts er werktuigbouw heb ik echt van alles gedaan, secretaresse, in een bouwmarkt, assistentie inkoop, gymzalen schoonmaken, taxiwerk, lopende band werk, omzetcijfers invullen. Zo zonde van mijn opleiding en de studiebeurs die ik ervoor heb moeten lenen. Maar ja was niks aan te doen.

Toch altijd wel met plezier gewerkt. Ook al was het zwaar onder mijn nivo. Heb de uitdaging maar buiten werk opgezocht uiteindelijk.

Een mogelijke baan die misschien helemaal buiten je gebied zit, de transportsector zit te springen om mensen die chauffeur willen worden, zij geven nu de opleidingen met baangarantie.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:50

Doorleren is niet echt een optie, ik wil uiteindelijk wel een master gaan doen maar daar heb ik nu simpelweg het geld niet voor... :) Heb mijn eigen studie bekostigd.

MM; nee helaas, dit is niet te vergelijken fysiotherapie. Die zijn overigens wel BIG-geregistreerd. Dit is een vorm van creatieve therapie, net als bijvoorbeeld beeldende therapie of muziektherapie.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:52

Kan je dan niet bedrijfsmatig zelf iets opstarten? Wist je voor de studie al dat de baankansen niet groot waren?

Wel balen van die 5 jaar hard werken. :-/

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:52

Is er mogelijkheid tot werkervaringsplaating? Waar dan ook in het land en dan later terugkeren naar de plek waar je echt wilt wonen? Ik ben geboren en getogen Drentse, maar voor werk heb ik 2 jaar in Doetinchem gezeten. Begon als werkervaringsplaats en daarna 'vast'.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:53

Aha...en dan val je onder de sector 'alternatief' en dat wordt niet/beperkt vergoed en dan moeten mensen zelf gaan betalen en dat is..duur.. :j
Wij hebben zoiets gehad met een ortho-pedagoog... Onwijs belangrijke mensen die je heel nodig kan hebben, maar na een paar sessies of 2 testen is je geld op -O- En dat was nog vóór dat hele PGB-gaat-naar-de-gemeente-gedoe.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:56

Psychomotorische therapie is een vorm van therapie waarbij ik als therapeut door middel van sport en spel probeer mensen met een hulpvraag bewust te maken van hun eigen gedrag. Dit (spel)gedrag komt vaak overeen met het gedrag wat mensen laten zien in het dagelijks leven. Op deze manier kunnen we dan uiteindelijk ook gaan werken aan nieuw gedrag.

Revalidatie, vgz en psychiatrie zijn alledrie een optie. Iedereen met een hulpvraag zou in principe PMT kunnen krijgen. Helaas zijn er maar weinig instanties die PMT'ers hebben of PMT gebruiken.

Dat dus inderdaat MM... Daarom is zelfstandig ondernemer worden ook geen optie. Mensen moeten het uit eigen zak betalen en dat doen ze vaak niet, tenzij je echt al bérgen ervaring hebt en dit kunt aantonen...

Winged; werkervaringsplekken zijn lastig omdat je te maken hebt met privacygevoelige informatie (je geeft immers therapie) en verzekeringen (sport/spel, dus kans op ongelukken). :\

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:58

Dit is al heel lang een probleem eigenlijk al zolang als ik zelf in de hulpverlening werk nu zo'n 12 jaar. Toen kwamen PMT'ers al lastig aan een baan en met de bezuinigingen en wegvallen PGB is het helemaal dramatisch geworden helaas.

Een werkervaringsplek voor bijvoorbeeld 2 dagen ergens en dan 3 dagen in een andere branche zou wellicht een 'oplossing' zijn, zeker niet ideaal, maar als je te lang uit je vakgebied raakt is het nog lastiger om er weer in te komen, ik zou dus zeker zo'n plek aannemen als ik jou was.

Toch hoor ik her en der wel kleine instellingen die PMT aanbieden zoals vanuit een centrum voor haptonomie en vanuit een kleinschalige instelling voor begeleiding aan kind/jeugd.

vuurneon

Ik heb het geaccepteerd dat de tijd nu eenmaal niet jofel is en ben al blij met überhaupt werk. Ja ik ben de hoogst opgeleide binnen het bedrijf, ja ik heb een mooi titel maar een mooi diploma zorgt helaas niet voor brood op de plank.

Ben 3 jaar geleden afgestudeerd (begonnen in de goede tijd, waar er werkgelegenheid genoeg was maar ja toen ik klaar was, was het even een ander verhaal helaas en idd nog steeds bezuinigingen daar. Zelfde probleem) en heb wel werk op niveau gedaan... Maar dan onbetaald. Daar word je ook niet blij van := ja inhoudelijk harstikke leuk, maar puntje bij paaltje heeft het geen betaald werk opgeleverd en heeft het mij in die zin ook geld gekost omdat ik niet betaald werk kon doen. Buiten dat is nu opnieuw een werkarvaringsplek vinden nog harstikke lastig ook -O- zelfs als je jezelf gratis aanbiedt word je afgewezen :')

Wat hielp is idd die plek voor jezelf. Wel gewoon mijn leven, dat ik niet het idee heb dat ik stil blijf staan. Ben getrouwd, heb een koophuis en nu bijna moeder dus niet alles staat gelukkig stil. Maar ja, om die plek te krijgen moet er wel geld verdiend worden.

Moet zeggen dat het wel af en toe even stevig balen is als ik er goed bij stil sta tijdens het 'domme' werk dat ik dan doe. Sta je daar na al die jaren studie ongeschoold werk te doen -O- maar goed, knop weer om en dooooorrrrr want dat gaan de vaste lasten helaas ook hihi
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-10-15 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Muurp schreef:
Winged; werkervaringsplekken zijn lastig omdat je te maken hebt met privacygevoelige informatie (je geeft immers therapie) en verzekeringen (sport/spel, dus kans op ongelukken). :\

er zijn ook regelmatig werkervaringsplekken voor psychologen, dus dan neem ik aan ook voor PMT'ers?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:59

Ik ken je probleem, zit in dezelfde sector. Ik ben bijna afgestudeerd klinisch neuropsycholoog. Met alleen je academische bul kun je geen BIG-registratie krijgen, daarvoor moet je een post-doc doen waarbij ongeveer 5% van de afgestudeerde gedragswetenschappers een plekje kan bemachtigen, ook niet echt rooskleurig. En naar basispsychologen/gedragswetenschappers zonder BIG is vrijwel geen vraag.

Ik kijk ook niet zo uit naar mijn afstuderen, omdat ik de (naar mijn inziens reële) angst heb dat ik dan een bijstand moet aanvragen of in het callcenterwerk uit ga komen. En daar wordt ik niet echt gelukkig van naar jaren keihard te hebben gewerkt. Ik heb wel het geluk dat ik nu 4 maanden kan blijven werken bij mijn stageinstelling als psychodiagnostisch medewerker, maar dan nog is het allemaal peanuts op een sterk verzadigde arbeidsmarkt. Zeker omdat in de GGZ/revalidatiezorg/ouderenzorg nog altijd keiharde bezuinigingen worden doorgevoerd en de vraag naar psychologen alleen afneemt terwijl de hoeveelheid afgestudeerden alleen nog maar toeneemt. Dus lastig, lastig en ik kan mij je situatie heeeeeeeel goed voorstellen.

Mijn advies is toch om te kijken of je ergens een (onbetaalde) WEP kan vinden, leuk is anders omdat je dan zeker thuis moet blijven, maar het netwerk wat je ermee kan opdoen weegt daar snel tegenop. En als je je vak goed verstaat zal je op die wijze een mooi visitekaartje achter kunnen laten. Ik ben wel benieuwd naar de andere tips hier! Zeker daar ik in vrijwel het zelfde schuitje zit TS!
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 21-10-15 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:01

Oei das balen ts en matuurlijk heel zuur. Ik heb iets anders wat mij beperkt waardoor ik niet met mijn diploma verder kan. Dus ben ik maar gaan verder studeren. Kun je niet via het leen stelsel je masters bekostigen ?

Mag ik vragen waar je je opleiding gedaan hebt ? En je ervaringen mee zijn ?

MilesNF

Tja helaas is het baanpersepectief niet zo gunstig, dus je moet iets doen om te zorgen dat je boven de rest uit steekt. Kun je niet ergens stage lopen, zodat je op die manier een ingang vind?

Verder zou ik me aanmelden bij een uitzendbureau voor de zorg, niet bij een gewoon uitzendbureau, dan zit je in ieder geval in de juiste richting.
Ook zou je kunnen denken aan starten als zelfstandige, hoeft niet gelijk fulltime, maar bijv één dag in de week, dan kun je, jezelf ook bijvoorbeeld voor een paar uur aanbieden als freelancer. Dat is vaak aantrekkelijker voor bedrijven dan gelijk iemand in dienst nemen.
Al gedacht aan het buitenland? Misschien zijn daar de baankansen groter.

Ondanks dat je baankansen niet groot zijn, zou ik proberen positief te blijven en elke kans aan te grijpen om in ieder geval meer ervaring op te doen.

karuna
Drukke kabouter

Klinkt als iets waar ik baat bij zou kunnen hebben ipv een maandenlange verplichte opname in een revalidatiekliniek zo ongeveer. Lijkt me ook erg nuttig als vak. Een baan deeltijd naast een ervaringsplaats gratis is dat haalbaar?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 10:05

Bedankt voor alle tips, ik ga toch maar eens rondsnuffelen voor een WEP, al dan niet in een ander vakgebied (puur voor de doelgroepenervaring). :)
@Collie; klopt, maar er is een chronisch tekort aan psychologen, dus dat maakt het allemaal wel wat makkelijker in dat vakgebied.

@speedfiets: Ik moet op dit moment helaas keuzes maken als het gaat om het financiële plaatje. Ik wil erg graag doorstuderen, maar dat betekent inderdaad lenen en consessies maken, en ik wil gráág weer op mezelf... Ik zie het niet zitten om thuis te blijven wonen.

Ik heb Psychomotorische therapie en bewegingsagogie aan de CALO in Zwolle gedaan (Windesheim), leuke opleiding maar weinig diepgang. :) Heb echt de tijd van mijn leven gehad, maar heb er toch wel ergens spijt van. Ik kan er simpelweg weinig mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:07

Chronisch tekort aan GZ psychologen, niet aan basis psychologen. Niet zo gek als je ziet hoe weinig opleidingsplaatsen ervoor zijn én je moet niet raar opkijken als je een deel van die hele dure opleiding zelf moet betalen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-10-15 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 10:07

@Lieke; ik wil inderdaad ook naar een uitzendbureau voor de zorg om te kijken of zij wat voor me kunnen betekenen. Maar heel simpel gezegd; ik heb niet eens ervaring met billen wassen... :+ :+
Ach, we zullen zien wat ze voor me kunnen betekenen.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:08

Aaaaj klinkt heel bekend! Ben zelf voor 99% afgestudeerd Beweginswetenschapper (wo) maar ook daarin amper werk te vinden. Het is heel breed en daardoor niet specifiek genoeg voor veel banen..

Ik ben nu in gesprek voor afdelingsmanager in een grote sportwinkel.. totaal niet waar ik voor geleerd heb.. enkel door mijn werkervaring en verleden als (top)sporter vinden ze mij daar interessant..
Leuk joh.. die jaren investeren in een papiertje -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:09

Muurp schreef:
@Lieke; ik wil inderdaad ook naar een uitzendbureau voor de zorg om te kijken of zij wat voor me kunnen betekenen. Maar heel simpel gezegd; ik heb niet eens ervaring met billen wassen... :+ :+
Ach, we zullen zien wat ze voor me kunnen betekenen.

Ze hoefden mij iig niet omdat ik niet die paar handen aan bed was.

(Is trouwens wel een beetje depri als je wordt afgewezen door uitzendbureau's haha)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 10:12

Daar ben ik dus ook bang voor vuurneon.. :=

canisia; zelfde schuitje dus... Ik kon ervoor kiezen om BW náást mijn huidige opleiding te doen, maar dat maakte mijn banenkansen echt 0 groter omdat BW ook zo ontzettend specifiek is dat er weinig werk in is...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:12

Als je de zorg in wil, zijn er dan BBL-plekken waar je voor in aanmerking kunt komen? Dat betekent wel nog een opleiding, maar wel werk en inkomen. Ik ben alleen niet voldoende bekend in jouw sector/de zorgsector om de tip concreter te kunnen maken. Wel zonde dat je straks met je diploma onder je arm moet gaan 'niksen' :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:17

Bbl in de zorg om wel echt handen aan bed te hebben zijn ook zeldzaam nu, ook zij kampen met een overschot aan personeel en al opgeleide mensen zijn zo te krijgen. Als bedrijf waar ik werk een vacature voor zorgverlener uitzet, is die binnen no time opgevuld en heb je keus genoeg.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:21

bijzonder dat de opleidingen je daarvoor niet waarschuwen en stoppen met het opleveren van afgestudeerden in deze getalen, of ligt dat aan mij? of is dat in de loop van je opleiding zoveel veranderd?

Succes ermee TS :\