Op die leeftijd was ik allang........

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Op die leeftijd was ik allang........

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:35

Hallo!

Het valt mij steeds meer op dat mensen vroeg samen gaan wonen, kinderen krijgen en het hele huisje boompje beestje idee.

Vaak zegt men "goh op die leeftijd was ik allang uit huis." of tegen wat oudere vrouwen "wordt het niet eens tijd voor kinderen?"

Wat vindt bokt daarvan? Zit daar een tijd-limiet aan of ga je als je er zelf klaar voor bent?

dressagelady

Re: Op die leeftijd was ik allang........

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:39

Ik ervaar dit juist helemaal niet zo. Ik denk dat het per omgeving verschilt. In mijn omgeving is iedereen aan het (door)studeren en aan het reizen. Bijna niemand die voor zn 25ste samenwoont hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:39

Ik vind dat 'men' eens wat minder moet vinden. Een 'norm' is er niet voor dergelijke dingen, en opmerkingen als 'wordt het niet eens tijd voor kinderen' vind ik zelfs ronduit onbeschoft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:40

Voor vrouwen zit er wel een tijdslimiet aan het krijgen van kinderen: is de eicel voorraad op, dan houdt het ook op.

Maar verder moeten mensen zich gewoon wat minder met elkaar bemoeien, alleen is dat dan weer tijdloos om dat te doen :+

Zelf had ik er schijt aan, als iemand vond dat ik uit huis moest zei ik vriendelijk; staat je vrij om een huis voor mij te hoor! Was het ook gelijk klaar :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:42

Het viel mij laatst ook op dat er weer wat jonger getrouwd werd en aan kinderen begonnen.

Ik ben 26 en wel een vriend maar geen huwelijksplannen en kinderplannen nog.

Een vriend is nu net verloofd en die is begin 20,nu voel ik me oud :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:43

Mja, een vriend is op zijn 29e pas uit huis gegaan. Ik kon het niet laten om te zeggen dat ik op die leeftijd al 12 jaar op kamers woonde :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:45

Maar wat mij ook heel erg op valt zijn de neerbuigende reacties naar iemand die na zijn 20e nog thuis woont. Van iemand die dus inderdaad op die leeftijd al uit huis was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:46

Sheran schreef:
Mja, een vriend is op zijn 29e pas uit huis gegaan. Ik kon het niet laten om te zeggen dat ik op die leeftijd al 12 jaar op kamers woonde :P

Maar maakt het die vriend minder? Of minder volwassen? Misschien dacht hij wel dat hij nu gewoon lekker kon sparen en heeft hij een goede start.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:48

Ach ik vind dat er al genoeg anderen zijn.

Dus ik leef mijn leven zoals ik het wil. En voorlopig nog lang niet van plan om uit huis te gaan (ben 20 jaar)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:48

Vind niet dat er echt een leeftijd aanzit, maar ken wel al een stel van rond de 25 jaar oud die samen bij een van de ouders wonen. Dan denk ik wel echt van wordt het niet eens tijd voor een eigen huis
Maar ligt er denk ik ook aan of en hoe lang je een relatie met iemand hebt. Als ik kijk naar mezelf (18 jaar, nu 3 jaar een relatie, vriend is 21) kijk ik er wel best naar uit om te gaan samenwonen na mijn studie.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:51

Ik had wel voor mezelf altijd het idee dat ik geen kinderen meer wilde als ik bijna 30 was of ouder. Omdat ik geen 'oude' mama wil zijn. Ben nu 25 en zwanger van de tweede. Dat vind ikzelf heel fijn. Maar hoe een ander er over denkt interesseert mij echt niets. Als iemand pas met haar 35e zwanger wil worden, prima. Ga ik mij niet bezig houden haha. Iedereen moet doen wat het beste in zijn/haar leven past.
Laatst bijgewerkt door lastig op 18-10-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:52

Ben 24 jaar en zit nog prinsheerlijk thuis. Net afgestudeerd en in november start ik met een baan. Afhankelijk van wat ik uiteindelijk ga verdienen en of ik over een half jaar een contractverlenging krijg, ga ik pas verder aan mijn toekomst denken. Voor mijn eigen mind heb ik zekerheid nodig en nu heb ik die als het ware nog, doordat ik thuis woon.

Veel mensen om mij heen, van mijn leeftijd, wonen al samen, hebben plannen om samen te gaan wonen, zijn reeds bevallen of maken plannen daartoe. Ik ben niet zo opgeschoten en geniet nog eerst wat van het leven op mijn manier. Er komt vanzelf een tijd dat ik het huis uit ga. Is dat samen met iemand of is dat alleen, boeit me niet zo. Toch hoop ik over max. 3 jaar wel een eigen plekje te hebben, maar voor nu zit ik goed.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:53

Vriendin van me is 17 en nu net bevallen van hun kind (wat een bewuste keuze was), maar ken ook iemand van 27 die nog thuis woont.. Denk dat alles tegenwoordig wel kan eigenlijk

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:55

Sonja schreef:
Ik vind dat 'men' eens wat minder moet vinden. Een 'norm' is er niet voor dergelijke dingen, en opmerkingen als 'wordt het niet eens tijd voor kinderen' vind ik zelfs ronduit onbeschoft.

Ik word bijna 32 en je moet eens weten hoe vaak mij dat eens gezegd/gevraagd is...

nee, het word nog geen tijd voor kinderen en misschien wel helemaal niet! :D

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:58

Sonja schreef:

amen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:59

Ik was ook 'al' 25 toen ik op mezelf ging wonen. Ik had wel werk en betaalde kostgeld. Ik kan me wel soms ergeren aan mensen van 20+ die nog thuis wonen en heel verwend zijn. Die niks hoeven te betalen en maar aan rotzooien met studies of baantjes waar ze dan na een half jaar of jaar weer mee stoppen en weer wat nieuws gaan doen. Dat ligt ook wel aan de ouders.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:01

Sonja schreef:

Helemaal mee eens _/-\o_ . De ene persoon is de andere niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:02

Debbie00 schreef:
Ik was ook 'al' 25 toen ik op mezelf ging wonen. Ik had wel werk en betaalde kostgeld. Ik kan me wel soms ergeren aan mensen van 20+ die nog thuis wonen en heel verwend zijn. Die niks hoeven te betalen en maar aan rotzooien met studies of baantjes waar ze dan na een half jaar of jaar weer mee stoppen en weer wat nieuws gaan doen. Dat ligt ook wel aan de ouders.

Maar waarom ergert dat jou? Jij hebt er toch geen last van?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:02

isabel_94 schreef:

Dan heb ik altijd de neiging te zeggen 'wordt het niet eens tijd om je begravenis te regelen?'. Dan is het vaak wel gedaan met dat soort opmerkingen. Op verjaardagen van familie van ons zit ook altijd 1 man, die ALTIJD vroeg, 'en, hoe gaat het met jous vriend, ben je al zwanger?' (En ik heb niet eens een vriend meer), heb ook 1 keer gezegd of hij al een graf had. Nooooooit meer de vraag gehad.

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:04

Ik ben nu 24 en ben al 4 jaar uit huis. Het is dat wij financieel niet heel lekker zitten anders waren we al getrouwd geweest en was er misschien al een kind op komst geweest. Maar ik heb haast geen werk en dan kun je geen kind onderhouden en voor trouwen moeten wel ook eerst sparen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:05

Hmm, tja, in de dierenwereld is er natuurlijk wel een norm voor 'het huis uit'. Jonge vogels worden met een week of 3 het nest uitgeflikkerd als ze het zelf niet al gedaan hebben. Veulens kunnen binnen een jaar een rotschop van ma krijgen, en hengstjes worden daarna door de kuddeleider zonder pardon buiten gezet.

En er is ook een norm voor voortplanten, nl zodra je geslachtsrijp bent. Dus zo raar is het niet, dat er door mensen toch ook globaal een soort norm wordt gesteld. Dat wil niet zeggen dat mensen elkaar daar dan maar op aan moeten of kunnen spreken.

Maar voor jezelf heb je daar toch ook een soort idee over? Tegen dat je 20-21 bent, wil de gemiddelde mens én sexueel actief zijn (en het is dankzij de pil en nog zo wat dat we niet allemaal dan ook in de luiers zitten) én zo langzamerhand wel eens onder de knoet van pa en ma uit. Dat is een vrij normaal biologisch proces. Niets mis mee, en heel gewoon hormoongestuurd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:06

AmoorM schreef:
Hallo!

Het valt mij steeds meer op dat mensen vroeg samen gaan wonen, kinderen krijgen en het hele huisje boompje beestje idee.

Vaak zegt men "goh op die leeftijd was ik allang uit huis." of tegen wat oudere vrouwen "wordt het niet eens tijd voor kinderen?"

Wat vindt bokt daarvan? Zit daar een tijd-limiet aan of ga je als je er zelf klaar voor bent?

dan is het juist toch andersom? dan is men tegenwoordig toch juist later?

als men zegt: op die leeftijd was ik allang het huis uit.. of 'wordt het niet eens tijd voor kinderen'..
dan duidt het erop dat men vroeger jonger het huis uitging en kinderen kreeg ;)

anders dan dat..

vroegahhh, was het veel normaler om begin twintig zo'n beetje te huwen en kinderen op de wereld te zetten.. trouwen deed je meestal van huis uit.

Tegenwoordig is men juist wat meer 'thuisblijverig' al gaat men wel vaker weer op kamers wonen en dus eerst zelfstandig alleen, voor men gaat trouwen.

het thuisblijven is mede een gevolg van de ressessie, thuis is niet alleen gemakkelijk, maar ook nog eens veel goedkoper natuurlijk. zeker als je klaar bent met een studie en erachter komt hoe duur het is om echt zelfstandig te gaan wonen.

inderdaad vroeger was het veel vaker dat men de aanstaande trof via de kerk, of via school, via studie en direct na de studie ging trouwen (zodra de man klaar was vaak zodat hij de 'kostwinnaar' van het gezin kon zijn). En eenmaal getrouwd, als er geen bezwaar is tegen kinderen, dan was er ook geen noodzaak van voorbehoudsmiddelen meer, dus vrij snel na het huwelijk was er dan wel een kleine.
Tegenwoordig wil de vrouw zelfstandiger zijn, voor het geval het huwelijk ooit misloopt wil je wel een beetje een carrière hebben of iets om op terug te vallen.. hierdoor gaat de gemiddelde leeftijd waarop een vrouw haar eerste kind krijgt wat omhoog..

boven de dertig is het (vooral van familie) ook wel begrijpelijk.. immers men zit vol spanning te wachten op die trappelende voetjes :') .. en de biologische klok tikt wel door en je wordt niet vruchtbaarder als je ouder wordt + de zwangerschap kent meer risico's..

ze zijn irritant en bemoeizuchtig die vragen.. maar op zich wel begrijpelijk..

ik stel ze nooit.. maar ik ken 2 meiden van 25 en 28 die nog thuiswonen.. En dan vraag ik mij toch wel eens af: why... (gemakzucht).. want je ouders verdienen toch ook een leeg nest op een gegeven moment, waarbij het weer om hun twee draait. ze hebben hun taak volbracht en verdienen de tijd om er van te genieten in plaats van maar te blijven zorgen voor jongen die maar niet uit willen vliegen.
(als men reëel de kosten en taken split is het nog tot daaraan toe.. maar hier was sprake van een kleine 200 euro kostgeld of zo, totaal niet reeel).

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:08

Sonja schreef:

Exteem onbeschoft. Ten 1e is het iemands eigen keuze, ten 2e misschien is iemand misschien al wel heel lang bezig en is er prive wel veel verdriet dat het niet wil lukken.
Ik word binnenkort 30 en ben nog helemaal niet toe aan kinderen, geniet nog veel te veel van mijn vrijheid. Toen pas iemand zei dat het eens tijd werd heb ik de act opgevoerd dat het heel kwetsend was en dat het misschien wel heel pijnlijk onderwerp voor mij was dat ik nog geen kinderen had. Had je die beschaamde kop moeten zien :D denk niet dat die het snel nog eens aan iemand zal vragen. Alleen denkt zij nu wel dat ik ongewenst onvruchtbaar ben, maar daar lig ik niet wakker van.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:10

Leffroi schreef:
isabel_94 schreef:

Dan heb ik altijd de neiging te zeggen 'wordt het niet eens tijd om je begravenis te regelen?'. Dan is het vaak wel gedaan met dat soort opmerkingen. Op verjaardagen van familie van ons zit ook altijd 1 man, die ALTIJD vroeg, 'en, hoe gaat het met jous vriend, ben je al zwanger?' (En ik heb niet eens een vriend meer), heb ook 1 keer gezegd of hij al een graf had. Nooooooit meer de vraag gehad.

die ga ik onthouden, wat een goeie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:11

Iedereen is anders , sommige blijven langer. Who cares , iedereen is anders. Dat ik met 21 jaar na wat gedoe op mezelf ging maakt me niet anders