School kiezen voor dochter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

School kiezen voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:07

Wat een dilemma!

Mijn dochter wordt 2,5 binnenkort en zal over 3 weken naar school gaan. Alleen, welke school??
We zijn recent verhuisd en mijn oorspronkelijk plan was om haar 1 jaar naar school te laten gaan in de woonplaats van mijn ouders, zodat zij haar 's middags zouden kunnen afhalen zodat ze daar nog haar middagdutje kan doen. Alleen is het praktisch quasi niet haalbaar, we hebben dit nu al enkele weken getest. Mijn werk valt tussen mijn woonplaats en die van mijn ouders, dus als ik mijn dochter bij hen afzet, verlies ik een half uur tijd, zowel s ochtends als s avonds. Dit dagelijks doen, wordt heel zwaar, we wonen 30 km uit elkaar.
Ik ben dus naar 2 plaatselijke scholen bij mijn woonplaats gaan kijken en nu komt het dilemma, welke school zal ik kiezen?
Enkele voor- en nadelen op een rijtje
Voordelen school in Z: klaslokalen zijn ruim, elke klas heeft een eigen tuintje, taalinitiatie Frans vanaf het 3e leerjaar, wegens ziekte is dochter nog niet echt zindelijk en hier vinden ze dit geen probleem.
Nadeel: eigenlijk op zich maar 1, het is namelijk een stukje omrijden van thuis om nadien naar mijn werk te gaan, ik gok een kwartier extra tijd rekenen. Een klein nadeel, hun opvang is 2 straten ver van de school, dus de kinderen moeten voor en na school heel even op de schoolbus om de verplaatsing te maken.
Dit is een grote school, er is zowel een kleuter, lager als secundaire afdeling, met ook telkens 3 klassen per leeftijd. Ik weet alleen niet of ik dit nu als een voor- of nadeel moet beschouwen. De afdelingen zijn wel gescheiden van elkaar, dus kleutertjes spelen bv niet op dezelfde plaats als de oudere kinderen.
De directrice legde hier vooral nadruk op het zelfstandig leren werken.

Dan de school in H:
Absoluut voordeel: school bevindt zich in een straat die ik passeer op weg naar het werk, dus geen tijdverlies. Ook zou mijn moeder op woensdag de dochter afhalen om ginder te blijven in de namiddag en deze school is 10 minuten dichter dan de andere (nog steeds 25 min enkele rit rijden voor haar).
Dit is een dorpsschooltje, dus kleinschalig. Op dit gebied een volledige tegenpool als de school in Z, er is slechts 1 klas per leeftijd, maar ook hier mijn eigen afweging die ik nog moet maken, beschouw ik dit als een voordeel of nadeel?
De directeur legde hier grote klemtoon op het zorgaspect van de school, dus extra uitleg voor de minder sterke leerlingen, moeilijkere oefeningen voor diegenen die extra uitdaging nodig hebben.
nadelen: de klassen en speelplaats zijn eerder klein qua ruimte.

Op beide scholen zitten ongeveer evenveel kinderen in de klas, max 22. Er wordt op beide scholen op quasi dezelfde manier gewerkt, namelijk veel in hoeken om de zelfstandigheid te bevorderen.

Als ik zuiver afga op mijn gevoel dan kies ik voor de school in Z, maar naar praktische kant zou de school in H veel makkelijker zijn.
Volgende week is er op beide scholen een klasmoment waarop de ouders met de kinderen kennismaken met de juf en ze al even kunnen spelen, dus dit wil ik sowieso nog afwachten alvorens ik een keuze maak.

Ik wou graag even voor mezelf een soort pro en con lijstje maken, en als jullie een mening hebben of misschien aan zaken denken waar ik nog niet aan gedacht heb, zeg gerust!

Sheran

Re: School kiezen voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:29

Waar heb je een beter gevoel bij? Wat voor type is je dochter? Dt is zo persoonlijk. Ik zou zelf op gevoel van je tekst H kiezen, Z lijkt veel grootschaliger en minder individueel.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:32

Ik zou op basis van je tekst ook voor H gaan. Een meer kleinschalige basisschool klinkt wat fijner, rustiger en gezelliger en ook voor jou en je moeder heeft het voordelen. Win-win dus.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:39

Je moet in je keuze duidelijk uitgaan van jezelf en je eigen leven, en het van je moeder even buiten beschouwing laten. Jij bent namelijk degene die je kind 8 jaar lang naar die school moet brengen. Mijn keuze zou dus vallen op de dichtstbij zijnde school. De grootte van de school is iets wat je zelf waarde moet geven, de en heeft geen moeite met zoveel kinderen, de andere wel. Persoonlijk zou ik voor de kleinere school kiezen, waar men elkaar beter kan leren kennen. Zeker het feit dat ze op de kleinere school ook nog eens letten op het niveau van de kinderen vind ik een grote plus. Mijn twee kids waren allebei iets slimmer dan de rest van hun klasgenoten en hebben hun leerstof daarop aangepast gekregen.
Al met al zou ik dus voor de kleinere, dichterbij zijnde school kiezen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 09:05

Bedankt alvast voor jullie input!

Mijn dochter is heel sociaal, gaat onmiddellijk naar andere kinderen toe om te spelen, maar in een grote groep zegt ze niet veel. Maar de samenstelling van de groep is in beide scholen gelijk, beide gaan tot max 22 kinderen. Dus hier zit geen verschil.

Tot nu toe ben ik natuurlijk afgegaan op wat de directeur/directrice vertelde, ik hoop nog wat meer effectief te zien bij de juf zelf volgende week. Ik zou eens een vlieg willen zijn voor een dag ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:10

Welke scholen kan jou dochter over een paar jaar zelf op de fiets heen?
Niet kijken naar jou reistijd maar die van haar.
Verder waarom heb je je dochter niet mee genomen? Dan zie je direct waar ze zich fijner voelt kwa sfeer ect.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 10:08

Het moment om met de dochter te gaan kijken volgt volgende week, staat duidelijk in mijn beginpost.

Zelf op de fiets is nog heel lang, zoals ik er nu over denk is dat niet voor ze 11, 12 jaar is, en dan zal ze überhaupt al niet meer naar deze scholen gaan, maar wel het secundair onderwijs dus dat is nu niet aan de orde. Ik zit bovendien ook niet thuis te wachten tot de school uit is, werk weet je wel, en om een jonger kind alleen naar huis te laten komen, vind ik niet verantwoord.

Meefietsen is ook geen optie, ik werk 25 km van mijn woonplaats, als ik eerst naar school moet fietsen, ben ik veel te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:13

Is dit peuterspeelzaal of echt school?
Ik vind 2,5 namelijk wel heel erg jong om echt al naar school te gaan. :o

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 10:15

Ja dit is echt school, 2,5 in belgie is ook doodnormaal.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:15

ik zou voor school Z gaan. Ik heb elf op ene kleuterschool gezeten waar ook een basisschool was en dit vond ik toen erg fijn. Je kan langer bij je vriendjes bliven en de omgeving is al wat vertrouwder, zo is de stap niet zo groot om naar de basisschool te gaan. Dat verschil is al meer dan groot genoeg voor zo'n klein kind.

Ook als haar klasje haar niet ligt heeft ze hier dan de mogelijkheid eventueel naar een ander klasje te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:16

Antonius schreef:
Ja dit is echt school, 2,5 in belgie is ook doodnormaal.
Ah oke, hier in Nederland pas als je 4 bent namelijk.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:19

Persoonlijk zou ik voor school H gaan, alleen al om het feit dat ze daar rekening houden met leerlingen die extra, of juist minder uitleg nodig hebben. Bovendien is het een kleinere school en kennen ze de leerling dus veel beter. En het is praktischer, dus ik zou het wel weten! Al klinkt school Z ook goed zou mijn voorkeur toch H zijn !

Succes nog!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:20

Ik heb afgeleerd om naar de dichtstbijzijnde school te kijken. Mijn advies is om te kijken wat bij je kind past. Hoe is de sfeer? Hoe groot zijn de klassen? Is je kindje zelfstandig of heeft ze net veel structuur nodig? Kan de school differentieëren, is er rust in de klassen?

Iedere school roept dat ze zorg kunnen leveren maar vraag door, waar bestaat die zorg dan uit? Als ze goed zijn in het helpen van kindjes die met een taalachterstand binnen komen wil dat niet zeggen dat ze ook iets kunnen met een 4 jarige die leest en schrijft (om maar een voorbeeld te geven). Hoe gaan ze om met pesten? (En wees dan niet tevreden met het antwoord dat er een pestprotocol is want dat heeft iedere school). Praat eens met ouders wiens kind er zit, zijn ze tevreden? Waarom wel /niet?

Dus kijken naar je kind, waar het behoefte aan heeft en welke school daar het beste bij past. En vragen, vragen, vragen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:31

Ik zou niet rekening houden met je werkplek en je moeder.
Wie weet is er over een tijd geen plek meer voor jou. Of vindt je moeder de woensdag middag toch wat veel.

Zou echt kijken naar waar je kind zich thuis voelt aangezien ze er 8 jaar zit.

Maar helpen daarin kan ik niet omdat het echt persoonlijke keus is.
Goed dat jullie zo goed nadenken!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:35

Oke hier in Nederland is het niet meer dan normaal dat je in groep 5/6 (bovenbouw dus 8 a 9 jaar) zelf naar school mag fietsen. In groep 7 en 8 is het echt wel vreemd als je dat niet mag. Daar moet je rekening mee houden met het kiezen van een school.
Ik had het waardevol gevonden om vanaf moment 1 je dochter mee te nemen. Nu wil jij al keuzes maken maar je dochter moet zich er prettig voelen en groot worden.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:43

Ik zou ook voor H kiezen. Ik heb zelf op een redelijk kleine basis- en middelbare school gezeten en heb het als erg prettig ervaren dat je de gezichten van andere leerlingen, ook al zitten ze een aantal jaargangen boven of onder je, kent, plus dat je de docenten al kent. En de docenten kunnen ook makkelijker een oogje in het zeil houden als het gaat om pesten, ook zeer belangrijk.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 10:51

Goh ja, in hoeverre kan een kind van 2,5 een school kiezen? Nu heb ik van beide directies een uitleg gekregen over hun visie, waarden, normen en waar hun school het meest voor staat, dat vind ik ook waardevol en mijn dochter is veel te actief om braaf naast moeder anderhalf uur te zitten luisteren. Ik vind het dan interessanter om samen met de dochter de juf te leren kennen en ze al eens te laten spelen in wat haar klasje wordt als ik die school kies.
Ik ken mijn dochter goed genoeg om te weten dat ze in beide scholen enthousiast zal beginnen, maar dat vind ik geen graadmeter om te zien of ze het hier ook goed zal blijven doen. Dat weet je maar naar verloop van tijd, vandaar dat ik toch een groot stuk rationeel wil beslissen en niet alleen op gevoel.

Oei, ik zie mijn pruts van 9 jaar later echt niet alleen naar school fietsen, hier is ook niemand die ik ken die dat zou doen, maar dat zijn wellicht lokale gebruiken? Maar los daarvan, beide scholen liggen op resp. 5 en 6 km van onze woning, dus dat maakt weinig verschil, beide drukke wegen om naartoe te rijden dus ook dit maakt geen verschil.

de school in H ligt op weg naar mijn werk omdat die school in de richting van de autosnelweg ligt. Ook al zou ik dus ooit nader werk hebben, dan nog moet ik altijd deze weg nemen. Mijn dochter is overigens nu 3 volle dagen per week bij mijn moeder dus die is vooral heel blij dat ze tenminste nog de woe middag zal hebben :D maar stel inderdaad dat ze ziek wordt ofzo, dan telt die opvang al niet meer mee voor de schoolkeuze...

Estja: ik wil inderdaad niet alleen maar de meest praktische of handigste oplossing kiezen, dan zou ik inderdaad niet twijfelen en voor H kiezen, maar ik vind de school heel belangrijk in een kind zijn leven, en daar wil ik dan ook wel 10 minuutjes voor rondrijden als dit de beste optie zou zijn.
Ik heb wel het idee dat beide scholen op gebied van zorg hetzelfde bieden, maar ja, het blijft zoals je zegt altijd afgaan nu op wat men vertelt, je ziet maar wat ze echt doen als je kind er ook werkelijk op school is. De tip om ouders aan te spreken vind ik wel een goeie! Ik ken hier niemand, dus zal maar even postvatten aan de school en iemand aanspreken :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:19

Ik woonde 5 minuten van mijn basischool af (lopend) en mocht pas in groep 8 af en toe zelf lopen, met name omdat ik een erg drukke en gevaarlijke weg over moest. Of het kind alleen naar school kan hangt dus enorm af van de situatie, zou daar niet per se een tijdsduur aan vast hangen.

Volgens mij denk je er goed over na TS, en zal je dochter op beide scholen een fijne tijd hebben. Is er geen kans dat ze uitgeloot wordt voor de school die je kiest? Mijn moeder moest onlangs voor mij zusje een school kiezen en nadat we er samen lang over overlegd hadden werd ze uiteindelijk alsnog uitgeloot, best een domper. Maar ze is absoluut op haar plek op de school waar ze nu zit.
Hebben de scholen hetzelfde lessysteem? Is er een verschillende focus op techniek/kunst etc? Jong aan taal blootgesteld worden is absoluut een enorm voordeel, en met zelfstandig werken is in principe niets mis. School H klinkt iets meer hands-on en dat werkt voor andere kinderen weer heel goed, maar dat kun je zelf het best inschatten. Met ouders praten is inderdaad een fijne extra bron van informatie!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:27

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:33

Als ouder zou ik liever een school zonder taalinitiatie Frans willen waar ze rekening houden met het niveau van mijn kind, dan een school waar alle kinderen hetzelfde moeten doen, maar wel Frans krijgen. :) Maar ga op je gevoel bij de school af en spreek ook ouders aan inderdaad. Wat vind jij belangrijk voor je kind? Is het gehecht aan veiligheid en geborgenheid, of maakt dat haar weer niks uit?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 19:57

Toen ze 2 werd ging ze voor het eerst naar de kinderopvang, tot die tijd was ze altijd thuis/bij oma en opa en ze heeft geen enkele keer geweend, gaat met plezier en wil nooit naar huis en wil altijd terug bij de kindjes, dus op dat gebied heb ik weinig schrik dat ze geen veilig gevoel zal ervaren. Nu ook weer, net terug van cross en ze heeft gans de middag gespeeld met kinderen die ze nog nooit gezien heeft, ze begon pas te Wenen toen ze naar huis moest...

Die taalinitiatie is in mijn hoofd wellicht ook groter dan het in werkelijkheid maar zal zijn, vind het wel een pluspunt, maar ook geen doorslaggevend belang. Die individuele zorg vind ik ook belangrijker, maar ik weet niet of ze daar in Z minder rond werken dan in H, in H benoemde de directeur dit als 'zijn stokpaardje' maar ik wil zeker in Z nog eens vragen volgende week hoe zij dit zien, welke voorbeelden zij kunnen geven.

Killyenn, dat systeem van uitloten is iets Nederlands denk ik? Bedoel je dat ze dan voor een bepaalde school gekozen wordt? In ieder geval de 2 scholen waar ik tussen wil kiezen, hebben beiden nog plaats en ben ik zeker dat ze terecht kan.
Wat betreft kunst/techniek heb ik eigenlijk niet gevraagd, moet zeggen dat dit zelf zo niet in mijn interesse ligt :o maar wel nog een goeie tip om nog eens na te vragen! Sport vind ik bv wel belangrijk, dus daar let ik dan wel, de sportzaal in Z is groter en lijkt meer mogelijkheden te bieden.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:07

Ruimte is relatief. In mijn herinnering is het speelzaaltje waar ik als kleuter speelde reusachtig groot en moesten we best ver lopen tijdens "Schipper mag ik over varen". Als volwassene ben je echter in drie stappen aan de overkant ;)

Mijn zoontje zit in een school waar ze van elke klas maar ééntje hebben (is wel ook een lagere school aan) en daar is het een bewuste keuze om niet te groeien. De warmte die er van het team uitgaat is ongelooflijk. Alle juffen en meesters gaan heel lief met de kinderen om, kennen heb ook enzovoort.
Overgangen worden op heel subtiele manier voorbereid. Zo doen tweede en derde kleuterklas vaak dingen samen (zo is overgang van twee naar drie kleiner) en als de juf van de derde kleuterklas iets moet gaan halen in het eerste leerjaar mogen alle kindjes mee. Zo is er niet de schrik om naar een nieuwe juf of meester te moeten want ze kennen die al. De klas blijft ook hetzelfde wat voor het kind fijn is (mijn zoontje - nu derde kleuterklas - heeft al heel lang een echte vriendengroep) maar ook voor de ouders. Eens het bij elkaar gaan spelen en de verjaardagsfeestjes beginnen, leer je de andere ouders kennen en sta je samen te keuvelen aan de poort.

Zij krijgen daar van in de derde kleuterklas al een beetje Frans. Ze hebben een schaapje dat Flonflon heet (denk ik) en via verhaaltjes brengt die Franse woordjes in hun leven. Tot en met het vierde leerjaar blijven ze op die speelse manier met de taal omgaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:25

Zijn er nog andere scholen?

Wij hebben ook wat scholen bezocht en bij 1 hadden we echt een goed gevoel. De kinderen die we daar op school zagen waren vrolijk en fris. Bij de andere scholen vond ik de kinderen eerder verveeld.
Verhaal van de directeur vond ik bij alle scholen wel goed, dus daar hadden we niet veel aan bij onze keuze.
De school is ook verder weg dan de andere scholen. Vind het belangrijkste dsat hij een leuke tijd krijgt en niet hoe dichtbij de school staat.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:32

Balte schreef:
Ruimte is relatief.

Dit is wel een goeie :+ Had er inderdaad zo nog niet bij stil gestaan... Denk dat het mij vooral opgevallen is doordat die andere school die ik de dag eerder gezien heb, veel grotere lokalen heeft en dat ik daardoor de vergelijking maak. Wellicht zou ik er anders zelfs geen notie van genomen hebben.
Die school in H is zoals jij ook vertelt, van elke klas maar eentje. Geeft zowel voor- als nadelen (net zoals grote school uiteraard), alleen weet ik precies zelf niet zo goed mijn voorkeur erin te bepalen, ben nochtans op alle andere gebieden echt niet zo een twijfelaar...

@sneeuwpop: goh ja op zich zijn er nog andere scholen, maar die liggen nog verder uit de rij-richting dus dat wordt een opgave denk ik om dagelijks te doen de komende 9 jaar...
Ik volg zeker je mening erin dat de afstand niet het belangrijkste is, alleen zijn er in mijn ogen meer nadelen aan een verdere school dan enkel het dagelijks tijdverlies door over en weer te rijden. Ze moet dan ook langer in de opvang blijven wat dan ook meer kost en vriendjes wonen dikwijls wat verder weg wat vooral minder leuk is als ze dan wat ouder is. Vandaar dat verder weg echt niet mijn voorkeur heeft.

Het klasmoment volgende week maar afwachten en dan hopen dat mijn gevoel zo duidelijk is, dat ik niet meer hoef te twijfelen...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:05

je zegt dat de lokalen ook groter zijn, maar de groepen kinderen even groot. Bekijk dan zeker ook of je het niet te krap vid bij de kleinere school zodat de kindjes nog leuk de ruimte hebben om te spelen natuurlijk.