Brood bakken recept

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Brood bakken recept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 12:13

Hallo

Heeft iemand misschien een goed recept om wit brood te bakken? Op internet zie ik allemaal verschillende recepten maar geen idee welke nou goed is. :=

julius_juut

Re: Brood bakken recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:14

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:17

Lekker naar de Lidl gaan een een mix voor Ciabatta brood kopen. Is zo lekker dat je niet meer zelf gaat prutsen ;) Wil je dat toch, dan verse gist (!) gebruiken (11 gram gedroogd of 20 gram verse gist) en een eitje erdoor doen. 500 gram bloem, 300 tot 350 water, beetje zout, scheutje (olijf)olie, schepje suiker (om de gist te voeden) en dan kun je er van alles door mengen aan zaden en pitten (handjevol) om het op te leuken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:29

500gr bloem, 10gr zout, zakje gist, 330ml lauw water.

Tijdens het kneden bloem toevoegen totdat je na 10 minuten een mooi soepel deeg hebt. Zet 30 min afgedekt weg op een warm plekje.
Kneed weer helemaal door en vorm een rol die in een cakevorm past (even invetten). Zet de oven op 150 graden en laat het deeg in de vorm nog even +/- 15 minuten rijzen met de ovendeur open.
Doe de deur dicht, zet oven op 220 graden en bak ongeveer 30min. Het brood is klaar als het hol klinkt als je er op klopt.

Zo doe ik het :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:33

Leuke tips , ik hoop op nog meer ... zou ook best wel mijn eigen brood willen gaan bakken

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 15:58

Ik heb net een brood gebakken. Ben benieuwd hoe die smaakt.Afbeelding

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:58

Ik neem aan dat dit allemaal voor wit brood is. Maar hoe maak je dan bruin brood of een molenbrood (pan bruin is namelijk net zo slecht als pan wit)

Edit: staat genoeg in het linkje :o

En ziet er goed uit TS

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 17:45

Ja voor de eerste keer is die goed gelukt. Hij is alleen niet zo luchtig. Als ik het op internet lees komt dat omdat ik er geen suiker bij heb gedaan. Volgende keer dus een beetje suiker erbij.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:41

KellyR schreef:
Ik neem aan dat dit allemaal voor wit brood is. Maar hoe maak je dan bruin brood of een molenbrood (pan bruin is namelijk net zo slecht als pan wit)

En ziet er goed uit TS

Pan bruin en molen (wat is molenbrood??) hoeft weinig verschil te maken. Een pan bruin kan net zo gezond zijn als je het zelf wilt maken... Ga voor een goede kwaliteit volkoren meel en leuk het event op met bijv. lijnzaad...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:19

Sodera schreef:
KellyR schreef:

En ziet er goed uit TS

Pan bruin en molen (wat is molenbrood??) hoeft weinig verschil te maken. Een pan bruin kan net zo gezond zijn als je het zelf wilt maken... Ga voor een goede kwaliteit volkoren meel en leuk het event op met bijv. lijnzaad...

Pan bruin is gemaakt van tarwe en tarwe brood wat opzich alleen daaruit bestaat maakt absoluut geen verschil met wit brood. Wellicht zit er meer suiker in wit, maar veel ontloopt het elkaar niet.
Molenbrood is een fijn volkoren brood waar je de volkoren stukjes dus eigenlijk niet terug in kan vinden, wel is dit degelijk "gezonder" dan een pan bruin.
Heb bij de bakker gewerkt dus weet ongeveer wat gezonde maatstaven zijn, maar aangezien ik in de winkel stond heb ik geen flauw idee hoe het gemaakt werd :+ En nu ik hier in Zweden zit mis ik het Hollandse brood zo ontzettend :(

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:02

Nouja dat is niet helemaal waar; wit meel is nog een keer extra gezeefd en dus zijn er meer vezels weg. Grof volkoren brood is wat dat aangaat dan het gezondst, fijn volkoren -tarwe (gewoon bruin)- wit.

Op zich is NLs brood niet zo moeilijk te maken; als je bijv. tarwemeel en tarwe bran (de vliesjes) hebt, kun je al een prima volkorenachtig brood maken.