Product defect bij eerste gebruik. Wat zijn mijn rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Product defect bij eerste gebruik. Wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 19:24

Eind augustus heb ik bij een webwinkel een tent gekocht. Ik zocht specifiek een tent die gemakkelijk op te zetten was omdat ik dit alleen zou moeten doen. Mijn oog is toen gevallen op een tent met een soort van paraplu-systeem. Leek me superhandig!

Ik kan er een lang verhaal van maken, maar het komt er op neer dat bij het opzetten de tent direct stuk ging (tentstok brak, ik probeerde hem uit reflex te redden, hand vol glasvezelsplinters). De handleiding heb ik helemaal opgevolgd, maar dat mocht blijkbaar niet baten..

Ik heb véél contact gehad met het bedrijf, want ik wilde uiteraar mijn geld terug omdat zij mij een ondeugdelijk product hebben geleverd. Eerst gaven ze aan dat ik de tent waarschijnlijk niet een terug hoefde te sturen en gewoon mijn geld terug zou krijgen omdat de leverancier al bekend was met dit probleem. Daarna wilde ze het product tóch retour waarna ik twee weken lang niks meer heb gehoord (alleen dat mijn retour aan was gekomen in het magazijn).

Sinds begin deze week ben ik weer aan het bellen met het bedrijf. Zij claimen dat de leverancier heel moeilijk te bereiken is, dat ze niets kunnen door voordat ze iets van de leverancier hebben gehoord. En gisteren hebben ze gebeld met het bericht dat de leverancier een credit uit gaat schrijven zodat zij mij een nieuwe tent toe konden sturen (ook dáár weer gedoe mee, want ik wil potverdrie mijn geld terug. Geen nieuwe tent waarbij de kans net zo groot is dat hij kapot gaat). Maar ook deze credit kan zeker een week of twee duren.

Uiteraard heb ik al voor ik van de week weer belde het een en ander opgezocht over soortgelijke situaties.. maar ik vroeg mij af wat Bokt hier van vond. Wat zijn mijn rechten in deze situatie?

angelastolk

Re: Product defect bij eerste gebruik. Wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:40

Ik had toevallig pas geleden een soort gelijk geval, alleen dan als opdracht voor mijn opleiding haha!
Volgens burgerlijk wetboek 7, art. 18 staat dat er binnen 6 maanden, op kosten van de verkoper herstel moet komen, dit geldt meestal voor kleine schades.
In Artikel 21 lid 5, boek 7 Burgerlijk wetboek staat het ook goed beschreven:
1Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a)aflevering van het ontbrekende;
b)herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c)vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2)De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

Ik denk dat je dus wel degelijk recht hebt op een nieuwe of herstel.
Ik ben natuurlijk nog geen jurist maar misschien heb je er wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:43

Jij hebt een overeenkomst met de winkel, niet met de leverancier. Dat mogen ze zelf uitvechten maar hoef jij niet op te wachten.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:45

Briefje terugsturen met dat je nu al zo lang op een oplossing zit te wachten dat van jou niet meer verwacht kan worden dat je akkoord gaat met vervanging en dat je daarom de koop ontbindt en je geld terug wil.

Zij hebben aan jou geleverd, dus zij zijn naar jou verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van de tent. Hoe het dan verder tussen hun en hun leverancier gaat, is niet jouw probleem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:09

De enige met wie jij te maken hebt is de winkel, die leverancier heb jij geen zaken mee gedaan.
Je mag zelf kiezen of je een vervangend product wilt of je geld terug en wat jij kiest moeten zij doen.
En daar zou je niet op hoeven wachten.

Edit; en het gaat om een niet deugdelijk product, dus dan kun je meteen je geld terug eisen ipv dat ze moeten herstellen. Daarnaast heb je bij aankopen via internet zowieso 2 weken zichttermijn, binnen die tijd kun je het altijd zonder opgaaf van reden terugsturen en je geld terug vragen. (incl verzendkosten)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 22:29

Die zichttermijn hebben ze zelf laten verstrijken (al dan niet bewust?) ze hebben namelijk onwijs lang gewacht en 'overlegd' met de leverancier voor zij mij verzochten de tent te retourneren.

Ik vind her sowieso een raar verhaal. Zij waren al in conclaaf met de leverancier toen ik ze voor de eerste keer belde over dit product. Toen ik ze de tweede keer sprak, hadden zij de leverancier gesproken en moest ik het product retour zenden. Na de retournering (twee weken) beweerden zij geen contact te hebben gehad met de leverancier omdat dit zo lastig was. En de dat daarna hebben zij de credit afgesproken met de leverancier.
Echt een heel groot welles-nietes spelletje..

Ik was al bezig met het opstellen van een (aangetekende)brief. Daar kan ik jouw wetboek artikelen mooi in verwerken, angelastolk.
Fijn dat de rest het net zo ziet als ik. Ik kreeg aan de telefoon af en toe wel het idee dat ik gekke henkie was.

En wat jullie ook zeggen inderdaad, het is geen garantiekwestie.. Het is gewoon nooit een goed product geweest, zij hadden dit helemaal niet mogen leveren

Maartje1990

Re: Product defect bij eerste gebruik. Wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:39

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:41

anneliesdj schreef:
De enige met wie jij te maken hebt is de winkel, die leverancier heb jij geen zaken mee gedaan. )

Dat is afhankelijk van de prijs van het product. Maar neem aan dat de tent niet duurder was dan 500 euro ts?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:04

Iris82 schreef:
anneliesdj schreef:
De enige met wie jij te maken hebt is de winkel, die leverancier heb jij geen zaken mee gedaan. )

Dat is afhankelijk van de prijs van het product. Maar neem aan dat de tent niet duurder was dan 500 euro ts?

Die regel geldt bij productaansprakelijkheid. Daar gaat de casus van ts niet over :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:09

Iris82 schreef:
anneliesdj schreef:

Dat heeft niets met de prijs te maken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:14

Een winkelier mag een consument wel doorverwijzen naar de fabrikant als dat practischer is. Maar de winkelier blijft wel verantwoordelijk voor het correct oplossen van het probleem. De winkelier moet zich houden aan de bepalingen van de koopovereenkomst. Stel een fabrikant rekent kosten aan de consument, dan moet de winkelier aan de consument die kosten vergoeden en zorgdragen voor de verdere plossing van het probleem.

Bij een ondeugdelijk product, zoals de tent, heeft de consument recht op kosteloos herstel of vervanging.
Als dat niet mogelijk is, dan is ontbinding van de koopovereenkomst aan de orde en ontstaat het recht op geld terug.
Gaat het om een nieuw product, dan hoeft de consument niet accoord te gaan met een tegoedbon.
Maar dat is hier niet aan de orde, begrijp ik.

TS, je hebt dus recht op een vervangende tent.