Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32792
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:11

Ah check, thanks! Zon vermoeden had ik ergens al. Was ooit eens omgedraaid en toen ik weer uitcheckte stond er “uitcheck geannuleerd”. Oops O:)

Danielleeee_
Berichten: 3181
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:16

Pfoeee treinen zonder airco, met dit weer wordt dat toch wel erg benauwd en zweterig (die oude sprinters met groene stoelen). Gelukkig worden ze in december vervangen op dit traject. Ik zweet echt heel erg :')

Flying_Angel

Berichten: 15732
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:20

Nayomie schreef:
Ah check, thanks! Zon vermoeden had ik ergens al. Was ooit eens omgedraaid en toen ik weer uitcheckte stond er “uitcheck geannuleerd”. Oops O:)

Je kunt het beste uitchecken en dan inchecken bij een ander paaltje, of paar minuten wachten.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:53

Danielleeee_ schreef:
Pfoeee treinen zonder airco, met dit weer wordt dat toch wel erg benauwd en zweterig (die oude sprinters met groene stoelen). Gelukkig worden ze in december vervangen op dit traject. Ik zweet echt heel erg :')

Wij hebben soms ook nog de oude wit/blauwe. Met die blauwe stoelen. Ook lekker met dit weer.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:54

Maar als dat niet kan (bv omdat je die paar minuten niet hebt, of omdat de paaltjes buiten het station staan en dus een hoop extra lopen meebrengen) en je hebt inderdaad vrij reizen met een ov, dan zou ik het erbij laten. Mogelijkheid 1, de conducteur zegt dat je had moeten uitchecken en weer inchecken en dan knik je instemmend en de conducteur laat het erbij, mogelijkheid 2 is dat je een boete krijgt, en dan vraag je om kwijtschelding van de boete omdat je studentenOV hebt en dus vrij reizen en die boete dus niet terecht is.

Nayomie
Berichten: 32792
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:07

Hmm wel goed om te weten voor in het vervolg. Met studentenov twijfel ik nog wel eens met dat soort dingen. :o

Zojuist op Amsterdam viel mijn pas onopgemerkt op de grond. Meisje van een jaartje of 8 kwam naar me toelopen en zei dat ik mijn pasje had laten vallen. Super lief. <3

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:15

Es_ther schreef:
_sharonnn schreef:
Pffff ik weet dat de “stiltecoupé” bij Arriva nou niet echt je van het is, maar meestal ga ik er zitten zodat ik minder last heb van de gillende scholieren, nu zitten er dus 2 dames uitgebreid te kletsen en hoor ik ze door mn muziek heen %) gelukkig ben ik er bijna!

Wacht, heeft Arriva een stilte coupe?

En ik las iets over roken nog half in de trein. Ik vind dat mega aso. Als ik het had gezien had ik er wat van gezegd. Je hebt op veel stations ook speciale rookplekken, dus al doe je dat, dan sta je nog niet op de rookplek.

Snap ik, maar aangezien t best druk was, en het balkon de enige plek was met zitplek (klapstoeltjes), dacht ik dat dit gewoon het makkelijkst was. Los daarvan stonden alle ramen open en heb k t nog gelucht door de deur van het balkon open te schuiven.
Makkelijker dan steeds heen en weer lopen met dit weer :P

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:00

Wat bedoel je precies met heen en weer lopen met dit weer?
IN de trein roken is verboden, dus ik snap je argument niet? Je stond voor de rokers zone maar in de trein, dat zijn 2 stappen ( trapje af en je staat buiten?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:09

Shadow0 schreef:
mogelijkheid 2 is dat je een boete krijgt, en dan vraag je om kwijtschelding van de boete omdat je studentenOV hebt en dus vrij reizen en die boete dus niet terecht is.

Dit klopt dus niet. In het verleden kregen de vervoerders van de overheid gewoon 1 groot geldbedrag per jaar voor een x aantal ov kaarten. Die constructie bestaat niet meer. Nu krijgen de vervoeders de werkelijk gemaakte ritten uitbetaald van de overheid. Doe je dus niet of verkeerd inchecken dan ben je gewoon aan het zwartreizen omdat je vervoerder geen geld krijgt voor jouw rit.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:31

Huh, zo zie je maar hoe bureaucratie en rigiditeit ontstaan. Niemand heeft hier echt iets aan (tenslotte zijn het uiteindelijk dezelfde studenten die dezelfde reis blijven maken, die door dezelfde treinen vervoerd worden) en zo vervoer je voor je het weet geen reizigers meer, maar bekostigingsmodellen. Brrrr.

Tweede: nu is natuurlijk ook de boete op het niet op tijd afzeggen van je OV ook vervallen. Toch? O:) Alle argumenten daarvoor zijn nu weg. (Ik weet, daar gaat de vervoerder niet over, maar het contrast is bizar.)

Anyway, in dat geval neem ik mijn advies terug, ik weet dat er een paar jaar geleden namelijk expliciet werd vastgesteld dat je boete kan worden kwijtgescholden als er geen sprake is van daadwerkelijk zwartrijden. En ik verbaas me dan maar nog meer over de poortjes en paaltjes die alleen aan de buitenkant van stations staan (tenzij er meerdere vervoerders zijn.) Want het reizen via een via-station is bepaald niet uniek, juist niet als je vrijreizen hebt.

Ik word hier een beetje argwanend van. RyanAir heeft als verdienmodel het creeren van omstandigheden waarin mensen per ongeluk iets fout doen, ik heb toevallig net een podcast geluisterd waar een ministadje een hele inkomstenstroom genereerde door hun hele politiemacht uitsluitend snelheidsovertredingen te laten registreren, en ik vraag me soms af of het nog in balans staat. Wist je bv dat een van de redenen dat de OV-kaart voor studenten er gekomen is omdat men studenten niet allemaal in de auto wil hebben, en studenten juist wil laten ervaren dat het OV werkt? Dit helpt niet. Dit maakt het mensen fors onaantrekkelijker.

(Vanuit het 'bekostigingsmodel' lijkt dit allemaal logisch, maar vanuit mensen gedacht slaat dit echt helemaal nergens op.)
En ik weet dat jij het beleid niet maakt en dat je je wergever benadeelt als je er niet naar handelt, dus ik val jou niet aan. Maar de rekenaars die het bedacht hebben, echt :x

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:30

Ik vind het wel goed dat ze nu per daadwerkelijke rit betalen eigenlijk. Ik heb een studentenov, maar gebruik hem denk ik 1x per maand, maar hem uitzetten vind ik zonde. Nu kost het de overheid dus mooi niet zoveel geld en kunnen ze het besteden aan studenten die er wel optimaal gebruik van maken (of het terugbrengen van de basisbeurs op het hoger onderwijs).

Nayomie
Berichten: 32792
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:35

Dan word ik een dure voor de overheid. 50 euro per dag. O:) 250 in de week dus en dan 900/1000 per maand.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:37

Ik was ook een dure :')

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:28

PeerAppel: per rit betalen is niet echt zinvoller. Want de kosten zijn niet per rit, maar per trein, en voor het systeem in het algemeen. Het omrekenen per rit is vooral een manier om er iets van te maken wat een beetje redelijk lijkt.Het is dus vooral een veel bureaucratischere manier van afrekenen van iets wat toch aan het eind ongeveer op hetzelfde neerkomt.

Verder wordt geld dat bespaard wordt met dit soort dingen gek genoeg nooit besteed om het onderwijs te verbeteren. (En als het echt uitmaakt is het voornaamste gevolg vermoedelijk dat treinkaartjes weer duurder worden.)

Flying_Angel

Berichten: 15732
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:15

Ik zit in de stiltecoupé en iedereen praat :\

Jolien87

Berichten: 17488
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:16

Geen ergernis maar vind hem te leuk om niet te delen.
De buschauffeur roept bij iedere halte waar mensen instappen: "Goedemorgen allemaal!".

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:19

Gister kwam een (laat ik het netjes zeggen) een flink gezette vent naast mij zitten die mij helemaal tegen het raam drukte en dan ook nog zijn arm op mijn heup/been leunde.
Heb er wat van gezegd, vond het echt niet fijn :(

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:22

Leuk vrolijke buschauffeurs :D

Groot gelijk Sindykaya!
Gaf hij je toen meer ruimte?

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:29

Ineke2 schreef:
Leuk vrolijke buschauffeurs :D

Groot gelijk Sindykaya!
Gaf hij je toen meer ruimte?

Mwha niet echt, ben maar ergens anders gaan zitten.
Ik snap echt wel dat het vervelend is als je wat gezetter bent maar laat een ander daar niet de dupe van zijn..

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:43

Nou dus ja... heb er niks op tegen, maar vind wel dat een ander daar dan zo min mogelijk last van dient te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:24

SindyKaya schreef:
Ineke2 schreef:
Leuk vrolijke buschauffeurs :D

Groot gelijk Sindykaya!
Gaf hij je toen meer ruimte?

Mwha niet echt, ben maar ergens anders gaan zitten.
Ik snap echt wel dat het vervelend is als je wat gezetter bent maar laat een ander daar niet de dupe van zijn..

Of iemand nou maatje 36 of 56 heeft, wat niet past past niet en daar moet je je niet tussen willen proppen. Daar mag je zeker wel wat van zeggen. Nu heeft hij jou letterlijk van je plek gedrukt.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:30

Ze heeft het gezegd toch :)
Werkte alleen niet, daarom is ze ergens anders gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:43

Ineke2 schreef:
Ze heeft het gezegd toch :)
Werkte alleen niet, daarom is ze ergens anders gaan zitten.

Was ook geen "had je moeten doen!", maar een "je hebt groot gelijk dat je dat deed!"

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:04

:) dan las ik het verkeerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:02

Ineke2 schreef:
:) dan las ik het verkeerd :)

Dat gebeurt ons allemaal wel eens ;)