Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:09

Lau schreef:
Maar mijn stufie gaat per aug in, dus dat zou dan betekenen dat mijn ov in aug al werkt. Of dan ook pas per 1 sept


Als je voor het eerst gaat studeren is dat 1 september. Was je al student dan geldt hij gewoon na de zomerstop weer (en in de zomerstop als kortingskaart)

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:09

SavannahNx schreef:
Ik wist niet beter als dat je onder de 18 geen studie ov had. Dat ging later pas in. Helaas zijn er geen mbo scholen in mijn woonplaats dus ik zou wel moeten. Toen ik hoorde dat het onder de 18 in ging baalde ik echt ontzettend. Twee jaar scheel betaald en dan ben je klaar en dan kunnen ze nu gratis reizen onder de 18.

Je kan een retourtje als enkeltje gebruiken maar waarom zou je? Retour kaartje is duurder dan een enkeltje.

Omdat ik al een retour had aangeschaft voor mijn moeder, omdat we dus naar Utrecht zouden gaan.

Ja snap ik hoor als je die mogelijkheid niet hebt, maar ik heb een MBO school bijna naast mijn huis staan dus ik zou dan gewoon daar heen moeten gaan.
Paar jaar lang bus betalen is voor ons gewoon niet te doen.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:10

NNikki schreef:
SavannahNx schreef:
Ik wist niet beter als dat je onder de 18 geen studie ov had. Dat ging later pas in. Helaas zijn er geen mbo scholen in mijn woonplaats dus ik zou wel moeten. Toen ik hoorde dat het onder de 18 in ging baalde ik echt ontzettend. Twee jaar scheel betaald en dan ben je klaar en dan kunnen ze nu gratis reizen onder de 18.

Je kan een retourtje als enkeltje gebruiken maar waarom zou je? Retour kaartje is duurder dan een enkeltje.

Omdat ik al een retour had aangeschaft voor mijn moeder, omdat we dus naar Utrecht zouden gaan.

Ja snap ik hoor als je die mogelijkheid niet hebt, maar ik heb een MBO school bijna naast mijn huis staan dus ik zou dan gewoon daar heen moeten gaan.
Paar jaar lang bus betalen is voor ons gewoon niet te doen.


Okee, maar je hoeft maar een maandje op je studie ov te wachten toch? Ik snap t probleem niet zo :o
Het is even niet anders.

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:12

Hanafubuki schreef:
Lau schreef:
Maar mijn stufie gaat per aug in, dus dat zou dan betekenen dat mijn ov in aug al werkt. Of dan ook pas per 1 sept


Als je voor het eerst gaat studeren is dat 1 september. Was je al student dan geldt hij gewoon na de zomerstop weer (en in de zomerstop als kortingskaart)


Ik ben 1e jaar, maar toch checkte hij van de week gewoon als studenten ov in. Dus beetje apart wel. Al heb ik wel eerder het studenten ov geactiveerd gehad.

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:13

SavannahNx schreef:
NNikki schreef:
Omdat ik al een retour had aangeschaft voor mijn moeder, omdat we dus naar Utrecht zouden gaan.

Ja snap ik hoor als je die mogelijkheid niet hebt, maar ik heb een MBO school bijna naast mijn huis staan dus ik zou dan gewoon daar heen moeten gaan.
Paar jaar lang bus betalen is voor ons gewoon niet te doen.


Okee, maar je hoeft maar een maandje op je studie ov te wachten toch? Ik snap t probleem niet zo :o
Het is even niet anders.

Wanneer die in oktober in gaat is mijn 'probleem' dat wij in september 300 euro moeten uitgeven aan de bus.
Misschien dat dat voor jou geen geld is maar dat betekend niet dat iedereen daar zo over denkt. :)

Maar de meerderheid hier zegt dus 1 september?
Dan is er gelukkig niet veel aan de hand, wel jammer dat ik dan deze en volgende week niet gratis kan.
Dat dacht ik (en rest die ik ken) namelijk, dus beetje jammer dat onze geplande uitjes niet door kunnen gaan. :+

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:14

Ik vind het persoonlijk nogal logisch dat je niet kan reizen als je officieel nog niet bent begonnen met je opleiding :o

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:21

Destination schreef:
Ik vind het persoonlijk nogal logisch dat je niet kan reizen als je officieel nog niet bent begonnen met je opleiding :o


Nou 28 aug begint hij al dus wil niet heel banketstaaf doen maar dan lijkt het mij heel normaal dat je kan reizen toch.

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:22

Ja heel veel scholen beginnen volgende week en volgens mij deze week al.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:30

Het 1 september/1 oktober verhaal was al zo toen er nog met guldens werd betaald ;-) , dus niks nieuws maar wel vervelend als je een maand moet betalen waar je niet op gerekend had

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:39

Voor MBO durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Maar ik heb inderdaad ook half augustus + heel september mijn ov zelf moeten betalen. Toen een abonnement genomen van geloof ik €60, was een stuk goedkoper.

https://9292.nl/prijzen-en-abonnementen ... -jaarkaart Hier een linkje.

Zoe_97

Berichten: 9456
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 23:29

Ach. Wees blij dat je tenminste het grootste deel van je studie gratis reist. Ik woon in België en betaal gewoon dik mijn trein Abbo het hele jaar door van Limburg naar Brussel 1,5 uur enkel dus 3 uur per dag reizen.
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 20-08-18 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:32

Ja idd. Studenten kunnen het grootste gedeelte van hun studietijd gratis door Nederland reizen terwijl de gewone burger maar geluk moet hebben met goedkope treinkaartjes

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:50

purny schreef:
Ja idd. Studenten kunnen het grootste gedeelte van hun studietijd gratis door Nederland reizen terwijl de gewone burger maar geluk moet hebben met goedkope treinkaartjes


Alsof studeren niet duur genoeg is haha

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:12

purny schreef:
Ja idd. Studenten kunnen het grootste gedeelte van hun studietijd gratis door Nederland reizen terwijl de gewone burger maar geluk moet hebben met goedkope treinkaartjes


Ik zat stiekem al een beetje te wachten op zo'n reactie :)
Om een misverstand uit de wereld te halen: Ik betaal per maand €91,62 voor mijn studentenreisproduct, net zoals elke andere student in Nederland. Dit is bijna 9 euro goedkoper dan een Dalvrij abonnement van de NS waarmee je buiten de spits en in het weekend altijd gratis reist. Studenten moeten dan kiezen tussen een weekov of een weekendov en de studenten met een weekov betalen van 16 juli tot 16 augustus het kortingstarief.
Nu het mooie aan de studentenov is dat deze kosten betaald worden door de overheid wanneer je binnen 10 jaar je studie afrondt. Ja, dat is zeer gunstig, en haalbaar, maar voor de meeste mensen gaat dat niet met 2 vingers in de neus.
Mocht het je achteraf nou niet lukken om de studie af te ronden dan zit je dus wel met een fikse schuld van een product waarvan een voordeligere variant op de markt is. Want dan had je achteraf beter een Dalvrij abonnement kunnen hebben qua voorwaarden om te reizen.

Mijn ergernis is (zoals jullie waarschijnlijk al verwachten) mensen die zo ontzettend makkelijk doen over de studentenov. Ik heb naast de andere schulden die ik heb opgebouwd nu een extra stok van ruim €3000,- achter de deur om mijn studie af te moeten ronden. Zo'n ontzettend prettig gevoel is dat nou ook weer niet :') :')

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:18

Gianti schreef:
purny schreef:
Ja idd. Studenten kunnen het grootste gedeelte van hun studietijd gratis door Nederland reizen terwijl de gewone burger maar geluk moet hebben met goedkope treinkaartjes


Alsof studeren niet duur genoeg is haha

Het zou nog een stukje goedkoper kunnen worden als je een trajectkaart zou invoeren. Dus bijvoorbeeld iemand woont in Amsterdam en studeert in Groningen. Dan alleen vrij vervoer op dat traject.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:20

Dat is allemaal zo leuk in theorie, tot je stages op verschillende plekken loopt, tentamens op verschillende locaties hebt etc... Mijn coschappen kan ik in heel veel verschillende plaatsten straks zitten, zou duur grapje worden als ik dan alleen almere-adam krijg

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:22

300,- is heel veel geld. Zeker voor mij en voor mijn gezin. Maar het is 1 maand. Ik heb wel zeker 1000 of meer uitgegeven in twee jaar voor de bus. Daarom snap ik het niet zo goed.

Maar nogmaals het is niet anders.

En ja school begint indd de 28e al, en studeren is heeel erg duur.

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 01:41

Uhm, niet om de grote boeman te zijn. Maar jullie vertellen allemaal onjuistheden. De studenten OV gaat gewoon (mits op tijd geactiveerd) ook voor eerste jaars 16 augustus weer in. :-) Jullie helpen nu die arme meid helemaal in de stress om niks.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 06:05

mie123gie schreef:
Uhm, niet om de grote boeman te zijn. Maar jullie vertellen allemaal onjuistheden. De studenten OV gaat gewoon (mits op tijd geactiveerd) ook voor eerste jaars 16 augustus weer in. :-) Jullie helpen nu die arme meid helemaal in de stress om niks.

Waar haal je deze info vandaan? Is niet waar namelijk.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 07:33

Ik zou zeggen; Probeer het uit :j

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 07:38

mie123gie schreef:
Uhm, niet om de grote boeman te zijn. Maar jullie vertellen allemaal onjuistheden. De studenten OV gaat gewoon (mits op tijd geactiveerd) ook voor eerste jaars 16 augustus weer in. :-) Jullie helpen nu die arme meid helemaal in de stress om niks.


Nee, hij gaat in vanaf wanneer je er recht op hebt. En dat verschilt per persoon. https://www.studentenreisproduct.nl/vee ... t-ophalen/

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:39

Kunnen we het misschien weer bij ergernissen houden? :o

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:12

Bestaat er niet gewoon een GVB-altijd vrij abo dat je kan nemen voor die maand? Ik had hetzelfde probleem en nee je krijgt het niet terug :+, heb toen maand traject-vrij genomen. Als ik naar meerdere plaatsen had gemoeten, dan had ik voor altijd vrij gekozen of dal. Was alsnog goedkoper dan zonder abo.

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:35

SavannahNx schreef:
Ik zou zeggen; Probeer het uit :j


Toevallig vanmorgen gedaan en hij checkt in met studenten ov week vrij.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:50

Gianti schreef:
Dat is allemaal zo leuk in theorie, tot je stages op verschillende plekken loopt, tentamens op verschillende locaties hebt etc... Mijn coschappen kan ik in heel veel verschillende plaatsten straks zitten, zou duur grapje worden als ik dan alleen almere-adam krijg


Inderdaad, verder werkte mijn school met echte klanten waarvoor wij vaak op locatie moesten komen, elke 10 weken een andere klant/locatie word ook wel duur. (Van 10 tot 40 min treinreizen) leuk in theorie misschien, maar werkt niet met elke opleiding.