Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:40

sureido schreef:
purny schreef:
Ik heb vaak genoeg diensten van 3 uur en 3 kwartier zonder pauze.

Ik had dat ook bij de Albert Heijn (die mogen zich ook schamen) maar dan kon ik wel even naar het toilet.


Ik ook bij Appie. Daar kreeg je pas na 4 uur pauze en ik mocht helaas niet naar de wc.

Wel beroerd hoor, pauzes zijn echt nodig en zeker als je in het verkeer werkt indd.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:42

3 uur en 3 kwartier is toch niet zo lang? Weet niet wat jullie voor werk doen maar wij krijgen pas pauze als we langer dan 5,5 uur werken. Op mijn vorige werk ene keer van 12 tot 21 gewerkt zonder pauze. Ben er daarom ook weggegaan.

Ik hoef gelukkig volgende week ook nergens heen, maar snap dat het voor veel mensen onhandig is, maar er is altidj wel een oplossing te vinden denk ik. Misschien duurder en langer en onhandiger, maar ja.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:46

theadora99 schreef:
3 uur en 3 kwartier is toch niet zo lang? Weet niet wat jullie voor werk doen maar wij krijgen pas pauze als we langer dan 5,5 uur werken. Op mijn vorige werk ene keer van 12 tot 21 gewerkt zonder pauze. Ben er daarom ook weggegaan.

Ik hoef gelukkig volgende week ook nergens heen, maar snap dat het voor veel mensen onhandig is, maar er is altidj wel een oplossing te vinden denk ik. Misschien duurder en langer en onhandiger, maar ja.

Ik kreeg ook gerust 7.5 uur geen pauze :+ Maakt niet dat het oke is, naast het feit dat chauffeurs om de veiligheid van de passagiers om denken en zo nu en dan rust nodig heeft om alert te blijven in het verkeer. Een bus bijvoorbeeld is groot, langere remweg en bij onoplettendheid is een ongeluk zo gebeurd. Heb liever dat ze wat langer pauze hebben en ik veilig in een, voornamelijk bus, kan zitten.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 20-06-18 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:47

Drie uur plus drie kwartier niet plassen.... Brrr!
Dat ene minuutje kan een werkgever best missen, maar op de bus ligt het echt anders.

Verder is er een rijtijdenbesluit.
Gewone chauffeurs wordt aangeraden: twee uur rijden 1 kwartier rust.
Daar gaat zo'n dienst compleet overheen.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:49

theadora99 schreef:
3 uur en 3 kwartier is toch niet zo lang? Weet niet wat jullie voor werk doen maar wij krijgen pas pauze als we langer dan 5,5 uur werken. Op mijn vorige werk ene keer van 12 tot 21 gewerkt zonder pauze. Ben er daarom ook weggegaan.

Ik hoef gelukkig volgende week ook nergens heen, maar snap dat het voor veel mensen onhandig is, maar er is altidj wel een oplossing te vinden denk ik. Misschien duurder en langer en onhandiger, maar ja.

Nou ik vind het best lang hoor. Maar ik ben dan ook een speciaal geval

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:55

Ja maar vrachtwagenchaffeurs moeten ook gewoon elke 4,5u 3 kwartier pauze hebben. mogen daar niet van af wijken, want anders staan daar torenhoge boetes ook. Ook omdat het belangrijk is en zij veel op de weg zitten. Bij Busschauffeurs is dat net zo. ik vind het raar dat een buschauffeur dat dan wel mag

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:02

Dizzy505 schreef:
Ik sta volledig achter de buschauffeurs en vind het goed dat ze staken.
Toch baal er er erg van dat ik dan niet naar school kan komen.


Ben het hier vooral roerend mee eens.

Imo zijn bus chaffeurs echt helden, overigens al het persoon op het OV. Ze brengen me toch (bijna) iedere dag naar huis. Ergenissen horen erbij, maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Auto in amsterdam is toch ook een stukkie duurder :7

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:08

Ladybird schreef:
Ja maar vrachtwagenchaffeurs moeten ook gewoon elke 4,5u 3 kwartier pauze hebben. mogen daar niet van af wijken, want anders staan daar torenhoge boetes ook. Ook omdat het belangrijk is en zij veel op de weg zitten. Bij Busschauffeurs is dat net zo. ik vind het raar dat een buschauffeur dat dan wel mag

Snap ik ook niet. Zelfde als de gebroken diensten.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:49

Janneke2 schreef:
Drie uur plus drie kwartier niet plassen.... Brrr!
Dat ene minuutje kan een werkgever best missen, maar op de bus ligt het echt anders.

Verder is er een rijtijdenbesluit.
Gewone chauffeurs wordt aangeraden: twee uur rijden 1 kwartier rust.
Daar gaat zo'n dienst compleet overheen.


Ik werk dan niet, maar ik plas gerust 5,5-6 uur niet als ik in de trein zit van Maastricht naar een plaats in Groningen, omdat ik het liever ophoud dan dat ik me in de buurt van de toiletten in de treinen van NS bevind.

Geheel niet relevant natuurlijk, excuus.
Vind het ontzettend vervelend dat ze staken. Ongelooflijk dat de werkgevers het zo ver laten komen.
Ik zou trouwens ook best hoger loon willen in de zorg. Wanneer gaan wij staken? :Y)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:53

PeerAppel: doen! De zorg verdient ook beter. (Ok, niet op eigen houtje natuurlijk :) Maar ik zou actie in de zorg zeker toejuichen.)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:59

Ik vraag me trouwens wel iets af. De regionale treinen van Arriva rijden wel in Groningen, maar tussen Groningen en Leer rijdt nu treinvervangend vervoer en dat is een bus. Zou die wel rijden of niet?

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:05

Shadow0 schreef:
PeerAppel: doen! De zorg verdient ook beter. (Ok, niet op eigen houtje natuurlijk :) Maar ik zou actie in de zorg zeker toejuichen.)


Een beginnende chauffeur van 21 jaar verdient, als ik goed gerekend heb, €13 komma nog wat. Het startsalaris in de zorg is €10,53. :')

Tijd om te staken! In de zorg ga je ook iets van 50 cent omhoog per jaar, dus je eindigt ook als bijvoorbeeld verzorgende IG'er niet veel hoger dan iets van €17 per uur.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:16

Laten wij wajongers dan ook staken. Er is ons immers 70 euro per maand afgepakt die wij echt niet kunnen missen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:18

Shadow0 schreef:
PeerAppel: doen! De zorg verdient ook beter. (Ok, niet op eigen houtje natuurlijk :) Maar ik zou actie in de zorg zeker toejuichen.)

Er zijn toch ook nog net acties binnen de zorg geweest? Maar daar komt het gelukkig minder tot staken. Wel eens dat er nog genoeg mag veranderen. Zorg ligt natuurlijk wel heel anders omdat dat zeker voor een groot deel een overheidskwestie is.
Ik vind de stakingen lastig.. zeker omdat er blijkbaar nog overleggen plaats vinden.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:28

lenaa_tje schreef:
Shadow0 schreef:
PeerAppel: doen! De zorg verdient ook beter. (Ok, niet op eigen houtje natuurlijk :) Maar ik zou actie in de zorg zeker toejuichen.)

Er zijn toch ook nog net acties binnen de zorg geweest? Maar daar komt het gelukkig minder tot staken. Wel eens dat er nog genoeg mag veranderen. Zorg ligt natuurlijk wel heel anders omdat dat zeker voor een groot deel een overheidskwestie is.
Ik vind de stakingen lastig.. zeker omdat er blijkbaar nog overleggen plaats vinden.


Ja er komt een stijging van 4% dus dat is super en voor stagevergoedingen zelfs nog meer. Echt top! En moet natuurlijk eerlijk zeggen dat de ORT ook wel heel veel doet, maar het komt erop neer dat je het daar echt van moet hebben want het loon opzich is niet zo heel bijzonder.

purny schreef:
Laten wij wajongers dan ook staken. Er is ons immers 70 euro per maand afgepakt die wij echt niet kunnen missen.


Sorry hoor. Ik weet dat je er niet om gevraagd hebt om in aanmerking te komen voor zo'n wahjong, maar ik sta me toch echt elke maand uit de naad te werken om zulke mensen financieel te kunnen ondersteunen terwijl zij thuis zitten. Ik hoef niet te ruilen, maar ik voel ook bijzonder weinig medelijden op dat gebied. :o
Ben overigens ook student. Mij is ook €80 per maand "afgepakt" (stufi). Is niet zo dat wij dat echt super kunnen missen ofzo.

Maar dat is een andere discussie en de zorg ook, dus laten we het weer bij het OV houden.

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:17

Laten we er niet een wie heeft het het slechtste van maken. Ik hoop gewoon dat de chauffeurs het voor elkaar krijgen om op een prettige manier hun werk te kunnen doen!

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:02

sureido schreef:
purny schreef:
Ik heb vaak genoeg diensten van 3 uur en 3 kwartier zonder pauze.

Ik had dat ook bij de Albert Heijn (die mogen zich ook schamen) maar dan kon ik wel even naar het toilet.


Ik krijg pas pauze als ik een dienst van minstens 5,5 uur draai..

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:17

Even voor de duidelijkheid een buschauffeur heeft te maken met de zelfde rij en rust tijden als een vrachtwagenchauffeur, daarom vallen er zoveel ritten uit. Er komt gewoon een moment dat je pauze moet nemen ook als staat er dan een bus stil. Ook daar wordt voor gestaakt, wij willen gewoon op een normale manier ons werk kunnen doen en mensen veilig van a naar b brengen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 04:34

Als je achter de kassa zit bij de Albert Heijn (wat ik gedaan heb) krijg je tijdens 4 uur meestal even 10 minuten doorbetaald pauze, lunchpauze is niet doorbetaald. Dat was iig 2 jaar geleden bij mijn Albert Heijn. Toen zijn ze me 3 uur en 3 kwartier gaan inplannen omdat het verplicht was bij 4 uur die pauze gaan geven en toen ben ik uit mijn slof geschoten want dat is gewoon kinderachtig.

Nu ben ik van mening dat als ik 4 uur geen pauze heb bij appie dat dat vervelend is voor mijzelf, en misschien ik iets chaggerijniger klanten bedien, maar ik breng niemand in gevaar.

Als een chauffeur geen pauze heeft brengen ze letterlijk verkeersdeelnemers en klanten in gevaar. Ik niet achter de kassa van de appie. Net zo min als mensen die thuis zitten. Net zo min als mensen in de horeca. Vind natuurlijk dat iedereen zijn pauze verdiend, maar chauffeurs zijn verantwoordelijk om geen ongelukken te veroorzaken. Buschauffeurs kunnen ook niet eventjes gaan plassen, bij de appie is een wc.

Daarom vind ik dar chauffeurs wel echt recht tot deze staking hebben. Maar was mooier geweest als ze gewoon mensen niet lieten betalen.

Bij de zorg vind ik een goed loon ook belangrijk. Daarom noem ik ze niet in mijn voorbeelden.

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:19

Weet iemand wanneer er duidelijkheid komt hoelang en of het doorgaat? Elke dag dat ik niet kan werken scheeld mij behoorlijk wat inkomsten en daar moet ik wel rekening mee houden eigenlijk :=

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:25

Iloveiswan schreef:
Weet iemand wanneer er duidelijkheid komt hoelang en of het doorgaat? Elke dag dat ik niet kan werken scheeld mij behoorlijk wat inkomsten en daar moet ik wel rekening mee houden eigenlijk :=

Ander vervoer zoeken zolang ze staken?

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:27

oomens schreef:
Iloveiswan schreef:
Weet iemand wanneer er duidelijkheid komt hoelang en of het doorgaat? Elke dag dat ik niet kan werken scheeld mij behoorlijk wat inkomsten en daar moet ik wel rekening mee houden eigenlijk :=

Ander vervoer zoeken zolang ze staken?

Geen idee wat voor ander vervoer.

Eerdere stakingen kon ik nog enkele keer opgehaald worden door werk maar dat doen ze nu ook niet. Teveel op vakantie van kantoor dus kunnen het niet rondkrijgen

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:43

Iloveiswan schreef:
Geen idee wat voor ander vervoer.

Eerdere stakingen kon ik nog enkele keer opgehaald worden door werk maar dat doen ze nu ook niet. Teveel op vakantie van kantoor dus kunnen het niet rondkrijgen

Fietsen? Carpoolen? Liften? Auto huren? Onderdak zoeken in de buurt van je werk?
Waar een klein beetje wil is, is vrijwel altijd nog wel een (om)weg te vinden.

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:48

oomens schreef:
Iloveiswan schreef:
Geen idee wat voor ander vervoer.

Eerdere stakingen kon ik nog enkele keer opgehaald worden door werk maar dat doen ze nu ook niet. Teveel op vakantie van kantoor dus kunnen het niet rondkrijgen

Fietsen? Carpoolen? Liften? Auto huren? Onderdak zoeken in de buurt van je werk?
Waar een klein beetje wil is, is vrijwel altijd nog wel een (om)weg te vinden.


Is nog lastig :p fietsen is geen optie. Heb geen auto of rijbewijs en carpoolen en liften zou ook niet lukken. Ja misschien een dorp verder maar ik reis elke dag 6 uur met ov. Kan bij mijn ouders slapen maar dan nog kom ik niet op het werk. Is dan een uur nog met de bus vanaf hun en heb daar geen fiets :=
Thuis dus wel een fiets maar die mag de bus niet in en ik reis anderhalf uur tot ik bij de trein ben.

En Ehm ken eigenlijk niet veel mensen bij mij thuis in de buurt. Geen vrienden en familie wonen allemaal andere provincies _O-

Edit: werk weet hiervan en denken ook mee en proberen oplossingen te vinden. Werk op eenmans locaties dus meerijden met collega kan ook niet

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:08

De stakingen zijn ontzettend vervelend voor de passagiers en voor vooruitgang van loon hoeven ze het niet meer te doen want dat voordeel hebben we al weg gestaakt...

Maar zoals hierboven al genoemd: wanneer je als chauffeur een wegtrekker hebt van vermoeidheid kan dit verstrekkende gevolgen hebben.

Helaas mogen de chauffeurs niet gaan rijden en de passagiers gratis meenemen. Dit is een aantal jaren geleden verboden door één of andere rechter die de werkgevers zo zielig vond omdat ze dan dubbel verlies zouden lijden (brandstof en geen inkomsten).

Nu laten ze collega's die niet kunnen of willen staken besmet werk doen wat ook bij wet verboden is en vóór nog meer onduidelijkheid bij passagiers zorgt, plus dat de wel rijdende collega's nog wel eens agressief benaderd worden ook...

De druk van de werkgevers, die de staking gewoon als verliespost opgeven bij de opdrachtgever en uiteindelijk dus meer subsidie krijgen, kan heel lang duren. Zij hebben meer geld dan de gemiddelde chauffeur natuurlijk dus vrees dat de chauffeurs op deze softe manier alsnog aan het kortste eind trekken.