Ik word onzeker van Facebook (maar om het algemener te houden kan er ook gesproken worden over sociale media in het algemeen). En dan heb ik het niet over onzekerheid in de zin van 'ik heb geen leuk leven en de rest van de wereld wel', want ik ben me er heel goed van bewust dat iedereen alleen hoogtepunten deelt op media als Facebook, Instagram etc. (dat deed ik ook). Het is tenslotte geen platform om te klagen (vind ik).
Wel word ik onzeker van like- en reageergedrag van mijn omgeving, en dan heb ik eigenlijk specifiek over de persoon waarmee ik date
Op dit moment date ik niet en heb ik geen Facebook meer, dus het probleem speelt niet, maar het spookt wel in mijn hoofd.Ik merk dat ik veel waarde hecht aan een stomme druk op de likeknop van mijn crush. Het geeft me de bevestiging dat de persoon waarmee ik date, zich interesseert voor mijn leven. Of dit dan een foto van mijzelf is, een foto/post over de paarden of welk ander hoogtepunt voor mij dan ook, ik vind het heel fijn als mijn date mij laat weten dat ie het gezien heeft en leuk vindt voor mij, door 'like' te drukken.
Dat ik hier zoveel waarde aan hecht, vind ik echt belachelijk. Want zodra ik deze bevestiging niet meer krijg, word ik onzeker. Zeker als ik zie dat mijn date wel op andere posts reageert.
Nu weet ik niet helemaal of mijn onzekerheid hierover terecht is of niet. Want ik heb bijvoorbeeld al een paar keer eerder meegemaakt dat een kersverse date heel vrijgevig is met likes in het begin en zodra dit gedrag verminderde of zelfs helemaal verdween, werd ook de interesse minder tot het doodbloedde. Dus het is misschien wel een terechte onzekerheid (of alarm).
Toch blijf ik erbij dat de waarde die ik hieraan hecht, niet heel gezond is. Rationeel gezien weet ik dat sociale media echt niet zoveel betekenis en invloed mogen hebben. Toch kan ik deze onzekerheid niet de baas. Dat is ook één van de redenen dat ik inmiddels mijn Facebookaccount heb gedeactiveerd.
Zijn er meer mensen die onzeker worden van sociale media? Hoe relativeer je dit?
. Gewoon gedachtes wisselen met anderen (denk ik in ieder geval).

.