Onzeker door Facebook en andere sociale media

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onzeker door Facebook en andere sociale media

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:05

Een topic om gedachten uit te wisselen en te zien of meerderen met mij hier last van hebben ;)

Ik word onzeker van Facebook (maar om het algemener te houden kan er ook gesproken worden over sociale media in het algemeen). En dan heb ik het niet over onzekerheid in de zin van 'ik heb geen leuk leven en de rest van de wereld wel', want ik ben me er heel goed van bewust dat iedereen alleen hoogtepunten deelt op media als Facebook, Instagram etc. (dat deed ik ook). Het is tenslotte geen platform om te klagen (vind ik).

Wel word ik onzeker van like- en reageergedrag van mijn omgeving, en dan heb ik eigenlijk specifiek over de persoon waarmee ik date :Y) Op dit moment date ik niet en heb ik geen Facebook meer, dus het probleem speelt niet, maar het spookt wel in mijn hoofd.

Ik merk dat ik veel waarde hecht aan een stomme druk op de likeknop van mijn crush. Het geeft me de bevestiging dat de persoon waarmee ik date, zich interesseert voor mijn leven. Of dit dan een foto van mijzelf is, een foto/post over de paarden of welk ander hoogtepunt voor mij dan ook, ik vind het heel fijn als mijn date mij laat weten dat ie het gezien heeft en leuk vindt voor mij, door 'like' te drukken.

Dat ik hier zoveel waarde aan hecht, vind ik echt belachelijk. Want zodra ik deze bevestiging niet meer krijg, word ik onzeker. Zeker als ik zie dat mijn date wel op andere posts reageert.

Nu weet ik niet helemaal of mijn onzekerheid hierover terecht is of niet. Want ik heb bijvoorbeeld al een paar keer eerder meegemaakt dat een kersverse date heel vrijgevig is met likes in het begin en zodra dit gedrag verminderde of zelfs helemaal verdween, werd ook de interesse minder tot het doodbloedde. Dus het is misschien wel een terechte onzekerheid (of alarm).

Toch blijf ik erbij dat de waarde die ik hieraan hecht, niet heel gezond is. Rationeel gezien weet ik dat sociale media echt niet zoveel betekenis en invloed mogen hebben. Toch kan ik deze onzekerheid niet de baas. Dat is ook één van de redenen dat ik inmiddels mijn Facebookaccount heb gedeactiveerd.

Zijn er meer mensen die onzeker worden van sociale media? Hoe relativeer je dit?

antje_vip

Re: Onzeker door Facebook en andere sociale media

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:10

Dan stop je er toch gewoon mee? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:13

Heb je het topic wel gelezen? Mijn Facebook is al meer dan een maand gedeactiveerd :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:18

Ja, dat heb ik gelezen en dat is ook de enige manier om eraf te komen. ;) Gewoon niet meer op facebook kijken.
edit; hoe bevalt het zonder fb?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:22

Mijn Ex had dit ook. Ik werd praktisch gedwongen om alles te liken wat hij erop pleurde. Ik weet niet of hij er stiekem toch onzeker van werd (want hij was wel een stoere jongen he) maar het was in ieder geval bloedje irritant :')

Tsja hoe zou ik erover denken... Ik heb liever dat iemand 'in het echt' tegen me zegt dat ik leuke schoenen heb, dan wanneer ze op facebook mijn post liken om maar een voorbeeld te noemen. Verder zou ik die situatie ook doortrekken bij dates. Misschien heeft hij de foto van je nieuwe kapsel wel gezien maar wacht hij met zeggen dat het leuk is toch hij je echt ziet. Maar ik zou me er niet zo druk om maken hoor :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:29

Ik heb wel gewoon Facebook. Ik word er alleen totaal niet warm of koud van of iemand me wel of geen like geeft. Ik heb het ook wel eens (uh, meestal) te druk om uitgebreid te kijken op FB.

Als ik naar mijn eigen leven kijk, dan bestaat dat bijna alleen maar uit hoogtepunten. Althans, dat maak ik er zelf van. Natuurlijk vind ik het jammer dat ik nog geen eigen huis heb, geen vriend en ga ik niet elk weekend op stap... De rest is wel erg leuk en bijzonder. Ik waardeer gewoon alles wat ik heb enorm. Dus mijn vraag aan jou: Hoe waardeer jij je leven? En dan bedoel ik alles wat er in gebeurt?

Voorbeeldje. Twee en half jaar geleden ging onze hond plotseling dood. Enorm verdriet. Maar in dat verdriet realiseerde ik me wel dat het 'maar' verdriet was en ik ondanks dat wel gelukkig was. Ik zocht de mooie dingen, zoals dat hij niet ziek was geweest, niet lang heeft geleden.

En zeg nu zelf, als je date alleen maar dingen liket en in het dagelijks leven niet naar je vraagt, is die like dan zo waardevol?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:31

Op social media delen mensen alleen hun positieve dingen.
Probeer te denken dat die mensen ook negatieve dingen beleven, vergelijk jezelf niet met hen, en negeer ze desnoods ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:37

Ik snap je niet. Je hebt geen facebook meer én je date nu niet dus wat is nou eigenlijk het probleem?
Bij de volgende, nieuwe date gewoon anders erin gaan staan :j.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:39

Ik snap die onzekerheid wel, aangezien een date op deze manier is doodgebloed.

Maar een like is niet alles hé!
En daar komt nog eens bij dat niet alle posts op je tijdlijn worden weergegeven. Om maar even een voorbeeldje te geven, mijn moeder en ik hebben een aantal gemeenschappelijke vrienden op Facebook. Soms vraagt zij ook aan mij, heb je dit en dat gezien van die en die? Dan heb ik dat 9 van de 10 keer niet gezien omdat dat simpelweg niet op mijn tijdlijn werd weergegeven en op die van haar wel.

Ik snap je wel, maar ik zou proberen om je er minder druk om te maken!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:45

Maar zonder Facebook, heb je dat dan niet? Als je crush gezellig tegen je kletst voel je je toch ook beter dan wanneer hij/zij dat doet met iemand anders? Of denk ik nu weer te plat.
Ik herken het gevoel wel hoor, maar dat heb ik dan echt niet alleen met social media, dat voel ik dan ook daar buiten wel.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:46

Het punt is een discussie aangaan lieve mensen :D. Gewoon gedachtes wisselen met anderen (denk ik in ieder geval).

Overigens ben ik om de genoemde redenen blij dat mijn vriend geen Facebook heeft. Ik ben online jaloerzer dan offline geloof ik, heel raar. Nu dus sowieso geen last van :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:51

Ik like alleen berichten die ik oprecht leuk vind en niet omdat ik iemand aardig vind, of dat nou mijn vriend is of iemand anders.
Misschien staat die jongen er net zo in, je kan toch niet verwachten dat hij alles maar liket omdat het van jou afkomstig is? Misschien vindt hij het helemaal niet interessant wat je plaatst.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:08

Ik lees regelmatig mijn Facebook via de app, maar like zelden iets. Dat betekent niet dat ik me niet in een ander interesseer, een gebeurtenis niet leuk vind, o.i.d., maar ik lees vaak gewoon en scroll dan weer verder.

Zelf word ik niet onzeker van sociale media, omdat ik er zelf weinig waarde aan hecht. Op dit moment ben ik dan ook aan het overwegen om Facebook helemaal te verwijderen. Ik plaats nooit iets en gebruik het eigenlijk alleen om dingen te (ver)kopen, maar daar zijn ook genoeg andere sites voor.

Het is goed dat je Facebook hebt gedeactiveerd. Als het geen deel meer uitmaakt van je leven, ga je je er vanzelf niet meer onzeker door voelen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:10

Douce schreef:
Het punt is een discussie aangaan lieve mensen :D. Gewoon gedachtes wisselen met anderen (denk ik in ieder geval).

Overigens ben ik om de genoemde redenen blij dat mijn vriend geen Facebook heeft. Ik ben online jaloerzer dan offline geloof ik, heel raar. Nu dus sowieso geen last van :o

Hier andersom, dit is mede een van de redenen dat ik mij facebook verwijderd heb, ik werd/word nl. erg jaloers van 'likes' van andere dames op zijn profiel :') O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:53

Yv_ schreef:
Ik snap je niet. Je hebt geen facebook meer én je date nu niet dus wat is nou eigenlijk het probleem?
Bij de volgende, nieuwe date gewoon anders erin gaan staan :j.

Dan had je moeten lezen, want er staat inderdaad dat er op dit moment geen probleem is. En waarschijnlijk ontstaat dit probleem ook niet meer in de toekomst. Immers word ik zonder FB niet geconfronteerd met dit issue.

Aangezien Bokt een discussieforum is, vond ik het een onderwerp dat wel het discussiëren waard was. Als jij dat niet vindt, dan hoef je natuurlijk niet deel te nemen aan dit onderwerp.

Niobe schreef:
Maar zonder Facebook, heb je dat dan niet? Als je crush gezellig tegen je kletst voel je je toch ook beter dan wanneer hij/zij dat doet met iemand anders? Of denk ik nu weer te plat.
Ik herken het gevoel wel hoor, maar dat heb ik dan echt niet alleen met social media, dat voel ik dan ook daar buiten wel.

Nee, zonder Facebook heb ik dit niet. Want als ik aan het daten zou zijn, is er aandacht voor elkaar. Ook als date een bekende tegen zou komen en daar ff mee kletst, zou ik dat niet als vervelend ervaren. Het lijkt wel of ik in het 'normale' leven een stuk relaxter ben :P
En als je spreekt over sms/app, ik zou geen zicht hebben op met wie hij wel zou praten als hij niet met mij zou praten, dus ook dat kan ik relativeren.

Douce schreef:

Blij te lezen dat er ook mensen zijn die op de basisschool wel begrijpend lezen hebben gekregen in hun lessenpakket :D

En jaloerser als in: je zou jaloers zijn als hij dingen van anderen liket? En niet van jou?
Of jaloers als mensen (vrouwen) zijn zouden berichten liken?

Goof schreef:
Ik like alleen berichten die ik oprecht leuk vind en niet omdat ik iemand aardig vind, of dat nou mijn vriend is of iemand anders.
Misschien staat die jongen er net zo in, je kan toch niet verwachten dat hij alles maar liket omdat het van jou afkomstig is? Misschien vindt hij het helemaal niet interessant wat je plaatst.

Tuurlijk had dat gekund bij mijn twee voorbeelden, maar het viel mij gewoon op indertijd dat er in de beginperiode wel veel geliket werd en later niet meer. Natuurlijk is het mijn probleem geweest dat ik daar waarde aan gehecht heb. Want ik like ook niet altijd alles van de mensen die ik interessant/aardig vind.

Zo, ik hoop voor nu dat het duidelijk is dat mijn punt inderdaad was om gedachten uit te wisselen over de invloed van sociale media op de psyche van de mens :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:41

Kayleigh_ schreef:
Douce schreef:

Blij te lezen dat er ook mensen zijn die op de basisschool wel begrijpend lezen hebben gekregen in hun lessenpakket :D

En jaloerser als in: je zou jaloers zijn als hij dingen van anderen liket? En niet van jou?
Of jaloers als mensen (vrouwen) zijn zouden berichten liken?

Ik zet zelf niet zoveel op facebook dus denk dat het vooral het liken van andere vrouwen hun profielfoto etc. zou zijn. Denk dat ik dat erger zou vinden dan wanneer ze hem liken, aangezien hij op zo'n moment het 'initiatief' neemt. Hoe meer ik er over nadenk, hoe blijer ik word dat mijn vriend dus geen facebook heeft. In het echte leven kan ik ook heus wel eens een jaloers krengetje zijn, maar is het goed te overzien. Denk dat ik 1x in de maand/twee maanden eens denk van mm.... Ga weg bij mijn vriend -O- .

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:46

Ik hoef van mijn date/vriend juist geen 'like', dat is meer voor kennissen en onbekenden. Mijn vriend spreek ik face to face of aan de telefoon en die toont op die manier interesse in wat ik heb meegemaakt die dag. Ik denk dat het dus belangrijker is dat je in gesprek met iemand het idee krijgt dat hij geïnteresseerd is in jou en in wat je doet, dan dat iemand nou per se die duim moet aanklikken.