Verschrikkelijk slecht geheugen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Verschrikkelijk slecht geheugen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:50

Pff, vreselijk is dit. Ik heb al zolang ik mij kan herinneren ( :+ ) een verschrikkelijk slecht geheugen. Gezichten, namen, gebeurtenissen, dingen die gezegd zijn, afspraken.. Ik onthoud helemaal niks. Heel lastig, want ik krijg heel veel onbegrip van de mensen om mij heen, mijn vriend, mijn collega's.. Ik probeer alles al zoveel mogelijk op te schrijven, maar zelfs dat vergeet ik. En om nou alles op te schrijven wat er gezegd wordt.. :/ Wel heb ik een whiteboard hangen met dingen die ik nog moet doen, moet schoonmaken, wat gehaald moet worden in de winkel. En dat helpt al. Maar op sociaal vlak is het echt heel storend.

Ik heb ADD (zeggen ze) en daar krijg ik medicijnen voor. Als ik die medicijnen neem wordt ik echt een zombie, en mijn geheugen wordt er ook niet beter door, alleen ben ik meer gefocussed op de dingen die ik op dat moment af wil hebben.

Ik ben al naar de huisarts geweest maar zij zegt dat ik aan yoga moet doen. Als er iets ik waar ik een hekel aan heb en wat ik 'bullshit' vind is het yoga. Daarbij heb ik daar helemaal geen tijd voor met mijn werk.

Mijn vraag aan jullie is of jullie iets weten wat ik hieraan kan doen. Geheugentrainingen? Iets anders? Ik word er echt moedeloos van..

Selina

Re: Verschrikkelijk slecht geheugen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:52

Herkenbaar. Dan zegt m'n vriend dat hij even boodschappen oid gaat doen en dan zeg ik 'ja is goed' en dan is hij weg en dan kijk ik verdwaasd om me heen van, huh, waar is mijn vriend nou? Kan me dan écht niet herinneren dat hij heeft gezegd wat hij ging doen. Ik moet van hem nu alles herhalen wat hij gaat doen, dat helpt. Misschien helpt het, om als iemand een naam tegen jou zegt, hem te herhalen? Verder kan ik je niet helpen, vervelend dat je medicatie niet aanslaat.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:56

Ik heb zelf ook ADD en herken je probleem echt heel erg. Ik heb alleen geen medicijnen waardoor ik zoveel dingetjes vergeet. Het erge is dat het van die kleine dingetjes zijn. Zo kan ik echt honderd keer op een dag vragen wat we gaan eten die avond, want ik vergeet het gewoon. Ook was Selina zegt met dat mensen opeens weg zijn en dat ze je wel verteld hebben waar ze heen gaan, maar je het gewoon kwijt bent.
Ik merk ook dat veel mensen in mijn omgeving er niet heel veel van snappen altijd en het maar irritant vinden als ik dingen dubbel of driedubbel vraag aan ze omdat ik het vergeten ben. Veel mensen zien het als een vorm van desinteresse, wat het totaal niet is! Blijft heel lastig altijd.. :(

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:59

Ik heb dan geen ADD maar mijn geheugen heeft ook zijn slechte momenten. Dit komt vaak door stress of andere zorgen. Je lichaam is dan onbewust gefocust op overleven in plaats van leren/onthouden etc.
Yoga vind ik niet zo heel gek, je leert je zelf namelijk ontspannen en je kan hierdoor uit die overlevingsmodus komen en dus beter onthouden.

Yoga klinkt inderdaad heel zweverig, zo dacht ik er zelf ook over. Een paar jaar geleden werd het mij teveel + bijkomende rugklachten. Dus zo ben ik toch met yoga begonnen. De eerste les was ik wat lacherig, want ja het is allemaal vreemd. Maar onderweg naar huis, geen idee wat er gebeurd wat. Ik voelde me zo rustig, er was gewoon even niets aan mijn hoofd en mijn pijn was weg. Sindsdien ging ik met alle plezier naar yoga en kwam ik de dag helemaal zen door.

Mijn advies dus, probeer het een keertje en sta er voor open. Het is gek en lachwekkend maar het heeft mij echt geholpen. Als ik last van mijn rug krijg weet ik een aantal oefeningen die mij daarbij helpen te ontspannen, die kan ik dan rustig uitvoeren thuis. Als je dus weet van welke oefeningen je rustig wordt kan je die thuis ook doen als het even niet mee zit.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:00

Helaas allemaal herkenbaar! Ik zeg ook veel op de automatische piloot waardoor ik inderdaad ook ineens kan denken huh waar is diegene nou die net hier was? Helemaal in dromenland.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:00

ADD heb ik ook te horen gekregen btw

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:46

Heel herkenbaar. Net nog gigantisch ruzie om gemaakt. Ik moet het maar leren ( ook add) maar hoe?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:54

Hier geen diagnose Add of vergelijkbaar, maar wel ontzettend vergeetachtig.
Mijn man kan meerdere keren iets tegen mij zeggen verspreid over de dag en ik vergeet het gewoon. Ene moment bedenk ik dat ik iets wil gaan doen wordt afgeleid en ik ben vergeten wat ik ging doen...

Merk de laatste tijd wel als ik wat rustiger en gestructureerde ben en op de juiste moment wat rust pak het stukken beter gaat. Bij mij lijkt het dus te komen van een stressvol bestaan :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 11:02

Dank jullie wel voor de reacties!

Kiki1995 schreef:
Ik merk ook dat veel mensen in mijn omgeving er niet heel veel van snappen altijd en het maar irritant vinden als ik dingen dubbel of driedubbel vraag aan ze omdat ik het vergeten ben. Veel mensen zien het als een vorm van desinteresse, wat het totaal niet is! Blijft heel lastig altijd.. :(

Ja, dat desinteresse is erg inderdaad, dat is het namelijk totaal niet! Gelukkig weet mijn beste vriendin hoe ik ben en neemt ze mij niks kwalijk. Ik moet ook vaak aan andere mensen vragen of ik bepaalde mensen 'ken' of eerder heb gezien. Pas als ik uitvoerig met ze gesproken heb herken ik ze, of als ze een specifiek uiterlijk kenmerk hebben..

KellyR schreef:
Ik heb dan geen ADD maar mijn geheugen heeft ook zijn slechte momenten. Dit komt vaak door stress of andere zorgen. Je lichaam is dan onbewust gefocust op overleven in plaats van leren/onthouden etc.
Yoga vind ik niet zo heel gek, je leert je zelf namelijk ontspannen en je kan hierdoor uit die overlevingsmodus komen en dus beter onthouden.

Yoga klinkt inderdaad heel zweverig, zo dacht ik er zelf ook over. Een paar jaar geleden werd het mij teveel + bijkomende rugklachten. Dus zo ben ik toch met yoga begonnen. De eerste les was ik wat lacherig, want ja het is allemaal vreemd. Maar onderweg naar huis, geen idee wat er gebeurd wat. Ik voelde me zo rustig, er was gewoon even niets aan mijn hoofd en mijn pijn was weg. Sindsdien ging ik met alle plezier naar yoga en kwam ik de dag helemaal zen door.

Mijn advies dus, probeer het een keertje en sta er voor open. Het is gek en lachwekkend maar het heeft mij echt geholpen. Als ik last van mijn rug krijg weet ik een aantal oefeningen die mij daarbij helpen te ontspannen, die kan ik dan rustig uitvoeren thuis. Als je dus weet van welke oefeningen je rustig wordt kan je die thuis ook doen als het even niet mee zit.

Het probleem is dat ik eigenlijk heel relaxt ben. Toen ik nog studeerde had ik erg veel aan mijn hoofd, en nu met mijn vaste baan ook wel, maar dat gaat eigenlijk allemaal heel relaxt.

wemkelover schreef:
Heel herkenbaar. Net nog gigantisch ruzie om gemaakt. Ik moet het maar leren ( ook add) maar hoe?

Ja, dat is de grote vraag!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:06

Ik ken het, verschrikkelijk is dat.
Als je zombieachtig word van de ADD medicatie kan je om een andere versie vragen er zijn verschillende varianten. Mijn broertje werd sloom als hij te hoge dosis nam, daar kan het ook aan liggen.
Bij mij helpt medicatie in principe wel een beetje maar door gewenning doet het op het moment weer helemaal niets meer -O- -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:09

Ik heb hier zelf geen last van, maar mijn vriend wel!
Zelf ken ik het dus van de andere kant.
Ik zie het niet als desinteresse trouwens.

Dan vraag ik of hij iets voor me uit de keuken wil pakken, hij loopt erheen, maar halverwege vergeet hij wat hij ging doen en komt hij iets anders tegen.
Soms vind ik het lastig dat ik iets 5 keer moet herhalen voor het ook daadwerkelijk gebeurt, maar ik weet dat hij het niet expres doet. :)
Laatst is hij vergeten de kraan uit te zetten bij de paarden en kwamen we er een uur later achter. :+ Oeps.