Vreemde meneer aan de telefoon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Vreemde meneer aan de telefoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:48

Dag bokkers,

Misschien een beetje gek en misschien is er niks aan de hand, maar wil toch even jullie mening horen.
Al ruime tijd geleden ben ik verhuisd. Sinds dien een contract met Nuon aangegaan. Ik werd toen telkens gebeld door Nuon voor het doorgeven van de standen. Dit gedaan. Deze meneer aan de telefoon klonk niet alsof hij in een kantoor zat, maar ergens in een huiskamer met veel kinderen om hem heen. Ik dacht dat ik zijn naam ergens opgeschreven had, maar heb er nog niet naar gezocht. Deze meneer klonk niet erg standvastig. Hakkelen, en informele woorden gebruiken. Niet iets wat ik bij het niveau van Nuon vind passen in ieder geval! Ik heb met Nuon contact gehad over de mail en daarbij kreeg ik hele nette antwoorden zonder spelfouten en heel formeel. Precies wat ik vind passen bij een klantenservice. Deze meneer echter was helemaal niet foutloos in spelling/uitspraak/zinsopbouw.

Daarna gebeld door een onderzoeks instituut door weer een meneer. Deze meneer klonk ook alsof hij niet heel erg hoog begaafd is. Niks tegen mensen die geen hoog IQ hebben trouwens, heb ik zelf namelijk ook niet! Maar hij hakkelde, kwam slecht uit zijn woorden, gebruikte niet echt officiele woorden, maar gewoon gebruiks-/praattaal en ik hoorde weer allemaal vreemde geluiden van de achtergrond. Ik kan niet plaatsen of het dezelfde meneer was als bij dat gesprek van Nuon. Hij stelde mij een aantal vragen over hoe veilig ik het hier vond, of het prettig wonen was, etc. Nu heb ik wel een envelop gekregen met allerlei vragen over de veiligheid in deze omgeving van een onderzoeks instituut en dit was voordat ik het telefoontje van deze meneer kreeg. Heb echter nooit de gegevens opgestuurd, omdat ik het druk had en het niet van grote prioriteit achtte. Tijdens het telefoongesprek vroeg ik ook waar dit onderzoek voor was. Hij antwoordde met dat ze meer projecten als deze appartementen gingen uitvoeren in mijn woonplaats, en dat ze graag wilden weten wat de verbeterpunten waren en of het een kans van slagen had. Ik vond het vreemd, maar het zou wel kunnen omdat ik ook die envelop gehad heb. Wederom gekke achtergrond geluiden. Kinderen of herrie, maar niet de herrie in de zin van een call centre. Een soort huiskamer herrie waarin een heel gezin zit die met elkaar in gesprek zijn en aan het bakkeleien zijn ofzo.

Vandaag werd ik weer gebeld door datzelfde instituut, door diezelfde meneer (denk ik). Dezelfde hakkelende (nee niet stotteren), makkelijke woorden en simpele zinnen, en uit het gesprek leek hij ook heel simpel te zijn. Weer met de vraag of ik brief had gekregen en of ik tijd had om een aantal vragen te beantwoorden. Ik antwoordde met "ja" en toen bleef het een hele tijd stil en viel de verbinding weg. Ik ben niet meer terug gebeld. Dit laatste telefoongesprek hoorde ik ook allemaal vreemde achtergrond geluiden. Of het waren spelende kinderen en is die man een hardwerkende thuisvader-man, of het waren vrouwen van genot die op de achtergrond bezig waren. Ik kon het niet goed plaatsen. Net toen ik bedacht wat de geluiden zouden kunnen zijn, viel de verbinding weg.

Dit alles is met een anoniem nummer gedaan, ik kon dus geen nummer zien en ook niet terug bellen.In totaal is het in een tijdsbestek van 3 maanden geweest.

In mijn directe omgeving is iemand gestalked, waar ik best van geschrokken ben. De dader is bij haar gepakt. Nu denk ik niet zozeer dat het om stalking gaat, ivm de lage frequentie van de gesprekken, maar heb ik wel mijn twijfels bij de echtheid hiervan. Om de achtergrond geluiden, maar ook om het gespreksniveau van deze meneer of meneren en om de vreemde vragen. Misschien zie ik spoken, maar ik ben er niet helemaal gerust op.

Ik heb er goed opgelet niet mijn adres gegevens te geven. Ze hebben in ieder geval wel ergens mijn telefoonnummer vandaan. De Nuon meneer van het contract, dus dat kan logisch zijn. Maar die andere meneer (of dezelfde), van het onderzoeksinstituut, waar heeft die mijn nummer vandaan?
Laatst bijgewerkt door itsmi op 13-10-15 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt

RoosDeG

Re: Vreemde meneer aan de telefoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:50

Even de nuon zelf bellen en het verhaal vertellen en of zij er iets vanaf weten :)

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:52

Vreemd...! Heb je geen naam van het onderzoeksinstituut? Anders kan je deze opzoeken op Google. En als je de naam van de meneer hebt. Zou ik de Nuon bellen en vragen of het klopt dat deze meneer daar werkt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:52

Inderdaad, ik zou contact opnemen met Nuon zelf en mocht je weer gebeld worden aangeven dat je geen interesse hebt om mee te werken aan een onderzoek.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:56

Maar het zijn wel 2 verschillende bedrijven. Nuon en een onderzoeksinstituut. De Nuon heb ik erbij gezet omdat de stem van deze twee mannen heel erg op elkaar lijken en ik de achtergrond geluiden ook een beetje vreemd vond.

Ik heb daarna niks meer van Nuon gehoord, dus dat loopt allemaal goed. Ook geen gekke rekeningen ofzo.

De laatste twee telefoontjes baarden mij juist zorgen... En van de laatste twee gesprekken heb ik de namen niet onthouden. Het laatste gesprek duurde even voordat ik begreep wie ik aan de lijn had. De naam deed me aan iemand anders denken aan wie ik tweedehands iets verkocht heb. Maar toen ik door had dat die het niet was, was ik de naam vergeten.

Mocht ik nog een keer gebeld gaan worden, vraag ik wederom naar een naam en ga ik die gelijk opschrijven!

Ben wel gebeld door mijn oude huisgenoot, dat op mijn oude adres een envelop is gekomen.................... van het onderzoeksinstituut. Deze heb ik nog niet opgehaald.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:57

Ik weet niet of dit ook geldt voor de huistelefoon maar met mijn gsm heb ik soortgelijk verhaal aan de hand gehad. Het is al een aantal jaren geleden dus er kan een en ander veranderd zijn. Op het moment dat een onbekend nummer regelmatig belt (ben even vergeten binnen welk tijdsbestek) kun je dit doorgeven bij je provider. Je krijgt een formulier tjuis gestuurd waarop je de tijdstippen kunt noteren waarop je gebeld werd. Je provider kijkt of dit hetzelfde nummer is en stuurt een waarschuwing. Op het moment dat hij/zij deze negeert krijgt de gebruiker (jij dus) alle gegevens die bekend zijn van de persoon die je lastig valt en kun je aangifte doen.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:58

En als je het onderzoeksinstituut op Google intypt? Wellicht komt daar iets uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:02

De achtergrond zal vast het callcenter zijn.
Daar werken geen mensen van Nuon/Onderzoeksinstituut, maar mensen zonder diploma namens Nuon/Onderzoeksinstituut.
Je nummer mag onder bedrijven doorgegeven worden.

Niets om je zorgen over te maken dus.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:04

Ik heb het net gegoogled, en dan kom ik op een bestaande site uit. Daarop staat ook dat ze een wijkscan veiligheid doen of een veiligheidsmonitor. Maar waarom dan alleen bij mij en niet bij mijn ouders of mijn zus die 1 straat verder wonen? Of in mijn oude woning?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:05

Nikki schreef:
De achtergrond zal vast het callcenter zijn.
Daar werken geen mensen van Nuon/Onderzoeksinstituut, maar mensen zonder diploma namens Nuon/Onderzoeksinstituut.
Je nummer mag onder bedrijven doorgegeven worden.

Niets om je zorgen over te maken dus.

Okee, dan ga ik daar maar vanuit. Al vond ik de achtergrond geluiden niet overeenkomen met de normale callcenter geluiden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:10

Bij twijfel niet meer meewerken als je gebeld wordt. Het klinkt vaag en ik hou niet van vage 'onderzoeken' met vage mensen. Je bent ze niks verschuldigd dus de volgende keer het gesprek netjes afkappen. Misschien dat je onbewust meer info geeft dan dat je weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:12

Moderne "callcenters" zijn tegenwoordig vaak aan huis (thuiswerken). Vandaar dat er andere achtergrondgeluiden zijn.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:13

Als je graag antwoord op je vragen wilt Itsmi, dan kun je ook contact opnemen met het onderzoeksinstituut. Dan weet je het zeker.

Je geeft trouwens wel aan dat op je oude adres ook een brief is gekomen. Ook voor je huisgenoten of alleen voor jou?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:21

Jeaulijn schreef:
Als je graag antwoord op je vragen wilt Itsmi, dan kun je ook contact opnemen met het onderzoeksinstituut. Dan weet je het zeker.

Je geeft trouwens wel aan dat op je oude adres ook een brief is gekomen. Ook voor je huisgenoten of alleen voor jou?

Alleen voor mij

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:24

Dat is wel raar, want als ze een wijkscan doen gaan ze normaliter niet uit van de informatie van één persoon :+ Maar wellicht doen ze een steekproef (en verwachten ze dat iedereen reageert :Y) ).

Als dit mij was overkomen had ik even contact opgenomen met het onderzoeksinstituut. Dan weet je hoe het zit.

Succes in ieder geval!

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:41

Ik wil je niet bang maken maar dit is wel vaak de werkwijze van oplichters. Vaak nemen ze de gesprekken op en daar kan een hoop mee geknutseld worden. Mocht je een belletje krijgen dat je ergens telefonisch toestemming voor hebt gegeven en moet betalen of een vaag afschrift krijgt niet betalen en aangifte doen. Je kan er niks tegen doen nu behalve even noteren op welke dagen en tijden je bent gebeld. En de naam van het bedrijf. Namen van de personen hoef je je niet druk over te maken want dat is vaak toch nep. Een site zegt helaas ook niks want soms zijn oplichters erg "professioneel" om je vertrouwen te winnen.
Mochten ze nog een keer bellen ophangen of duidelijk zeggen dat je niet meer mee wilt werken. En je kan bij je buren navragen of zij ook zijn benaderd.

Als je vragen hebt mag je een pb sturen hoor ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:24

Wat gek en zou idd ook mijn gedachtes erbij hebben.

Ik snap de volgende zin van je alleen niet?

Weer met de vraag of ik brief had gekregen en of ik tijd had om een aantal vragen te beantwoorden. Ik antwoordde met "ja"

terwijl je dit aangeeft in een later stukje tekst:

Ik heb er goed opgelet niet mijn adres gegevens te geven

Maar hoe kan je dan een brief ontvangen?
Dan heeft hij wel zelf het adres?

Ik zou even contact opnemen met de Nuon en dat onderzoeksinstituut, zeggen wanneer je gebeld hebt, maar dat je het niet vertrouwd. Als het goed is staat er in hun systeem wie ze gebeld hebben en waarom.

Veel succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:04

Je kunt toch gewoon dat onderzoeksinstituut googlen en ze bellen en vragen of het klopt dat jij gebeld bent? Kun je met nuon ook doen, ben je er zo achter.