Opzeggen abonnement bij prijsverhoging, regels?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Opzeggen abonnement bij prijsverhoging, regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 18:11

Beste bokkers,

Ik heb een vraag waar ik via internet niet zo snel het antwoord op kan vinden.
Al zeker een jaar (volgens mij al 2 jaar, maar kan van 2013 de factuur niet meer vinden in email) heb ik een abonnement op een tijdschrift dat 10 per jaar uit komt.
Nu was ik al aan het twijfelen of ik dit wilde gaan opzeggen of niet. Het was al niet supergoedkoop.

Nu vind ik in mijn inbox een mail met de volgende factuur. Nou schrok ik behoorlijk van het bedrag. Want het abonnement moet nu 93 euro kosten en is dus duurder geworden. Veelste duur vind ik dit nu en wil per direct opzeggen. Helaas blijkt dit misschien niet mogelijk omdat ik dat wellicht eerder had moeten doen (stom stom stom).

Nu is er de wet van Dam daar deels heel duidelijk in. Echter, hoe zit het dus met opzeggen van een abonnement op het moment dat de prijs dus verhoogd wordt? Mag ik op grond van de prijsverhoging hier onderuit komen? Of trek ik aan het kortste eind?

MarlindeRooz

Re: Opzeggen abonnement bij prijsverhoging, regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:13

Je had het eerder op moeten zeggen, zeker omdat het al aangegeven was dat de prijs verhoogd werd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:14

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:14

Wat staat in de algemene voorwaarden?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 18:16

MarlindeRooz schreef:
Je had het eerder op moeten zeggen, zeker omdat het al aangegeven was dat de prijs verhoogd werd.

Er is van te voren niet aangegeven dat de prijs verhoogd werd. Niet via mail in iedergeval.

Ik ga de algemene voorwaarden er eens bijzoeken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 18:34

Ik kan alleen de leveringsvoorwaarden vinden.

Citaat:
PRIJZEN EN FACTURERING

3.1 Verkoop en levering c.q. verrichting van werkzaamheden en/of diensten geschieden tegen de op het moment van bestelling geldende prijzen.

3.2 In artikel 3.1 bedoelde prijzen zijn in euro’s, exclusief omzetbelasting en exclusief administratie/verzendkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of overeengekomen.

3.3 Facturering geschiedt zo spoedig mogelijk na levering, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Bron: leveringsvoorwaarden van de uitgever

Citaat:
2.1 Abonnementen op tijdschriften lopen per abonnements­jaar en worden vóór of aan het begin van elk abonne­mentsjaar voor het volledige abonnementsjaar gefactu­reerd, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. De abonnementsprijs is inclusief omzetbelasting en exclu­sief verzendkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

2.2 Abonnementen op tijdschriften kunnen op elk gewenst moment aanvangen. Voorzover een abonnement niet aan het begin van het abonnementsjaar aanvangt, wordt het abonnement zo spoedig mogelijk na de eerste levering gefactureerd voor het op het moment van aanvang nog resterende deel van het desbetreffende abonnementsjaar.

2.3 De bij aanvang van het abonnement reeds verschenen afleveringen van het desbetreffende abonnementsjaar worden op verzoek geleverd, voorzover ten tijde van het verzoek nog voorradig. De voor deze nalevering verschul­digd abonnementsprijs is evenredig aan het reeds verstre­ken gedeelte van het desbetreffende abonnementsjaar. Facturering geschiedt zo spoedig mogelijk na levering.

2.4 Abonnementen op tijdschriften dienen uiterlijk een maand vóór het einde van het lopende abonnementsjaar schrifte­lijk te worden opgezegd, bij gebreke waarvan het abonne­ment stilzwijgend wordt verlengd voor een termijn van twaalf maanden.
Bron: leveringsvoorwaarden van de uitgever

Citaat:
Voor stilzwijgende verlenging geldt het volgende. Een abonnement op een krant of tijdschrift mag aan het einde van de abonnementsperiode stilzwijgend worden verlengd voor de duur van maximaal drie maanden (kwartaalabonnement). Bovendien heeft de abonnee het recht om in de tweede verlengingsmaand het abonnement op te zeggen met een opzegtermijn van één maand.
Bron: http://www.justitia.nl/

Dat zou betekenen dat een jaar abonnement als verlenging te rekenen niet mag? Als "stom van je straf" zou ik het niet erg vinden om voor deze 1e maand te betalen. Maar niet voor het gehele jaar.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:45

Ik zat eigenlijk een jaar vast aan kpn, maar omdat ze een prijsverhoging gingen doorvoeren kon ik per direct opzeggen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:48

Ik lees uit jouw stukjes dat je iig maximaal de 1e 3 maanden betaalt als je nu opzegt. Is ook al beter dan een heel jaar.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:06

Het is toch altijd zo dat als je abonnement stilzwijgend wordt verlengd na een jaar dat je dan vervolgens een maand opzegtermijn hebt? Dit gold voor de Linda. wel in ieder geval

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:17

Ze mogen niet eenzijdig het contract wijzigen in jouw nadeel. Dus je kunt gewoon per direct opzeggen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:47

Wat madelief zegt, je abbo is nu gewoon maandelijks opzegbaar volgens mij, ze mogen het niet weer met een jaar verlengen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:49

Mail krijg ik een soort van respons.

Citaat:
This is an automatically generated Delivery Status Notification.

THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipients has been delayed.

Tja, hoe delayed dan? Aangezien de factuur wel binnen 30 dagen betaald moet worden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 18:29

Toch sneller antwoord terug als verwacht.

Citaat:
Na overleg mag ik u eenmalig dezelfde prijs als vorig jaar aanbieden.

Ik denk dat ik hier wel op inga, omdat het tijdschrift maar 10x per jaar verschijnt twijfel ik nu hoe sterk ik zou staan als ik hiermee niet akkoord ga.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:33

Maak je geen zorgen. Je moet je eerste termijn altijd afmaken, als je op de aanbieding ingaat is dat weer je eerste termijn. Na dat termijn mag je altijd per maand opzeggen. Wat je ook kan doen is over paar maanden je abonnement opzeggen per laastste nummer van het termijn van je nieuwe abonnement.

Om welk tijdschrift gaat t? Mag ook per pb. Ik werk bij een uitgever ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 00:15

miss_lizje schreef:
Toch sneller antwoord terug als verwacht.

Citaat:
Na overleg mag ik u eenmalig dezelfde prijs als vorig jaar aanbieden.

Ik denk dat ik hier wel op inga, omdat het tijdschrift maar 10x per jaar verschijnt twijfel ik nu hoe sterk ik zou staan als ik hiermee niet akkoord ga.

Dit is wel een bijzonder geval.
Bij een prijsverhoging is het normaal zo dat je de kans krijgt/hebt om op te zeggen, ofwel je gaat akkoord met de prijsverhoging. Een tussenweg is er meestal niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:48

Als je het tijdschrift niet wilt hebben, gewoon je opzegging doorzetten. Dat lijkt me maximaal de prijs te kosten van 1 kwartaal oude prijs. (Als zij de nieuwe prijs berekenen is het een verandering van de voorwaarden en mag je meteen opzeggen. Als ze de oude voorwaarden hanteren mag je met drie maanden opzeggen.)

Het lijkt leuk dat ze je nu de oude prijs berekenen, maar is in feite nogal een sigaar uit eigen doos: zij hebben jou dan namelijk toch weer voor 10 maanden gebonden, en da's voor hun winst en voor jou niet. Dat is echt geen grootmoedig aanbod, de enige die daar beter van wordt zijn ze zelf.

Ik zou het persoonlijk dus niet doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:00

Dat dus.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 10:42

Hoe zit het dan wel met dat ik wel een factuur gekregen heb voor een heel jaar? Moeten ze die dan aanpassen, of moet ik de rest van het geld terug vragen als ik wel moet betalen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:17

Je hoeft niet te betalen. Zij wijzigen het contract dus je kunt per direkt opzeggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:37

Ik zie dat je al een reactie van de uitgever had. vergeet je niet op te zeggen daarna. Nu krijg je namelijk korting, volgend jaar ( nou ja, jaar erna 2017) niet meer en dan zit je vast aan de opzegtermijn van 3 maanden. Je kan ook nu al opzeggen voor 2017, vergeet je dat in elk geval niet meer