Vind jij het moeilijk om met advies/commentaar om te gaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

Vind jij het moeilijk om met advies/commentaar om te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 14:51

Nouja de vraag is wel duidelijk denk ik.

voor mijzelf,ik vind het wel moeilijk om met commentaar om te gaan ookal is het goed bedoeld.
Ik ben absoluut niet goed in het filteren van informatie of adviezen.
Maar ik ben het aan het leren,om eerst te lezen en op me in te laten werken wat er nu gezegt word

En ik merk dat me dat het helpt om goede adviezen en ook slechte te filteren.

Hoe ga jij er mee om?

Anoniem

Re: Vind jij het moeilijk om met advies/commentaar om te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:14

Binnen mijn opleiding en werk is het zéér gebruikelijk om feedback te krijgen. Ik kan er dan ook prima mee omgaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:14

Binnen mijn opleiding krijg je ook vanaf dag 1 veel feedback en leer je dit ook naar anderen geven op een constructieve manier.
Je kunt het dus echt leren. Ik vond het lastig om feedback niet als kritiek en een persoonlijke aanval te zien. Wat ik heb moeten leren inzien is dat ik echt heel ver van perfect ben. Dat wist ik daarvoor ook wel, maar dat was meer zoon gezegde van 'niemand is perfect' maar ik heb moeten leren WAAROM ik dan niet perfect was en waar mijn slechte en goede kanten liggen. Aan je slechte kanten kun je werken om ze te verminderen en daarvoor heb je feedback nodig, want je moet je blinde vlekken leren kennen en je krijgt advies hoe anderen denken dat je hiermee om kunt leren gaan.

Ik vond het eerst lastig, maar als ik zelf feedback geef, geef ik dit niet omdat ik die persoon nou zo verschrikkelijk irritant vindt, maar omdat op een bepaald moment me iets specifieks opviel(zowel positief als negatief).
Ik geef dan aan wat ik op dat moment dacht of voelde en leg verder de verantwoordelijkheid om er iets mee te doen bij die persoon. Iemand mag van mij ook beslissen om niks met mijn feedback te doen. Dat is ieders goed recht. Ik haal uit de feedback die ik ontvang ook alleen maar de tips en dingen waar ik iets mee kan of die ik beschouw als meerwaarde.

Je moet eerst je goede en slechte kanten leren kennen voordat je feedback niet meer als kritiek ziet. Dan gaje de feedback namelijk herkennen. Maar nogsteeds krijg ik wel eens feedback die ik niet terecht vindt, maar het is niet de bedoeling om daar tegenin te gaan maar het gewoon in ontvangst te nemen en daarna te besluiten of je er iets mee gaat doen.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 07:20

Het is wel een mooie om het als feedback te zien.
Dat maakt het wat positiever

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:03

Ik kan er wel mee omgaan, maar dan moet het wel opbouwende kritiek zijn, wat goed bedoeld is. Het ligt ook aan de persoon waarvan je kritiek krijgt en of ik mezelf er in kan vinden.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:08

Ik heb er wel moeite mee omdat ik het me snel heel persoonlijk aantrek. Ik weet dat van mezelf dus probeer vaak even een paar keer rustig adem te halen en dan door te vragen als ik feedback/kritiek krijg. Ik merk dat het voor mij makkelijker is als ik net even wat meer duidelijkheid heb wat en waarom iets fout is gegaan.

Het gevaar is in de verdediging schieten, dat doe ik dan gelukkig weer niet.

Daarnaast hebben mensen vaak het beste met je voor, dus probeer ik er wel echt wat mee te doen!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:13

Ik kan goed met feedback/commentaar/kritiek omgaan omdat ik het zie als een uitdaging om dingen te verbeteren. Uiteindelijk word je er alleen maar beter van als mensen je op je fouten of zwakke punten wijzen.

Wat mij opvalt bij sommigen is dat mensen meteen in de verdediging schieten en meteen met verschillende excuusjes komen waarom ze in die situatie zo doen, o.i.d. Dan vraag ik me echt af of diegene niet inziet dat daar dus wel degelijk een probleem zit, maar dat die persoon het niet in wil zien.

Door goed om te leren gaan met feedback/kritiek wordt het uiteindelijk alleen maar makkelijker in het leven. Probeer het positief op te vatten en er iets mee te gaan doen. Het is vaak positief bedoelt en degene die feedback geeft, heeft er zelf niets aan.